سایر خودروهای آسیایی

دوو اسپرو در آئینه تاریخ

دوو اسپرو (ESPERO) که در برخی از ممالک اسپانیایی‌زبان با نام آرانوس (ARANOS) خوانده می‌شود، یک خودروی چهار درب،۵ نفره میان سایز با فرم سدان ناچ‌بک بود که از سال‌های ۱۹۹۰ الی ۱۹۹۷ میلادی توسط شرکت دوو (DAEWOO) کره جنوبی تولید می‌شد. دوو اسپرو از حیث تکنیکی اساساً بر مبنای پلت‌فرم J-TYPE شرکت جنرال موتورز تکوین و توسعه یافته بود. پلت‌فرمی که به اشتراک در شورولت کاوالیر و اپل اسکونا نیز به کار می‌رفت. اسپرو از فرم متمایزی در بدنه خود سود می‌برد که توسط موسسه ایتالیایی برتونه (BERTONE) طراحی شده و شباهت بسیاری نیز با سیتروئن زانتیا داشت، ناگفته نماند که خود زانتیا هم توسط موسسه ایتالیایی برتونه تراش خورده بود.

دوو اسپرو
قلب اسپرو با پیشرانه‌های ساخت شرکت هولدن استرالیا، از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز به تپش در می‌آمد، این پیشرانه‌ها از سری FAMILY 1 جنرال موتورز، ازجمله نسخه‌ای ۱.۵ لیتری به توان ۹۰ اسب بخار و یا از سری FAMILY 2 جنرال موتورز ازجمله نسخه‌ای ۱.۸ لیتری با توان ۹۶ اسب بخار و ۲ لیتری به توان‌های ۱۰۰ الی ۱۱۰ اسب بخار بودند. از حیث سامانه انتقال قدرت، دوو اسپرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک (ساخت شرکت AISIN ژاپن) عرضه می‌شد. اسپرو در سال ۱۹۹۷ میلادی جای خود را به مدل مدرن‌تر و کیفی‌تری به نام لگانزا (LEGANZA) داد.

دوو اسپرو
همان‌طور که در سطور بالا نیز ذکر شد، دوو اسپرو در برخی از کشورهای اسپانیایی‌زبان و نه در همه آنها با نام آرانوس فروخته می‌شد. نام آرانوس هم از این لحاظ گزینش شد که اسپرو در زبان اسپانیایی معنای “من منتظرم” را می‌داد، نامی که به نظر کمتر از توان بازاریابی در میان مردمان متکلم به این زبان برخوردار است.


در سال ۱۹۹۵ الی ۱۹۹۶ میلادی، دوو اسپرو در بازار استرالیا نیز راه یافت و تنها با پیشرانه‌ای ۲ لیتری عرضه شد. همچنین از ماه ژانویه سال ۱۹۹۵ میلادی، کشورهای اروپایی نیز شروع به واردات اسپرو به همراه مدل نکسیا (سی یلو) نمودند. دوو اسپرو در اروپا توانست فروش خوبی را از آن خود کند که این مهم به لطف قیمت رقابتی، طراحی پیشرفته و فرم به‌شدت شیب‌دار شیشه عقب، فضای داخلی جادار، محفظه بار بزرگ، سطح شایان توجهی از تجهیزات و نیز بسته جامع خدمات پس از فروش آن فراهم گردید.
به‌رغم تمامی این نکات مثبتی که اشاره شد، دوو اسپرو از اشکالات متعددی در رنج بود. طراحی داخل کابین آن دمده و قدیمی و شبیه به خودروهای دهه ۸۰ میلادی بود. مصرف سوخت آن نیز چندان کم نبود و بدنه آن هم مستعد خوردگی بود. با همه اینها اسپرو توانست با قیمت پایین و هزینه‌های کم خود محبوب همچنان محبوب باقی بماند.


دوو اسپرو، علاوه بر کره در کشورهای دیگری همچون رومانی، لهستان و نیز ایران تولید می‌شد.
این خودرو از اواخر سال ۱۳۷۰ شمسی به‌صورت کاملاً ساخته شده (CBU) توسط شرکت کرمان خودرو (کرمان موتور امروز) وارد ایران شد و با رقمی معادل ۲.۲ میلیون تومان برای مدل ۱۹۹۲ قیمت‌گذاری شد که در قیاس با رقبای ژاپنی خود ازجمله میتسوبیشی گالانت و تویوتا کرونا تا حدی منصفانه‌تر بود، زیرا که این دو آسیایی رقیب، بالای ۳ میلیون تومان در بازار داخلی فروخته می‌شدند. البته ناگفته نماند که پس از استقبال بالای مشتریان وطنی از اسپرو، سال بعد بهای نسخه فیس‌لیفت مدل ۱۹۹۳ آن به رقم ۲.۸ میلیون تومان و حتی فراتر جهش پیدا کرد! دوو اسپرو در آن دوره یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای وارداتی به کشورمان بود و شتاب نسبتاً خوب و فنربندی نرم آن تمامی طیف‌های سنی را مجذوب خود کرده بود. اسپرو مدت‌زمان کوتاهی، از سال‌های ۱۳۷۴ الی ۱۳۷۵ شمسی در کشورمان و در خطوط کرمان موتور مونتاژ شد که در اواخر سال ۱۳۷۵ جای خود را به مدل زیبا، فوق‌العاده نرم و کم استهلاک سی یلو داد. تولید سی یلو نیز پس از ورشکستگی شرکت دوو و خرید تمامی سهام آن توسط جنرال موتورز، سال ۱۳۸۳ شمسی در کشورمان متوقف و بدین ترتیب دفتر دوو در ایران بسته شد.

منبع: WIKIPEDIA.ORG

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    بزگترین ضعفش شاسیش بود که ترک میخورد یا میشکست اما در کل ماشین خوبی بود شتابش معروف بود موتورشم فکر کنم با اوپل وکترا یکی بود البته من خودم اوپلو بیشتر دوست داشتم

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. بنزما

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      نه تنها موتورش بلکه پلت فرمش هم مال وکترا بود
      چون اپل و دوو زیر مجموعه جی ام بودن
      و میشه گفت دوو اسپرو یه نمونه کره ای از وکترا المانی بود البته با ضعف های فراوان ترمز و شاسی و سیستم فرمان و ایمنی پایین … که هیچکدوم رو اپل وکترا نداشت
      به طوری که که کارشناسان وکترا تولیدی ۱۸۸۸ تا ۱۹۹۶ رو یکی از موفق ترین خودروهای تولیدی تاریخ این کمپانی صد ساله اعلام کردن

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. Hossein

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        والا من داشتم چیزی از این عیبها را نداشت

        موافقم 4
        مخالفم 0
  2. Ahura

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (50 ديدگاه)

    اونموقع ها اوایل دهه ۷۰ زمانی که جز پیکان دیدن بقیه ماشینا خیلی سخت بود هر کی از اینا داشت فوق لاکچری حساب میشد .یحتمل اونایی که سال ۷۳ ازینا داشتن الان حداقل ماشینای ۲۰۰ _۳۰۰ تومنی سوارن

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. محمود

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخه..
      بنده هم جزو همون دوو سوارهایی بودم که فرمودید
      الان نهایت وسعم ؛ خودروی چینیه

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. محمد

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کجایی داداش بیا ببین الان همه مون ماشین ۵۰۰ میلیونی سوار میشیم ، پراید شده ۵۰۰ تومن بدو بیا حال کن 🤣🤣🤣

      موافقم 4
      مخالفم 0
    3. یاس نوری

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگر با این اوضاع زنده هستی
      الان که این پیامت رو بخونی باور میکنی چند سال پیش این پیام رو نوشتی
      آدم فکر می‌کنه یک قرن گذشته اینقدر گرونی اومده توی زندگی ما ایرانی ها

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    دلبر تویی، زانتیا فقط اداتو در میاره ❤⚘

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. یاس نوری

      ۱۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من و داداشم هر دو ۹۴ داریم راضیم
      نصبت به توان مالی من و به سن ماشین خیلی عالیه هنوز حرف برای گفتن داره توی جاده
      دوو اتومبیل خانواده ❤️

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. حامد

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    دوو چرا دیگه نیستش؟ ):

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. سیاوش

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (5 ديدگاه)

      تو باند بازی کیا هیوندایی که دولت کره ازشون حمایت میکرد له شد زد تو کار لوازم خانگی

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. شهاب

        ۹ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دوست عزیز دوو الکترونیکس شرکتی مجزا از دوو موتورز بود و هر دو زیر مجموعه شرکتی بزرگتر . و لوازم خانگی دوو به همون قدمت خودورهای دوو بود

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. Genius

      ۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      دوو دیگه خودروسازی مستقل نداره و عملا به جنرال موتورز کره تغییر نام داده و محصولاتی مثل شورولت اسپارک رو تولید میکنه

      موافقم 6
      مخالفم 2
  5. حمیدرضا

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    دایی من یه دولیتری اتوماتیکشو داشت البته خیلی کارکردش بالا بود ولی داخلش خیلی راحت بود ترمزاش یکم ضعیف بود که کلی باعث تصادف شد هزینه هاش یکمی بالا بود چون نمایندگیش خیلی وقت بود تعطیل شده بود ولی مهم ترین مزیت جاداری و شتابش بود که خیلی لذت بخش بود دوو واقعا خوب کار میکرد منتهی نتونست مثل هیوندای توان رقابتیشو حفظ کنه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. امیر

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (96 ديدگاه)

    بابام ازینا داشت ؛ حدود سال 79 ، 80
    یادش بخیر .. قبلش پیکان داشتیم و واقعا تفاوت رو میشد احساس کرد
    نرم بودن ماشینای دوو معروف بود
    اصن توش فقط لذت میبردی

    موافقم 12
    مخالفم 0
  7. Morteza tii

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ما یه اسپرو 93 داریم عالیه خداییش با هیچ ماشین تولید ایرانی قابل مقایسه نیست.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. MAHDI . CHEVROLET

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    ما هم ۱۴ سال قبل داشتیم
    خراب میشد بدبختی بود بعد فروختیمش
    اما قدرتش عالی

    موافقم 0
    مخالفم 3
  9. ونوم اف ۵

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    نمیدونستم تو ایران هم تولید میشده یادش بخیر اوایل دهه ی ۷۰ چه کلاسی داشت

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. شایان

      ۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (191 ديدگاه)

      دوو اسپیرو-گالانت-هوندا آکوردو و سیویک-تویوتا کرولا-الدزمبیل کاتالیس سیرا ماشینای اوایل دهه هفتاد

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. یانکی

        ۸ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (186 ديدگاه)

        اسمه کاتلاس اومد ابن ماشین 560000 کیلومتر گارانتیه موتور داشت کم استهلاک ترین انجینایه دنیا آمریکایی فقط سالهاست از ایمپالام لذت میبرم بلد نیستم وگرنه عکسلشو میزاشتم وقتی ماشین عروسم بود انجین 427 کیو بیک اینچ

        موافقم 0
        مخالفم 2
      2. تورج

        ۹ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (53 ديدگاه)

        اسم ماشینهای دهه 70 اومد، حیفم اومد یادی از شورولت مونت کارلو هم برده نشه. یادش بخیر

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. شایان

          ۹ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (191 ديدگاه)

          البته منظوره من 70 شمسی بود نه میلادی
          دهه 70 میلادی اما اوج خودروسازی آمریکا بوده عاشق ماشینای اون دورم

          موافقم 1
          مخالفم 1
  10. Sina

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (365 ديدگاه)

    لطفا درباره تویوتا کریسیدا هم مقاله بنویسید، اونم تو دهه هفتاد خودروی خاطره سازی بود تو ایران

    موافقم 2
    مخالفم 2
  11. امین

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (384 ديدگاه)

    کرمان موتور همیشه انتخابهای خوبی داشته حتی بین چینی ها
    اما این 4 5 ساله قیمت گذاریش از مدار منطق خارج شده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. hussein

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    یادش بخیر
    این مدلو یکی از داییهام داشت پدرم کریسیدا داشت. وضعمون هم بد نبود یه خانواده متوسط و معمولی بودیم. میتونستیم تویوتا و میتسوبیشی و این دوو رو بخریم. ولی الان طبقه ی متوسط جامعه پراید رو به زور میخره

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. سعید

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (163 ديدگاه)

    تو اون زمان بهترین انتخاب برند اوپل بود
    هم ایمنی خیلی بالاتر، طراحی بهتر و کیفیت بالاتر

    موافقم 1
    مخالفم 2
  14. ali a

    ۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    دوو اسپرو ماشین بدی نبود …ولی هیچ وقت به خوبی و نرمی و کم استهلاکی دوو سیلو نبود…سیلو زمان خودش واقعا ماشین خوبی بود

    موافقم 3
    مخالفم 4
  15. مانی

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    وقتی‌ تازه وارده ایران شده بود عموم خریده بود فکر می‌کنم ۲.۵ میلیون
    ما تازه پیکان خریده بودیم اون رو هم فکر می‌کنم ۸۰۰تومن اگه اشتباه نکنم
    اون زمان تازه ماشین‌های خارجی‌ می‌خواست زیاد بشه
    پژو جی‌ ال‌ اکس که واسه خودش شاخی بود خیلی‌ ارزونتر از این بود
    یادمه اون زمان واسه خودش خیلی‌ خوشکل بود و داخلش خیلی‌
    با کیفیت تر و راحت تر و بی‌صدا تر از پژو بود مخصوصاً روکشه صندلی هاشو
    که شبیه چرم بود خیلی‌ دوست داشتم و خیلی‌ هم خوشبو بود:د

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. Genius

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    بی غرض باید گفت اینکه ایران شراکت با دوو رو بخاطر تصاحبش از سوی GM از دست داد و خطوط تولید کرمان موتور رو دودستی تقدیم جک و لیفان کرد یکی از بزرگترین شکست های صنعتی تاریخ کشور ماست که از اشتباهات سیاسی ناشی شده!
    یه زمانی هر کی دوو داشت حالا چه ETI و GTI و اسپرو و بعدها سیلو یه جورایی سلطان خیابونهای شهر تلقی میشد.

    موافقم 2
    مخالفم 5
  17. پرهام

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    خیر سلاطین خیابونها ماشینایی مثل بی ام و 316 — لنسرglx — گالانت عینکی — هوندا سیویک و آکورد و اینها بودن و دوو ها یه رده پایینتر بودن ولی اسپرو ماشین پولدار ها هم بود .

    موافقم 2
    مخالفم 2
  18. آرمین

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (79 ديدگاه)

    ما سال 78 میخواستیم اینو بخریم ولی خیلی از ترمزش بد میگفتن.خیلیا به شوخی میگفتن در رو باز کنی پاتو رو زمین بکشی بهتر ترمز میکنه.405 خریدیم که اون موقع 2000 بود و ماشین خیلی لوکسی بود.اشتباه نکنم 10 میلیون و پانصد.البته هنوزم 405 رو داریم.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  19. علیرضا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    یادش بخیر جاده کفی سرعت 220 تا میرفت

    موافقم 3
    مخالفم 0
  20. XR GEOWITCHY

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام.
    سطر آخر نوشـتید که با توقف تولید سی‌یلو ، دفتر دوو در ایران بسـته شد.
    بطور رسمی و ظاهری شاید دفترش بسته شده باشه. اما یه سری از اتومبیل‌ها که در کشورهای دیگر، با برند دوو عرضه میشده، در ایران به اسم ِ برندِ شریک دوو عرضه میشد و هنوز هم میشود.
    ون بنز MB100 (ایران خودرو دیزل)، موسو (گروه صنعتی مرتب)، کوراندو (سنگ‌یانگ) ، تیـبا و سـاینا (سایپا)…
    اینـها نسـخه‌هایی از دوو‌ ایستانا، دوو موسو، دوو کوراندو و دوو کالوس هسـتند.
    برند دوو، برای مافیای خودروسازی، نقشی شبیه به نقش “کارت ژوکـر” در بازی رامی داشت.
    همون طور که در دههء هفتاد، دوو ریسری که ما سوار میشدیم، در ایالات متحده به اسم پونتیاک لمانز شناخته میشد. و یا شورلت رویالی که ما سوار میشدیم، در واقع محصولی از شین‌جین (کمپانی مادر دوو) بود. حتی من به اینکه جیپ صحرا، نسل اول کوراندو بوده هم ظنین هسـتم…

    بعبارتی، خر همان است، اما هی پالانش را عوض میکنند.

    موافقم 1
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا