سایر خودروهای آسیایی

دندروبیوم؛ هایپرکار الکتریکی از سنگاپور

اگر پول بسیار زیادی دارید و نمی‌دانید آن را چطور خرج کنید، همیشه یکی از بهترین گروه‌های مهندسی در دنیا به شما کمک می‌کند که آن را در جهت رؤیای یک سوپرماشین به کار بیندازید. ریماک، ویلیامز ادونسد انجینیرینگ و اخیراً، استارتاپ سنگاپوری «وندا الکتریکز»، از جمله نام‌هایی هستند که در این زمینه به چشم می‌آیند.


به عنوان نمونه، می‌توانید لیکان هایپر اسپورت، خودروی مورد علاقه «دام تورتو» را درنظر بگیرید. تنها ۷ دستگاه از این خودروهای عجیب لبنانی توسط دبلیو موتورز ساخته شده که یک کمپانی مستقر در امارات متحده عربی است، امّا بیشتر کارهای مهندسی لیکان هایپر اسپورت توسط «ریماک» در کرواسی انجام شده است. به نظر می‌رسد که ریماک اطلاع چندانی در مورد مفهوم «تولید محدود» ندارد؛ چرا که تولید «کانسپت وان» را تنها پس از ۸ دستگاه متوقف کرد. از این خودروها، امروز تنها ۷ نمونه در جاده‌ها باقی مانده‌اند. امّا جای نگرانی نیست؛ خودروی بعدی این گروه با تولید بیش از ۲۰۰ دستگاه، قرار است که بعد از سال ۲۰۱۹، با قیمتی در سطح ۱.۹ میلیون دلار ارائه شود.


در مورد «ویلیامز ادوَنسد انجینیرینگ»، آخرین باری که فرصت دیدار با یک محصول از کمپانی پیش آمده، یک جگوار C-X75 نارنجی‌رنگ بوده که البه به جای تکنولوژی هیبرید، یک فریم فضایی با پیشرانه سوپرشارژر V8 در وسط بوده است. این یکی از همان خودروهای بدل‌کاری جیمز باند است که برای فیلم اسپکتر یا شبح ساخته شده است. امّا واحد مهندسی «ویلیامز» موضوع «احتراق داخلی» را پشت‌سر گذاشته است. به عنوان شرکتی که به تنهایی تأمین‌کننده باتری‌های فرمول E است و تیم پشت‌صحنه نمونه‌های اولیه EV نیسان محسوب می‌شود، از دانش لازم در رابطه با سلول‌های باتری با دانسیته بالا، و همین‌طور، شاسی‌های فیبرکربنی، آئرودینامیک و طراحی سیستم تعلیق برخوردار است. بنابراین، وقتی یک شرکت تازه‌تأسیس سنگاپوری به دنبال یک شریک تکنولوژیک برای ساخت یک سوپرماشین برجسته می‌گشت، طبیعتاً «ویلیامز» یک گزینه مناسب برای این منظور بود.


«وندا الکتریکز» در حال حاضر مشغول فرآیند تصمیم‌گیری برای محل شروع کارش در دنیای EV است. این کمپانی که در حال حاضر، یک اسکوتر برقی و یک تراک تجاری سبک‌وزن طراحی کرده، برای کانسپت هایپرکار خود، عنوان «دندروبیوم» را انتخاب کرده که گونه‌ای از گل‌‌ ارکیده بومی در سنگاپور است. این کانسپت که قبلاً در موتور شوی ژنو به نمایش درآمده بود، در آن مقطع، به نظر می‌رسید که شانس زیادی برای رسیدن به مرحله‌ای بالاتر از حضور در نمایشگاه داشته باشد. امّا  در نهایت، برخی سفارش‌های اولیه از مشتریان ثروتمند، وندا را غافلگیر کرد و قرار شد که این پروژه در سال ۲۰۲۰ رنگ واقعیت به خود بگیرد.


با هدف‌گذاری‌هایی چون وزن ۱۷۵۰ کیلوگرمی، حداکثر سرعت بالاتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب ۲.۷ ثانیه‌ای و با داشتن یک سقف اتوماتیک و مکانیزم خاص درها که در یک حالت هماهنگ باز می‌شوند، دندروبیوم می‌خواهد یک بازیگر دیگر در عرصه‌ای باشد که اولین بار توسط «ریماک» آغاز شده است.

از آنجایی که این خودرو قرار است دارای ۲ موتور الکتریکی داخلی برای هر آکسل، و همین طور یک گیربکس تک‌سرعته و دیفرانسیل در جلو و یک گیربکس چند سرعته و دیفرانسیل در عقب باشد، باید گفت که ویلیامز قصد دارد یک سیستم گشتاور برداری مشابه آنچه قبلاً در «کانسپت وان» رونمایی شد، توسعه دهد. در هر صورت، رسیدن به «ریماک» در این عرصه، کار سختی به نظر می‌رسد؛‌ چرا که درست زمانی که وندا اولین مدل خود را ارائه می‌دهد، دومین مدل ریماک نیز در بازار حضور خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Kamran

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    مسخرس!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Amir Schumacher

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      به نظر من که باحاله !
      زشت نیست واقعاً.
      هایپرکار باید همینجور فیسی داشته باشه.
      جلوش منو یاد هواپیما های جنگنده میندازه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir Schumacher

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        بیشتر منظورم جنگنده های دهه ۴۰ تا ۶۰ هستش. مثل میگ۱۹

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    طراحی این هایپرکار رو هم یه شرکت انگلیسی انجام داده ک الان اسمش یادم نیس…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. charger

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (396 ديدگاه)

      انگلیس خودرو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (224 ديدگاه)

    اینجور طراحی های فضایی دیگه از حالت ماشین بودن خارج میشن. دیگه اون روح ماشینی تو وجودشون نیست. البته طرافدارای خودشونو دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا