لهستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در اروپا محسوب میشود اما این کشور از زمانی که در سال ۲۰۱۱ تولید محصولات شرکت FSO پایان یافت، فاقد برند خودروسازی بوده است؛ اما شرکت الکتروموبیلیتی (ElectroMobility) که یک جوینت ونچر تحت حمایت دولت است که در سال ۲۰۱۶ توسط چهار شرکت لهستانی حوزهٔ انرژی تأسیس شد قصد دارد این مشکل را برطرف کند. بدین منظور، این شرکت برندی خودروسازی بنام ایزرا (Izera) را ایجاد کرده که نام آن از کوههای ایزرا در جنوب غربی لهستان گرفته شده است.
حال الکتروموبیلیتی دو خودروی الکتریکی پروتوتایپ را معرفی کرده که یکی هاچبک و دیگری کراساوور بوده و به ترتیب با کد T100 و Z100 شناخته میشوند. هدف این است که هردو مدل در سال ۲۰۲۳ روی خط تولید بروند و ایدهٔ خودروی الکتریکی لهستانی را به واقعیت تبدیل کنند. زمانی که این دو خودروی الکتریکی وارد مرحلهٔ تولید شوند بهاحتمالزیاد در مقایسه با این پروتوتایپها تغییراتی را تجربه خواهند کرد اما مدیرعامل الکتروموبیلیتی «پیوتر زارمبا» میگوید در نسخههای تولیدی شخصیت اصلی این نمونههایی که حالا به نمایش درآمدهاند حفظ خواهد شد.
برای هردو مدل کراساوور و هاچبک ایزرا وعدههای جالبی داده شده است. طبق گفتهها، این دو خودرو در کمتر از ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند و با هر بار شارژ بُردی تا ۴۰۰ کیلومتر خواهند داشت. همچنین ایزرا قصد دارد دو پکیج باطری سازگار با شارژرهای دیواری خانگی و جایگاههای شارژ سریع را هم برای خودروها ارائه کند. در حال حاضر اطلاعات در مورد معماری این خودروها اندک است اما به گفتهٔ الکتروموبیلیتی، هماکنون مذاکرات مربوط به قرارداد نهایی برای خرید یک پلتفرم از شرکت مهندسی EDAG آلمان در حال انجام است. این شرکت در بیانیهای مطبوعاتی دراینباره گفته است:
این بدان معنا است که این پروژه برای ورود به مرحلهٔ اجرا مثل صنعتیسازی پروتوتایپ و ساخت کارخانهٔ تولیدی آماده است
الکتروموبیلیتی وعده داده است که خودروهای ایزرا از تکنولوژیهای مدرنی مثل اپلیکیشن اختصاصی گوشیهای هوشمند، چراغهای تمام LED، نمایشگر لمسی وضوحبالا، کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار برخورد جلو، تشخیص نقاط کور، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و… برخوردار باشد. علاوه بر این، هدف مهم سازنده در طراحی این خودروها، جاداری آنها بوده است زیرا ایزرا قصد دارد به برندی محبوب خانوادهها تبدیل شود. به همین دلیل، هم کراساوور Z100 و هم هاچبک T100 فاصلهٔ محوری زیادی دارند هرچند که فعلاً هیچ عددی دراینباره اعلام نشده است.
یکی از شرکای مهم در پروژهٔ ایزرا استودیوی طراحی تورینو دیزاین است و اگر طراحی خودروها خصوصاً کراساوور Z100 آشنا به نظر میرسد به این دلیل است که طراح جگوار «Tadeusz Jelec» مشاور پروژه بوده است. این نشان میدهد چرا هنگامیکه از نمای جانبی به Z100 نگاه میکنیم چیزی بین جگوار F-Pace و I-Pace به نظر میرسد.
خودروهای ایزرا بر اساس تجزیهوتحلیل دقیق انتظارات خریداران لهستانی طراحی شدهاند و محصولات لوکسی نیستند بلکه بهعنوان خودروهایی مقرونبهصرفه برای لهستانیها در نظر گرفته شدهاند. بدین منظور، الکتروموبیلیتی قصد ایجاد سیستم خرید و پرداخت اقساطی راحتی را دارد تا هزینهٔ مالکیت این خودروها نسبت به خودروهای درونسوز همکلاس مناسبتر باشد؛ اما جاهطلبیهای ایزرا صرفاً به لهستان محدود نمیشود زیرا این برند قصد دارد خودروهای الکتریکی خود را در کشورهای اروپایی دیگر هم به فروش برساند. بااینحال، فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این اتفاق واقعاً روی میدهد یا نه.
[دانلود ویدئو] [دانلود ویدئو]
مهدی
۱۶ مرداد ۱۳۹۹وحشتناکه … اینکه همزمان با سرعت روزافزون دیگران در پیشرفت،ما با شتابی روزافزون به درّه نابودی سقوط میکنیم
مهدی موتورز
۱۶ مرداد ۱۳۹۹دیوانه ها
اگه تجربه ندارین نیومدی از ایران خودرو مشاوره میگرفتین تا چراغ عقبتونو(کنایه از چراغ پر نور k132)به نور بالا مجهز می کردین تا چشم حسودایی که ازش جلو میزنی بترکه???
این چی بود من نوشتم؟?
رامین
۱۶ مرداد ۱۳۹۹قیمه هارو ریختی تو ماستا :))
ارشیاsvj
۱۶ مرداد ۱۳۹۹گفتنیست پراید ۱۵۱،شده است۱۰۱ میلیون تومان!!!
مهرداد كمال
۱۶ مرداد ۱۳۹۹و همچنان سایپا زه پلاستیکی رو در پراید رو بعنوان اپشن ارائه میده
کوشا
۱۶ مرداد ۱۳۹۹لهستان و اوکراین هردو در یک زمان از حاکمیت شوروی خارج شدن.
نتیجه ی پیروی لهستان از بازار آزاد و روابط با اتحادیه اروپا: پیشرفت صنعت و اقتصاد نهایت پیشرفت سطح زندگی مردم
نتیجه ی پیروی اوکراین از روسیه و دلخوش کردن به حمایت این کشور و دوری از اتحادیه اروپا و فساد و ریختن سرمایه ی عظیم اقلیمی و طبیعی اوکراین به چاه نظامی گری : کشور ورشکسته و مردم بدبخت و ناراضی
بی ریا
۱۶ مرداد ۱۳۹۹لهستان چندسال پیش یه سوپراسپورت به اسم آرینرا هوساریا معرفی کرد که البته فقط درحد یه کانسپت موند فکرکنم
مسعود
۱۶ مرداد ۱۳۹۹جالبه که کشور لهستان زمانی که زیر نظر اتحاد شوروی بودش یک کشور نسبتا بدبختی بود که اکثر مردمش فقیر و بیچاره بودند و زندگی فلاکت باری داشتند ولی بعد از جدایی از شوروی به سمت بلوک غرب و به خصوص آمریکا تمایل پیدا کرد و حتی پای سربازای آمریکایی و پایگاه نظامی آمریکا را به کشورش باز کرد و به تبعش تونست سرمایه گذاری خارجی زیادی جذب کنه. الان هم مردمش هنوز فقیر و ضد مهاجرند ولی نسبتا به 3 دهه قبل خیلی کمتر شده و عملا روز به روز داره وضع مالیشون بهتر می شه. اگه ایران هم به سمت بلوک غرب تمایل پیدا می کرد میتونست سرمایه گذاری خارجی زیادی جذب کنه و الان به آرزوی دیرینه خودمون یعنی ساخت خودروی ملی می تونستیم به راحتی دست پیدا کنیم.
حسن
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ما زمان شاه با بلوک غرب بودیم و مردم ناراضی و فقیر بودن،الان با بلوک شرقیم باز مردم فقیر و ناراضی اند.به نظرم عیب از خودمونه که آدمهای تنبل،خودخواه،منفعت طلب،نادان و زودباوری هستیم. ارتباط با شرق و غرب هم مشکل این ملت رو حل نمی کنه
حسین دهمرد
۱۶ مرداد ۱۳۹۹شاید این آرزوی دیرینه ی خودت باشه ولی ملت ماشین خارجی رو ترجیح میدن. همین چندتا کشوری که میشه بهشون خودروساز واقعی گفت موندن توش چون حاشیه ی سودش پایینه. مگه تمام کشورای دنیا که قرار نیست خودرو خودشونو بسازن و سوار شن. حتی صنعت سرگرمی سودش بیشتر از خودروسازیه خصوصا با قوانین آلایندگی که سال به سال سخت تر میشه و خودروساز باید خودشو باهاش وفق بده. چیزای مهمتری از خودرو هست. در آینده جهان دچار بحران آب و مواد غذایی خواهد شد. فقط روسیه و برزیل و کانادا آب شیرین کافی دارن
Malt hill
۱۶ مرداد ۱۳۹۹تنها کسی که از لهستان میشناسم
لواندفسکی هست :) ?