رنومیتسوبیشی

دوئل میتسوبیشی اوتلندر و رنو کولئوس

در قسمت‌های میانی دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به سراغ گروه کراس‌اوورهای متوسط رفته‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، کیا سورنتو در برابر اشکودا کودیاک قرار گرفت که هرچند رقابت این دو کراس‌اوور در نظرسنجی تلگرام بسیار نزدیک به هم است اما در سایت کودیاک با اختلاف زیادی جلو بوده و با کسب ۱۱۸۸ رأی پیروز این دوئل شده است. آراء سورنتو نیز برابر با ۷۵۳ عدد است و مجموع آراء این دوئل را به ۱۹۴۱ رأی می‌رساند که ۶۰ درصد آن به کودیاک اختصاص دارد. حال امروز در دوئل سوم کراس‌اوورهای متوسط، رنو کولئوس در برابر میتسوبیشی اوتلندر قرار گرفته است.

فورد اج

نیسان مورانو

هیوندای سانتافه

جیپ گرند چروکی

فورد اج

؟

میتسوبیشی اوتلندر

رنو کولئوس

دوج جورنی

پژو ۵۰۰۸

؟

؟

کیا سورنتو

اشکودا کودیاک

تویوتا هایلندر

جی‌ام‌سی آکادیا

اشکودا کودیاک

؟

رنو کولئوس

رنو با معرفی نسل نخست مدل کولئوس در سال ۲۰۰۶ در پاریس برای اولین بار به بخش کراس‌اوورها وارد شد چراکه کولئوس نخستین کراس‌اوور رنو محسوب می‌شود. این خودرو با همکاری نیسان توسعه پیدا کرده بود و روی پلت‌فرم C این شرکت مشترک با نیسان قشقایی ساخته شده بود. کولئوس در کرهٔ جنوبی هم توسط برند سامسونگ با نام QM5 عرضه گردید. نسل اول این کراس‌اوور فرانسوی در سال ۲۰۱۱ مورد یک فیس‌لیفت قرار گرفت که در ماه جولای این سال رونمایی شد. نسل اول کولئوس در ابتدا توسط نگین‌خودرو و سپس توسط پارس‌خودرو در کشورمان هم عرضه شد اما به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد. سرانجام این ماشین در سال ۲۰۱۵ به پایان عمر خود رسید و نسل دوم آن در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد. این نسل روی پلت‌فرم CMF رنو-نیسان ساخته شده که در خودروهای مختلفی از این گروه مانند رنو کاجار، رنو اسپیس، رنو تالیسمان، نیسان اکستریل و نیسان قشقایی هم بکار می‌رود. نسل دوم کولئوس از زبان طراحی کاملاً جدید رنو استفاده می‌کند که برای اولین بار در سدان تالیسمان و بعداً نسل جدید مگان شاهد آن بودیم؛ بنابراین شباهت زیاد کولئوس به تالیسمان کاملاً مشخص است. این نسل هم به‌تازگی توسط نگین‌خودرو به کشورمان راه پیدا کرده است. این کراس‌اوور متوسط فرانسوی با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ دیزلی و دو نمونهٔ بنزینی عرضه می‌گردد که در ایران با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی ارائه شده است و ما هم برای این دوئل همین موتور را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانهٔ تنفس طبیعی، ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر در ساعت گشتاور دارد که توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل می‌گردد.

میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی در سال ۲۰۰۱ کراس‌اوور متوسطی بنام Airtrek را معرفی نمود که بعداً نامش به اوتلندر تغییر پیدا کرد. نسل اول این خودرو پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت، نهایتاً در سال ۲۰۰۶ از خط تولید کنار رفت و نسل دوم آن در اکتبر این سال رونمایی شد؛ اما سرانجام نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ جایی بود که میتسوبیشی آن‌را برای معرفی نسل سوم یا کنونی اوتلندر انتخاب کرده بود. این کراس‌اوور که روی پلت‌فرم GF میتسوبیشی ساخته شده است، در کشورهای مختلفی چون ژاپن، روسیه و چین تولید و عرضه می‌شود. نسل سوم اوتلندر برای مدل ۲۰۱۶ دستخوش فیس‌لیفتی قرار گرفت که در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در نمای جلویی انجام گرفته است. این نسل از اوتلندر نیز چند سالی است که توسط آرین موتور در کشورمان عرضه می‌گردد و بنابراین خودروهای دوئل امروز هردو در ایران حضور دارند. البته اوتلندر برخلاف کولئوس کراس‌اووری با سه ردیف صندلی است و ظرفیت سرنشین بیشتری دارد. این کراس‌اوور ژاپنی هم با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌گردد که قوی‌ترین آن‌ها یک نمونهٔ ۳ لیتری V6 است که صرفاً در ایالات‌متحده عرضه می‌گردد. همچنین میتسوبیشی نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی اوتلندر را هم تولید می‌کند؛ اما همانند کولئوس، ما همان پیشرانه‌ای را برای اوتلندر در این دوئل انتخاب کرده‌ایم که در ایران ارائه می‌گردد. این موتور یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو هم از طریق گیربکس‌های مختلفی همچون یک نمونهٔ CVT به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ انجام می‌گیرد.

 

مشخصات فنی

رنو کولئوس

میتسوبیشی اوتلندر

پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۷۰ اسب بخار ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر ۲۲۰ نیوتن متر
گیربکس CVT CVT
محور محرک جلو/چهارچرخ جلو/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۹.۵ ثانیه ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۸.۵ لیتر (ترکیبی) ۸.۸ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۵۴۰ کیلوگرم ۱۶۶۳ کیلوگرم
طول ۴.۶۷ متر ۴.۶۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۰ متر ۲.۶۷ متر
ظرفیت بکسل ۲ تن ۱.۶ تن
قیمت پایه ۲۳,۶۰۰ دلار ۲۴,۳۹۰ دلار
قیمت در ایران ۲۱۸ میلیون تومان ۲۱۲ میلیون تومان

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9820297]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا بستگی به سلیقه افراد داره. از نظر من طراحی بیرونی اوتلندر جذابتره. اما داخل کابین کولیوس واقعا زیباتره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  2. علی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آخه دیگه معلومه کولئوس طراحیش و زیباییش ی سر و گرون بالاتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. احمد

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاربری مهمترین آیتم در انتخاب است اگر خواهان زیبایی بیشتر و فقط تردد در شهر هستید رنو برتری دارد ولی اگر نیم نگاهی به آفرود سبک هم دارید قطعا اوتلندر.من خودم اوتلندر دارم و واقعا راضیم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. عباس علی اکبری

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم کولیوس 2017 دارم واقعا حرف نداره. زیر پا و جاده اش عالی هست. ظاهر بسیار زیبایی هم داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. زانیار

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم اوتلندر ۲۰۱۶ دارم خیلیم راضیم . تو جاده کولئوس که سهله پرادو رو هم میخورم .

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا