سایر خودروهای آسیایی

سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری عربستانی‌ها در لوسید

یک صندوق مستقل دارایی در عربستان سعودی به دنبال سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری در شرکت استارت آپی لوسید موتورز است.


منابع موثق آگاه به موضوع در مصاحبه با رویترز اعلام کرده‌اند که این صندوق سرمایه‌گذاری عمومی PIF به دنبال سرمایه‌گذاری بیش از ۱ میلیارد دلاری در لوسید بوده و می‌خواهد بخش اعظم مالکیت این کمپانی را به دست گیرد.


هرگونه معامله دراین‌باره باعث سرمایه‌گذاری ابتدایی ۵۰۰ میلیون دلاری در لوسید خواهد شد و البته راه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش تولید باز خواهد کرد.


هیچ‌یک از شرکت‌های PIF یا لوسید موتورز درباره این معامله احتمالی سخنی نگفته‌اند اما منابع موثق ادعا می‌کنند که گفت‌وگوهای انجام شده ضرورتاً به یک توافق نهایی منجر نخواهد شد.


علاقه PIF به سرمایه‌گذاری در لوسید موتورز مثالی دیگر از هدف عربستان سعودی در بخشیدن تنوع به سرمایه‌گذاری پول حاصل از نفت در زمینه‌های گوناگون است.


ایلان ماسک هفته پیش اعلام کرد بود یک صندوق سرمایه‌گذاری متمول عربستانی می‌تواند ۷۲ میلیارد دلار سرمایه را به منظور خصوصی کردن تسلا در اختیار این شرکت قرار دهد. اگرچه ماسک ادعا کرده بود این میزان سرمایه می‌تواند رسیدن به توافق را قطعی کند اما منابع نزدیک به PIF گفته بودند چنین تصمیمی گرفته نشده است. PIF با خرید سهام تسلا در بازار آزاد تنها حدود ۵ درصد از تسلا را در اختیار دارد.


علیرغم پدیدار شدن لوسید ایر در سال ۲۰۱۶، این شرکت هنوز تولید خودروی یاد شده را آغاز نکرده است. این شرکت در ابتدا می‌خواست ساخت ایر را در اواخر سال جاری کلید بزند نتوانست سرمایه موردنیاز را پیدا کند.

یک دلیل احتمالی برای عدم پیدا کردن سرمایه لازم این حقیقت است که مدیر اجرایی فارادی فیوچر، جیا یوتینگ مالک ۲۰ درصد سهام لوسید است. بنا به گفته یک منبع ناشناس، جیا همیشه استراتژی مخربی در لوسید داشته است. او نمی‌خواهد لوسید موفق شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. فرامرز

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    با این همه ادعا فقط ۱ میلیارد!!! اینا واسه مسئولین ما عددی نیست و هر روز بیشتر از اینا رو اختلاس میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      من با ایران کاری ندارم ولی عربستانی ها با این حجم نفتی که میفروشن و پولی که در مییارن و از طرفی هم تحریم نیستن میتونن خیلی کارهای اقتصادی انجام بدن برا ایندگانشون .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ashkan

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از بس این مبالغ نجومی اختلاس و دزدی و ناپدید شدنو دیدیم فکر میکنیم این یک میلیارد چیزی نیست
      عرضم به خدمتتون که کل شرکت معظم ولوو تنها و تنها یک میلیارد و سیصد میلیون دلار به شرکت جیلی فروخته شد
      تازه اون ولوو با کلی طرح و نقشه ی پلتفرم و انجین و کارخونه و خط تولید بودش
      لوسید که تازه اول کاره

      عربستان چیزی به اسم یارانه نداره ولی در عوض اونایی که بیکار هستن یا بیمارن یا درامدی ندارن از صندوق تامین اجتماعیشون پانصد دلار به بالا میگیره. این پانصد دلار کف مبلغ پرداختیه. اونم به کسایی میدن که با پدر ماردشون زندگی میکنن و تنها و تنها خرج خراک و لباسش همینه. عرضم به خدمتتون که تو فرانسه به یه جوون بالی ۲۱ ساله ی بیکار که با پدر و مادرش زندگی میکنه تنها و تنها ۲۴۰ یورو ماهانه هزینه زندگی میدن. ولی اگه طرف مستقل باشه این خدمات تامین اجتماعی فرانسه همه هزینه هاشو پرداخت میکنه به علاوه ۲۴۰ یورو. ولی اینو بگم که این ۲۴۰ یورو تو فرانسه و ۵۰۰ دلار تو عربستان کف پرداختی به یه ادم بیکار هستش اونم ادمی که سالمه مجرده و هزینه ی مسکن و اینا نداره. اوناییم که بیمارن خب دیگه بیمارن و پرداختیشون از طرف صندوق بیمه هستش که کلا یه سازمان جدا هستش
      به علاوه تو عربستان شما بیمار شو اول از همه تو خود عربستان درمان نشدی میفرستنت خارج. سیستمشونم طوریه که دستمزد یه پزشک تقریبا بیشتر از یه پزشک تو اروپا هستش برا همین اکثر پزشکا به صورت دوره ایی تو عربستان مشغول میشن. فرقی نداره پادشاه عربستان باشی یه روستایی تو کوه های اطراف جده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان،بزرگترین تاسیسات شیرین کردن آب دریا،ساخت بزرگترین آسمان خراش جهان و حالا هم این سرمایه گذاری های فوق العاده.یک چیزی میگم بی ربطه ولی اگر دیدید کسی حرف های نژاد پرستانه ی ابلهانه میزنه باهاش برخورد کنید و بهش بگید باعث بدبختی تو خودت هستی و طرز فکرت نه اتفاقی که هزار و خرده ای سال پیش افتاده.عربستان داره به آرزوی ما تبدیل میشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (752 ديدگاه)

      به این موارد امکان رشد عربستان خوش بین نیستم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. اشکان

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بر خلاف چیزی که اکثر ایرانیای داخل ایران فکر میکنن عربستان یه کشور عقب مونده نیستش.
        شما رو با پارک علم و فناوری که تقریبا همزمان با دانشگاه تهران تو عربستان درست شد اشنا میکنم
        ساکن بوردوی فرانسه هستم. حداقل صدتا استاد دانشگاه عرب اینجا درس میدن به فرانسوی ها
        شاید براتون جالب باشه تو دانشگاه های بوردو تعداد دانشجوهای عرب از قدیم همیشه بیشتر از بومی ها و بقیه کشورا بودن
        چون دولتشون بورسیه شون میکنه.با چندتاشون اشنام چون عضو گروه کر دانشجویی که خودمم عضوم هستن. ۹۹ درصد اینایی که برا تحصیل اومدن از یه خانواده ی معمولی و طبقه متوسط عربستان یا کشورای عربی هستن. بر خلاف دانشجوهای بورسیه ایران که همشون حرام زاده های مسئولینن.
        تو دانشگاه های فرانسه و کشورای غربی اصلا نمیشه با پول درس خوند پس نیایین بگین پول دارن و پذیرش دانشگاه گرفتن. تو زبان انگلیسیم خیلی خیلی بهتر از خودمونن. تا الان یه دانشجوی ایرانی ندیدم انگلیسی رو مثل یه عرب حرف بزنه. منجمله خودم. چه دستوری چه اوایی خیلی عقبیم.
        نکنه چون نژادمون برتره دیگه نیازی نداریم؟

        با پارک علوم و فناوری شهرای عربستان اشنا باشین تو پیشرفته ترین علوم دنیا دارن همکاری میکنن و تولید علم میکنن. اما دانشگاه های تاپ مثل تهران و شریف و امیر کبیر الان همشون شدن یه عده کپی کار که مقاله های بقیه رو کپی میکنن ترجمه میکنن به اسم خودشون تو ایران منتشر میکنن. اصلا کو علم؟
        خیلی وقته عقب مونده شدیم از دنیا. خیلی وقته. حداقل عقب موندگی تو دانشگاه های تاپ کشور مثل تهران و امیرکبیر و غیره بالای چهل ساله. نه تنها من بلکه خیلی از دانشجوهایی که از اونجاها فارغ شدن اینو میگن. شاید و شاید و شاید تو ریاضی و ادبیات فارسی و این چیزا هنوز قابل رقابت با دانشگاه های عربستان باشن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمدامین

          ۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (32 ديدگاه)

          اقا اشکان دانشگاه king saud رو بگو!توروخدا با دانشگاه تهران مقایسش بکن!
          جزو ۵۰ تا دانشگاه اول جهانه تو تکنولوژی!
          بهترین رتبه ایران علوم پزشکی تهرانه که زیر ۴۰۰ نیست!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ali

          ۲ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2 ديدگاه)

          اونا سیستمای حمایتی خیلی قوی دارن.
          بورسیه هرکسی که پذیرش یه دانشگاه خارجی بگیره
          درمان کاملا رایگان همه ی بیمارا. داروهاشون همه رایگان
          اینم باید بگم که وقتی شما میگین به اندازه حداقل استاندارد به یکی پول میدن یعنی اینکه طرف میتونه روزی سه وعده غذای خوب با لباس عالی گوشی ابرومند اینترنت و همه چی داشته باشه. همین وعده ی غذاییشون به قولی کامل و مغذیه
          ولی منی که کار میکنم امروز شام تخم مرغ با گوجه خوردم. نهار چیزی نخوردم. صبحونم یه تیکه نون و پنیر قالبی. این وضع منه. حالا حساب کن اونایی که تحت پوشش بهزیستی هستش که همون نقش سازمان تامین اجتماعی عربستانو داره. شخصا میشناسم. تو فامیلمون داریم. با چند بچه قد و نیم قد که دخترم هستن به زور ماهی سیصد هزار تومن دریافتی داره. با یارانه هاشون به زور به پانصد میرسه. ایران یه کشور غربی یا یه کشور عربی نیستش دختر تحت حمایت دولتشون باشه
          و ماها هنوز بهشون میگیم احمق. چون بهترین زندگی رو دارن. بهترین غذاها رو میخورن. بهترینا رو میپوشن. اوناییم که کار نمیکنن تنبلیشون میاد که بازم دولتشون حمایتشون میکنه و بهشون ماهی کلی پول میده

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Ahmad

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      در اینکه در هر صورت عربستان آینده بهتری از کشور ما داره و باید حرف های نژاد پرستانه کنار گذاشته بشه شکی نیست.ولی عربستان رو هم نمیشه با چند تا سرمایه گذاری و ثبت چند تا رکورد از برج بزرگ یا هر چیزی موفق دونست .تو عربستان هم فقر زیاده با توجه به منابع نفتی زیاد جمعیت کم و تنش کمتر با ابر قدرتهای جهان در مقایسه با ایران و خبری که دیروز خوندم فقط خاندان آل سعود 1.4تلریون دلار ثروت در اختیار دارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (730 ديدگاه)

        همین چند وقت پیش که رانندگی خانم ها آزاد شد ببینید فقط چه ماشین هایی سفارش دادند.کشوری که جمعیت چندانی نداره حجم زیادی از خودروهای لوکس رو خریداری کردن.بافت شهری ریاض الان از لحاظ مدرن بودن با دوبی رقابت می کنه خیلی ببخشید ولی فقر کیلویی چنده؟
        محمد بن سلمان هم داره تغییراتی ایجاد می کنه که چند سال آینده عربستان به قطب گردشگری خاورمیانه تیدبل میشه.آل سعود این همه ثروت دارند اما اینقدر هم شرافت دارن که برای کشور و مردمشون خرج کنند و همه پول ها رو به جیب آغا زاده هاشون نریزن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حمید

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    ایده آینده نگرانه جالبیه بعد نفت دارند برا بچه هاشون سرمایه گذاری میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (8 ديدگاه)

      این که چیز عجیبی نیست.مسئولین کشور ما هم به فکرسرمایه گذاری واسه بچه هاشون هستند فقط روششون فرق داره همین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. AMG 63

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    آرزوى موفقیت روزافزون دارم واسشون چون از یه جایى به بعد متوجه شدن نیاز به تغییرات و اصلاحات اساسى دارن و با تلاش بوجودش آوردن چیزى که داخل ایران نه هنوز مردم به درکش رسیدن نه دولت مردهاى دست صاف( برعکس بخونید)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amirferrari

    ۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    ما هم ۹ میلیارد دلار گم کردیم،هر کی دید به نزدیکترین اداره پست تحویل بده،با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا