تجربه و آزمایشسانگ یانگ

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید سانگ‌یانگ رکستون

پیشینهٔ معرفی نسل نخست سانگ‌یانگ رکستون به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد که این یعنی این اس‌یووی کره‌ای بیش از ۱۵ سال روی خط تولید بوده است؛ اما در دنیایی که روزبه‌روز کراس‌اوورهای مدرن‌تر و پیشرفته‌تری به بازار عرضه می‌شوند، رکستون همانند یک دایناسور موتوردار به نظر می‌رسید. به همین دلیل نهایتاً مقامات سانگ‌یانگ به فکر توسعه و معرفی نسل دوم آن افتادند. البته سانگ‌یانگ به‌اندازهٔ هم‌وطنانش یعنی کیا و هیوندای در بازارهای جهانی خود را نشان نداده است اما این برند کهنه‌کار کره‌ای با محصولات جدیدی مثل تیوولی نشان داد آنچه که برای موفقیت در اروپا بدان نیازمند است را دارد.

حال اما نوبت به نسل کاملاً جدید رکستون رسیده است که برای اولین بار در زادگاهش کرهٔ جنوبی با آن به رانندگی پرداخته‌ایم. استایل بیرونی این اس‌یووی کره‌ای کاملاً نسبت به نسل قبلی متحول شده است و هرچند طراحی همواره امری سلیقه‌ای بوده است اما به نظر ما رکستون جدید بسیار زیباتر و ظریف‌تر از نسل قبلی شده است. بااین‌حال خطوط تیز بدنهٔ این ماشین نتوانسته‌اند اندازهٔ بزرگ آن‌را پنهان کنند به‌گونه‌ای که اوورهنگ عقب آن بیش‌ازاندازه بزرگ به نظر می‌رسد و درنتیجه حالا نسل جدید رکستون ۱۵ سانتیمتر کشیده‌تر و ۱۳ سانتیمتر بلندتر از هیوندای سانتافه شده است.

به داخل خودرو که پای می‌گذاریم، اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند، غیر از فضای زیادی که در کابین وجود دارد، گام بزرگی به سمت جلو در زمینهٔ کیفیت است. در اینجا به‌طور هوشمندانه‌ای از سوئیچ‌های قدیمی و پلاستیک باکیفیت استفاده شده است درحالی‌که داشبوردِ الهام گرفته از تیوولی آن نیز ترکیبی منطقی داشته و در آن از متریال خوش لمس استفاده شده است؛ بنابراین می‌تواند گفت هم‌اکنون کابین رکستون کاملاً با سانتافه برابری می‌کند. همچنین هرکسی که با محصولات پنج سال پیش سانگ‌یانگ رانندگی کرده باشد می‌فهمد که این شرکت چقدر در ساخت کابین محصولاتش بهبود پیدا کرده است.

رکستون با دو یا سه ردیف صندلی قابل سفارش است که نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع پنج‌نفره یا دو ردیفه بود. در ردیف دوم فضای سر و پای زیادی وجود دارد اما تعجب‌برانگیز نخواهد بود اگر فضای ردیف سوم صندلی‌های رکستون فضایی بیشتر از اشکودا کودیاک یا کیا سورنتو نداشته باشد. از سوی دیگر اما نمونه‌های دو ردیفه از صندوق بار بزرگی به حجم ۸۲۰ لیتر برخوردار هستند.

سانگ‌یانگ در نسل جدید رکستون همچنان از ساختار سنتی بدنه روی شاسی استفاده کرده است درحالی‌که این روزها از این ساختار صرفاً در پیکاپ‌ها و تعداد محدودی از آفرودرهای تخصصی استفاده می‌شود؛ اما رکستون جدید با استفاده از فولاد با مقاومت بالا، بسیار مستحکم‌تر از قبل شده است و درنتیجه همچنان یک خودروی بسیار قدرتمند در زمینهٔ یدک کشی محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که با قیمت بسیار کمتر، ظرفیت کشش یکسانی با لندروور دیسکاوری را ارائه می‌کند که معادل ۳.۵ تن است.

مشکل اکثر اس‌یووی‌های با ساختار بدنه روی شاسی این است که از لحاظ سواری و هندلینگ به‌پای کراس‌اوورهای مدرن با ساختار یکپارچه نمی‌رسند؛ بنابراین در نسل جدید رکستون هم با وجود پیشرفت بزرگی که نسبت به نسل قبلی داشته است، این موضوع کاملاً احساس می‌شود. البته اغلب مواقع سواری خودرو نرم و مناسب بوده و سروصدای باد و جاده نیز چندان قابل‌توجه نیست اما دست‌اندازهای تیز و ارتعاشات جاده هنوز هم از طریق بدنه و ستون فرمان احساس می‌شود. همچنین فرمان نیز در پاسخ به دستورات کُند عمل می‌کند و خودرو در پیچ‌ها سنگین احساس شده و حرکت گهواره‌ای قابل‌توجهی دارد.

بااین‌حال رکستون برای کسانی که به دنبال یک خودروی مناسب آفرود با راحتی بالا برای خانواده هستند گزینهٔ خوبی محسوب می‌شود چراکه این اس‌یووی کره‌ای تعادل مناسبی را بین آرامش و راحتی در جاده‌های آنرود و توانایی بالا در مسیرهای آفرود برقرار کرده است. پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری دیزلی جدید رکستون نیز عملکردی قابل‌قبول و پالایشی شگفت‌آور را ارائه می‌کند. عملکرد گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک مرسدس بنز هم رضایت‌بخش بوده و در هنگام شتاب گیری خوب عمل می‌کند؛ اما بزرگ‌ترین نگرانی افرادی که بین خرید یک اس‌یووی و یک خودروی سواری مردد هستند، موضوع مصرف سوخت است که رکستون تا حدودی این نگرانی را برطرف کرده است زیرا سانگ‌یانگ ادعا کرده این خودرو با این پیشرانهٔ دیزلی در هر صد کیلومتر ۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند.

نتیجه

سانگ‌یانگ رکستون جدید حداقل دو نسل جلوتر از نسل قبلی خود به نظر می‌رسد و احساس می‌شود. این نسل از رکستون جادارتر است، رانندگی لذت‌بخش‌تری دارد و کیفیت داخلی را برای برند خود به سطح جدیدی ارتقاء داده است. هرچند هندلینگ نسل جدید رکستون هنوز هم با کراس‌اوورهای مدرن یکپارچه فاصله دارد اما با بهترین پیکاپ‌ها و بهترین اس‌یووی‌ها در این زمینه برابری می‌کند و این اس‌یووی ۴×۴ کره‌ای به‌راحتی می‌تواند به‌عنوان تنها خودروی خانواده مورداستفاده قرار گیرد.

 

مشخصات فنی

SsangYong Rexton 2018

قیمت ۳۷,۵۰۰ پوند
پیشرانه ۲۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل
قدرت ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. power active

    ۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (171 ديدگاه)

    قیمت حدودأ ۳۵۰ تو بازار واسش زیاده به نظرم با این قیمت نمیتونه فروش خوبی داشته باشه. البته نظر من اینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      برادر من اگه ۳۵۰ میلیون گیر آوردی ، شاهکار کردی.
      الان سونوتا شده۳۸۰ میلیون ، تویوتا راو۴ شده ۴۸۵ میلیون ، کیا اسپورتیج شده ۳۵۰ میلیون ، اونوقت انتظار داری اینو بِدَن ۳۵۰ میلیون ، تازشم میفرمائید گرونه نمیصرفه ، تو ایران چی چی ارزونه بجز جان و ارزش انسانی .
      سانگ یانگ همیشه ماشینای خوبی تولید میکنه ولی در طراحی خودش میخواد که خاص باشه ، اما دیگه زیادی خاص و نافُرمه .
      ماشین خوبیه ، ولی با طراحیش ارتباطی برقرار نمیکنم ، بیشتر یاد ماشینهای چینی میندازه منو با این خطهای شکسته روی بدنه و چراغها .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hamid.Hellcat

        ۸ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        معلومه دوستمون دو سه روزه قیمتها رو چک نکرده
        جهت اطلاع:
        رکستون 550
        سانتافه420 تا 450

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Bilbo

          ۹ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (516 ديدگاه)

          یا خدا
          رکستون ۵۵۰ میلیون؟ یعنی دارن برای هر دلار قیمت ماشین حدود ۱۵ هزار تومن حساب میکنن؟ تف بر ذات بی شرفشون.

          بعد سوال مهمتر اینجاست که ادم ***، به معنای واقعی کلمه، میره این همه پول واسه رکستون بدن؟ واژه ها یاری نمیکنن که در وصف این کثافت بی حد و حصری که مملکت رو گرفته چیزی بگم….سکوت می‌کنم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        اونی که گذاشته ۵۵۰ میلیون، یه آدم جوگیر اما با سیاسته، شما میتونین الان صفر کیلومتر فولش رو ۳۲۰ تومن بخرین.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

          ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          طرف آگهی گذاشته ۵۹۰ میلیون، زیرشم نوشته قابلیت افزایش ارزش خودرو تا ۸۰۰ میلیون!!!! یعنی مملکت بی‌ در و پیکر‌تر از ایران وجود نداره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. me84

    ۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    صرف نظر از طراحی، از نظر فنی و قابلیتهای حرکتی اکثرا از هیوندای و کیا بالاتر بوده.
    اما تو طراحی هیچ وقت به اونا نرسیده.
    این مدل جدید هم با اینکه تو طراحی خیلی پیشرفت داشته، اما بیشتر به محصولات کشور چین نزدیکه تا کره (نظر شخصی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمید

    ۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    متاسفانه خودرو سازها و واردکنندگان دارند ملت رو سر کیسه میکنند
    خدا نجاتمون بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یاس ی

    ۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    چند سال پیش سانگ یانگ انقدر ناشناخته بود که خیلیها فکر میکردن چینی باشه، کسی هم میخرید بهش یجوری نگاه میکردن انگار گناهی مرتکب شده، الان باید 550 بدی برای رکستون، رسما جزء پولدارهای شهر حساب میشی.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا