رنو

یادی از سوپر هاچبک پیشرانه وسط و دیفرانسیل عقب رنو کلیو V6

خودروسازان اکثر اوقات محافظه‌کار عمل می‌کنند اما گاهی اوقات ریسک‌هایی انجام داده و محصولاتی بسیار متفاوت را ارائه می‌نمایند. یکی از این خودروسازان رنو بوده که با محصول خاطره‌انگیز کلیو V6 بسیار خبرساز شد.

پیش‌نمایش این خودرو بصورت یک کانسپت در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸ انجام شد و دو سال بعد هم نسخه تولیدی آن پدیدار گشت. این خودرو نتیجه مستقیم حضور کلیو V6 در مسابقات بود و بیش از آنکه مشابه نمونه‌های استاندارد باشد به سوپرکارهای دوران خود شباهت داشت. کلیو V6 در حقیقت از طراحی پیشرانه وسط و دیفرانسیل عقب سود برده بود.

فاز ۱ کلیو V6 که تا ۹۸ درصد به طرح مطالعاتی خود وفادار باقی مانده بود از نیروگاه ۶ سیلندر ۳ لیتری تنفس طبیعی سود می‌برد. این پیشرانه که از مدل لاگونا گرفته شده بود از پیستون‌های جدید، نسبت تراکم بیشتر و برخی تغییرات دیگر برخوردار شده و ردلاین ۷۱۰۰، قدرت ۲۳۰ اسبی و گشتاور ۳۰۰ نیوتون متری داشت.

گیربکس ۶ سرعته دستی نیز از نمونه ۵ سرعته مشتق شده بود و نیرو را به چرخ های عقب می‌فرستاد. یک دیفرانسیل لغزش محدود نیز برای افزایش کشش کلیو در نظر گرفته شده بود. این هاچبک فرانسوی در خط مستقیم شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۴ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۳۷ کیلومتر در ساعتی داشت.

کلیو V6 نسبت به مدل استاندارد ۱۷۱ میلی‌متر پهن‌تر و ۶۶ میلی‌متر کوتاه قدتر شده و فاصله بین محوری آن نیز ۳۸ میلی‌متر افزایش پیدا کرده بود. زیر خودرو هم رینگ‌های ۱۷ اینچی OZ سوپر توریسمو و لاستیک‌های پهن قرار داشت.

قدرت توقف این سوپر هاچبک را نیز ترمزهای AP ریسینگ با دیسک‌های جلو و عقب ۳۳۰ و ۳۰۰ میلی‌متری تأمین می‌کردند. سیستم تعلیق کلیو V6 نیز بصورت انحصاری برای این مدل توسعه یافته بود هرچند میله‌های ضد لغزش جلو به مدل مسابقه‌ای کلیو تروفی تعلق داشت و ساب فریم جلو نیز از کلیو رنو اسپورت ۱۷۲ قرض گرفته شده بود. از دیگر قطعات منحصربه‌فرد این خودرو می‌توان به سپرهای جلو و عقب، پانل‌های بدنه و رکاب‌های جانبی و… اشاره کرد. البته سقف، درب پشتی، کاپوت و… به کلیو ۱۷۲ تعلق داشتند.

به دلیل طراحی جدید، کلیو V6 جادارترین مدل کلاس نبود اما هنوز هم از محفظه بار جلویی ۶۷ لیتری سود می‌برد و پشت صندلی‌ها نیز فضای ۴۵ لیتری وجود داشت. این خودرو همچنین به تریم چرم و آلکانترا، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و شیشه‌های دودی مجهز بود.

تمامی ۱۶۳۱ دستگاه فاز ۱ این خودرو از جمله ۲۵۶ مدل فرمان راست بازار بریتانیا توسط شرکت تام واکین شاو ریسینگ در سوئد تولید شدند اما کار تولید مدل فاز ۲ را که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد کارخانه دییپ بر عهده داشت.

کلیو V6 فاز ۲ هم‌زمان با معرفی نسخه فیس لیفت شده نسل دوم کلیو استاندارد پدیدار شد و از استایل به‌روزتر، رینگ‌های ۱۸ اینچی، شاسی بازنگری شده، فاصله بین محوری بیشتر و قدرت بالاتر سود می‌برد. خروجی بالاتر پیشرانه به لطف بازنگری در سیلندرها و سیستم تزریق حاصل شده بود. این نیروگاه قدرت ۲۵۵ اسبی و گشتاور ۳۰۰ نیوتون متری داشت و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۴۶ کیلومتر در ساعتی می‌شد.

تولید این خودرو در سال ۲۰۰۵ و پس از مونتاژ ۱۳۰۹ دستگاه پایان یافت. از جمله مدل‌های سفارشی تولید شده نسخه RHD بازار بریتانیا بود. گران‌ترین نسخه فروخته شده از کلیو V6 به یک نمونه فاز ۱ با کارکرد ۳۳۸۹ کیلومتر مربوط می‌شود که چند ماه پیش در یک حراجی به قیمت ۶۲۵۴۰ پوند به فروش رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    الان تا جایی که من می دونم هاچبک بالای ۵سیلندر درست نمی شه

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. خر

      ۱۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو بهتره نظر ندی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ??Amin_sto??

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (293 ديدگاه)

    اون کلیو زرد تو عکس اول خیلی خوشگله

    موافقم 32
    مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (4904 ديدگاه)

    رنو کلیو تو همه نسلای خودش یکی از محبوب ترینای شرکت رنو تو سرتاسر جهان بوده و اکثراً هم فروش بالایی رو واسه خودش ثبت کرده

    موافقم 36
    مخالفم 4
    1. ??Amin_sto??

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (293 ديدگاه)

      هیجان انگیز ترین کاری که میشه با این ماشین کرد اینه که دو تا کپسول دی اکسید نیتروژن بزاری زیر صندلی جلو
      بعد مثل فیلم های سریع و خشن دکمه نیتروژن رو بزنی و با 300 کیلومتر بر ساعت سرعت بری ??

      موافقم 24
      مخالفم 0
      1. Hadi

        ۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        در نوع خودش فوق العادس ?
        خیلی خوبه ولی گرونه…

        موافقم 13
        مخالفم 1
      2. زیزیگولو

        ۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (4904 ديدگاه)

        امین به نظر من این کاری که گفتی با ماسل کارای آمریکایی خیلی هیجان انگیزتر میشه

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. ??Amin_sto??

          ۷ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (293 ديدگاه)

          آره خوب حرف شما هم درسته اما ماسل کارای جدید به قدری قوی هستند که نیازی به نیتروژن ندارن
          به طور مثال داج چلنجر هلکت ردآی 797 اسب بخار قدرت داره

          موافقم 3
          مخالفم 2
  4. Sina

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    چه ایده جالبی
    کلیو با شتاب زیر ۶ ثانیه اون هم ۲۰ ، ۱۵ سال پیش!

    موافقم 24
    مخالفم 1
    1. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      اقای سینا چیز عجیبی نیست که 6 ثانیه. اونم 20 سال پیش

      پونتیاک جی تی او حدود 42 سال پیش شتابش 6.5 ثانیه بود.

      پونتیاک واقعا ماشیناش خوب بود…..

      موافقم 24
      مخالفم 7
      1. ツSAMURAIツ

        ۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1149 ديدگاه)

        نه بابا پونتیاک چیه فقط چانگان

        موافقم 14
        مخالفم 14
      2. Sina

        ۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        خوبه خودت میگی پونتیاک که اسپرت و ماسل کار میساخت
        منظور من این بود که یه رنو کلیو (هاچبک ارزون و پایین رده) تونسته شتاب زیر ۶ داشته باشه عالیه
        معلومه اون زمان کلی ماشین زیر ۴ ثانیه وجود داشت

        موافقم 19
        مخالفم 0
      3. Ãbţìň

        ۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (117 ديدگاه)

        چی؟!؟!درست خوندم؟!؟!یا من اشتباه خوندم؟!؟!یا تو اشتباهی نوشتی؟!؟! پونتیاک برای تو سمه اصلا بدرد آپشن بازا نمیخوره مگه نگفتی چانگان ایدو توی ۸,۹۳ثانیه به ۱۶۰تا میرسه!؟!؟??????
        خب دیگه پونتیاک چیه،پونتیاک لگنی بیش در مقابل چانگان (و البته رامین!) نیست!?????????

        موافقم 5
        مخالفم 5
    2. Ahmedreza2002

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      از رنو پنچ هم رتو یه نسخه عملکردی داره اسمش یادم نیست ولی حدودا ۱۵۰ اسب قدرت داشت و موتور وسط بود

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. OMID

        ۸ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        رنو پنج توربو

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

        ۸ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (2380 ديدگاه)

        اون سایت اشتباه تاپی داشت 8.93 میرسه به 100 تا (کیلومتر)

        همون شب هم گفتم که اشتاه تایپی داره.

        ولی چه قدر بعضی ها حسودی میکنن.

        زبان بدن انسان حتی تو اینترنت هم کار میکنه !!!!

        افرادی که من هیچی اصلا در مورد changan نگفتم بعدش میان زیر کامنت من مطلب میزارن در مورد changan این یعنی خودشون به اون ماشین علاقه دارن.

        اقای آبتین از changan بدش میاد خب واسه چی در موردش حرف میزنی ؟؟؟

        من از مازارتی بدم میاد ولی وقتی مثلا اقای امین ام سی بیست بال بال میزنه
        میگه مازراتی به به، من بهش هیچی نمیگم چون خودم از ماشینه بدم میاد.

        اگه از مازارتی خوشم بیاد حرف مازراتی رو میزدم. وقتی بدم میاد نمیزنم

        حتی اگه تیکه هم بیندازی یعنی ازت خوشت میاد . چون یعنی داری بهش فکر میکنی….

        الان بیا بگو من بدم میاد .
        ولی خودتو میتونی گول بزنی آیا ؟؟؟؟

        پدال جان بزار این مطلبم منتشر بشه. خیلی حرف مهمیه. احتمال خیلی زیاد مشکل های بعضی ها در پاسخ دادن به دیگران حل بشه

        موافقم 5
        مخالفم 4
  5. ツSAMURAIツ

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    تو دوران خودش ماشین خوبی بود حتی الانم حرف برای گفتن داره .

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. Khosrow

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اییی یادش بخیر / دلم گرفت ..

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. حسین

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (99 ديدگاه)

    گفتم الان میگه در فاز دو با اضافه شدن دو توربو قدرتش بالای 500 اسب بخار شد!

    موافقم 4
    مخالفم 3
  8. Abbas.Lambo

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (875 ديدگاه)

    یه ماشین مثل این نشون میده که چقدر عشق و لذت تو ماشینای یکی دو دهه پیش خوابیده

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. Ãbţìň

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (117 ديدگاه)

      باهات موافقم آقا عباس،هنوز هم این عطش درون پیر و جوونه،اما دولتمردان که عقلشون نمی‌رسه که چی خوبه چی بده،توی اینجا فقط به فکر جیبشونن توی بقیه دنیا هم به فکر لایه اوزون!????

      موافقم 3
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا