رنوسوبارو

دوئل رنو تالیسمان و سوبارو لگاسی

در قسمتی دیگر از دور دوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال، به گروه سدان‌های خانوادگی متوسط رسیدیم. در دور اول از این گروه، هوندا آکورد در برابر کیا اپتیما قرار گرفت که درمجموع ۲۵۳۸ رأی را دریافت نمودند. از این میزان، ۱۷۸۳ رأی به آکورد و ۷۵۵ رأی به اپتیما اختصاص پیدا کرد. بدین ترتیب هوندا آکورد با کسب ۷۰ درصد از کل آراء توانست در نخستین دوئل این گروه پیروز شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند. حال در دومین دوئل سگمنت سدان‌های متوسط خانوادگی، یکی دیگر از نمایندگان سرزمین آفتاب تابان یعنی سوبارو لگاسی به مصاف یک خوش‌تیپ فرانسوی بنام رنو تالیسمان رفته است.

فولکس‌واگن پاسات

نیسان آلتیما

تویوتا کمری

هیوندای سوناتا

؟

؟

تویوتا اونسیس

هیوندای i40

هوندا آکورد

کیا اپتیما

؟

هوندا آکورد

مزدا ۶

فورد فیوژن

سوبارو لگاسی

رنو تالیسمان

؟

؟

شورلت مالیبو

پژو ۵۰۸

اوپل اینسیگنیا

اشکودا ساپرب

؟

؟

رنو تالیسمان

تالیسمان جدیدترین سدان ساخت رنو محسوب می‌شود و بنابراین در بین خودروهای این گروه یکی از کم‌سابقه‌ترین‌ها است. این ماشین برای اولین بار در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۵ به‌عنوان جایگزینی برای دو سدان لاگونا و لتیتود رونمایی شد. این در حالی است که لاگونا کوچک‌تر و لتیتود بزرگ‌تر از تالیسمان است و بنابراین سدان جدید رنو بین آن دو قرار می‌گیرد. تالیسمان از نظر طراحی بیرونی کاملاً با محصولات قبلی رنو متفاوت بوده و مُعرِف زبان طراحی جدید این برند فرانسوی است که بعداً در نسل جدید مدل‌های مگان و کولئوس هم بکار رفت. این سدان خوش‌چهرهٔ فرانسوی روی پلت‌فرم CMF-CD گروه رنو-نیسان ساخته شده است. تالیسمان هم‌اکنون در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید می‌گردد و چند وقتی است که توسط نگین‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شده است. طبق رویهٔ معمول رنو، برای این سدان خانوادگی هم پیشرانه‌های چهار سیلندر کم‌حجم در نظر گرفته شده است که عمدتاً از نوع ۱.۶ لیتری هستند؛ بنابراین ما هم برای این دوئل، قوی‌ترین موتور بنزینی تالیسمان را برگزیده‌ایم که با ۱۶۰۰ سی‌سی حجم به کمک توربوشارژر می‌تواند ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

سوبارو لگاسی

لگاسی اما سابقهٔ بسیار بیشتری نسبت به تالیسمان دارد به‌گونه‌ای که معرفی نسل اول آن به سال ۱۹۸۹ بازمی‌گردد. بدین ترتیب این سدان ژاپنی طی سال‌ها و نسل‌ها به بازار عرضه شد تا اینکه نوبت به نسل کنونی آن رسید که نسل ششم بوده و در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۴ رونمایی شد. این نسل از طراحی نسبتاً جدیدی سود می‌برد که با ساخته‌های نوین سوبارو هماهنگ است. سازندهٔ ژاپنی نسخهٔ کراس استیشن لگاسی را هم تولید می‌کند که اوت‌بک نام دارد. البته این نمونه فقط به‌صورت کراس عرضه می‌شود. محصولات سوبارو به دو ویژگی منحصربه‌فرد مشهور هستند. نخست استفاده از پیشرانه‌های تخت و دوم تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد؛ بنابراین لگاسی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای این سدان خانوادگی پیشرانه‌های تخت مختلفی ارائه می‌شود که ما از بین آن‌ها نمونهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را انتخاب کرده‌ایم. این موتور ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس CVT به‌صورت استاندارد در تمامی تیپ‌ها به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این خودرو هم مانند تالیسمان توسط سیف‌خودرو به بازار کشورمان راه یافت اما به دلیل عملکرد بسیار ضعیف این شرکت و همین‌طور قیمت‌گذاری نامناسب، به موفقیتی دست پیدا نکرد.

 

مشخصات فنی

رنو تالیسمان سوبارو لگاسی
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری H4
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت ۲۰۰ اسب بخار ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر ۲۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک جلو چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷.۶ ثانیه ۸.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر ۲۱۰ کیلومتر
مصرف سوخت ۵.۶ لیتر (ترکیبی) ۷.۲ لیتر (ترکیبی)
طول ۴.۸۵ متر ۴.۷۵ متر
وزن ۱۴۳۰ کیلوگرم ۱۵۶۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۰,۸۷۵ دلار ۲۲,۵۴۰ دلار
قیمت در ایران ۱۹۰ میلیون تومان ۲۲۷ میلیون تومان

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9756672]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. عليرضا

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وقتى سوبارو داشت هواپیما و هلى کوپتر میساخت، رنو داشت نی لبک میزد، در نرمى و کم مصرفى محصولات رنو شکى نیست، ولى وقتى ایمپرزا ر میبینى میخواى قید همه چى ر بزنى
    حیف ک سیف خودرو ب گند کشید اسم این برن ر
    بیشترین فروش در امریکا ر داشته
    با تویوتا شریکه
    قدیما تا میگفتن مسابقات نمایشى ، همه میگفتن اون ماشینه که علامتش ۶ تا ستاره ست (سوبارو)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. اشکان

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چرا بعضی ها بدون مطالعه و دلیل نظر میدن درست محصولات ژاپنی با کیفیت و خوب هستن ولی خداوکیلی یه خورده با منطق نظر بدین
      قابل توجه بعضیها : رنوی فرانسه جزء اولین شرکتهای خودروساز جهان محسوب میشه و اولین خودروی تولیدی این شرکت در سال 1898 تولید شده نزدیک به 120 سال پیش (قبل از شروع جنگهای جهانی) و حتی برای آلمانا در جنگ جهانی کلی تانک تولید کرده
      و وقتی چندین نسل از خودروهای رنو تولید شده بود و جنگهای جهانی تموم شده بود و تازه شرکتهای ژاپنی به فکر حضور در عرصه های مختلف صنعت و .. افتادند شرکت سوبارو در سال 1953 تاسیس شد (55 سال بعد از تولید اولین خودروی رنو)

      موافقم 1
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا