رنو

پایان توسعه پیشرانه‌های دیزلی رنو

از زمان افشای رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن در چند سال پیش، پیشرانه‌های دیزلی مورد غضب واقع شده‌اند. این نوع از سوخت یا پیشرانه شاید در آمریکا و به ویژه در بخش خودروهای سواری طرفداران زیادی نداشته باشد اما اروپایی‌ها هنوز هم از محصولات دیزلی استقبال می‌کنند. حداقل تا زمانی که فولکس‌واگن به دنیا نشان نداده بود این خودروها چقدر آلاینده می‌توانند باشند استقبال خوبی از دیزلی‌ها می‌شد.

حقیقت این است که پیشرانه دیزلی معمولاً آلایندگی دی‌اکسید کربن کمتری نسبت به پیشرانه بنزینی قابل مقایسه دارد؛ و با عملیاتی شدن استانداردهای یورو ۶D در قاره همیشه‌سبز، آلایندگی نیتروژن اکسید نیز تقریباً مشابه است. هرچند شاید برای نجات پیشرانه‌های دیزلی دیر شده باشد.

بسیاری از خودروسازان در حال خاتمه تولید پیشرانه‌های دیزلی بوده و سرمایه خود را صرف تحقیق و توسعه پیشرانه‌های الکتریکی شده می‌کنند. جدیدترین خودروسازی که در این زمینه به لکسس، میتسوبیشی، نیسان، ولوو و برخی برندهای دیگر می‌پیوندد رنوی فرانسه است.

لوکا دِ مئو مدیرعامل رنو تائید کرده این برند دیگر روی توسعه نسل بعدی پیشرانه‌های دیزلی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. البته مرد شماره یک رنو اظهار داشته پیشرانه‌های dCi کنونی برای هماهنگی با استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه تطبیق داده می‌شوند.

هنوز مشخص نیست که آیا پیشرانه‌های دیزلی رنو در عصر قوانین یورو ۷ نیز تولید خواهند شد یا خیر هرچند از آنجایی که تقاضا برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی در اروپا بیشتر از دیزلی‌ها شده بنابراین از ناپدید شدن پیشرانه‌های دیزلی رنو در سال ۲۰۲۵ تعجب نخواهیم کرد.

به جرات می‌توان گفت رنو قبلاً هم دست از پیشرانه‌های دیزلی کشیده است. برخی از محصولات این شرکت دیگر با چنین پیشرانه‌ای عرضه نمی‌شوند و بسیاری از محصولات آتی نیز فاقد نسخه دیزلی خواهند بود. حتی داچیا نیز در جدیدترین نسل از محصولات خود پیشرانه‌های دیزلی را ارائه نمی‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد رستمی نژاد

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (733 ديدگاه)

    موتور های دیزلی به دلیل وجود گشتاور بالا در دور های بسیار پایین
    مدامی که از آنها استفاده میشود
    معمولا موتور در دور های پایین سِیر می‌کند و به همین دلیل است که موتور های دیزلی استهلاک کمی دارند که این یکی از عوامل آن است
    من صدای موتور های دیزلی رو خیلی دوستدارم
    ولی این اروپایی ها خیلی سوسولی بازی در میارن
    بی خیال طبیعت
    الان رو حال کنید
    این همه عجله برای برای چی است نمیدونم واقعا

    موافقم 2
    مخالفم 19
    1. Navid_bivaN

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      بحث فقط سوختهای فسیلی نیست. گرمایش کره زمین مسأله خیلی جدیه. همین الان هم همون تغییرات زمستان و تابستان و میزان بارندگی ها رو در هر جایی که هستیم، حس میکنیم. هشدارهایی که افرادی مثل بیل گیتس راجب global warming و اثرات سوء اون در 10 سال آینده دادن خیلی جای تأمل داره. همه این اثرات از خودروها نیست، اما جنبشی که برای ایجاد تغییر به سمت محصولات پاکتر شکل گرفته، سردمدارشون صنعت خودروسازیه که شده سیبل انتقادات و جریمه ها. قرنطینه پارسال و آمار کاهش گازهای گلخانه ای رو یادتونه؟ زمین به بیشتر از این ها نیاز داره.

      موافقم 13
      مخالفم 0
      1. RezaRs

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1613 ديدگاه)

        امسال بهار ۲۰ روز زودتر شروع شد این فاجعست

        موافقم 9
        مخالفم 0
        1. Sina10

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2427 ديدگاه)

          باهاتون خیلی موافقم ، فقط کافیه نگاه کنید ببینید توی چند دهه اخیر چقدر دمای هوا افزایش یافته

          ولی امسال اینجا (اهواز) ، هر سال از بهمن ما هوا گرم میشد امسال از اواخر فروردین ها گرم شد?
          که البته این اتفاق همیشگی نیست
          باید گاز های گلخانه ای رو کاهش داد ، ولی نه به این شکل الان ، تمام تلاش هایی که برای برقی سازی امروزه در حال انجامه همش دلایل اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی داره و به هیچ وجه به طبیعت کمکی نمیکنه
          مشکل بعدی نحو برقی سازیه ، شرکت های بزرگ ماشینای پرفروش و ضعیفشون رو برقی نمیکنن ولی میرن سراغ مدل های محبوب طرفداران خودرو و اونا رو برقی میکنن برای اهداف تبلیغاتی
          هر روز هر برنامه میدن که تا سال فلان ، تمام برقی میشیم ، در حالی که هنوز هیچ تغییری رخ نداده!
          جای برقی سازی مدل های محبوب و اسپرت و پرفورمنس هیچ کسی نمیره سراغ اون همه هاچبک شهری و سدان کوچیک و ون ها و مینی ون ها
          نمونش کاری که همین رنو کرد ، رفته شرکتی که فقط ماشین اسپرت میسازه یعنی آلپین رو تمام برقی کرده در حالی که کلی ون و مینی ون و هاچبک پر آلودگی میسازه

          موافقم 8
          مخالفم 1
        2. RezaRs

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1613 ديدگاه)

          سینا جان دقیقا اع جیززز اهوازی ?
          دسته دسته دخترون اهوازی میان بیرون از خونه با طنازی
          گیسوا پریشون قد بلند و خوشکل همه رهزن دل

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. محمد رستمی نژاد

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (733 ديدگاه)

          سینا جان نگفته بودی همشهری هستیم
          در خدمت باشیم زمانی کاری داشتی عزیز ❤

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        یه چیزی میگم ، میدونم خیلی‌هاتون ناراحت میشوید !
        اما این جهان ، دیگر کِشِشِ این همه جمعیت مصرف‌گِرا را ندارد !
        سرچشمه‌ی تمام بدبختی‌ها را که پِی بگیرید میرسید به اینکه جمعیت انسانی امروزه نیاز به تامین بیش از حد غذا داره و برای تهیه‌ی غذا باید کار کرد تا این چرخه بچرخه و همین اتفاق باعثه مصرف بالای انرژی و تولید شبانه‌روزیه کالاها میشه که همین گویای همه چیز است یعنی گرم‌تر شدن زمین و نابودی هَروزه‌ی آن !

        ((((( به نظرم تنها راه ، عقیم‌سازی یا محدود کردن بچه‌آوری کشورهای فقیر یا پُر جمعیت هست ))))) ! ! !

        تا حالا با خودتون فکر کردین چرا کشورهای فقیر مثل ماشین جوجه‌کِشی اینقدر بچه میارن که از نداری یا مهاجرت میکنند یا خلافکار میشوند یا اَلاف یا یا یا و …. !
        اما کشورهای پیشرفته به کیفیت اهمیت میدهند و خوب میفهمند که یک بچه با آینده‌ی روشن و کارآمد بهتر از آوردن ۱۰ تا بچه با آینده‌ی نامعلومه !

        نشونه‌اَش همین وضعیت جوی که یکسال اینقدر باران میباره که سیل راه میوفته و چند سال اینقدر باران نمیباره که جنگ حَقآبه راه میوفته !

        در یک کلام ، به این اعتقاد پیدا کردم که دیگر این جهان ارزش نداره ، جهانی که میبینیم از یک طرف بچه‌هایی که نون شب ندارند و از نفهمی پدر مادر به این دنیا می‌آیند و ناخواسته زجر جهان را به دوش میکشند و از طرفی هم پیدا میشوند کسانی که توالت فرنگی با طلای ۲۴ عیار میخرند و از سر شکم سیری صبح و شب آروقی هم باد هوا میکنند !

        این جهان وقتی زیباست که همه‌ی ما با درآمدمون بتونیم ( مثلاً ) بریم نمایندگی آدیداس کفش بخریم ، نمایندگی تویوتا ماشین بخریم و…. !
        نه اینکه فاصله‌ی قیمتی ، درآمدی ، طبقاتی چنین بالا بره که قیمت یه چراغ مازراتی بشه به اندازه‌ی قیمت یک دستگاه پراید صفر کیلومتر که همونم برای خیلی‌ها آرزوی دست نیافتنی شده !

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Moein

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (83 ديدگاه)

          لطفا این حرف عقیم سازی رو دیگه نیار
          کسی که حرف میزنه باید حواسش باشه چی میگه
          حالا گیریم شما اصلا نخوای ازدواج کنی یا اگه کردی بچه نمیخوای
          ولی حاضری اولین نفر همین طرح خودت باشی؟!

          با محدود کردن موافقم ولی اگر باشه واقعا حدود 100 تا 200 سال طول میکشه تا وضع عادی بشه و از دست جمعیت پیر زیاد راحت بشیم که اینم یکی از مهمترین موانع هست

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (10057 ديدگاه)

          بله Moein جان
          دوست دارم نفر اول این طرح من باشم !

          مطمئن باش شعار نمیدم ، خورده بورده‌ای با کسی ندارم که بخوام شعار بدم !
          در ضمن ، فکر کردید ما دل نداریم ، این را مطمئن باشید که عاشق بچه هستم و بچه بسیار پاک و مظلوم هست از هر رنگ و نژادی !
          اما به چه دنیایی بیاد با چه آینده‌ای ، دل خوش کنم به این شعر‌ها که خدا بزرگه و بسپارم به خدا ، مگه همون خدا نمیگه من به شما عقل دادم ، عقل من هم میگه دیگه این دنیا به درد موجود مظلومی همچون بچه نمیخوره !
          بخدا بچه آوردن به این دنیا خیانت تمام به حساب میاد ، تازه اگر ایران با این وضعی که میبینیم هم بدتر و خیانت اَندر خیانت مَحسوب میشه !

          اما نگران نباش ، مدیران کشور ما دَمودَستگاهشون خوب کار میکنه ماشالاه ، هر چی ما نیاریم ، آن‌ها جبران میکنند که هم دین مجازش کرده و هم قانون که تا چهارتاش مجازه با تعداد فرزند‌آوریه نامحدود !

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Navid_bivaN

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (3685 ديدگاه)

          با عقیم سازی کاملا مخالفم. اما با مصادره اموال اون دسته از ثروتمندانی که گفتی سنگ دسشوییشون از طلاست، موافقم. چرا باید یک در صد از جامعه 98 % ثروتها دستشون باشه؟ بعد برای خوش آمد بقیه یه سر سوزن از همون ثروت رو در کارهای خیر صرف میکنن و داعیه دار نگرانی برای دنیا میشن. یه مقاله خوندم که خلاصش این بود، اگر سیستم کشاورزی هلند رو در همه دنیا پیاده کنن، با همین وضع آب و خاک و اقلیم کنونی به اندازه 90 میلیارد نفر انسان میتونن غذای مناسب و کافی داشته باشن. در حالی که با همین جمعیت 8 میلیاردی کنونی، 1 میلیارد نفر گرسنه در جاهای مختلف دنیا داریم (فقط محدود به افریقا نیست. حتی در خود کانادا و امریکا هم گشنه داریم که از آشغاالگردی غذاشون رو تأمین میکنن)
          مشکل در جمعیت نیست. مشکل در سیستم اداره دنیاست. همون دست های پشت پرده.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. NAVID۰۰۹۸

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (10057 ديدگاه)

          نوید جان
          به نظر من ، بهترین سیستم کشور‌داری را میشه از کشور آلمان یاد گرفت و پیاده کرد که توضیحش طولانیه اما همین را کوتاه بگم که از گارگر گرفته تا کارمند ، مدیر و ثروتمند ، میتوانند به صورت مساوی و بدون تبعیض از یک سیستم آموزشی و درمانی یکسان و عالی ، پوشاک و خوراک عالی برخوردار باشند !

          اما چیزی که نه در آمریکا وجود داره و نه در کانادا و نه در ایران و نه در خیلی از کشورهای دیگر که باعث میشه سیستم ، سیستمی بشه مافیایی‌محور که تفاوت ایجاد کنه در رفاه حال ثروتمند و مدیر با کارمند و کارگر که میشه نظام سرمایه‌داری !!!

          اما این نظام سرمایه‌داری در کشور ما دیگه شورشو در آورده تا جایی که فرد ثروتمند هم میتونه مظلوم را تحت فشار قرار بده و هم قانون را بخره و اداره کنه !
          دیدیم و دیدید و میبینید که هر روز چه اتفاقات عجیبی در ایران رخ میده به سبب همین سیستمی که فاسد شده و از پائین تا بالا را درگیر خودش کرده !

          نوید جان ، خودتان در سه خط پایانی کامنت ، گفتید که چرا هیچگاه این جهان درست بشو نیست ، دست‌های پشت پرده در اداره‌ی سیستم هر کشور که مردم آن کشور با فرهنگ و سوادشون انتخاب و تائید میکنند که چی را بهتر میپسندند !

          آلمان و ژاپن ویرانه را تبدیل به بهشت کردند چون خواستند و تلاش کردند !

          موافقم 1
          مخالفم 0
      3. Moein

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (83 ديدگاه)

        از مضرات گرمایش زمین
        افزایش دما
        تند باد ها و طوفان های شدیدتر
        کاهش بارش در نتیجه خشک شدن سفره های آب زیر زمینی(+استفاده زیادمون) و نشست زمین ها
        زمین هایی که نشست کنن هم اون فضای داخلشون که جای آبه پر میشه و دیگه این سفره ها نمیتون تشکیل بشن
        زمین ها خشک میشه که با توجه به افزایش تندبادها و طوفان ها ریزگرد ها شروع میشن مثلا همین خوزستانمون یا اینجا(مشهد) که 15 روز گردو خاک بود(به خاطر خشک کردن دریاچه آرال)
        انقراض گونه ها
        و
        و
        و
        خیلی بیشتر از این ها
        ببینین همه ی کارامون تاثیر گذارن و به هم ربط دارن پس مواظب باشیم…
        همه این موارد هم توی خود شهرهامون دیده شدن
        لطفا لطفا دوستان کمی بیشتر مواظب باشیم

        موافقم 1
        مخالفم 0
      4. مانی

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        دنیا چین رو کنترل کنه مشکل گرمایش زمین حل میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. RezaRs

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    خدافظ دیزلی بای بای چیز خوبی بودی ? در یاد ها باقی خواهی ماند .

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. RezaRs

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      خدایی دیزلی چیز نابیه اقایی که دیس دادی من که دوس دارم اما خب دیگه چی کار کنیم واقعیتیه که باید پذیرفت میدونم تلخه برا منم تلخه اما از اینده نا امید نیستم خب شاید برقی هام چیزا نابی باشند و الانم چیزا نابی دارند

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. Amirreza

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    تو بنزینی و دیزلی خو به چای خاصی نرسیدن بلکه توی برقی به جایی برسن

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. RezaRs

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      بلکه خیلی نابی بود حاجی انگار امیدت به اینکه تو برقی به جایی برسند ۰ ه?

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Amirreza

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2724 ديدگاه)

        اونم نمیرسن ولی کلا اون بلکه خیلی جمله رو سنگین میکرد گفتم بزارمش?

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. RezaRs

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1613 ديدگاه)

          خیییلییییی ولی طراحی زیبایی دارند فرانسوی ها با سموم در ایران نیستم

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. Amirreza

          ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2724 ديدگاه)

          آره ولی واقعا از لحاظ موتوری ضعیفن ، یه تالیسمانشون نسبتا قوی بود که اونم بازارش با اومدن trd و n line و gt کساد شد

          موافقم 6
          مخالفم 0
  4. ae86

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (634 ديدگاه)

    ترسیدم نکنه فردا خبر بزارن پایان تولید پیشرانه های بنزینی رنو وای اونوقت چیکار کنیم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا