رنونیسانهفته نامه

کدام شرکت بیشترین خودروی الکتریکی را در دنیا می‌فروشد؟

نیمی از خودروهای الکتریکی که بدون ایجاد هر نوع آلایندگی در جاده‌های سراسر دنیا در حال رفت و آمد هستند از کمپانی‌ای نیستند که خیلی‌ها فکر می‌کنند. گروه رنو-نیسان در بیانیه‌ای اعلام کرد “این شرکت که بزرگترین تولیدکننده انواع خودروهای الکتریکی در دنیاست، از دسامبر ۲۰۱۰ و با آغاز فروش نیسان لیف تاکنون ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی فروخته است. هم اکنون بیش از نیمی از خودروهای الکتریکی فروخته شده در دنیا متعلق به گروه خودروسازی رنو-نیسان می‌باشد. می‌دانم، شما هم مانند من تعجب کرده‌اید.

nissan leaf
چیزی که شاید بیشتر متعجبتان کند: در حالی که همه در مورد این بحث می‌کنند که آیا تسلا خواهد توانست امسال به رکورد فروش ۹۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی برسد یا نه، گروه خودروساز رنو نیسان در سکوت خبری کامل طبق ادعای مقامات خود توانسته رکورد فروش ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی در یک سال، بین آگوست ۲۰۱۵ تا آگوست ۲۰۱۶ را بشکند. این در حالی است که طرفداران ماسک و تسلا ماه قبل در مورد این صحبت می‌کردند که میزان فروش نیسان لیف رو به سقوط گذاشته است.

Renault ZOE electric car
Renault ZOE electric car
این گروه خودروسازی فرانسوی-ژاپنی رکورد جهانی فروش خودروهای الکتریکی را در حالی به خود اختصاص داده که مجموعه‌ای مختلف از انواع خودروهای الکتریکی را در بین مدل‌ها خود دارند و فقط نیسان لیف و رنو Zoe نیست که این روزها خوب می‌فروشند. نیسان خودروی تجاری سبک e-NV۲۰۰ را می‌فروشد، رنو ون کانگو Z.E، سدان SM۳ Z.E. و مدل توئیزی، یک خودرو دو سرنشین کوچک شهری را در بین محصولات خود دارد.

Renault Twizy 2016
Renault Twizy 2016
چیزی که به نظر می‌رسد نادیده گرفته می‌شود تلاش‌های تسلا برای حضوری فعال در دو بازار مهم و استراتژیک خودروهای الکتریکی دنیا، اروپا و چین می‌باشد. در هر دو منطقه، قوانین سفت و سخت زیادی از نظر میزان آلایندگی خودروها تا سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد.

Tesla Model 3 2018
Tesla Model 3 2018
چین سرمایه گذاری زیادی روی خودروهای الکتریکی کرده است و جمعیت ۱.۳۵ میلیارد نفری خود را بیش از پیش برای خرید خودروهای الکتریکی تحت فشار قرار می‌دهد. اگر سوبسیدها و مشوق‌های دست‌ودلبازانه دولت نتواند آن‌ها را برای خرید خودروهای الکتریکی متقاعد کند، قطعاً قوانین سفت و سخت خواهد کرد. هر روز که می‌گذرد شهرهای چینی بسیاری پشت سر هم قصد دارند روش پکن را تقلید کنند و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک مالکیت خودروهای بنزینی و دیزلی در بسیاری از شهرهای این کشور ممنوع خواهد شد. می‌گویید چین زیرساخت مناسب برای شارژ خودروهای الکتریکی ندارد؟ یک بار به پکن سفر کنید و خواهید دید که محل‌های شارژ خودروهای الکتریکی همه جای شهر، در کوچه و خیابان و حتی آپارتمان‌ها وجود دارد.

Renault Kangoo Van Maxi Z.E.
Renault Kangoo Van Maxi Z.E.
اروپا برای تبعیت از قوانین سفت و سخت آلایندگی و میزان تولید کربن دی اکسید سرمایه‌گذاری بالایی روی خودروهای دیزلی انجام داده است. بحث رسوایی آلایندگی موتورهای دیزلی فولکس واگن مشکلات زیادی برای این برنامه اروپایی‌ها ایجاد کرد و به طور ناگهانی، خودروسازهای اروپایی که در مورد خودروهای الکتریکی با شک و تردید حرف می‌زدند اکنون برای آن‌ها سر و دست می‌شکنند. میزان فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا رشدی منفی را تجربه کرده است و هنوز خیلی از چین و اروپا در این زمینه عقب است. فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا بین ماه‌های ژانویه تا جولای امسال ۷۸۱۷۹ دستگاه اعلام شد که در مقایسه با ۱۱۶۰۹۹ دستگاه مدت مشابه سال گذشته، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد. یکی از دلایل اصلی این کاهش فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا ارزان شدن قیمت بنزین ذکر شده است.

Nissan Leaf charging
Nissan Leaf charging
منبع: forbes

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    قیافه نیسان لیف فاجعس ابر زشت کاری ندارم حداقل آدم برقی میخره یه چیز خوشگلیم باشه هر روز میبینش سوارش میشه مثلا ولت بولت تسلا حداقل قیافه دارن یاi3

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. میلاد

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      رقیب لیف نیسان تویوتا پریوس هست نه تسلا.
      اگر در قیاس با پریوس ؛ لیف زشت یا عجیب تلقی میشه …حرفی برای گفتن ندارم:|

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (80 ديدگاه)

        پریوس هایبرید هست ولی لیف پلاگین، پس رقیب هم نیستند. دو خودرو نامبره زشت تلقی می شوند چون اولویت برای طراحی کاهش نیروی مقاومت هوا یا همون درگ بوده همون چیزی که تو طراحی هواپیما اعمال میشه ولی کسی نمیگه مثلا بوئینگ 747 زشت برای اینکه چشم ما از همون اول به نوع طراحی عادت کرده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. F22RAPTOR

          ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (43 ديدگاه)

          امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی‌دلیل نیست که به آن لقب ملکه آسمان‌ها داده‌اند.
          747 بهترین پیشرفته ترین زیباترین هواپیماهای مسافربری و آمریکایی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. amir

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    اگه ایران خودرو و سایپا می گذاشتن جمشید آرین ایران رو اولین خودرو ساز الکتریک دنیا میکرد و کا هم داریم این دو کلاه بردار رو حمایت میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ِDeveloper

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    دوست عزیز قبل اینکه نظر بذارین یه کم جوگیری رو بذارین کنار ، یه بار نشد بیایم زیر خبر پریوس یا لیف نبینیم یکی گیر داده که جمشید آرین فلان. از کجا اینقدر مطمئنید آقای آرین اون تکنولوژی که ازش حرف میزنه رو در اختیار داشته ؟ خود شما باورتون میشه تسلا با سرمایه گذاری چندین و چند میلیارد دلاری تو یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا برد ماشیناش و تکنولوژِی باتریاش کمتر از چیزیه که این آقای آرین در مورد ماشین خودش میگه ؟
    چرا ایشون ایشون هیچ وقت از جزئیات فنی و تکنولوژِی های اون یه نمونه ماشین که ساخته چیزی نمیگه و فقط میگه که خوبه و فلان قدر برد موثر داره ؟ بله جوابشو درست حدس زدین ایشون از نوابیغ هستن !!
    در مورد نوابیغ یه کم سرچ کنید همه چی دستتون میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ehsan

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (46 ديدگاه)

      دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید تنها با مرور تحولات تکنولوژی در دو دهه اخیر می توان با اطمینان کامل گفت که ادعاهای آقای آرین کاملا بی اساس می باشد. اساسی ترین بخش یک خودرو الکتریکی که تعیین کننده کارایی آن می باشد باتری آن می باشد. تا پیش از به کار گیری باتری های لیتیم-یون اساسا خودروهای الکتریکی فاقد کارایی عملی در استفاده روزمره بودند. در سال 2010 نیسان لیف به عنوان پرفروش ترین خودرو الکتریکی جهان با استفاده از باتری ها لیتیم-یون به برد حقیقی حدود 130 کیلومتر دست یافت. خودرو مورد ادعای آقای آرین با استفاده از باتری های اسید-سرب ساخته شده است که اساسا یک سیستم منسوخ و فاقد کارایی عملی می باشد. با توجه با میزان ذخیره سازی انرژی باتری های اسید-سرب در قیاس با باتری لیتیم-یون می توان اطمینان حاصل کرد که برد عملی خودرو مورد ادعای آقای آرین حداکثر 40 کیلومتر می باشد و نه 500 کیلومتر !!!.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خدا خیرت بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حميد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من از این رنو twizy خیلی خوشم میاد به نظرم عالی برا شهرهای شلوغ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمیدرضا

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2415 ديدگاه)

      کاملا با شما موافقم تست این خودرو توسط گروه کار بایر رو دیدم خیلی خوشم اومد فقط حیف درای درست و درمونی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ali

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    دوست دار ماشین های برقی هستم . اول تسلا بعد نیسان لیف رو خیلی دوست دارم. جایه ماشینای برقی شدیدا تو ایران خالیه من خودم حاضرم نیسان لیف رو 150 میلیون بخرم… تسلا رو هم تا 300 جا داره … :)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آفرین که در راه هوای پاک، پیشرفتهای خوبی انجام شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا