رنوسایر خودروهای اروپایی

دوئل لادا وستا و رنو سیمبل

تا پایان دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال تنها یک گروه باقیمانده و حال امروز به سراغ گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین دو سدان فرانسوی هم‌خانواده یعنی پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه برگزار شد. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۳۲ رأی به ثبت رسیده است که الیزه توانست با دریافت ۶۹۸ عدد از آن‌ها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که ۳۰۱ موفق به کسب ۴۳۴ رأی شده است. امروز اما سومین دوئل گروه سدان‌های ساب‌کامپکت بین رنو سیمبل و لادا وستا برگزار شده که این دو خودرو نیز اشتراکاتی با یکدیگر دارند.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

هیوندای اکسنت

اشکودا راپید

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو ۳۰۱

سیتروئن الیزه

؟

سیتروئن الیزه

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ G4

؟

؟

رنو سیمبل

رنو در سال ۱۹۹۹ نسخهٔ سدان نسل دوم مدل کلیو را با نام کلیو سیمبل معرفی نمود. این خودرو در اروپای غربی عرضه نمی‌شد و صرفاً برای بازارهایی در نظر گرفته شده بود که خودروهای سدان بیشتر از نمونه‌های هاچ‌بک طرفدار داشتند. سپس در سال ۲۰۰۸ رنو نسل دوم این سدان ساب‌کامپکت را معرفی کرد. در این نسل اما کلیو از نام آن حذف شده و این ماشین با نام مستقل سیمبل به بازار عرضه شد. همچنین نسل دوم سیمبل برخلاف نسل قبلی طراحی متفاوتی با کلیو داشت و بنابراین به‌طور کامل خود را از کلیو جدا کرده بود؛ اما این نسل همچنان بر روی همان پلت‌فرم نسل دوم کلیو ساخته شده بود که داچیا لوگان هم از آن استفاده می‌کرد. در نمایشگاه خودروی استانبول ۲۰۱۲ نسل سوم سیمبل معرفی شد اما در این نسل اوضاع این خودرو تغییر کرد چراکه نسل سوم سیمبل در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ نسل دوم داچیا لوگان یا همان رنو تندر است که در برخی بازارها با نام رنو سیمبل عرضه می‌شود؛ بنابراین در رقابت ما در اصل نسل دوم داچیا لوگان شرکت کرده است. البته این خودرو در بازارهای محدودی مانند ترکیه و کشورهای حوزهٔ خلیج‌فارس با نام سیمبل عرضه می‌گردد و در بازارهای دیگری چون آمریکای جنوبی و روسیه با نام رنو لوگان عرضه می‌گردد. این سدان ساب‌کامپکت فرانسوی در کشورمان هم توسط نگین خودرو با همان نام سیمبل عرضه می‌شود. سیمبل یا همان لوگان روی پلت‌فرم B0 داچیا ساخته شده که با مدل‌های ساندرو و داستر مشترک است. این ماشین هم‌اکنون در بازارهای گوناگون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی، اتانولی و دوگانه‌سوز LPG عرضه می‌گردد که ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب روسی، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی لوگان را انتخاب کرده‌ایم. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. رنو سیمبل در ایران هم با همین موتور عرضه می‌شود.

لادا وستا

شرکت روسی لادا چند سال پیش همانند خودروسازان ایرانی، کماکان به تولید محصولات قدیمی و از رده خارج خود ادامه می‌داد؛ اما با افزایش رقابت در بازار خودروی روسیه، سهم لادا از بازار رو به کاهش گذاشت و این امر موجب شد تا این سازندهٔ کهنه‌کار روسی به فکر ساخت محصولات کاملاً جدیدی بیفتد. بدین منظور در نمایشگاه خودروی مسکوی ۲۰۱۴، لادا سدان ساب‌کامپکت کانسپتی بنام وستا را رونمایی کرد که پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی آن بود. سپس مدت کوتاهی بعد نسخهٔ تولیدی وستا معرفی شد و تولید انبوه آن از اواخر سال ۲۰۱۵ آغاز گردید. با توجه به اینکه لادا همکاری‌هایی را با گروه رنو-نیسان آغاز کرده بود، وستا روی پلت‌فرم B0 داچیا ساخته شده یعنی همان پلت‌فرمی که در نسل دوم لوگان بکار رفته است؛ بنابراین دو خودروی این دوئل پلت‌فرم یکسانی با یکدیگر دارند. وستا توسط آقای «استیون ماتین» طراحی شده و زبان طراحی کاملاً جدیدی را برای لادا ارائه کرده است که بعداً در کراس‌اوور ایکس‌ری هم بکار رفت. این سدان ساب‌کامپکت روسی در بازار هم کاملاً موفق عمل کرده و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار روسیه تبدیل شده است. در نمایشگاه خودروی مسکوی ۲۰۱۶ نیز لادا نسخه‌های جدیدی از وستا شامل استیشن، کراس استیشن، سدان اسپرت و سدان کراس را معرفی نمود که همگی نمونه‌ای کانسپت بودند و فعلاً از بین آن‌ها نسخه‌های استیشن و کراس استیشن به تولید رسیده‌اند. وستا با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که هردو از نوع بنزینی چهار سیلندر هستند. موتور اول که برای این دوئل هم انتخاب شده است، یک واحد ۱.۶ لیتری با ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر گشتاور است. موتور دوم اما قوی‌تر بوده و با ۱.۸ لیتر حجم، ۱۲۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. برای انتقال نیروی موتور ۱.۶ لیتری دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و پنج سرعتهٔ AMT در نظر گرفته شده درحالی‌که موتور ۱.۸ لیتری صرفاً با گیربکس اتوماتیک AMT ارائه می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

رنو سیمبل

لادا وستا

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۰۶ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر ۱۴۸ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ۵ سرعته AMT
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۰.۱ ثانیه ۱۱.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر (ترکیبی) ۶.۶ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۵ لیتر
تولید آلایندگی ۱۸۹ گرم/کیلومتر
وزن ۱۰۸۱ کیلوگرم ۱۲۳۰ کیلوگرم
طول ۴.۳۴ متر ۴.۴۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۳ متر ۲.۶۳ متر
حجم صندوق بار ۵۱۰ لیتر ۴۸۰ لیتر
قیمت پایه ۹,۲۰۰ دلار ۸,۱۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9952091]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    قیمت سیمبل رو دیدید؟؟؟
    اینجا ١١٠ تومنه!!
    یعنی چند برابر؟؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (831 ديدگاه)

      با دلاری ۱۰ هزار تومن حساب شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      این ماشین اقتصادی رنو واسه کشورهای اقتصادیه البته به غیر ایران که محصول لوکسه با این قیمت

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. شاهين

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      اصلا جفتشون مضخرفن…متاسفم واسه کسایی که میرن اینارو میخرن…یه روز میرسه مردم ما هم شعور اینو پیدا میکنن که کم کم به دوچرخه و موتورهای برقی رو بیارن و از این چرت و پرت ها نخرن…١٠٠ میلیون واسه رنویی که مجانی هم بدن سوار نمیشم!!!

      موافقم 1
      مخالفم 3
    4. M

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (227 ديدگاه)

      منو بگو نمیدونستم 110 تومن پولشه !! فک میکردم 50 یا 60 باشه ، هولی شت …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (Ali (Chevy nova

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    شرکت لادا چند سال پىش تو روزنامه همشهرى تبلىغات مىکرد براى فروش محصولاتش تو اىران
    نمىدونم چرا خبرى ازش نشد
    محصولات لادا واقعا سگ جونن
    کلا ماشىنهاى روسى سگ جون. ساده. و ارزون هستن ولى باب مىل خىلىها نىستن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Rezanst

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ای خدا ببین مردم ما چقدر بدبختن ک ماشین٩ هزار دلاری رو دارن١٠٠ میلیون میخرن منطقه ازاد۴٠ تومنه?‍♂️?‍♂️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    قیمت لادا کمتره ولی خوب مصرفش یکم بیشتره ولی از نظر طراحی داخلی و خارجی به نظرم خیلی مدرن تره و حس خودروی گرون تر رو به راننده میده از طرفی موتور لادا خیلی خوب کاور شده که شاید به خاطر اب و هوای روسیه باشه ولی در کل از کاور موتور خوشم میاد
    رای من لادا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. پویان

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (750 ديدگاه)

    ماشینای روسی با دوام ترین محصولات هستند .ولی اسمشون بد در رفته .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Ali (Chevy nova

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      منم موافقم
      ماشىنهاى روسى خىلى بادوام هستن
      تو شمال کشور ماشىنهاى روسى زىاده
      خىلىهاشون جنازه هستن اما هنوزم دارن کار مىکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        لادا یک شرکت دولتی روسی هستش و تا چند وقت پیش مثل رفیق ایرانیش مشغول دزدی بود البته اونا یکم از رفیقشون ادم تر بودن رفتن یک چیزی زدن ابروشون نره ولی کلا روس ها سیستم فاسدی دارن اینا کجا رنو نیسان کجا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. پرهام

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    لادا خ.شگلتر و اسپرته طراحیش و داخلش هم خیلی بهتره اینا واقعا ماشینای اقتصادی خوبین مخصوصا این که تو روسیه پر فروشن خوب یعنی احتمالا دوام خوبی دارن . ولی واقعا فرق سیمبل و ال نود در حد 50 میلیون تومنه ؟؟؟ همون پلتفرم همون موتور با ظاهری به روز تر ارزش 50 میلیون اختلاف قیمت رو داره ؟؟؟؟ چرا میخرین واقعا؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ستار

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (145 ديدگاه)

    کاش اینقد اتحاد داشتیم فقط فقط دوماه هیچکس ماشین صفر نمیخرید
    نه ثبتنام نه هیچی
    بعد چقد قمیتا فرق میکرد
    این ماشین ها رو باس مردم کم درامد ایران به راحتی بخرن ولی افسوس که ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (537 ديدگاه)

      اون وقت میشدیم مردم ضد انقلاب، مدیر عامله هم استاندارد هاشو به رخمون میکشید یه وام وسوسه انگیز میزاشت هر چی کارگر و کارمند و حتی آدم های بیکار هم واسش صف میکشیدن
      جدیدا یه فیس لیفت سورن توربو قراره بیاد چراغای عقبیش یکم به سفید میزنه ینی تلقش سفیده ، بدنه چراغ هم سفیده ولی لامپ هاش قرمز ،فک کنم خدای نکرده سورن هیبرید میخوان بزنن
      برای سمند هم دوتا چراغ جلوی جدید با جلو پنجره کروم و چراغ های عقب بیرون زده و داشبورد جدید زدن که تنوع محصول حفظ بشه
      برای دنا قدر مطلق توربو هم ۶٠ ٧٠ تومنی قیمت زدن!!!!
      یه توربو ١٠ تومن درمیاد!!!!!!بیخ ماجرا رو بگیریم اولش یه ۴٠۵ بوده یه بدنه سمند و یدونه ٢٠۶ ، بقیه همه مندرآوردی تولید شدن یا تبدیل به وانت شدن به بازار عرضه شدن امیدواریم شاهد رویت پیکاب ٢٠۶ با استاندار های ٨۵ گانه در خیابان ها باشیم??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. farzad

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (180 ديدگاه)

    به نطرم تنها نقطه ضعف لادا نسبت به سیمبل گیربکسش هست AMT نسبت به AT از تکنولوژی پایین تری برخورداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حامد تقی پور

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    ماشین های روسی واقعا دوام زیادی دارن قبلا قیافه خوبی نداشتن والی الان دیگه طراحی به روزی ارائه میدن تو این مدل لادا وستا بغل ماشین با اون برجستگی هایی که داره ظاهر جالبی رو نشون نمی ده به نظرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا