رولز رویس

مقایسه ظاهری نسل هفتم و هشتم رولزرویس فانتوم

باوجود اینکه مدت‌زمان زیادی از عمرش گذشته بود، اما نسل هفتم رولزرویس فانتوم آن‌قدر حرف برای گفتن داشت که بسیاری هنوز هم آن را در رأس خودروهای فوق لوکس به‌حساب می‌آوردند. پس برای این برند پرآوازه مشکل بود که برای بزرگ خاندان اشرافی رولزرویس­ها، جانشینی تدارک ببیند.

به‌راستی، چگونه می­توان خودرویی را که حتی پس از ۱۳ سال هنوز هم غوغا به پا می‌کرد را با خودرویی جدیدتر تعویض کرد؟


راه‌حل این معما در دستان رولزرویس و قیم رولزرویس یعنی ب‌ام‌و، خودروساز قطب صنعتی اروپاست؛ و چه بی‌نظیر همکاری بین این اشراف‌زادهٔ بریتانیایی و آن اصل و نسب‌دار باواریایی شکل‌گرفته است! نسل ششم رولزرویس فانتوم ۲۲ سال عمر کرد و در اواخر عمر خود، واقعاً خودرویی قدیمی به‌حساب می‌آمد و خط‌مشی طراحی آن مربوط به اواسط قرن بیستم میلادی بود که تولید آن نیز در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید و رولزرویس هیچ جانشینی برای آن تدارک ندیده بود. سال ۱۹۹۸ ب‌ام‌و پیشنهاد خرید رولزرویس از فولکس‌واگن را مطرح کرد. مدیران رولزرویس که حال‌وروز ناخوش برند را کاملاً درک می‌کردند و دیده بودند که ایدهٔ رولزرویس-بنتلی گروه فولکس‌واگن هم هیچ دردی را از این برند دوا نکرده بود، بسیار مشتاق بودند که مستقلاً به ایالت باواریا مهاجرت کنند تا بلکه این اشراف‌زادهٔ بریتانیایی زیر سایه برند پرآوازهٔ باواریایی دوباره احیا شود. طبق قرارداد ب‌ام‌و و گروه فولکس‌واگن، از تاریخ ۱ ژانویهٔ ۲۰۰۳، ب‌ام‌و تنها مالک رولزرویس شد و این آغازی بود بر پرفروغ‌ترین دوران حیات این دوک بریتانیایی. پس از ۱۲ سال تأخیر و در سال ۲۰۰۳، هفتمین نسل پرچم‌دار برند رولزرویس معرفی شد. زبان طراحی نسل هفتم، مشخصات فنی، متریال به‌کاربرده شده و سطح ویژگی‌های لاکچری و اشرافی ارائه‌شده در این خودرو، همگی از پرثمر بودن سرپرستی رولزرویس توسط ب‌ام‌و حکایت می‌کردند. نسل هفتم رولزرویس فانتوم در بین مشتریان خاصش، به‌طور خاصی محبوب شد و آن‌قدر این خودرو لوکس و اشرافی بود، که حتی در سال ۲۰۱۶، سیزدهمین و آخرین سال عمر خود هم پرچم‌دار سدان­های فوق لوکس در دنیا بود.


وقتی به نسل هشتم رولزرویس فانتوم می‌نگرید، کاملاً متوجه می‌شوید که این، نوادهٔ بزرگ همین خاندان است. خط‌مشی اصلی طراحی در این نسل، از همان طراحی کاملاً دگرگون‌شده نسل هفتم پیروی می‌کند. این خودرو نسبت به پدرش متفاوت و کاملاً مدرن‌تر شده، اما به‌خوبی اصالت ۹۲ ساله‌اش را حفظ کرده است. در قسمت جلوی نسل جدید، شما می‌توانید ببینید که چقدر زیباتر زوایای بدنه تراش‌خورده‌اند و خطوط شکست به مدرن‌تر شدن طراحی کمک کرده‌اند. سپر جلو بزرگ‌تر از قبل شده و تا پایین خودرو و نزدیکی زمین کشیده شده و جلوپنجرهٔ خاص رولزرویس هم در این مدل بزرگ‌تر شده است. حقیقتاً قسمت جلو با حفظ فرم جعبه‌ای شکل مدرن‌تر و زیباتر شده و تمامی خطوط بدنه به خلق یک اثر هنری کمک کرده است. چراغ‌های جلو برخلاف نسل قبل عمیق‌تر شده و نواری از چراغ‌های LED احاطه‌شده‌اند.


در نمای جانبی نسل قبل، با حرکت از جلو به سمت کمی ناموزونی در طراحی دیده می‌شد که در این نسل با پف کردن ابعاد بدنه و بزرگ‌تر شدن گلگیرها تا حد زیادی برطرف شده و بسیار زیباتر از گذشته شده است. فانتوم جدید از کنار نرم‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد؛ توجه به جزئیات در طراحی این نسل، همانند قرار دادن دستگیره‌ها در پایین خط شانه و همچنین رینگ‌های زیباتر همگی باعث این امر شده‌اند.


اما با باز کردن درب نسل هشتم، تفاوت اصلی بین پدر و فرزند مشخص می‌شود. کابینی که گویا شیطانی درون کالبد آن وجود داشته و هرکسی که آن را مشاهده می‌کند را به دست آوردن آن به هر قیمتی فریب می‌دهد! رولزرویس گویا به مهندسان و هنرمندان خود گفته که بروید و استادانه‌ترین، گران‌ترین، مجلل‌ترین، باکیفیت‌ترین و زیباترین مواد و طراحی‌ها را برای این بزرگ خاندان تدارک ببینید. در جای‌جای این کابین یک اثر هنری خلق‌شده است. من صرفاً از طراحی چیزی که رولزرویس آن را به‌عنوان ساعت در این کابین استفاده کرده بسیار حظ بردم. همچنین در بخش تکنولوژی‌ها و سیستم ناوبری و مدیا و همچنین سیستم تهویه، بسیار مدرن‌تر از قبل شده و دیگر از آن کابینی که بیشتر ثروتمندان مسن‌تر بازار رو جذب خودش می‌کرد، خبری نیست.


گالری عکس‌های رولزرویس فانتوم نسل ۸ را مشاهده کنید تا از میزان توجه این کابین به جزئیات متحیر شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی ستوده نیا

علاقمند به دنیای خودرو، در حال حاضر مفتخر به نویسندگی و ارائه مقاله در سایت پدال هستم

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    نسل جدید: لایک
    نسل قدیم: دیس‌لایک

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. Infinite

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (452 ديدگاه)

      به نظر من پیشرفت در نسل جدید این خودرو نسبت به نسل قبل کاملا محسوس هست اما جا داشت طراحان رولزرویس چراغ‌های جلو رو زیباتر طراحی کنند. احساس می‌کنم این چراغ‌‌ها چهره خودرو رو کمی ناراحت نشون می‌دهند…!

      موافقم 0
      مخالفم 2
    2. ashkan

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (376 ديدگاه)

      عکس اول فانتوم نیست

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. ashkan

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (376 ديدگاه)

      رولزرویس گوسته

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. Fericuda

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    میگن از کسی که به راه خودش میره نمیشه جلو زد. واقعا با هیچ ماشین دیگه ای قابل مقایسه نیست
    میباخ با مولسان میتونه رقابت کنه
    اس کلاس و سری هفت و آ هشت هم با همدیگه
    ولی رولزرویس کاملا متفاوته

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. AMIR SCHUMACHER

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    تو این گرما ، یعنی کولر فانتوم چقدر سرد میکنه؟؟؟
    خیلی دلم میخواد یه بار سوار این ماشین ها شم ببینم چند پله با ماشین هایی که میشناسم فرق میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (25 ديدگاه)

      پله که هیچ باید باآسانسور مقایسه کنی!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Amir amini

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (225 ديدگاه)

    نسل جدید خیلی عالی تر از نسل قبل شده من واقعا تحسین میکنم تلاش های رولزرویس و بی ام و رو

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. PaRHaM

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    هیچ ماشینی توانایی مقایسه شدن با فانتوم رو نداره!
    از هیچ نظر!?
    فانتوم ماشینیه که واقعا دوسش دارم!
    آدم کمتر ماشینی رو از ته دلش دوس داره ؛ برا من یکیش همین فانتومه❤
    دوست داشتنی
    جذاب
    با وقار
    خوش تیپ
    قدرتمند
    هر دو نسل عالی هستن??❤
    ولی یکم ظاهر کلاسیک تر نسل قدیم جذاب تره برام
    ولی مطمئنم با گذشت زمان ؛ ب طور مداوم بیشتر عاشق نسل جدید میشم?❤

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    اول من این اعتراف رو بکنم که به نصبت طراحی هیوندای سانتافه اسپرت2018 و هیوندای گرنجور 2017 نسل قبلی اصلا به چشم نمیاد بعد برم سراغ اصل مطلب.???
    هیچ شرکتی تو دنیا وجود نداره که بتونه ساعت ها(در طول یک روز) صرف طراحی و ساخت اجزای داخل ماشین بکنه.اونم از نوع دست ساز.
    به جز رولز رویس.
    هیچ کشوری هم به جز بریتانیا نیست که بتونه خودروی دست ساز با این کیفیت بسازه(بدون اغراق) و کلا انگلیسی ها تو دست ساز بودن تکن تو دنیا.و یجورایی به خاطر همین علاقشون هم هست که نصبت به بقیه کشورها زیاد از رباتیک تو ساخت قطعات خوششون نمیاد.
    که البته به خاطر همینم هست که تو کمیت عقب افتادن از رقبای اصلی خودشون تو حوزه ی خودروسازی.
    بعضی ها این اعجوبه ی دست ساز که سال ها باید مهارت های معماری و نجاری و ……داشته باشی تا بتونی بسازیش رو با مثلا میباخ اس 600 مقایسه میکنن.
    نمی خوام خیلی ریز وارد جزئیات بشم ولی مطمئن باشید اگه تو یک روز مهندسین مرسدس بتونن طراحی داخلی اس 600 رو تموم کنن مهندسین رولز رویس تو اون یک روز فقط دارن روی دوخت چرم غربیلک فرمون کار کار میکنن!!!!(مثال زدم)
    این به معنای دقت عجیب(وسواس وحشتناک) هنرمندان رولز رویسه.که ساعت ها چنان به این کار مشغول میشن که آدم شوکه میشه.
    این کار مثلا برای ژاپنی ترجمه نشدس!!!(دست ساز با این دقت)
    بعدشم گذاشتن چندتا نمایشگر بزرگ تو ماشین و فانتزی بازی و از اینطور حرفا رو هر خودروسازی میتونه.نمونش هم شرکت لهستانی Varsovia Motor که میتونین این طرحی که گفتم رو ببینین.(که البته من اصلا هم بدم نمیاد)
    فقط به طح جزئیات هر دو خودرو نگاه کنید تا متوجه منظورم بشین.
    بعدشم اینقدر نگید ب ام و ساخته اینو.(البته کمک بساری کرده خیلی از تکنولوژی ها هم مال ب ام و هستش).حالا مثلا اگه رویه این ماشین یه انجین 12 سیلندر ساخت استون بود فرقی میکرد؟؟؟
    یا مثلا گیربکسشو ریکاردو یا ایکس تراک یا ….. میساخت فرقی میکرد؟؟؟
    یا تکنولوژی رو از تویوتا میگرفتن فرقی میکرد؟؟؟؟؟؟
    نه دوستان خیلی فرقی نمیکرد.مهم اون طراحی داخلی و اون دقت و نوع ساخت محصولات خوده رولز رویس هستش که این همه خاطر خواه داره تو دنیا که با هیچ چیز نمیشه عوضش کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. اميرحسين رادفر

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (52 ديدگاه)

      دوست عزیز شما ١ بار طراحى mybach 62 رو ببین یه نگاه هم به پروفایل جانبى اون خودرو این خودرو بنداز بعد بیا سنگ بریتانیارو بزن به سینت در ضمن اگه تموم حرفاتم و اغراقت راجع به مهندساى انگلیسى درست باشه همه مى دونن اگه مهنداساى المانى بیمر روح و شخصیت و تکنولوژى بى ام و رو به این خودرو هدیه نمى دادن این ماشین هیچ وقت همچین موفقیت و بدست نمى اورد

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

        ۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2761 ديدگاه)

        من سنگ کسی رو به سینه نمیزنم فقط نظرمو گفتم.
        در ضمن کسی رولز رویس رو به خاطر مهندسای آلمانی بیمر نمیخره.
        به خاطر هنرمندان رولز رویس میخرن.
        به شما پیشنهاد میکنم یه بار دیگه کامنت من رو بخونید فکر کنم درست متوجه نشدید من منظورم چیه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

        ۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1626 ديدگاه)

        روح و شخصیت بی ام و؟!!!!!رولزرویس همیشه شخصیت و اصالت خودشو حفظ کرده.
        قطعاتی ک بی ام و با رولزرویس ب اشتراک میذاره فقط ب خاطر کاهش هزینه تولید هس.قبلا هم بعضیا میگفتن رولزرویس نمیتونه پلتفرم طراحی کنه ولی حالا معماری لوکس رو ساخته.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. BMW

      ۸ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (577 ديدگاه)

      نه عزیزم فکر کنم اینو همه میدونن که رولز رویس همه کارهاشو خودش با مهندسین خودش انجام میده……اینکه لوکس ترین سدان دنیاست و رقیب هم نداره رو هم همه میدونن و هیچ ایرادی بهش وارد نیست.
      تو بحث مکلارن میشه ادعا کرد اما در فوق لوکس سازانی مثل رولز رویس و بنتلی اگه منطقی باشیم نه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. اميرحسين رادفر

        ۸ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11 ديدگاه)

        همه کارو میشه تعریف کنى !؟ وقتى طراحى پلت فرم و انجین و گیر باکس با بى ام و است تمام تکنولوژى هاى حرکتى و بخش اعظم تکنولوژى هاى رفاهى و کابین مال بى ام و است تمام قطعات فیبر کربنى که براى سبک سازى این نسل مال بى ام و است . چیزى که باعث میشه ما این وسیله رو خودرو بیینیم تماما وام دار بیمر و بشدت به بى ام و وابستست پس این بى ام و است که به این خودرو روح میده

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. mohammad_FM 480

          ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1894 ديدگاه)

          درود آقای رادفر

          موافقم 0
          مخالفم 1
  7. اميرحسين رادفر

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (52 ديدگاه)

    با دیدن این ماشین فقط یه حسرت براى عاشقان خودرو تو جاى جاى دنیا به وجود میاد اونم اینه که چرا مرسدس با این سطح تجربه و تبحرى که تو عرضه خودروهاى لوکس و بى نقص داره یه مدل کاملا جدید با طراحى خاص وبى نظیر از برند مایباخ عرضه نمى کنه ☹️ چون تنها برندى که از نظر من توان و سابقه و محبوبیت و مقبولیت مبارزه با رولزرویس تو خودروهاى لوکس افراطى و داشته و داره مایباخ

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. محمد

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (223 ديدگاه)

    چهره و سبک طراحی رولزرویس در نسل قبل به قدری استادانه و لوکس بوده که با وجود گذشت زمان همچنان از لحاظ طراحی نو به نظر میرسه و ذره ای حس قدیمی بودن منتقل نمیکنه. این خودرو شاهکار طراحی و ساخت و دقیقا مانند جواهری در تمام مجامع خودرویی همه نظرها رو به خودش جلب میکنه. البته ابهت و شکوه ویژگی بارز خودروهای تولید انگلیسه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Masoud

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    حرف نداره و بی رقیبه .
    اما بیشتر یه فیس لیفت به نظر میاد تا نسل جدید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    بی نهایت تجملی وعالی (انتقاد نکردم)مخصوص پز دادن و مث مایباخ برای سرنشین ساختنش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    بی نهایت تجملی وعالی (انتقاد نکردم)مخصوص پز دادن و مث مایباخ برای سرنشین ساختنش با مک دانی موافقم آلمانیی ها تو طراحی خیلی دقیق اند ولی انگلیسی ها دیگه خیلی دقیق اند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Mercede kaviani

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوست عزیز علی ستوده نیا
    وخوش امد گوی به شما دوست بسیار عزیز وسپاس بی کران از مطلب بسیار عالی شما
    پهلون مک لارن دوست عزیز کاش نسل هفتم و هشتم مثل شش نسل اول رولز-رویس فانتوم
    دارای بدنه های هامر فورمینک یا همان گوچ بیلد بوداند نه فقط دکوراسیون داخلی
    برای هیمن شش نسل اول فانتوم یک اثر هنری محسوب میشوند چون پانل های بدنه توسط هنرمند فلز کار و با دست وچکش شکل داده می شدند
    البته غیر از فانتوم کورنیس و کامارگ هم به هین روش ساخته می شدند وهمه یک شاهکار هنری هستند
    با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی ستوده نیا

      ۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (19 ديدگاه)

      عرض سلام و ادب.
      ممنون از لطفتون…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Saied

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    یه الماسه واقعی. خیلی عالیه. دست مهندسین و هنرمندان درد نکنه.
    و دست بی ام دبلیو درد نکنه که بهترین مهندسین و هنرمندان رو با هم تلفیق کرده که این الماس رو تولید کنن
    جا داره از عرب هایه شکم گنده هم تشکر کنیم که این ماشین رو استفاده میکنن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. Achtung

    ۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (420 ديدگاه)

    این انگلیسی های عقب افتاده مدیون آلمانن ☺️

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. Achtung

    ۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (420 ديدگاه)

    اینا چرا دارن سپر ماشین رو حذف میکنن ؟ کانسپت بنتلی کانتینانتال هم همینطور بود . اینطوری که خسارت ماشین تو تصادف زیاد میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. faramarz

    ۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (184 ديدگاه)

    یا خدا

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا