رنوفولکس واگنهفته نامههوندا

سه تفنگدار کوچک! مقایسه هوندا سیویک، فولکس‌واگن گلف و رنو مگان

مدهای صنعت خودرو روز به روز تغییر می‌کنند اما کلاس هاچبک های خانوادگی کامپکت سالیان سال است که محبوبیت خود را حفظ نموده و اگر شاهدی برای این ادعا می‌خواهید نگاهی به هوندا سیویک بیندازید که هم‌اکنون در دهمین نسل خود به سر می‌برد.

honda-civic-vs-volkswagen-golf-vs-renault-megane
اگرچه هوندا تاریخچه‌ای پربار دارد اما مدیران کمپانی قویاً روی آینده تمرکز کرده‌اند و نسل جدید سیویک را با همان شخصیت عجیب‌وغریب همیشگی و البته روشی مجلل‌تر تولید کرده‌اند. همچنین طیف جدیدی از قوای محرکه‌ی کارا و برخی تجهیزات ایمنی چشمگیر به همراه آسایش مثال‌زدنی در سیویک جدید ارائه شده‌اند.

honda-civic-vs-volkswagen-golf
هرچند، سیویک تنها هاچبکی نیست که به میراث و تاریخچه‌ی خود می‌بالد. فولکس‌واگن گلف حدود ۴۰ سال است که در بازار می‌درخشد و هفت نسل آن در بازار حاضر بوده‌اند؛ و حالا هفتمین نسل گلف فیس لیفت شده و با تجهیزات بیشتر، پیشرانه‌ها و تریم های بازنگری شده پای به این کارزار گذاشته است.

در مقابل، مگان خودرویی نسبتاً تازه‌وارد محسوب می‌شود زیرا چهار نسل آن در بازار حضور داشته است. این خودرو با استایل، آرامش و تکنولوژی خود برای رقبا خط‌ونشان می‌کشد. با حدود یک قرن سابقه‌ی توسعه در این سه خودرو طرف هستیم؛ اما کدام‌یک بهترین است؟

  • هوندا سیویک

مدل

هوندا سیویک  ۱.۰ Turbo EX
قیمت (پوند)

۲۳۰۴۰

پیشرانه

۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۲۷ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۰.۱

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۷.۶
آلایندگی (گرم در هر کیلومتر)

۱۱۷

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

honda-civic-05

در طی بیش از ۴ دهه، هوندا سیویک از یک خودروی شهری به یک هاچبک خانوادگی تقریباً کامل رشد پیدا کرده است. دهمین نسل این خودرو هم از نظر ظاهری و هم از نظر کابین کاملاً جدید بوده و لوکس‌تر از نسل قبلی خود به نظر می‌رسد. طیف پیشرانه‌های انتخابی نیز بهبود یافته و ما در این تست از پیشرانه‌ی ۱ لیتری و تریم EX استفاده کرده‌ایم.

هوندا تلاش داشته تا تجربه‌ی رانندگی بالغ‌تری را در سیویک جدید ارائه کند. آسایش و رفاه خودرو افزایش یافته است. با توجه به ارتفاع کمتر و پهنای بیشتر نسبت به قبل هندلینگ خودرو نیز بهتر شده است. مهم‌تر آنکه بجای پیشرانه‌های تنفس طبیعی امتحان پس داده از نسخه‌های توربوی کم‌حجم‌تر استفاده شده است.

honda-civic-01
علیرغم خروجی تقریباً یکسان پیشرانه‌ی ۱ لیتری با مگان و تولید گشتاور قابل‌توجه ۲۰۰ نیوتون متری، سیویک قافیه را به گلف می‌بازد. این خودرو در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت نیم ثانیه کندتر از گلف بوده و در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای نیز از گلف عقب می‌افتد.

در جاده برای برابری با گلف باید کار سخت‌تری از سیویک بکشید. پیشرانه‌ی سیویک تمایل زیادی برای بالا بردن دور خود دارد اما لرزش‌های آن از رقیب خود بیشتر است و البته صدای بیشتری نیز نسبت به گلف تولید می‌کند.

honda-civic-08

با انتقال باک سوخت از زیر صندلی‌های جلو به جلوی اکسل عقب، هوندا موقعیت رانندگی را نیز پایین‌تر آورده است. فرمان الکتریکی خودرو سریع است و چسبندگی زیادی نیز وجود دارد. در حالت اسپورت نیز دامپرهای خودرو به خوبی از عهده‌ی کنترل حرکات بدنه برمی‌آیند. با انتخاب حالت راحت شاهد کار خوب سیستم تعلیق در عبور از ناهمواری‌ها خواهید بود که از این نظر با راحتی مگان برابری می‌کند. هوندا از آرامش مثال‌زدنی برخوردار است و در سرعت‌های بالا صدای کمتری را نسبت به گلف ایجاد می‌کند.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها: آپشن های کارخانه‌ای کمی برای سیویک وجود دارد اما می‌توانید با پرداخت ۶۰۰ پوند و افزودن پکیج تکنولوژِی به مدل‌های EX امکاناتی چون چراغ‌های LED و شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند را دریافت کنید.

  • فولکس‌واگن گلف

مدل

فولکس‌واگن گلف ۱.۰ TSI (110) SE Nav
قیمت (پوند)

۲۰۱۲۰

پیشرانه

۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۰۸ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۹.۶

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۷.۳
آلایندگی (گرم در هر کیلومتر)

۱۰۹

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

volkswagen-golf-04

جدیدترین نسخه‌ی گلف اساساً نمونه‌ی به‌روز شده‌ی هفتمین نسل این خودروست که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده است. فولکس‌واگن برای برتری در این کلاس کم‌کاری نکرده است. پیشرانه‌های جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی به‌روز شده، تجهیزات ایمنی بیشتر و… در این خودرو به چشم می‌خورند.

گلف جدید آشنا به نظر می‌رسد و همین داستان درباره‌ی سواری آن نیز صدق می‌کند. شما پکیجی لذت‌بخش را دریافت می‌کنید که ترکیبی فوق‌العاده از آسایش و اطمینان به شمار می‌رود.

golf-2017
زیر کاپوت خودروی حاضر در تست پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱ لیتری وجود دارد که قبلاً در مدل بسیار کم‌مصرف بلوموشن در دسترس بود. علیرغم حجم کم پیشرانه، شاهد عملکرد خوبی هستیم. این خودرو از نظر شتاب نیم ثانیه سریع‌تر از سیویک بوده و در شتاب گیری بین دنده‌ای نیز از پس مگان پرحجم‌تر برآمد. برای نمونه شتاب گیری این خودرو در دنده‌ی چهارم و از سرعت ۵۰ به ۸۰ کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیه طول کشید که ۱.۱ ثانیه سریع‌تر از رنو مگان است.

در روی جاده شاهد حرکت سرزنده‌ی گلف هستیم که در حد و اندازه‌های رقبای قدرتمندتر است. دورگیری پیشرانه از محدوده‌ی ۱۵۰۰ به نرمی و روانی صورت می‌گیرد. با وجود گشتاور ۲۰۰ نیوتون متری که از دور ۲۰۰۰ در دسترس است نیاز کمی برای کار سخت پیشرانه وجود دارد.

volkswagen-golf-07

این موارد مثبت در زمان ورود به پیچ‌ها نیز ادامه می‌یابد و فرمان گلف از توازن خوبی برخوردار است. همچنین چسبندگی بالا و کنترل مناسب حرکات بدنه از دیگر شاخصه‌های گلف هستند که باعث اطمینان خاطر راننده می‌شوند. این سرزندگی و چالاکی با راحتی و آسایش گیرایی ترکیب شده است. سواری خودرو به نرمی مگان نیست اما در عبور از دست اندازهای بزرگ کنترل بهتری دارد. ایزوله‌ی صدای پیشرانه، باد و جاده نیز به خوبی صورت گرفته است.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها: فولکس‌واگن کار هوشمندانه‌ای را در به‌روزرسانی گلف انجام داده و بخش‌های موردنیاز را بهبود بخشیده است. به عنوان نتیجه، کیفیت درجه یک کلاس به همراه تکنولوژی‌های گیرا به گلف بازگشته‌اند.

  • رنو مگان

مدل

رنو مگان ۱.۲ TCe Dynamique S Nav

قیمت (پوند)

۱۹۷۵۰
پیشرانه

۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۱۰.۲
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۸.۳

آلایندگی (گرم در هر کیلومتر)

۱۲۰
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۱۴۰

renault-megane-04

جدیدترین نسل رنو مگان به لطف استایل صیقلی، کابین شیک و آسایش مثال‌زدنی یک رقیب واقعی است. ترکیب پیشرانه‌ی قوی ۱.۲ لیتری و مدل دینامیک ۱۹۷۵۰ پوندی از مگان انتخابی مناسب ساخته است.

مگان قدرتمندترین پیشرانه را در این مقایسه دارد اما وزن آن ۱۳۴۰ کیلوگرم است که تقریباً با سیویک برابری می‌کند. به همین دلیل رنو قادر نیست در تست‌های عملکردی اول شود و حتی در برخی بخش‌ها نیز از بقیه عقب می‌افتد.

renault-megane-13
در بحث شتاب این خودرو یک‌دهم ثانیه از سیویک نیز کندتر است و البته علیرغم وجود گشتاور ۲۰۵ نیوتون متری نمی‌تواند در شتاب گیری بین دنده‌ها نیز عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد.

به عنوان نتیجه، برای دستیابی به حداکثر پرفورمنس باید کار زیادی از پیشرانه بکشید. پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری مگان به حد کافی نرم است و نسبتاً ایزوله شده اما شخصیت پرقدرت پیشرانه‌ی گلف را ندارد.

renault-megane-07

حالت‌های رانندگی مختلفی شامل اسپورت، کامفورت و اکو وجود دارند اما شخصیت خودرو را تغییر نمی‌دهند. در حقیقت زمان زیادی برای فهمیدن این نکته که مگان با نیم‌نگاهی به راحتی و آسایش توسعه یافته لازم نیست. سیستم تعلیق نرم خودرو بدون زحمت از پس دست‌اندازها برمی‌آید و صدای باد و جاده و پیشرانه نیز به خوبی سرکوب شده است. مگان در جاده به اندازه‌ی گلف مطمئن و پایدار نیست اما از فرمانی دقیق و بالانس شده و چسبندگی بالا سود می‌برد.

نظرات آزمایش‌کننده‌ها: رنگ متالیک خودرو عموماً بهای ۵۴۵ پوندی دارد اما رنگ قرمز این خودرو تنها هزینه‌ی ۱۰۰ پوندی داشته است.

  • قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: فولکس‌واگن گلف

به‌روزرسانی‌های گلف خیلی زیاد نبوده‌اند اما زمانی که یک خودرو تا این حد به رده‌های بالای کلاس خود نزدیک است، بازنگری‌های کوچک نیز تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کنند. سیستم اطلاعات سرگرمی به‌روز شده و تجهیزات اضافی گلف عالی هستند و پیشرانه‌ی کم‌حجم و جدید آن نیز ترکیبی مناسب از عملکرد و راندمان را نشان می‌دهد. هسته‌ی اصلی گلف که کیفیت و کاربردی بودن است دست‌نخورده باقی مانده است.

رتبه‌ی دوم: رنو مگان

راحت، آرام و شیک. مگان یک انتخاب خوب در کلاس هاچبک های خانوادگی است. از نظر ارزش در برابر مبلغ پرداختی نیز گزینه‌ای عالی بوده و از نظر فضای کابین نیز پاسخگوی اکثر افراد است. البته از نظر رانندگی به اندازه‌ی گلف تیز نیست اما سواری نرم و سر و صدای کمتری را به همراه کیفیت بالا و سیستم اطلاعات سرگرمی مناسب ارائه می‌کند. هرچند از نظر قوای محرکه و ارزش باقی مانده‌ی کمتر، در پسِ فولکس‌واگن گلف قرار می‌گیرد.

رتبه‌ی سوم: هوندا سیویک

این یک قیاس نزدیک بود اما هوندا کار کافی برای ناراحت کردن رقبای تثبیت شده انجام نداده است. سیویک خودرویی جادار است و سواری خوب و تجهیزات ایمنی و رفاهی زیادی دارد اما نمی‌تواند با جذابیت ذاتی گلف، هزینه‌های سواری کم و پرفورمنس بهتر آن برابری نماید. از طرفی مگان از نظر ارزش هنوز هم رتبه‌ای بالاتر داشته و آسایش و سیستم اطلاعات سرگرمی بهتری دارد.

دیگر گزینه‌ها در این کلاس

اوپل/واکسهال آسترا ۱.0T SRi Nav
قیمت: ۲۰۳۷۵ پوند
پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۰۴ اسب بخاری

Vauxhall Astra 03
جدیدترین نسل آسترا از ظاهری تیز، دینامیک رانندگی عالی و پیشرانه‌ای مشتاق بهره می‌برد اما از نظر جذابیت گران‌بها بودن نمی‌تواند با گلف رقابت نماید. البته در تریم Sri NAV آسترا شاهد لیست بلندبالای تجهیزات هستیم.

مزدا ۳ ۲.۰ Sport Nav
قیمت: ۲۰۸۴۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۱۸ اسب بخاری

2017 Mazda3
مزدا استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم را نادیده گرفته بنابراین مزدا ۳ از پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد. ترکیب پیشرانه‌ی مشتاق با هندلینگ درگیر کننده باعث ایجاد هاچبکی مجهز برای رانندگان علاقه‌مند شده است.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا