رنوهفته نامه

از پاریس با عشق؛ ارادتمند، مگان واگن GT-Line

مدت زمانی زیادی از انقراض گونه‌ای جانور چهار چرخ موسوم به پیکان خاطره‌انگیز استیشن نمی‌گذرد و اکثر ما آخرین بازمانده‌های این مخلوق را به چشم دیده‌ایم، نه‌تنها دیده‌ایم بلکه از او سواری گرفته‌ایم، سرویس مدرسه‌مان بوده، در حد و اندازه یک اتوبوس، پدرمان فک و فامیل را درونش چپانده و به گردش برده است (هرچند که پدرمان در این نوع از سفرها، پدر ما فرزندان را مورد لطف و عنایت خود قرار می‌داد و کلاً احساس خوبی نسبت به این نوع گردش‌ها نداشتیم، ازبس‌که لابه‌لای جمعیت فشرده می‌شدیم).
به‌هرحال بنده اولین بار این‌گونه با مفهوم استیشن واگن آشنا شدم و خب مسلماً خاطره خوبی از این مفهوم نمی‌توانم داشته باشم، راستش قرار بود بزرگ شویم یادمان برود اما از بس خاطرات شیرین هستند که حالا حالاها ملکه ذهنم شده‌اند. بگذریم، این‌ها را عرض کردم تا به همه آن‌هایی که مثل من زیاد از خودروهای استیشن واگن به دلایل معلوم دل خوشی ندارند بگویم که وقتش رسیده تا ذهنیت خود را نسبت به این مفهوم متحول سازید! می‌پرسید چرا؟
بپرسید، چون به قول مادربزرگ یکی از دوستان، درد از پرسیدن دوا می‌شود و بنده هم‌ چنین جوابی را به سوی شما عزیزان روانه خواهم کرد:
«زیرا شرکت رنو، خودروی مگان واگن GT-Line 2017 را به مرحله تولید رسانده و ما امیدواریم تا با معرفی این خودرو ذهنیتی خوش در شما نسبت به مفهوم استیشن واگن خلق نماییم»
بنابراین با مجله پدال همگام شوید، بلکه بتوانیم همراه هم خاطراتی خوش را رقم بزنیم.


اجازه بدهید با قیمت این خودرو شروع کنیم، بهای پرداختی برای این خودرو از مبلغ ۳۳,۴۹۰ دلار استرالیا شروع شده و با صرف هزینه‌های جانبی به حد ۳۷,۵۹۰ دلار نیز می‌رسد که حدود ۱۰۰۰ دلار نسبت به نسخه هاچ‌بک گران‌تر است.


برخلاف نام این خودرو که پسوند GT را یدک می‌کشد، یک پیشرانه مطلوب برای مصارف شهری تأمین‌کننده نیروی محرک آن است. برخلاف نسخه GT که از موتوری به قدرت ۲۰۲.۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن-متر بهره‌مند شده، ورژن GT-Line از خودروی فرانسوی مگان که در اسپانیا مونتاژ می‌شود به پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ، قادر به تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن-متر گشتاور، مجهز شده است.


در مقام مقایسه باید به اطلاعتان برسانیم که نسخه واگن از فولکس گلف که به موتور ۱.۴ لیتری توربو مجهز شده، قیمتی معادل ۳۰,۴۹۰ دلار (استرالیا) برای تریم Comfortline و ۳۵,۹۹۰ دلار نیز برای مدل هایلاین داشته و پیشرانه آن قادر به ایجاد توان ۱۴۷.۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن-متر است.


مدت زمان ۱۱.۷ ثانیه برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز در مقایسه با رکورد ۷.۴ ثانیه‌ای نسخه GT و ۸.۶ گلف واگن، چندان جالب توجه و حیرت‌انگیز نیست. همچنین میزان مصرف سوخت خودروی مورد نظر به لطف سبک رانندگی متشخصانه ما، رقم ۸.۵ لیتر بر صد کیلومتر را نمایان ساخته که تقریباً ۳۰ درصد از عدد اعلامی شرکت سازنده کمتر است. گیربکس هفت سرعته مسلح به کلاچ دوبل (DCT) به طور استاندارد با پیشرانه جفت شده تا قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو تحویل دهد. این جعبه دنده عموماً در سطح شهر خوش‌رفتار بوده و به عملکرد اتوهولد مجهز است. همچنین هنگام تعویض دنده در حالت منوال و دورهای بالا، کار با شیفتر دستی نیز لذت‌بخش خواهد بود.


در ضمن مگان GT-Line فاقد برخی امکاناتی است که در نسخه GT بکار رفته‌اند، ازجمله می‌توان به سیستم فرمان چرخ‌های عقب، نرم‌افزار DCT double-downshift، سیستم تعلیق و شاسی تقویت شده اسپرت رنو، اشاره نمود. به لطف شاسی متعادل شده برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو که منجر به عملکرد مناسب این اتومبیل در سر پیچ‌ها و غلبه بر نیروهای جانبی وارد شده می‌شود، می‌توان گفت که رانندگی جذاب و چالاکی را از این خودرو شاهد هستیم. همچنین سیستم کمکی الکترونیکی فرمان به‌عنوان بخشی از نرم‌افزار مالتی-سنس رنو به تنظیم میزان سفتی و نرمی فرمان با توجه به شرایط رانندگی، کمک شایانی می‌کند.

همان‌طور که انتظار می‌رود مگان GT-Line واگن نسبت به نسخه هاچ‌بک حدود یک پا درازتر بوده و طول بدنه کشیده آن به ۴۶۲۶mm می‌رسد. فاصله محوری آن در عدد ۲۶۷۰mm بدون تغییر مانده است. در بسیاری از موارد سواری نرم و انعطاف‌پذیری را از این خودرو شاهد هستیم به‌گونه‌ای که شکاف‌های کم‌عمق جاده‌های درون‌شهری را مانند اتو نمودن یک پیراهن چروک شده، بدون کوچک‌ترین تأثیری در کنترل خودرو، درون سیستم تعلیق حل می‌نماید. اما نکته‌ای که اندکی آزاردهنده جلوه می‌کند، هنگام عبور از مسیرهای ناهموار است که چشممان به جمالش روشن می‌شود و آن عملکرد وحشتناک دامپرهاست به‌طوری‌که فولکس گلف در این زمینه نسبت به مگان برتری محسوسی خواهد داشت. همچنین سکوت اتاق نشیمن مگان ستودنی است اما رقیب آلمانی بازهم محجوب‌تر از رفیق فرانسوی خود است.

پاپوش‌های ۱۷ اینچی، جلوپنجره شانه عسلی، آینه‌های جانبی مشکی-خاکستری، سراگزوز کرومی، شیشه‌های عقب دودی رنگ و سقف پانوراما بخشی از خصایص ظاهری این جنتلمن فرانسوی است.


ارگونومی این خودرو بسیار مناسب بوده و باوجود سانروف، تزیینات اتاق تکمیل شده است، هیچ‌گونه اثری نیز از صدای جیرجیر که در نسل قبلی از ناحیه سانروف به گوش می‌رسید، مشاهده نمی‌شود.

داخل کابین چه ازنظر طراحی و چه به جهت کیفیت کاملاً راضی‌کننده است. مگان این مهم را مدیون صندلی‌های خوش‌فرم از جنس آلکانترا، غربیلک فرمان روکش شده به‌وسیله چرم ناپا و لامپ‌های LED با قابلیت تنظیم نور داخل کابین است.

صفحه نمایشگر لمسی-خازنی که کنسول میانی را از آن خود ساخته برای اهداف ناوبری بسیار مناسب است. ورود به جزئیات منوی نرم‌افزاری به ندرت ضرورت پیدا خواهد کرد و سرعت پاسخگویی آن نیز مناسب به نظر می‌رسد. در نقطه مقابل بایستی به کمبود احاطه پلاستیک مشکی رنگ مرغوب و جذاب و همچنین فقدان دکمه فیزیکی تغییر شدت صدای سیستم صوتی (این امر تنها از طریق تاچ اسکرین ممکن می‌شود) به‌عنوان نقاط ضعف کابین توجه نمود.
پیرو مجموعه نکات منفی کابین بایستی احتمال کنده شدن نوار تزیینی آبی رنگ چسبانده شده روی داشبورد (سمت شاگرد) و تغییر کانال رادیو بدون هیچ‌گونه دستوری از سوی سرنشینان را خاطرنشان شد.

شاخصه دیگری که چندان نمی‌توان از آن خرده گرفت، سطح امکانات استاندارد این خودروست که دربرگیرنده تجهیزات ذیل است:
دو عدد پورت USB، دو عدد پورت ۱۲ ولت، ناوبری ماهواره‌ای، صفحه کیلومترشمار از نوع نمایشگر ۷ اینچی TFT، استارت دکمه‌ای به همراه سوییچ کارتی، صندلی‌های گرم شونده قسمت جلو، برف‌پاک‌کن‌های اتومات، چراغ‌های جلو مجهز به سنسور تشخیص غروب آفتاب، شش عدد ایربگ، دوربین دید قسمت عقب، اتوپارک، ترمز خودکار در مواقع اضطراری، سیستم معاونت در مسیر (lane assist)، کروز کنترل تطبیق یافته به همراه عملکرد محدودکننده سرعت و نمایشگر نقاط کور.
علاوه بر این شما می‌توانید با هزینه کردن مبلغ ۱۴۹۰ دلار اضافه‌تر از سیستم صوتی Bose همراه با ساب ووفر و چراغ‌های جلو تمام LED بهره‌مند شوید. به‌منظور سفارش رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی گرندتور نیز مبلغ ۹۹۰ دلار مورد نیاز خواهد بود.

فضای سرنشینان ردیف عقب مناسب به نظر می‌رسد و صندلی‌های نرم و خوش‌ساخت، نور محدود جذاب، دریچه‌های هوا و فضای مناسب قسمت سر و پاها برای افراد با قد حداکثر ۱۸۰ سانتیمتر، موجبات آسایش سرنشینان این بخش را فراهم می‌آورد.

جایی که مشخص می‌شود پرداخت ۱۰۰۰ دلار بیشتر نسبت به نسخه هاچ‌بک ارزشمند بوده است، فضای قسمت حمل بار است که حجم ۵۸۰ لیتر را به شما ارائه می‌کند، آن‌هم زمانی که صندلی‌های ردیف دوم در سر جای خود قرار داشته باشند (این رقم برای مگان هاچ‌بک ۴۳۴ لیتر است). با خواباندن صندلی‌های عقب میزان فضای محفظه حمل بار به ۱۵۰۴L گسترش خواهد یافت که حجم بسیار مناسبی است. این محفظه به شما اجازه می‌دهد که صندلی‌های ردیف دوم را به‌وسیله اهرم‌های دستی تعبیه شده درون آن، به‌گونه‌ای یکنواخت و دلپذیر خم نمایید. البته فولکس گلف فضای بیشتری در این بخش ارائه می‌دهد و اگر واقعاً به فضای مطلوب در این بخش نیاز مبرم دارید سراغ کولئوس را بگیرید.


در پایان بنا بر آنچه به اطلاعتان رسید مگان واگن جدید خودروی مناسبی است، چه از منظر نوع طراحی و چه لیست تجهیزات استاندارد، اما قطعاً حرف آخر را در بین همکلاسی‌های خود نخواهد زد و شما می‌توانید با صرف مبلغ ۶۰۰۰ دلار بیشتر، از مزایای گسترده و هیجان برانگیز نسخه GT بهره‌مند شوید. به‌هرحال باید صبر کنیم و ببینیم که آیا این نوع از مگان می‌تواند نگاه خریداران را به سمت‌وسوی خود جلب نماید یا خیر؟

منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. (ali(CHEVY NOVA

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (6790 ديدگاه)

    ماشىن خوش قىافه اى هست بخصوص قسمت عقبش
    رنو باىد این مدلها رو بىاره به بازار ایران
    اگه این محصول با قىمت مناسب بىاد ایران خىلى خوب مىتونه فروش کنه
    شرکت وارد کننده اگه سود کم ترى بکشه رو همچىن محصولى از اون طرف مشترى بىشترى جذب مىشه و فروش بىشترى مىکنه و سودش رو هم وارد کننده و هم مشترى مىبره
    نمایندگى رنو دقىقا بغل نماىندگى تویوتا هستش تو خیابون دماوند منطقه صنعتى اتحاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Schumacher

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      ماشین های فرانسوی همیشه از ۲ جهت منو تحت تاثیر قرار دادن :
      ۱ – زیبایی / ۲- نرمی سواری
      از این ماشین هم خیلی خوشم آمد ، استیشن ها کلا دوست داشتنی اند ، اصالت اروپایی دارند ‌

      اسم این مقاله یعنی ( از پاریس با عشق ) عنوان یکی از فیلم های بسیار قشنگی هست که من دیدم
      جان تراولتا ؛ توش به زیبایی بازی می‌کنه.
      یک قسمتش تعقیب و گریز با آئودی S۸ نقره ای و به ولوو هست که خیلی قشنگه ،
      حتما ببینید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. PaRHaM

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    منو بکشن هم با ۳۷۰۰۰ دلار همچین چیزی نمیخرم?
    ۳۷ هزار دلار خیلی خیلی مورد های مناسب تری وجود داره تا ی فرانسوی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amirhosein

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (12 ديدگاه)

      این خودرو مشتری ها و علاقه مندان خاص خودشو داره
      کسی اجبار نکرده که حتما شما بخری
      در ضمن همین فرانسوی رو بیارن و به قیمت بدن چرا نخریم؟؟؟
      اگه یه شهروند آمریکایی این حرف رو میزد من میگفتم راست میگه چون بهترین های دنیارو سوار میشن
      ولی ما که مردممون پراید رو هم بزور میخرن زدن این حرف یکم بی رحمیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیرحسین

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (102 ديدگاه)

      البته 37 هزار دلار استرالیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محمدرضا

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (804 ديدگاه)

      من لا أین پولcla پایه رو میخرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. شاهین پسر

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    تا الان سه تا ماشین داد از لحاظ طراحی بیرون ی شکل هستن!
    ی هاچبک هم میسازه با همین شکل حتما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amirhosein

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (12 ديدگاه)

      منظورت رو از این که میگی یه شکلن اصلا نمیفهمم
      اینجوری حساب کنی بنز و بی ام و هم همه ی ماشین هاشون یه شکلن بنر که خدایی تا وقتی پشتشو نبینی نمیتونی تشخیص بدی چه مدلیه
      کل خودروسازی ها همینن نمیشه واسه هر خودرو یه پلتفرم جدا در نظر گرفت که این اصالت و زبان طراحی یه برند رو نشون میده
      در مورد رنو هم بگم؛ وقتی تکی ماشین هارو میبینی فکر میکنی هیچ فرقی با هم ندارن ولی بزاری کنار هم تفاوت های زیادی دارن
      ببخشیدا واست کامنت میزارم ولی اگه اطلاعاتی در مورد این ماشین داری بفرما که بقیه هم استفاده کنن اگه نداری نظر نده خواهشا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین پسر

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1161 ديدگاه)

        واقعیتش چیزی راجب محصولات رنو نمیدونم فقط میدونم ما که سه تا مدل ال 90 و مگان و تالیسمان رو سوار شدیم دیگه واس ما شد سلطان!!!
        درحالی که فرانسه اصلا رشد چشم گیری نداشته تو ده سال اخیر کره ای ها کجا بودن الان به کجا رسیدن.کل بازار آمریکارو گرفتن اونم تو 5 سال!!!
        پس شماهم از پژو و رنو و سیتروئن بکش بیرون آیندش رو هواس زیاد راجبشون جوش نزن
        تازگیا هم شرکت دی اس خوب میدرخشه و واقعا حقشه چون هیچی بناشه طراحی واقعا قشنگی داره مخصوصا دی اس 5
        اونم که با تطابق دو شرکت پژو سیتروئن داره رشد میشکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amirhosein

          ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (12 ديدگاه)

          ال ۹۰ شاید سوار شده باشی ولی فکر نکنم مگان و تلیسمان سوار شده باشی چون اگه سوار شده بودی هیچ وقت این حرفو نمیزدی
          یک بار سوار شو حتما امتحان کن
          پژو خیلی پیشرفت کرده ولی من خودمم اصلا قبولش ندارم و الآن بحثم فرانسوی ها نیستن کامنتی که گذاشتمم بخونی هیچ حرفی در مورد پژو نزدم
          بحثم خود رنو هست که میبینی چقدر رشد کرده
          یه نگاهی به آمار فروش جهانی بنداز بازار اروپا که به کل دستشه
          مالکیت ۴۵ درصد نیسان هم که دستشه یعنی الآن میشه گفت ماشین های رنو با سرمایه فرانسوی و مهندسی ژاپنی ساخته میشه
          به بازار آمریکا هم نیازی نداره چون با فروش نیسان سودش رو از اونجا کسب میکنه
          اگه میخواست میتونست به راحتی برگرده به آمریکا گذشته از اینکه ۳۰ سال پیش هم به خاطر مشکلات سیاسی بازار آمریکا رو از دست دادن
          در کل من نه حال طرافداری از یه برند رو دارم نه تعصب دار چیزیم و نه خودم رنو دارم
          یه سری کشور پیشرفته دارن این وسط سود میبرن چرا من و شما حرصشو بخوریم
          من فقط چیزی که به چشم میبینم رو میگم و یه خرده اطلاعاتیم دارم همین و بس

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Amirhosein

          ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (12 ديدگاه)

          در ضمن یادم رفت بگم
          الآن فروش تلیسمان که توسط کارخونه رنو سامسونگ تو کره ی جنوبی تولید میشه تو ۶ ماهه ی اول ۲۰۱۷ از سوناتا و اپتیما بالاتر بوده
          یه کوچولو تحقیق کنی متوجه میشی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. رامتین

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    مگان غیر از نسخه های معمولی 2 نسخه قویتر داره که شامل GT و RS هست. نسخه GT حدود 200 و RS حدود 300 اسب توان داره که محشره. اما مگان سدان که در ترکیه تولید میشه و قراره بیاد ایران، اصلا نسخه GT یا RS نداره و همون موتور کپچر روش سواره. حال دوستان بنظرتون مگان هاچبک نسخه GT با حدود قیمت 170 تومن ارزش خرید داره؟
    البته اسما هاچبکه. مگان هاچبک (اصل مگان) 435 طولشه در حالیکه کپچر که مثلا کراس هست طولش 415 هست! یعنی واقعا جاداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Landscape

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    وااااااای دو تا پاراگراف اول عالی بود
    دقیقا منم اولین بار مفهوم استیشن با پیکان فهمیدم???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MehdiTurbo

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    خیلی مسخرس همه ماشیناش عین هم چ توش چ بیرونش لا اقل بنز داخل شاسی بلند و سواریاش و هاچ بکش با هم زمین تا اسمون فرق داره بی ام و هم شبیهند اما این انگار دقیقن کپی پیست خیلی مسخرس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. MAHDI . TUNING

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    یادمه توی بازی Blur بود که باعث شد درباره مگان خوب تحقیق کنم و بعدش متوجه شدم ماشین خوب و دوست داشتنی بوده و نمیدونستم
    یه نکته هم بگم : قیمت کارکردش چه سدان چه هاچبک تو کشورهای دیگه خیلی پایینه و قشر ضعیف هم به راحتی توانایی خریدشو دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سروش

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    همیشه پدال رو واسه نظر کاربرانش دنبال میکنم ، قبلنا خیلی مفید بود خوندن نظرات ، ولی ی مدته بیشتر کامنت ها جر و بحسه ، به همون دلیلی که ی نفر طرفدار دورتموند هست و تیمهایی چون رئال و بایرن و بارسا رو ول کرده بههمون دلایل هم شاید از ماشینی خوشش ب یاد که تو کلاس خودش حرفی برای گفتن نداشته باشه ، پس بیایم به عقاید هم احترام بذاریم ، کسی از ی مدل تعریف کرد با امار و ارقام سعی نکنیم بگیم فلانی نظرت اشتباهه ، کسب گفت مثلا پورشه بدرد نخوره خداییش چه اتفاقی میوفته ؟ چی از پورشه کم میشه که فورا وارد مشاجره میشیم ؟ بنظر من که ارزش نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا