دنده عقبسایر خودروهای آسیایی

نگاهی به پیشینه کمپانی تاتا موتورز هندوستان

سام کاویانی: نزدیک به یک‌صد و پنجاه سال پیش، یعنی در سال ۱۸۶۸ میلادی، در دیار زیبا و پهناور هندوستان، شخصی از پارسیان هند به نام جمشید جی تاتا توانست مجموعه عظیمی را بنیان نهد که تا به امروز هم یکی از افتخارات گران‌سنگ این خطه باقی مانده است.

tata_profile_leadership_with_trust(2)
امروزه گروه صنعتی تاتا (TATA GROUP)، یکی از شرکت‌های بزرگ چندملیتی در عالم به شمار می‌آید و در شاخه‌های گوناگونی از تجارت و صنعت اعم از تولید مواد شیمیایی، فولاد، برق، فناوری اطلاعات، گردشگری و صنعت خودروسازی و… مشغول به کار است. در حال حاضر، این شرکت بیش از ۵۶۵ هزار نفر را در استخدام خود دارد و تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی، درآمدی معادل ۱۰۳ میلیارد دلار را کسب نموده که از کل این درآمد ۳.۶۵ میلیارد دلار آن فقط سود خالص بوده است. امروزه این مجموعه در کنترل و تملک خانواده تاتا قرار دارد.

TATA MOTORS
از میان شاخه‌های گوناگون شرکت تاتا، کمپانی «تاتا موتورز» جایگاه ویژه‌ای دارد که البته در این متن قصد داریم نگاهی گذرا به سوابق تاریخی آن داشته باشیم.

Men walk inside a Tata Motors showroom on the outskirts of Agartala
شرکت تاتا موتورز با مسئولیت محدود (TATA MOTORS LIMITED)، که پیش از این با نام TELCO خوانده می‌شد، به‌عنوان یکی از توابع گروه صنعتی تاتا حول‌وحوش هفتاد و اندی سال پیش، یعنی در سال ۱۹۴۵ میلادی، پا به عرصه وجود نهاد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مومبای (بمبئی) در ایالت ماهراشترا (MAHARASHTRA) قرار داد. امروزه این شرکت به تولید خودروهای سواری، وانت، کامیون، اتوبوس و تجهیزات نظامی و ساختمانی مبادرت می‌ورزد. در حال حاضر، خودروهای تاتا در کارخانه‌های متعددی در اقصی نقاط هند اعم از جمشید پور (JAMSHEDPUR)، پانتناگار (PANTNAGAR)، لاکنو (LUCKNOW) و… به تولید می‌رسند.

tata truck
تاتا موتورز از ابتدای تأسیس، کار خود را به‌عنوان سازنده لوکوموتیو برای قطار آغاز نمود، اما چندی بعد، یعنی در سال ۱۹۵۴ میلادی وارد بخش خودروهای تجاری شد، هنگامی که به سرمایه‌گذاری مشترک با دایملر بنز آلمان اقدام نمود. پس از سال‌ها میدان‌داری در عرصه خودروهای تجاری، در سال ۱۹۹۱ میلادی وارد حیطه وسایل نقلیه سواری شد و خودرویی چندمنظوره به نام سیرا (SIERRA) را روانه بازار نمود. متعاقب آن یک مدل استیشن واگن با نام ESTATE را هم معرفی نمود، این مدل بر مبنای خودروی تاتا MOBILE طراحی شد، وسیله نقلیه تجاری سبکی که در سال ۱۹۸۹ میلادی به بازار راه یافته بود. در سال ۱۹۹۴ میلادی، خودروی سومو (SUMO) عرضه شد که مدلی LCV محسوب می‌شد. در سال ۱۹۹۸ میلادی، شرکت تاتا نخستین خودروی شاسی‌بلند ساخت هند را در معرض دید عموم نهاد، این خودرو سافاری (SAFARI) نام داشت.

تاتا سافاری
تاتا سافاری
در همین سال، تاتا موتورز نخستین خودروی سواری کاملاً بومی ساخت هند به نام ایندیکا (INDICA) را روانه بازار نمود. با آنکه، این خودرو در ابتدای حضور خود مورد انتقاد تحلیل گران واقع شد؛ مصرف سوخت عالی، پیشرانه قدرتمند و استراتژی تهاجمی بازاریابی تاتا این مدل را بدل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ هند نمود. نسل اول ایندیکا به مدت نه سال و تا سال ۲۰۰۷ میلادی در مدار تولید بود، اما نسل دوم ایندیکا به نام ایندیکا V2 (INDICA V2) بهبود عمده‌ای را نسبت به نسل پیشین خود شاهد بود و به سرعت موردعلاقه عموم قرار گرفت.

نسل اول تاتا ایندیکا
نسل اول تاتا ایندیکا
در همین حین، تاتا موتور توانست شمار وسیعی از خودروهای خود را به کشور آفریقای جنوبی صادر نماید. ناگفته پیداست که موفقیت مدل ایندیکا، رُل کلیدی را درزمینهٔ رشد و توسعه این شرکت ایفاء نمود.

نسل دوم تاتا ایندیکا
نسل دوم تاتا ایندیکا
در بیست و هفتمین روز از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ میلادی، شرکت تاتا موتورز بخش خودروهای تجاری شرکت دوو کره جنوبی را خریداری نمود. پس از این رویداد نام این بخش به تاتا دوو (TATA DAEWOO) تغییر یافت. در سال ۲۰۰۵ میلادی، شرکت تاتا موتورز کنترل ۲۱ درصد از سهام شرکت اسپانیایی اتوبوس‌سازی با نام HISPANO CARROCERA را در دستان خود متمرکز نمود. هم‌زمان با این شراکت، تاتا به گسترش بازار خود با معرفی محصولاتی همچون استارباس (STARBUS) و گلوباس (GLOBAS) اقدام نمود، محصولاتی که با کمک و پشتیبانی شریک اسپانیایی تولید شده بود. سرانجام تاتا موتورز در سال ۲۰۰۹ میلادی توانست مالکیت کامل شرکت HISPANO CARROCERA را از آن خود نماید. ضمن اینکه در همان دوران، خودرویی تجاری به نام NOVUS را معرفی نمود که محصولی از تاتا دوو بود.

tata_daewoo_commercial_vehicle_banner
در سال ۲۰۰۶ میلادی، کمپانی تاتا موتورز به سرمایه‌گذاری مشترک با کمپانی اتوبوس‌سازی مارکوپولو (MARCOPOLO) برزیل همت گمارد. حاصل این شراکت، تأسیس شرکتی به نام اتوبوس‌سازی «تاتا مارکوپولو» بود که به ساخت کامل اتوبوس و اتاق آن می‌پرداخت.

TATA-MARCOPOLO-BUS
در سال ۲۰۰۸ میلادی، تاتا موتورز به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خود در خارج از مرزهای هند اقدام نمود، این سرمایه‌گذاری هم مربوط به خرید کمپانی سازنده خودروهای لوکس بریتانیایی به نام جگوار- لندروور بود. این معامله نیز با شرکت فورد آمریکا صورت پذیرفت که در آن زمان مالکیت این برندها را بر عهده داشت. در همین سال، تاتا بزرگ‌ترین پروژه خود را رونمایی نمود، این پروژه هم معرفی خودروی نانو بود که با قیمتی کمتر از ۲۵۰۰ دلار به‌عنوان «ارزان‌قیمت‌ترین خودروی جهان» شناخته شد.

Tata_Nano
در سال ۲۰۱۰ میلادی، تاتا موتورز ۸۰ درصد از سهام شرکت طراحی و مهندسی ایتالیایی TRILIX را با بهایی معادل ۱.۸۵ میلیون یورو خریداری نمود. هدف از کسب این مالکیت ارتقاء توان طراحی شرکت تاتا موتور بود. در سال ۲۰۱۲ میلادی، این شرکت اعلام نمود که مبلغ ۶ میلیارد روپیه را صرف توسعه وسایل نقلیه آینده نظامی خود با شرکت DRDO می‌نماید.

در حال حاضر، شرکت تاتا خودروهای هاچ بکی به نام تیاگو، بولت، ایندیکا، نانو و سدان هایی همچون زست و ایندیگو و شاسی‌بلندهایی به نام‌های سافاری استورم، سافاری دیکور، سومو گولد و نیز وانتی به نام زنون XT و پیکاپ را تولید می‌کند، از دیگر تولیدات نوین آن نیز عرضه یک خودروی ون به نام آریا است. در کنار خودروهای سواری، انواع و اقسام کامیون، کامیونت با نام‌های پریما، M&HCV CONSTRUK ،M&HCV CARGO، اولترا و… در کنار مدل‌های متفاوتی از اتوبوس و مینی‌بوس هم توسط تاتاموتورز عرضه می‌شود که ذکر نام تمامی آنها از حوصله این مبحث خارج است.

در حال حاضر، محصولات شرکت تاتا موتورز، علاوه بر مراکز تولیدی در هند، در کشورهایی همچون بریتانیا، کره جنوبی، تایلند، اسپانیا و آفریقای جنوبی نیز مونتاژ می‌شوند و این شرکت برای ساخت کارخانه‌هایی در ترکیه، اندونزی و اروپای شرقی هم برنامه‌ریزی و اقدام نموده است.

طبق آخرین آمار، تاتا موتور موفق به تولید ۱,۰۶۲,۶۵۴ دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۳ میلادی شده است که از این لحاظ جایگاه نوزدهمین خودروساز دنیا را از آن خود نموده است.

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
TATAMOTORS.COM
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. (ali (CHEVY NOVA

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    اخ که انقدر بدم میاد از تاتا به خصوص اون مدل وحشتناکش نانو که مثل فیلم ترسناکه برام هر زمان میبینمش

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. Elemento

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    با تشکر
    واقعا باید به این شرکت تبریک گفت.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ایران خودرو میبینیم بله باید به این شرکت تبریک بگیم

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Parker

        ۵ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        کلا عملکرد خوبی داشته.

        موافقم 3
        مخالفم 0
  3. milad

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    ما هم سی سال 405 و پراید با نامهای مختلف از 111تا 151 تولید میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ehsan

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    این یعنی خودتون رو اماده کنید شاید بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    فکر کنم میانگین قیمت ماشین های شرکت 4 هزار دلار باشه. به طرز عجیبی خودروهای شرکت ارزونه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      چری چین هم فکرکنم جز ارزان ترین ها باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. MjM

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (720 ديدگاه)

    هند و تاتا موتورز…..پیش به سوی چهارمین قطب خودرو سازی آسیا!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. حميد

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    این هم مثل فرغون سازهای وطنی با بک سری ماشینهای زشت و اقتصادی

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      چه مقایسه عقلانی کردی؟؟؟؟؟؟
      دوست عزیز فعلا اونا خودرو تولید میکنن ما ممتاژ
      پس اونا بازم بهترن

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. رافال M

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    دم هند گرم…کشوری که با سیاست خارجی درست خودش مسیر توسعه رو هر چند آهسته طی می کنه و این بسیاربهتر از کشوری هست که رو به عقب می ره
    هند نفت و گاز نداره و وارد کننده هست تنها چیزی که هست صادرات ادویه جات، برنج، چای مواد خام دارویی و شیمیایی و فولاد هست
    اینم بگم قدرت سوم و چهارم چیمن و مالزی هستن هند می تونه نهایت پنجم آسیا باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      سرمایه گذاری های امریکا از چین و استرالیا به هند هست. فک میکنم کشور استراتژیک بعدیشون هنده.
      از نظر جمعیتی هم تا چند سال دیگه از چین جلو میزنه و میشه پرجمعیت ترین کشوردنیا.کشور 72 ملت.
      تا قبل از حضور انگلیسی ها زبان رسمی درباریشون و زبان دومشون پارسی بوده.
      زمانی که اعراب به ایران حمله کردن عده ای ایرانی به هند مهاجرت کردن و الان زردشتی های هند از ایران بیشترن. همون ایرانی های قدیم درحال حاضر 19% اقتصاد هند دستشونه. صاحب شرکت تاتا هم یکی از اوناس.
      یکی از کشورهاییه که میبایست روابط حسنمون باهاش خیلی بالا میبود و حتی میتونستیم با روابط استراتژیک اقتصادمون رو سروسامون بدیم.

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. رافال M

      ۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (61 ديدگاه)

      از این همه منفی به خودم می بالم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Parker

      ۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      توریسم.
      صنعت توریسم رو یادت رفت.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    شرکت های هندی به خاطر قدرت خرید پایین مردم کلا خودروهای ارزون تولید میکنن چه تاتا چه هیوندای و فولکس و باقی خودروسازای بزرگ ولی این شرکت دامنه فعالیت خیلی زیادی داره فکرمیکنم حتیدر زمینه ای تی هم ورودهایی رو داشته از لحاظ طراحی رشد کردن واقعا ولی چون کلا کشور هند تو زمینه الکترونیک و فناوری ضعیف تر از چینن خودروهاشون بیشتر مکانیکی هستن
    راستی هند بزرگترین بازار خودروهای دوگانه سوز هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. رضا

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (310 ديدگاه)

    سلام تاتا با سه خودروی مفهومی توی ژنف رو برید ببینید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا