رنو

معرفی رسمی نسل جدید رنو کپچر، چهرهٔ آشنا، تکنولوژی‌های جدید

پس از افشای چند تصویر مختلف رنو رسماً نسل جدید کراس‌اوور ساب‌کامپکت کپچر را معرفی کرده است. کپچر را می‌توان نسخهٔ کراس‌اوور از هاچ‌بک کلیو دانست زیرا در قسمت‌های فنی مثل پلت‌فرم با آن اشتراک دارد و در طراحی نیز شباهت‌های زیادی را با برادر هاچ‌بک خود نشان می‌دهد؛ بنابراین تنها چند ماه بعد از رونمایی نسل جدید کلیو، حالا کپچر جدید هم معرفی شده است تا حضور رنو در بخش ساب‌کامپکت کاملاً تقویت گردد. نسل جدید کپچر که به گفتهٔ رنو ۸۵ درصد از قطعات آن جدید هستند، بزرگ‌تر، سبک‌تر، ساکت‌تر، آئرودینامیک‌تر و کارآمدتر از قبل شده است.

طراحی بیرونی کپچر جدید الهام زیادی از نسل جدید کلیو گرفته است به‌گونه‌ای که در جلو، دی‌لایت‌های C شکل، فرم جلوپنجره و طراحی سپر، همه و همه کلیو را به یاد می‌آورند. در عقب خودرو اما اوضاع کمی متفاوت است و کپچر با چراغ‌های C شکل، نمای متفاوتی به خود گرفته و از برادر هاچ‌بکش متمایز شده است. درمجموع نسل جدید کپچر در بیرون طراحی جدیدی دارد که اسپرت‌تر و پویاتر از قبل به نظر می‌رسد اما همچنان به‌راحتی به‌عنوان یک کپچر شناخته می‌شود.

فاصلهٔ محوری کپچر جدید ۲ سانتیمتر بیشتر از قبل شده و طول آن نیز به میزان قابل‌توجه ۱۱ سانتیمتر افزایش پیدا کرده است. زیر این کراس‌اوور فرانسوی بسته به تیپ‌ها، رینگ‌هایی تا ۱۸ اینچی قرار می‌گیرد و چراغ‌های جلو و عقب آن‌هم از نوع تمام LED هستند. این ماشین در ابتدا با ۱۱ رنگ مختلف بدنه، ۴ رنگ سقف متفاوت و ۳ پکیج سفارشی‌سازی به بازار عرضه می‌شود و درنتیجه ۹۰ ترکیب رنگ گوناگون برای آن قابل انتخاب خواهد بود که به گفتهٔ رنو در این سگمنت منحصربه‌فرد است.

الهام گیری از کلیو در داخل کپچر نیز ادامه پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در اینجا هم مثل کلیو یک صفحه‌نمایش عمودی بزرگ در میانهٔ داشبورد قرار گرفته و زیر آن دکمه‌هایی برای کنترل قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است؛ اما یکی از تفاوت‌های عمده با کلیو، وجود یک ویژگی خاص در کپچر بنام کنسول پرنده است. این ویژگی، فضایی خالی را در زیر قسمت لیور دنده فراهم کرده که خریداران می‌توانند سیستم شارژر القایی بی‌سیم را برای این فضا سفارش دهند. برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Easy Link در کپچر جدید دو صفحه‌نمایش در اندازه‌های ۷ اینچی یا ۹.۳ اینچی قابل انتخاب است که هردو با کارپلی و اندروید اتو سازگاری دارند درحالی‌که نمایشگرهای TFT دیجیتالی ۷ یا ۱۰ اینچی هم برای صفحه آمپر قابل سفارش است.

افزایش طول و فاصلهٔ محوری نسل جدید کپچر بر فضای داخلی آن اضافه کرده است به‌گونه‌ای که حالا فضای پای سرنشینان عقب ۱۷ میلی‌متر بیشتر شده و ظرفیت صندوق بار خودرو نیز با ۸۱ لیتر افزایش به ۵۳۶ لیتر رسیده که به گفتهٔ رنو در این کلاس بهترین است. علاوه بر این، در کابین کراس‌اوور جدید رنو نیز مجموعاً ۲۷ لیتر محفظه برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است. به‌عنوان‌مثال حالا امکان قرار دادن بطری‌های ۱.۵ لیتری در محفظهٔ روی درها وجود دارد.

رنو نسل جدید کپچر را در سه نسخهٔ بنزینی و دو نسخهٔ دیزلی به بازار عرضه می‌کند. موتور بنزینی پایه که TCe 100 نام دارد یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که دومی با نام TCe 130 از نوع ۱.۳ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور بنزینی سوم اما که TCe 155 نام دارد در اصل نسخهٔ قوی‌تری از همان موتور ۱.۳ لیتری است و ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

مدل‌های دیزلی نیز dCi 95 و dCi115 نام دارند و هردو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربودیزل مجهز هستند اما این موتور در مدل اول ۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور و در دومی ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیرو در ضعیف‌ترین مدل‌های بنزینی و دیزلی کپچر صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما برای مدل‌های Tce 130 و dCi 115 یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه هم قابل سفارش خواهد بود. در همین حال، قوی‌ترین مدل بنزینی یعنی TCe 155 به‌صورت استاندارد به گیربکس دوکلاچه مجهز است. مثل نسل قبلی اما در نسل جدید کپچر هم خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نخواهد بود و نیروی همهٔ موتورها فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

نسل جدید کپچر بعد از کلیو، دومین محصول رنو محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم جدید CMF-B ساخته شده است. این پلت‌فرم جدید علاوه بر افزایش فضای داخلی خودرو، این امکان را به مهندسان رنو داده است که کپچر جدید را از ابتدا برای تجهیز به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی طراحی کنند. درنتیجه حالا علاوه بر موتورهای بنزینی و دیزلی، از سال ۲۰۲۰ یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم برای کپچر ارائه خواهد شد. این قوای محرکه که E-Tech نام دارد، اساساً همان نمونه‌ای است که در نسل جدید کلیو هم ارائه شده است. این سیستم ترکیبی از یک پیشرانهٔ بنزینی ۱.۶ لیتری به همراه دو موتور الکتریکی و یک پکیج باطری ۹.۸ کیلووات ساعتی است که امکان پیمودن ۴۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

در بخش تکنولوژی‌های ایمنی، برای نسل دوم کپچر طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها به‌صورت استاندارد یا سفارشی در نظر گرفته شده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به سیستم تشخیص ترافیک با هشدار سرعت، ترمز اضطراری فعال، کروز کنترل تطبیقی با محدودکنندهٔ سرعت، نوربالای خودکار، هشدار خروج از خط، دوربین دید ۳۶۰ درجه و… اشاره کرد. نسل جدید کپچر به لطف حضور در سگمنتی بسیار محبوب و موقعیت آن به‌عنوان محصولی جهانی، یک مدل کلیدی در استراتژی برنامه‌ریزی آیندهٔ رنو محسوب می‌شود. البته این خودرو فعلاً به‌صورت آنلاین رونمایی شده و اولین نمایش عمومی آن در نمایشگاه فرانکفورت در ماه سپتامبر صورت خواهد گرفت.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    این قدیمیه که یکم احمقانه به نظر میاد شاید این بهتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۱۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (522 ديدگاه)

      جدیده هم به احتمال زیاد احمقانه خواهدبود!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (24 ديدگاه)

    روند تکاملی خوبی داشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. (Saeed(peugeot

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    با وجود اینکه من عاشق پژو هستم و خودروهای فرانسوی و دوست دارم …..رنو بهتر از اینا باید کار میکرد‌.
    انگار این این خودرو گیرایی یه خودروی جدید و نداره…..اصلا انگار نمیشه بهش گفت جدیده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (114 ديدگاه)

    از همه نظر ماشین عالی ای شده. نسل قبلی اش بعد از چندسال دیگه قدیمی شده بود و طراحی داخلی و خارجیش به یک عمل جراحی نیاز داشت. ولی من از سیستم کنسول پرنده اش سردرنیاوردم . یعنی چی که شارژ القایی انجام می دهد منظورش اینه که دیگه شما نیاز ندارید گوشی را روی پنل وایرلس برای شارژ بگذارید و خودش از یک فاصله مشخصی گوشی تان را شارژ می کند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (225 ديدگاه)

    متاسفانه قرار شکست سختی از 2008 بخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا