رنوفولکس واگن

نبرد کوچولوها! مقایسه فولکس‌واگن آپ GTI و رنو توئینگو GT

اگر خواهان خودرویی هستید که در شهر قابلیت مانور خوبی داشته و در جاده‌های باز نیز بتوانید به سرعت شلیک شده و خنده بر لبتان بنشاند هاچبک های کوچک اسپورت گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند. با قدرت مناسب پیشرانه و ابعاد کوچک، شما می‌توانید هیجان بیشتری در مقایسه با خودروهای بزرگ‌تر و سریع‌تر داشته باشید.


متأسفانه اخیراً گزینه‌های زیادی در این کلاس حضور ندارند. طرفداران این کلاس خودرویی هم‌اکنون می‌توانند دو گزینه درخور به نام‌های فولکس‌واگن آپ GTI و رنو توئینگو GT را خریداری کنند. خب به نظر شما کدام خودرو عملکرد بهتری دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را دریابید.

  • استایل و طراحی ظاهری

برای تشخیص این دو خودرو تنها یک نگاه کافی است. هر دو محصول دارای رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی بوده و نوارها و نشان‌های اسپورت بیشتر داشته و خروجی‌های اگزوز کرومی گرد آن‌ها ضربان قلب را بالا می‌برد. البته فولکس تنها یک خروجی اگزوز داشته درحالی‌که رنو از دو خروجی سود می‌برد. آپ با برخی رنگ‌های کلاسیک GTI شامل سفید، مشکی، قرمز و نقره‌ای عرضه شده درحالی‌که توئینگو GT رنگ بدنه خاکستری، مشکی، سفید و نارنجی متالیک را دارد.


اگرچه نسخه‌های عادی این دو خودرو همانند آب‌نبات‌های کوچک و بامزه هستند، اما دو نسخه اسپورت موردبحث همانند فلفل‌های تندی هستند که هنوز هم شایان ستایش می‌باشند.

  • سواری

با ورود به جاده فوراً متوجه می‌شوید که توئینگو کمی عقب‌تر است. فرمان خودرو اولین نقطه‌ضعف این هاچبک فرانسوی بوده و به مرکز بازنگشته و هیچ حسی درباره میزان چسبندگی لاستیک‌ها به راننده انتقال نمی‌دهد. البته این عملکرد مشکل‌زا نیست زیرا سیستم کنترل پایداری با اندک لغزشی انتقال قدرت را متوقف می‌کند.


همچنین این سیستم را نمی‌توان خاموش کرد که برای رانندگی روزمره خوب بوده اما گاهی اوقات که می‌خواهید رانندگی اسپورتی داشته باشید کاملاً عجیب جلوه خواهد کرد. این مایه شرمساری است زیرا این یک خودروی کوچک و جذاب است که می‌خواهد از دست دیگران فرار کند.


کنترل پایداری فولکس آپ GTI نیز همانند رنو بوده اما احساس بسیار بهتری دارد. درست همانند کلیت خودرو، کنترل‌های دقیق آپ باعث شده‌اند این خودرو سواری هیجان‌انگیزی داشته باشد. فرمان فولکس می‌توانست دقیق‌تر باشد اما خودرو می‌تواند از یک پیچ به پیچ دیگر تلوتلو بخورد.

فولکس آپ GTi
همانند توئینگو، آپ نیز دارای پیشرانه ۳ سیلندر توربو است. البته پرفورمنس آپ بسیار بهتر بوده و شتاب ۸.۸ ثانیه‌ای آن برتر از عملکرد ۹.۶ ثانیه‌ای توئینگو می‌باشد و البته صدای تولیدی بهتری هم دارد. قطعاً ما خواهان سیستم اگزوز پرطنین‌تری هستیم اما خب همسایگان شما از همین تنظیمات کارخانه‌ای راضی خواهند بود.

  • کابین

خب آپ سواری بهتری داشته و البته کابین آن نیز بهتر است. شاید پلاستیک‌های بکار رفته در داشبورد به اندازه گلف خوب نباشد اما برای یک خودروی کوچک شهری مناسب ارزیابی می‌شود. رنو کابین تجملی‌ای ندارد و نمی‌تواند با احساس خوب کابین فولکس‌واگن هم رقابت نماید.


در کابین هر دو خودرو جزئیات اسپورتی بکار رفته است. آپ دارای برخی شاخصه‌های سنتی GTI های فولکس است. همچنین رنگ قرمز جذاب در داشبورد بکار رفته و فرمان D شکل آن نیز دیگر ویژگی لذت‌بخش کابین است.

صندلی‌های توئینگو با جزئیات نارنجی‌رنگ باب میل جوانان بوده اما حمایت کافی از بدن به عمل نمی‌آورند بنابراین در هنگام عبور از پیچ‌ها باید به این نکته دقت کنید. به لطف وجود پدال‌های آلومینیومی و کنترل‌های بزرگ، احساس خوبی در کابین به وجود می‌آید. البته موضوع عجیبی که در برخی هم‌رده‌های دیگر هم دیده می‌شود عدم وجود دورشمار پیشرانه است.

  • کاربردی بودن

اگر بیشتر اوقات به سفرهای بین‌شهری می‌روید فولکس‌واگن آپ را انتخاب کنید زیرا این خودرو احساس پایداری داشته و صدای باد کمتری در کابین شنیده می‌شود. پروفایل مرتفع توئینگو باعث ایجاد صدای بیشتر شده و سیستم تعلیق نیز کمی سفت‌تر است بنابراین راحتی آن به اندازه فولکس نیست.


البته توئینگو در شهر مزیت‌هایی دارد. پیشرانه رنو بجای جلو در بخش عقب قرار گرفته و دایره گردش آن بسیار کوچک است و این امر حرکت در فضاهای تنگ را بسیار آسان می‌سازد. همچنین فضای سر این خودرو برای سرنشینان بالغ بیشتر است.


زمانی که بحث سیستم اطلاعات سرگرمی باشد، توئینگو از سیستم ناوبری تام تام و دوربین دنده‌عقب استفاده می‌کند. البته این آپشن قیمت ۶۰۰ پوندی دارد.

فولکس آپ GTi
آپ سطح بالاتری دارد. این خودرو دارای ارتباط بلوتوث بوده و می‌توانید با اتصال آن به گوشی هوشمند از ناوبری و مدیا و… استفاده کنید. جدای از فقدان دوربین دنده‌عقب، سیستم اطلاعات سرگرمی آپ GTI بهتر از توئینگو است.

  • قیمت


در بحث اعداد این فولکس‌واگن آپ GTI است که دست برتر را دارد. این خودرو نه تنها سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر از توئینگو GT است بلکه ارزان‌تر نیز می‌باشد. نسخه سه درب آپ قیمت ۱۳۷۵۰ پوندی دارد که ۵۰۰ پوند کمتر از رنو می‌باشد. نسخه پنج درب آپ قیمت ۱۴۱۵۰ پوندی داشته که هنوز هم ارزان‌تر از رقیب است.

  • قضاوت نهایی

خب انتخاب شما کدام است؟ قاعدتاً انتخاب شما نباید رنو توئینگو GT باشد. شاسی سرحال و پرفورمنس قوی برای پوشش سیستم کنترل پایداری پارانوئید یک خودروی پرفورمنس کافی نیستند. این یک فرصت از دست رفته بزرگ است.


از طرف دیگر فولکس‌واگن آپ GTI کاملاً سرزنده را داریم که اگرچه فرمانی کرخت داشته اما خنده بزرگی بر لبانتان جاری می‌کند. این خودرو راحت و سریع بوده و یک معامله ارزان‌قیمت نیز هست.

منبع: carwow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Stern des Südens

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    فولکس واگن آپ جی تی آی ???
    بهترین گزینه ی ممکن در سگمنت خودش .
    از همه نظر حرف اول و آخر رو میزنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    فولکس انتخابم هس ولی اجاره یک روزه یک مینی موتور عقب از رنو هم جذابه! و تجربه جدیدی برای من .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهرام

    ۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من رضایتم از فولکس بالاست بهمین خاطر فولکس رو انتخاب میکنم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا