رنو

معرفی رنو کپچر پلاگین هیبریدی و کلیو هیبریدی

رنو در حال معرفی نسخه‌های E-Tech هیبریدی کلیو و کپچر جدید است. این خودروها روانه نمایشگاه خودروی بروکسل بلژیک شده‌اند.

اگرچه هر دو خودرو با برچسب E-Tech بازاریابی شده‌اند اما کلیو از قوای محرکه هیبریدی کلاسیک استفاده کرده و در کپچر هم سیستم پلاگین هیبریدی بکار رفته است. واضح است که این قوای محرکه باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شده و مالکان می‌توانند تجربه‌ای شبیه به خودروهای الکتریکی را داشته باشند.

کپچر E-Tech پلاگین هیبریدی در حالت تمام الکتریکی محدوده حرکتی ۵۰ کیلومتری خواهد داشت و حداکثر سرعت آن به ۱۳۵ کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد. در دل این خودرو یک باتری ۹.۸ کیلووات ساعتی نصب شده که با دو پیشرانه الکتریکی و یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی کار می‌کند. این خودرو به گیربکسی با کلاچ چند حالته مجهز شده است.

یکی از پیشرانه‌های الکتریکی در واقع یک استارتر/ژنراتور ولتاژ بالاست درحالی‌که دیگر یک پیشرانه الکتریکی قوی با قدرت مشخص نشده می‌باشد. رنو می‌گوید ترکیب این پیشرانه‌ها و گیربکس برگرفته از فرمول ۱ باعث تعویض نرم‌تر دنده‌ها می‌شود. همچنین این گیربکس باعث می‌شود پیشرانه الکتریکی در حالت استارت همه‌ی کار را انجام دهد.

انتظار می‌رود مصرف سوخت کپچر پلاگین هیبریدی در هر صد کیلومتر حدود ۱.۵ لیتر و آلایندگی آن در هر کیلومتر نیز حدود ۳۴ گرم باشد.

این خودرو از حالت رانندگی Pure سود می‌برد که باعث سواری تمام الکتریکی می‌شود. یک حالت اسپورت نیز وجود دارد که در صورت وجود شارژ کافی در باتری و فشار کامل پدال گاز، پیشرانه‌های الکتریکی و بنزینی با یکدیگر کار می‌کنند تا حداکثر پرفورمنس حاصل شود.

حالت E-save نیز وجود دارد که استفاده از پیشرانه الکتریکی را محدود کرده و قدرت را بیشتر از پیشرانه درون‌سوز می‌گیرد.

اما کلیو e-Tech هیبرید از تنظیمات مشابه با برادر کراس اوور خود استفاده کرده و تفاوت اصلی آن‌ها نیز به قوای محرکه هیبریدی مربوط می‌شود. در این خودرو باتری کوچک‌تر ۱.۲ کیلووات ساعتی بکار رفته است. ترکیب ترمز احیا و باتری احیا شونده باعث می‌شود که در ۸۰ درصد مواقع بتوان از حالت تمام الکتریکی در شهر استفاده کرد.

به همین خاطر مصرف سوخت کلیو هیبریدی در شهر تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. آلایندگی دی‌اکسید کربن این خودرو در هر کیلومتر زیر ۱۰۰ گرم بوده و حداکثر سرعت آن در حالت الکتریکی نیز ۷۰ تا ۷۵ کیلومتر در ساعت است.

جدای از باتری، دیگر تفاوت کلیو و کپچر به قدرت آن‌ها مربوط می‌شود که در کلیو برابر با ۱۴۰ اسب بخار و در کپچر ۱۶۰ اسب بخار است. رنو به دلیل این تفاوت قدرت اشاره نکرده اما احتمالاً این تفاوت قدرت به پیشرانه الکتریکی اصلی مربوط می‌شود. هر دو خودرو از ویژگی‌های ظاهری خاص خود برای تمایز از سایر نسخه‌های استاندارد سود برده و تجهیزات بیشتری دارند.

محصولات هیبریدی رنو به‌زودی با معرفی مگان E-Tech پلاگین هیبریدی گسترش خواهد یافت. این خودروساز فرانسوی تا سال ۲۰۲۲ تعداد ۸ مدل تمام الکتریکی و ۱۲ خودروی هیبریدی و پلاگین هیبریدی را عرضه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۲۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (114 ديدگاه)

    رنو در مورد این دو خودرو داره کار هوشمندانه ای انجام میده. البته توی نسل قبل رنو کپچر هم یک سیستم هیبریدی خفیف به صورت غیرمستقیم وجود داشت که انرژی حاصل از ترمز کردن خودرو را بازیابی می کرد و در حرکت خودرو به کار می گرفت ولی در نسل جدید هم از نظر استایل داخلی و خارجی این ماشین پوست اندازی کامل کرده و هم اینکه سیستم پلاگین هیبرید را به آن اضافه کرده است. البته این ابتکار عمل زمانی جواب میدهد که از نظر قیمت هم این ماشین به صورت منطقی قیمت گذاری شود تا افرادی که خواهان این ماشین هستند مجاب شوند که رنو کپچر پلاگین هیبریدی را خریداری کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Renault Fluence

    ۲۰ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    مسیری که رنو انتخاب کرده مسیر درستیه و در بلند مدت نتایج خیره کننده ای در پی خواهد داشت. یکیش دخیل کردن تمام کارکنان در تصمیمات کلان و پاداشهای مبتنی بر سود شرکت هست. در نتیجه کارکنان شرکت از جون و دل برای تولید ماشین های با کیفیت مایه میذارن. نتیجش هم تو خودروهایی که در چند سال گذشته تولید شده مشهوده و تجربه من از رانندگی با فلوئنس واقعا فراتر از انتظار بود. البته این راه رو قبلا تویوتا طی کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا