رنو

نگاهی اجمالی به رنو داستر

در حال حاضر، بازار کراس‌اوورهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی می‌باشد؛ اما یکی دو سالی نمی‌گذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره می‌برد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل می‌کند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و از ساخته‌های شرکت داچیای رومانی محسوب می‌گردد. البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمی‌کند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ می‌کند. این کراس‌اوور رومانیایی که رنو/داچیا داستر نام دارد رقیبی قدر برای رقبای چینی خود محسوب می‌شود و حتی ممکن است که در برخی از ویژگی‌های آفرودی، همتایان کره‌ای خود را هم به چالش کشد. بگذریم!

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift
حال فرض کنیم که شما شخصی هستید با بودجه‌ای محدود، ولی سخت گریزان و فراری از برندهای چینی! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودروست که تا حدی می‌تواند رافع نیازهای شما باشد اما چنانچه دراین‌باره تردید دارید و بین خرید این خودرو و رقبای چینی‌اش مردد مانده‌اید، باید این مسئله را بیشتر مورد واکاوی خویش قرار دهید.
واقعیت آن است که اگر از خودروهایی همچون لیفان X60 و نیز MVM X33 فاکتور بگیریم و آن‌ها را در حد و اندازه‌های داستر ندانیم و یا جیلی X7 را به دلیل بهای بالای ۱۰۰ میلیون تومانی آن و نیز برلیانس V5 را نیز به دلیل بهای بالاترش نسبت به داستر، خارج از این گردونه فرض کنیم. در حال حاضر، تنها سه کراس‌اوور چینی باقی می‌مانند که از برخی از جنبه‌ها، رقیبی جدی برای رنو داستر محسوب می‌شوند.
یکی از این دو، خودروی جک S5 است که از پیشرانه‌ای ۲ لیتری (توربو) بهره می‌برد که توان خروجی‌اش معادل ۱۷۴ اسب‌بخار است و علاوه بر آن، از انبوهی از تجهیزات رفاهی هم سود می‌برد و از چهره عامه‌پسندتری نیز برخوردار است و در این میان، بهای ۷۵ میلیون تومانی (ثبت‌نامی) این خودرو را هم نباید فراموش نمود، که حدود ۲۲ میلیون تومان پایین‌تر از داستر است.
خودروی دیگر نیز چانگان CS35 نام دارد که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار چین به شمار می‌آید. این خودرو گرچه از پیشرانه‌ای ضعیف‌تری نسبت به داستر برخوردار است اما در ویژگی‌هایی همچون کیفیت رنگ و مونتاژ بسیار نزدیک به آن می‌باشد و درزمینهٔ هایی همچون طراحی داشبورد نیز، به‌مراتب زیباتر و شکیل‌تر از آن است؛ بهای ثبت‌نامی این خودرو در حدود ۸۷.۵ میلیون تومان است که حدود ۹ میلیون تومان ارزان‌تر از داستر می‌باشد و در ضمن، این خودرو از گیربکس خودکار هم بهره می‌برد (البته در بازار آزاد بهای این خودرو به مرز ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است).
در نهایت امر، خودروی هاوال H6 را پیش رو داریم که در حال حاضر پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی از پیشرانه ۲.۴ لیتری (میتسوبیشی) سود می‌برد که توان خروجی آن معادل ۱۶۱ اسب‌بخار است همچنین با بهایی حدود ۸۸ میلیون ثبت‌نام می‌شود که حدود ۸ میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است و این خودرو نیز همچون هم‌قطار چشم‌بادامی‌اش (چانگان) با گیربکس خودکار عرضه می‌شود.
اما در مقابل رنو داستر نیز نسبت به رقبای چینی‌اش از مزایایی چون پشتوانه برند معتبر رنو و خصوصیات آفرودی بهتر سود می‌برد. در زمینه کیفیت رنگ و مونتاژ هم چانگان و هاوال فاصله نزدیکی با داستر دارند و تنها جک S5 است که در این موارد، در پس داستر قرار می‌گیرد.

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift
Renault Duster facelift
Renault Duster facelift
رنو و یا داچیا داستر، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 رنو تکوین یافته است که با نیسان تیدا مشترک است. خودروی مذکور، در اکثر بازارها با نام رنو داستر فروخته می‌شود و این امر شامل کشورهای همچون ایران، مکزیک، هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای جنوبی نیز می‌شود. مجموعاً در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۶۰ درصد از فروش داستر با نشان رنو و ۴۰ درصد از آن نیز با نشان داچیا بوده است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی هم دستخوش فیس‌لیفت جزئی گردید و در حال حاضر علاوه بر رومانی، در ممالکی همچون برزیل، روسیه، هندوستان، اندونزی و کلمبیا هم تولید می‌شود.

Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior
این کراس‌اوور در وب‌سایت متعددی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان چند نمونه را برایتان گلچین نمودم.
سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، این کراس‌اوور را بدین صورت مورد ارزیابی قرار داده است:
نکات مثبت
ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی
فضای مناسب کابین
نمای ظاهری دلپذیر

نکات منفی
مدل پایه آن به شدت ابتدایی است. (به لحاظ تجهیزات)
سیستم کنترل پایداری در آن به صورت آپشن عرضه می‌شود. (استاندارد نیست)
موتور دیزل آن پرسروصدا است.
در مجموع، این سایت ۴ امتیاز از ۵ امتیاز را برای این خودرو قائل شده است.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015
سایت DRIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را برای این خودرو لحاظ نمود:
نکات مثبت
بهای ارزان
پارک آسان
هندلینگ نسبتاً خوب
کاربردی بودن خودرو
نکات منفی
کند بودن خودرو
وجود پلاستیک‌های سخت در کابین
ترکیب پیشرانه
تیپ‌های پایین آن عرضه نمی‌شود.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015
سایت WHAT CAR نیز این خودرو را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:
عملکرد: ۳ امتیاز، عملکرد این خودرو بسیار خوب و مناسب است چنانچه سعی کنید نمونه دیزل آن را به دست آورید.
سواری و هندلینگ: ۳ امتیاز، سواری راحت و هندلینگ آشفته
خرید و مالکیت: ۵ امتیاز، خودرویی شگفت‌انگیز در مقابل بهای پرداختی
کیفیت و قابل اطمینان: ۳ امتیاز، بخش‌های مختلف به کار رفته در آن مورد تست و آزمون قرار گرفتند.
ایمنی: ۲ امتیاز، کسب نتایج ضعیف در تست تصادف موسسه EURONCAP
پشت فرمان: ۳ امتیاز، داشبورد ساده و کنترلرهای رنج‌آور صندلی‌ها
فضا و کاربردی بودن: ۴ امتیاز، فضای کافی برای ۵ سرنشین وجود دارد و صندوق عقب آن بسیار بزرگ است
تجهیزات: ۳ امتیاز، تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو مناسب است به شرطی که از خرید مدل پایه آن پرهیز کنید.
در مجموع، این سایت ۳ امتیاز از ۵ را برای این خودرو در نظر گرفته است.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۹۹۸ سی‌سی
توان: ۱۳۵ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۹۵ نیوتن‌متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۲ ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – ۱۰.۷ ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)
نوع گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015
ابعاد
طول/عرض/ ارتفاع: ۴۳۱۵/۱۸۲۲/۱۶۳۴ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۶۷۳ میلی‌متر
فاصله از کف زمین: ۲۰۵ میلی‌متر (تک دیفرانسیل) – ۲۱۰ میلی‌متر (دو دیفرانسیل)
وزن خالص: ۱۲۰۶ کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۶۵ R 16
مینیمم و ماکزیمم گنجایش بار: ۴۷۵ – ۱۶۳۶ لیتر
حجم باک بنزین: ۵۰ لیتر

ایمنی
سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
۴ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه پایه تنها از ۲ کیسه هوا بهره می‌برد.
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان
سیستم کنترل پایداری ESC (گزینه اختیاری)
سیستم کنترل کشش ASR (گزینه اختیاری)

تجهیزات رفاهی (نمونه فول عرضه شده در امارات)
پوشش چرمی فرمان
ستون فرمان قابل تنظیم
چراغ نقشه‌خوانی
فرمان برقی
باربند سقفی
چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث
چهار عدد بلندگو
دوربین دید عقب
سیستم ناوبری NAVIGATION
سنسورهای پارک عقب

Renault Duster AWD 2015
Renault Duster AWD 2015
قیمت
در ایران: ۹۶.۷۵۰ میلیون (مدل ۲۰۱۵، ثبت‌نام در نمایندگی)
در امارات: ۴۹,۹۰۰ درهم (نمونه تک دیفرانسیل) – ۵۸,۵۰۰ درهم (نمونه دو دیفرانسیل)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۵۱ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوست گرامی سلام
    مشکل پلاک کردن آخر سال معمولا تا اردیبهشت مربوط به تمتمی خودروهای وارداتی می شه نگران نباشید، اردیبهشت ماه پلاک می شه ،سعی کنید ماشین های وارداتی را از اسفند تا فروردین ثبت نام نکنید که مشکل پلاک گزاری داشته باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. پیمان

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اوکی انشالله همین طور باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پژمان

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام به همگی. لطفا دوستانی که از داستر استفاده میکنن درباره موارد زیر تجربه شان رو به اشتراک بگذارند:
    -راحتی سواری و صندلیها و صندلی راننده در سواریهای طولانی
    -حجم صندوق عقب برای مسافرت خانوادگی
    -کیفیت سیستم تهویه مطبوع

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ادیب

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    صندلی راننده و صندلی عقب این ماشین چطوره؟
    آیا تکان ماشین زیاده (مثل ال 90)؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. عباس

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید
    میخوام یه ماشین بخرم که مناسب سفر باشه
    اگه جاده خاکی و ناهمواری سر راهمون بود دلمون نلرزه زود به خرج نیفته زیر ۸۰ میلیون
    خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشه قطعات گرون هم نباشه
    لطفا اگه میشه راهنماییم کنید
    معذرت خواهی میکنم که سوالی که پرسیدم مناسب این بحث نیست
    ممنون از توجهتون

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. سارا

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام فاصله رکاب تا کف ٢٠ سانت بیشتر ب نظر میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا