سانگ یانگ

بازگشت کرگدن! بررسی سانگ یانگ موسو جدید

سانگ یانگ نام موسو را احیا کرده و پیکاپ تراک جدیدی را به این نام مزین کرده است. آیا این خودرو می‌تواند با رقبای سرسخت خود رقابت نماید؟

آن‌هایی که حافظه‌ی قوی‌ای داشته و میل شدیدی به خودروهای غیرعادی کره‌ای دارند شاید دوو موسو دهه‌ی ۹۰ میلادی را به یاد بیاورند. آن خودرو یک ۴×۴ خشن و زمخت بود که آلترناتیوری ارزان‌قیمت برای مدل‌هایی چون لندروور دیسکاوری و تویوتا لندکروز محسوب می‌شد. این خودرو همچنین با نشان دیگری به نام سانگ یانگ نیز عرضه شد و حتی چندین نمونه از آن نیز به کشور ما راه یافت؛ اما پس از آن نام موسو به فراموشی سپرده شد تا اینکه این شرکت هم‌اکنون نام موسو را زنده کرده است.

SsangYong Musso 2016
SsangYong Musso 2016
اما این بار موسو در قالب یک پیکاپ تراک دو کابین سر بر آورده است. موسو در زبان کره‌ای به معنی کرگدن است بنابراین هیچ شکی نباید درباره‌ی خصوصیات سخت و خشن این خودرو وجود داشته باشد.

SsangYong Musso 2016
موسو جدید در واقع چیزی بیش از به‌روزرسانی کوراندو اسپورت است اما تغییرات این خودرو چیزی عمیق‌تر از یک دماغه و نامی جدید نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین تغییر وجود پیشرانه‌ی دیزلی ۲.۲ لیتری جدید است. قدرت پیشرانه با افزایش مواجه شده و از ۱۵۳ اسب بخار کوراندو اسپورت به ۱۷۶ اسب بخار در موسو رسیده است و البته می‌تواند استاندارد یورو ۶ را پاس نماید.

SsangYong Musso 2016
به همراه قدرت راندمان و مصرف سوخت خودرو نیز بهبود یافته است. مدل‌های مجهز به دنده دستی هم‌اکنون مصرف سوخت ادعایی ۷ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی را دارند. مصرف سوخت مدل‌های اتوماتیک کمی بیشتر است اما هنوز هم مناسب ارزیابی می‌شود. فورد رنجر کم‌توان‌تر با گیربکس دستی مصرفی تقریباً مشابه با موسو را نشان می‌دهد.

SsangYong Musso 2016
پیشرانه‌ی این خودرو سروصدای کمتری نسبت به کوراندو اسپورت دارد و اکثر اوقات کاملاً خوب و آرام نشان می‌دهد هرچند که نمی‌تواند ماهیت تجاری موسو را پنهان نماید. این خودرو کارایی منعطفی را علیرغم رنج بردن از برخی تأخیرهای توربو در دورهای پایین نشان می‌دهد و قطعاً نیروی مناسب برای یدک کشی ۳ تنی موسو و محفظه بار ۱۰۷۵ کیلوگرمی وجود دارد و البته اعداد یاد شده کمی ضعیف‌تر از برخی رقبای اصلی این خودرو هستند.

SsangYong Musso 2016
برای محفظه‌ی بار خودرو می‌توان چندین نوع پوشش را سفارش داد که با مجهز شدن محفظه‌ی بار به آن شاهد ظاهری شبیه به یک شاسی‌بلند خواهیم بود.

SsangYong Musso 2016
گیربکس دستی خودرو کمی سفت است و همچنین استراحت گاه دست ثابت در هنگام تعویض دنده‌ها ایجاد مزاحمت می‌کند بنابراین به همین خاطر ما نمونه‌ی ۶ سرعته اتوماتیک را انتخاب کردیم. این گیربکس نیز ارتقای قابل توجهی نسبت به نمونه‌ی ۵ سرعته کوراندو اسپورت محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید خودتان دنده‌ها را تعویض کنید باید از سوئیچی کوچک کنار شیفتر برای تعویض استفاده کنید و البته پدال شیفتری روی فرمان وجود ندارد.

SsangYong Musso 2016
پیشرانه و گیربکس برجسته‌ی خودرو توسط فرمان خودرو تحقیر می‌شوند. فرمان خودرو کاملاً فاقد بازخورد بوده و سبک است و در راه‌های شهری و جاده‌ای اطمینان لازم را ایجاد نمی‌کند. علیرغم سیستم تعلیق چند اتصالی عقب که برای یک پیکاپ راضی کننده است، سواری خودرو حتی با حمل بیش از یک تن بار در عقب فنری است.

SsangYong Musso 2016
کابین موسو نیز کاملاً بهبود یافته و هم‌اکنون مدل‌های پایه‌ی SE با تریم چرم مصنوعی عرضه می‌شوند. مدل EX حاضر در تست به صندلی‌های جلوی گرم شونده، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک و پوشش چرم کامل به همراه صفحه لمسی رنگی ۷ اینچی و دوربین پشتی مجهز است.

SsangYong Musso 2016
درحالی‌که طراحی نامتقارن کابین کاملاً جالب‌توجه است اما استفاده از آن با گیجی همراه است. کنترل‌ها همه‌جا قرار دارند و ستون مرکزی دارای اهرم‌های یکسان برای کنترل گرم‌کننده‌های صندلی، سیستم چهارچرخ محرک و زاویه چراغ‌های جلو است. به همین ترتیب مه شکن‌ها نیز به همراه کنترل‌های آینه‌ها در یک سمت قرار داده شده و سوئیچ‌های کامپیوتر سفری در بالای داشبورد قرار دارند. در کل انتظار داشتیم که خلاقیت بیشتری را در این بخش‌ها ببینیم.

کیفیت مواد بکار رفته در کابین نیز خیلی چشم‌گیر نیست. با وجود رقبایی چون نیسان ناوارا که کابینی شبیه خودروهای سواری دارد، پلاستیک‌های ارزان و خشن کابین موسو حرفی برای گفتن ندارد.

همچون همیشه سانگ یانگ برگ برنده‌ی خود یعنی بهای ارزان را در آخر رو می‌کند. مدل اتوماتیک EX فول حاضر در تست تنها ۱۸۹۹۵ پوند بها دارد. ارزان‌ترین مدل دو کابین میتسوبیشی ۲۰۰ بهای ۲۰۲۴۹ پوندی دارد درحالی‌که ارزان‌ترین مدل دو کابین فورد رنجر نیز بهای ۲۴۹۳۵ پوندی دارد. هر دوی این خودروها قدرت و تجهیزات کمتری نسبت به موسو داشته و البته از گیربکس دستی استفاده می‌کنند. همین امر سانگ یانگ موسو را خودروی با ارزشی نشان می‌دهد.

سانگ یانگ موسو یک بهبود هوشمندانه نسبت به کوراندو اسپورت محسوب می‌شود و قوای محرکه و گیربکس آن تأثیرگذار است. اگرچه که این خودرو سواری خیلی مشابهی به مدل‌های مسافری ندارد اما ارزش خالص آن باعث می‌شود که نتوانیم موسو را به عنوان یک پیکاپ تراک دو کابین سفت و سخت نادیده بگیریم.

مشخصات سانگ یانگ موسو EX اتوماتیک

قیمت: ۱۸۹۹۵ پوند به همراه مالیات
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: ۱۷۶ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، چهارچرخ محرک
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱ ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت: ۱۷۴ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. ACE

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    سانگ یانگ موسو خودروی خوبی بود.
    چهره ی قابل قبول و شکیلی داشت.
    جوری نبود که تکراری یا خسته کننده بشه.
    کلا ماشین خوبی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۲۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (347 ديدگاه)

      چهره قابل قبول ؟ شبیه خیاری بود که بد پوست کنده شده بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      من زیاد حال نکردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ارش

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    کرگدن خودرو خوبیه از جمله داخل کابینش ولی قسمت باریش کمی کوجیکه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. TRX

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (317 ديدگاه)

    نمیدونم دلیل یک ساعت دیجیتالی ساده بالای مانیتور دیجیتالی که ساعت رو نشون میده چیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۲۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (347 ديدگاه)

      پراید هم داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حميد

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    چه داشبورد زشتی معلوم نیست طراح داخلی به چی نگاه کرده این طرح رو زده خیلی کجه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    اصن فکر کنم این مدیرعامل سانگ یانگ یه جایزه ای به طراح هاشون میده اگه بتونن زشت طراحی کنن … !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      جدیدا طراحیشون خوب شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. محمدرضا

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (56 ديدگاه)

    وانت فقط امریکایی والسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهرداد

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    احتمالآ طراح موقع طراحی کاغذش رو میز شیب دار بوده.
    حیف اسم سانگ یانگ طراحی بیرون خوبه ولی داشبورد خیلی تو چشمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تناسب خوبی بین امکانات، تجهیزات، برقرا نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسن

    ۱۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام- نیو کوراندو خودرویی با 2000 سی سی حجم وقدرت 149 ومصرف سوخت عالی با شرایط استاندارد در جاده کمتر از 8 درصد و در شهر کمتر از 9/5 و امکانات عالی همانند ترمز ای بی اس ضد وا‍ژگونی و غیره .. گیربکس اتومات تیپ ترونیک شش دنده جلو دیفرانسیل های اتومات (پرمیوم) کروز کنترل عالی سیستم صوتی دارای امکانات مدرن ( بلوتوث- جی پی اس- تلویزیون- دوربین عقب …)- کیسه های هوای کامل – فعال شونده پشت سری – تسلط عالی روی خودرو – نرمی و راحتی خودرو با وجود دو دیفرانسیل بودن -قدرت مانور بسیار عالی در شرایط اضطراری – راحتی سرنشینان عقب -صندوق عقب قابل قبول -زیبای قابل قبول اتاق وبدنه و کیفیت ادوات نصب شده داخل خودرو و با توجه به شرایط قیمتی خودرو در ایران بهترین گزینه برای خرید خودرو شاسی بلند دو دیفرانسیل با کیفیت خوب و امکانات عالی میباشد – با صداقت کامل بعضی از مزایایی خودرو فوق را بیان کردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. کیوان

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    موسو به نسبت قیمت با سایر Suv ها قابل قبوله

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا