اسمارترنومرسدس بنز

دوئل رنو توئینگو و اسمارت فورفور

امروز یکی دیگر از قسمت‌های دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن کیا پیکانتو و هیوندای i10 در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۵۰۲ رأی به ثبت رسیده است که پیکانتو توانست با دریافت ۱۲۷۳ عدد از آن‌ها یا به عبارتی کسب ۸۴ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند. این در حالی است که i10 تنها ۲۲۹ رأی دریافت نموده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A شاهد رویارویی رنو توئینگو و اسمارت فورفور خواهیم بود.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

؟

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو ۱۰۸

؟

پژو ۱۰۸

فیات ۵۰۰

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

اوپل آدام

؟

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

کیا پیکانتو

فولکس‌واگن آپ

اسمارت فورفور

در سال ۱۹۹۴ برند اسمارت با همکاری دایملر و شرکت ساعت‌سازی سواچ تأسیس شد که نخستین محصول آن، خودروی کوچک و شهری فورتو بود. این ماشین از ترکیب موتور عقب-محور عقب استفاده می‌کرد. سپس در سال ۲۰۰۴ اسمارت هاچ‌بک چهاردر و بزرگ‌تری بنام فورفور را معرفی کرد که برخلاف فورتو، خودرویی موتور جلو بود و هیچ شباهتی با برادر کوچکش نداشت. اسمارت فورتو تا سال ۲۰۰۶ یعنی تنها به مدت دو سال به تولید رسید و بعدازاین برای چند سال خبری از آن نبود. سپس سرانجام در اکتبر ۲۰۱۴ نسل دوم فورفور به همراه نسل جدید فورتو رونمایی شده و چندی بعد در نمایشگاه پاریس همان سال برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد؛ اما نسل دوم فورفور برخلاف نسل اول، بر روی پلت‌فرم فورتو ساخته شده و از همان ترکیب موتور عقب استفاده می‌کند. بعلاوه، طراحی فورفور نیز کاملاً شبیه فورتو است و در اصل نسخهٔ چهاردر فورتو محسوب می‌شود. همچنین با توجه به شراکت دایملر و رنو نیسان، نسل جدید اسمارت‌های فورفور و فورتو با همکاری رنو-نیسان توسعه یافته و پلت‌فرم مشترکی با نسل سوم رنو توئینگو دارد. برای هردو مدل اسمارت فورتو و فورفور دو پیشرانهٔ بنزینی مختلف ارائه می‌شود که اولی از نوع ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است. این موتور که برای رقابت ما انتخاب شده است، ۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ بعدی این ماشین یک واحد ۰.۹ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که در نسخهٔ معمولی ۹۰ اسب بخار قدرت دارد؛ اما فورفور در یک نسخهٔ اسپرت برابوس هم تولید می‌شود که از همین پیشرانه استفاده می‌کند با این تفاوت که این موتور در نسخهٔ برابوس قدرت بیشتری معادل ۱۱۰ اسب بخار دارد.

رنو توئینگو

توئینگو برای اولین بار در قالب یک هاچ‌بک کوچک سه‌در و به‌عنوان جایگزینی برای مدل پرفروش و البته قدیمی رنو ۴ در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد. این خودرو تا سال ۲۰۰۷ در فرانسه تولید شد تا اینکه در نمایشگاه ژنو همین سال رنو نسل دوم آن‌را رونمایی کرد. این نسل هم مانند نسل قبلی صرفاً به‌صورت هاچ‌بک سه‌در تولید می‌شد و پس از تجربهٔ فیس‌لیفتی که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد، تا سال ۲۰۱۴ روی خط تولید قرار داشت؛ اما در نسل سوم یا کنونی توئینگو، اوضاع کاملاً تغییر کرد زیرا همان‌طور که گفته شد، نسل سوم توئینگو با همکاری دایملر و به همراه نسل جدید اسمارت فورتو و فورفور توسعه پیدا کرد؛ بنابراین نسل سوم توئینگو مانند اسمارت روی پلت‌فرم موتور عقب-محور عقب ساخته شده است. همچنین این نسل برخلاف دو نسل قبلی صرفاً به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود. نسل کنونی توئینگو اشتراکات زیادی با اسمارت و مخصوصاً مدل فورفور آن دارد و حتی پیشرانه‌های آن‌ها نیز دقیقاً با یکدیگر یکسان است؛ بنابراین برای توئینگو هم در این دوئل، مشابه اسمارت فورفور، همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی انتخاب شده است. همان‌طور که اشاره شد پیشرانهٔ توئینگو در قسمت عقب قرار دارد و بنابراین نیروی آن نیز به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که این کار توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی انجام می‌گیرد. بااین‌حال نصب پیشرانه در قسمت عقب لطمهٔ چندانی به حجم صندوق بار خودرو نزده است. همچنین مانند اسمارت، توئینگو هم در بین مدل‌ها خود، یک نسخهٔ اسپرت بنام GT دارد که از همان نسخهٔ ۱۱۰ اسب بخاری موتور ۰.۹ لیتری توربو استفاده می‌کند یعنی دقیقاً مشابه اسمارت برابوس. نسل سوم توئینگو به همراه نسل دوم اسمارت فورفور در کارخانهٔ رنو در اسلوونی تولید می‌شود.

 

 

مشخصات فنی

 

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

ترکیب موتورعقب موتورعقب
پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۷۰ اسب بخار ۷۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰ نیوتن متر ۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۱۴.۵ ثانیه ۱۵.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۵ لیتر (ترکیبی) ۴.۲ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۳۵ لیتر ۲۸ لب‌تر
وزن ۹۴۰ کیلوگرم ۹۰۰ کیلوگرم
طول ۳.۵۹ متر ۳.۴۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۹ متر ۲.۴۹ متر
حجم صندوق بار ۱۸۸ لیتر ۱۸۵ لیتر
قیمت پایه ۱۰,۰۰۰ پوند ۱۰,۵۰۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9853553]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    هر دو با نمک و دوست‌داشتنی هستن اما من به اسمارت رای میدم چون سایه کمپانی معتبرتری بالای سرشه و با کیفیت‌تر به نظر میرسه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (831 ديدگاه)

      اره ولی رنو هم در بحث خوردهای اقتصادی کوچک واقعا عالیه

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. parsa

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (167 ديدگاه)

      به هیچ کدوم رای نمیدم.از تویینگو خوشم نمیادو از اسمارت صد و شصت هفتاد میلیونی متنفرم

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. گیجو ویج توی دایره میچرخم مثه پرگار(LAST VIPER)

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (589 ديدگاه)

      حتی از لحاظ کابین هم با هم یکین
      فقط گرافیک ورنگامیزیشون باهم متفاوته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. محمد

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      این خط روی بدنه رنو توئینگو چیه انگار با کلید روش خط انداختن

      مشخصات فنی که هر دو یکیه فرم طراحی اسمارت جذابتره

      اسمارت رینگهای بهتری داره، بدنه ۲ رنگش جذابتره ضمن اینکه دریچه کولر وسط داشبورد رنو بنظر کمی غیرکاربردیه با این فرم کشیده و کوچک
      بقیه مشخصات هم که یکیه اسمارت پشتوانه دایملر رو هم داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حمیدرضا

        ۲۹ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اون خط انعکاس نوره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    من از چند سال پیش که اسمارت دیدم عاشق اون طراحی جالب با نمکش شدم پس رای من اسمارت

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. گیجو ویج توی دایره میچرخم مثه پرگار(LAST VIPER)

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (589 ديدگاه)

      همینطور که ذکر شده هر دو این ماشینهااز لحاظ زیرسازی و پلتفرم و موتور کاملا با هم یکسانن
      و اگر به انتخاب باشه به سلیقه مربوطه، یکیشون
      واسه افراد متوسط رو به پایینه یکیشون واسه افراد با درامد متوسطه
      من در کل ظاهر وپرستیج اسمارتو میپسندن
      چون خیلی شیک تر وتقریبا عضلانی تر به نظر میرسه
      یه چیزشون که خیلی عالیه آرایش دف عقبشونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Roham

        ۲۵ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (728 ديدگاه)

        اسم پروفایلت خیلی باحاله رفیق

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. KamyR

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    پدال جان من جدیدا کارم زیاد شده و هر چند روز یکبار به سایت سر میزنم اما وقتی میخوام خبر های صفحات دوم و سوم و….. بخونم ، تا از خبر میام بیرون ، باز میاد همون صفحه ی اول . خواهشا واسه این قضیه یه فکری بکنین . با تشکر
    رنو توئینگو هم طراحی داخلیش بهتره و هم اطلاعات فنیش . اما اسمارت ظاهر جذاب تری داره ولی رای من رنو هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Pooya

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (23 ديدگاه)

      سلام.
      شما حتمی از بخش مطالب بیشتر میرید که همین مشکل رو داره‌. برای دور زدنش دو روش دارید‌.
      ۱_ با نگه داشتن انگشت رو مطلب باز کردن مطلب در صفحه دیگه رو انتخاب کنید.
      ۲_ از بالای صفحه فهرست رو انتخاب کنید و بعد گزینه ی بایگانی رو انتخاب کنید. ( اینجوری شماره ی صفحات هم میاد و می تونید سریع تر به مطالب قدیمتر دسترسی داشته باشید و مشکل برگشت به صفحه اول رو دیگه ندارید )

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Kamy R

        ۲۶ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (51 ديدگاه)

        باتشکر از پیگیری شما

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. جلالى

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (90 ديدگاه)

    چقدر مشخصاتشون شبىه همدیگه هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Hosein

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (313 ديدگاه)

    چه جالب ،اتفاقا دیشب یدونه از همین اسمارتا واسه برادرزادم گرفتم.خیلی بانمکه.
    زیاد تفاوتی باهم ندارن ولی اسمارت به چشم با کیفیت تر میاد. بنزم که پشتشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Schumacher

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      تبریک !!!
      اسمارت خیلی قشنگ تره ،
      چرخ های رنو خیلی کوچیک به چشم میاد.
      طراحی اسمارت هم بی نظیره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hosein

        ۲۵ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (313 ديدگاه)

        قربونت.??

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Hosein

        ۲۵ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (313 ديدگاه)

        انقد بانمک و فانتزیه دلم خواست یه واقعیشم واسه خودم میگرفتم البته به عنوان ماشین دوم واسه کارای داخل شهر.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. ارش

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    به اسمارت رای میدم چون مرسدس ….. بله . و یه تبریک هم بگیم به طرفداران مک لارن مدل 720s رکورد جالبی رو در مجله road &trakeثبت کرده و 400متر رو در 9.98 ثانیه طی کرده که این رکورد در مجله موتور ترند و کار اند درایور بهتر هم میشه.پیشرفت مگ لارن قابل تحسینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. کسری

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (202 ديدگاه)

    عکس از نمای عقب اسمارت نزاشتین باتوجه به نمای عقب قشنگ رنو و مشخصات فنی و قیمت یکسان رای من رنو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. SAEED

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    به اینکه اطلاعات فنی و قیمت تویینگو بهتره ولی اسمارت به صورت تخصصی تو این کلاس کار میکنه و پشتوانشم مرسدسه پس اگه فاکتور سلیقه و … در نظر نگیریم اسمارت موفق تره(سه نقطه ای که گذاشتم فاکتور های دیگه مثل مثلا تعصب نسبت به برند و بازار فروش رو شامل میشه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به رنو رای دادم به خاطر قیمت کمتر همین مصرف سوخت اسمارت یکم قلقلکم داد ولی در نهایت چون دو خودرو تقریبا یکسان هستن به رنو رای دادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mohammad_FM 480

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    موتورشون که یکیه ظاهرا و نمیشه تو کامنت رو قسمت فنی مانور داد…
    طراحی اسمارت واقعا بهتره خیلی جالب تر از رنو بنظر میاد
    با توجه به اینکه دایملر و مرسدس هم پشتشه رای من قطعا فورفور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Roham

    ۲۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    اسمارت احتمالا به خاطر طول کمتر (10 cm) ، یه کوچولو تو ترافیک بهتر باشه
    با وجود چهره های به شدت شبیه به هم ، باز هم اسمارت یه ریزه چهره هماهنگ تری رو ارائه داده به نظرم!
    ولی اصلا قیمت نجومی داخل ایرانش رو درک نمی کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا