سایر خودروهای اروپایی

احتمال بازگشت تاترا به تولید خودروهای سواری

شرکت تاترا یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا است که در سال ۱۸۵۰ با هدف تولید واگن و درشکه در چکسلواکی سابق (جمهوری چک کنونی) تأسیس شد اما در سال ۱۸۹۷ به تولید خودرو روی آورد؛ بنابراین تاترا بعد از دایملر و پژو سومین خودروساز قدیمی دنیا محسوب می‌شوند. این شرکت از پیشگامان به‌کارگیری دانش آئرودینامیک در محصولات خود بود به‌طوری‌که خودروی T77 را در سال ۱۹۳۴ معرفی کرد که اولین خودروی واقعاً آئرودینامیک دنیا محسوب می‌شود آن‌هم در دههٔ ۳۰ که هیچ‌کس به آئرودینامیک فکر نمی‌کرد.

تاترا T77
تاترا T77

بدین ترتیب تاترا این شیوه را در سال‌های بعد نیز با معرفی مدل‌های T87 و T97 ادامه داد و به ساخت خودروهای آئرودینامیک مشهور شد؛ بنابراین ازآن‌پس تمامی محصولات تاترا در تونل باد طراحی می‌شدند و همگی مجهز به پیشرانه‌های V8 در قسمت عقب بودند. بدین ترتیب این هم به یکی از سنت‌های تاترا تبدیل شد و همه این شرکت را با ساخت سدان‌های لوکس، موتورعقب، پیشرفته و آئرودینامیک می‌شناختند.

تاترا T87
تاترا T87

پس از جنگ جهانی دوم تاترا همچنان به تولید محصولات قدیمی قبل از جنگ خود می‌پرداخت اما طرح ساخت محصولات جدیدی را هم در دست اجرا داشت که سرانجام منجر به معرفی سدان کاملاً جدید T600 در سال ۱۹۶۴ شد. این مدل هم همچنان موتورعقب بود و از طراحی آئرودینامیکی سود می‌برد اما شکل ظاهری آن به‌وضوح نسبت به محصولات قبلی تاترا پیشرفت کرده و مدرن‌تر شده بود. همچنین T600 برخلاف مدل‌های قبلی از یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر تخت استفاده می‌کرد که البته طبق سنت گذشته از نوع هواخنک بود و در عقب خودرو نصب شده بود.

تاترا T600
تاترا T600

تولید T600 تا سال ۱۹۵۲ ادامه داشت و در این سال پس از ساخت ۶۳۴۲ دستگاه خاتمه یافت. سپس در سال ۱۹۵۵ مدل جدید T603 به‌عنوان جایگزین T600 معرفی شد. این مدل هم سدان بزرگ، لوکس و موتورعقب بود که در تونل باد طراحی شده و فرم آئرودینامیکی داشت. T603 در طول دوران تولیدش دو بار فیس‌لیفت شده و در سه سری تولید شد. تولید این سدان لوکس به مدت ۱۹ سال ادامه داشت و سرانجام در سال ۱۹۷۵ پس از تولید بیش از ۲۰ هزار دستگاه که همگی به‌صورت دست‌ساز ساخته شده بودند از خط تولید کنار گذاشته شد.

تاترا T603
تاترا T603

پس از توقف تولید T603، در همان سال جایگزین آن با نام T613 معرفی شد. این مدل هم طبق سنت تاترا سدان لوکسی بود که از یک موتور V8 هواخنک که در عقب نصب شده بود استفاده می‌کرد اما T613 برخلاف محصولات قبلی تاترا، از طراحی خاص و آئرودینامیکی برخوردار نبود و ظاهری معمولی داشت. این خودرو در طول زمان طولانی تولیدش یعنی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۶ سه بار فیس‌لیفت شده و در پنج سری مختلف عرضه شد. این سری‌ها همواره نسبت به قبل مدرن‌تر می‌شدند اما نهایتاً تولید تاترا T613 در سال ۱۹۹۶ متوقف شده و مدل کاملاً جدید T700 به‌عنوان جایگزین آن ارائه شد.

تاترا T613
تاترا T613 سری ۲
تاترا T613 سری 5
تاترا T613 سری ۵

T700 درواقع نسخه‌ای متحول شده از همان T613 بود که طراحی آئرودینامیک‌تری داشت اما بازهم از پیشرانهٔ V8 هواخنک در عقب خود استفاده می‌کرد. این موتور ۳.۵ لیتری قادر به تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت بود. تاترا T700 سدان بسیار بزرگ و لوکسی بود که با کیفیت ساخت بسیار بالا و تجهیزات رفاهی و ایمنی زیاد، کاملاً توانایی رقابت با سدان‌های لوکس هم‌دورهٔ خود همچون مرسدس بنز S کلاس را داشت اما علیرغم این موارد، از T700 استقبال چندانی به عمل نیامد و موفق نبود. به همین دلیل تاترا در سال ۱۹۹۸ پس از ساخت تعداد اندکی، تولید این سدان موتورعقب را متوقف کرد.

تاترا T700
تاترا T700

البته تاترا از گذشته در کنار خودروهای سواری به ساخت وسایل نقلیهٔ تجاری مانند کامیون هم می‌پرداخت که پس از توقف تولید T700، همچنان تولید کامیون‌ها را ادامه داد که تا به امروز هم ادامه دارد اما T700 آخرین خودروی سواری تاترا بود و با توقف تولیدش، بخش محصولات سواری تاترا پس از صدسال فعالیت تعطیل شد. بدین ترتیب این شرکت ساخت خودروهای سواری را کنار گذاشته و صرفاً به تولید محصولات تجاری و سنگین پرداخت.

تاترا T700
تاترا T700

اما به‌تازگی گزارشی در روزنامهٔ Ekonom Czech جمهوری چک منتشر شده که نشان می‌دهد مقامات تاترا در حال بررسی تولید مجدد خودروهای سواری هستند. همچنین احتمالاً محصول جدید تاترا طراحی رترو خواهد داشت یعنی با نگاهی به گذشته و سدان‌های قدیمی تاترا طراحی خواهد شد؛ بنابراین شاید به‌زودی شاهد بازگشت سدان‌های برجسته و استثنایی T603 و T613 تاترا باشیم. البته هرچند خودروی جدید تاترا از محصولات مشهور و لوکس گذشتهٔ این شرکت الهام خواهد گرفت اما از فناوری‌های مدرنی در آن استفاده خواهد شد.

تاترا T700
تاترا T700

بنابراین اگر تولید مجدد خودروی سواری تاترا قطعی شده و این پروژه چراغ سبز تولید را دریافت کند، اولین محصول سواری جدید تاترا اتومبیلی مدرن اما با نگاه به گذشته بوده و به‌احتمال‌زیاد یک کپی از محصولات کلاسیک تاترا خواهد بود. در حال حاضر جزئیات بسیار کمی از این خودرو در دسترس است اما گزارشات نشان می‌دهند که تاترا برای تولید خودروی جدید خود از شاسی و پلت‌فرم یکی از خودروسازان بزرگ استفاده خواهد کرد؛ اما همان‌طور که گفتیم، تاترا همواره در خودروهای خود از پیشرانه‌های V8 هواخنک استفاده می‌کرد که در قسمت عقب ماشین نصب می‌شدند بنابراین سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا خودروی جدید تاترا هم از همین شیوه پیروی خواهد کرد و چه پیشرانه‌ای در آن بکار گرفته خواهد شد؟

tatra-03

بااین‌حال با توجه به گزارش Ekonom، تصمیم نهایی برای این پروژه اوایل سال آینده گرفته خواهد شد و در صورت تأیید، قیمت اولین خودروی قرن بیست و یکمی تاترا از حدود ۱۰۰ هزار دلار آغاز خواهد شد و خودرویی در کلاس سدان‌های پریمیوم متوسط خواهد بود. هیچ اطلاعات دقیقی از زمان معرفی و بازارهای عرضهٔ محصول جدید تاترا منتشر نشده است اما برخی منابع اشاره کرده‌اند که این خودرو به لطف قانون تولید خودرو در تیراژ پایین که سال گذشته در ایالات‌متحده تصویب شد، می‌تواند حتی به آمریکا هم صادر شود. همان‌طور که اشاره شد، تاترا از سال ۱۹۹۸ تولید خودروهای سواری را متوقف کرده و فقط به تولید کامیون‌های سنگین و خاص می‌پردازد.

کامیون ساخت تاترا
کامیون ساخت تاترا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. madjid911 GT2

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خیلی خوشحال شدم.
    خیلی خودروساز دوست داشتنی بوده.

    امیدوارم برای saab هم همین اتفاق بیفته.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      و تمام شرکت های خوب گذشته که امروز دیگه نیستن بینمون.

      مجید جان یه سر به جگوار و کوروت بزن لطفا

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. (ali (CHEVY NOVA

        ۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (6789 ديدگاه)

        نیما جون باکی داری بحث میکنی؟؟؟؟ول کن

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Nima

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1658 ديدگاه)

          على جان آخه یه اشتباه کردم وگرنه بحثى نیس
          میخوام حتما بخونه که چیزى توى دلش نمونه نسبت به من.

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. madjid911 GT2

        ۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        نیما ی عزیز…
        من از شما انتظار نداشتم…
        هنوز هم شما رو یکی از کاربران فهیم این سایت میدونم.

        بقیه ی کاربران در مورد شخصیت و نیت هر کدوم از ما قضاوت می کنند.

        علی شوی نوای عزیز هم جمله ی ((ولش کن حوصله داری بحث میکنی )) رو دیروز از من و مهران یاد گرفت! 12 ساعت پیش! کاش در بقیه ی زمینه ها هم یک ذره به حرف من گوش میداد.
        هزار بار بهش گفتم ، من در جایی نیستم که الگوی کسی باشم، اما تو اگر دیدی من به ماشین امریکایی که دیوانش هستی چیزی گفتم، بعد تو هم در مورد ماشین های دیگه هر حرفی دوست داری بزن.

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. Nima

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1658 ديدگاه)

          عزیزى داداش.
          ایشالا جو کاملا درست بشه و دیگه این جور موارد از جمله از خودم پیش نیاد.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. (ali (CHEVY NOVA

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (6789 ديدگاه)

          مثلا فرمول فیزیک کوانتوم بوده که از شما و مهران یاد بگیرم

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. فقط انگلستان

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1046 ديدگاه)

          درود بر آقا Nima و (ali (CHEVY NOVA و madjid911 GT2 گرامی ازتون می خوام قبل از اینکه از هم ناراحت بشید این بحث رو تموم کنید.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. امپراتور لامبورگینی

          ۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          کسی بحثی نمیکنه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اگه با برنامه ریزی درست و در نظر گرفتن شرایط مختلف و سنجیده بیاد، مطمئنا میتونه موفق بشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. KING 918

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      و البته داشتن روحیه تهاجمی و ظاهری ادم خوار …
      گفتم یادت بندازم …..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. F40

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (38 ديدگاه)

    خودروسازای قدیمی کم کم احیا میشن.امیدوارم پلیموث هم دوباره ماشین تولید کنه.
    راستی چراغ عقب T700 شبیه پیکان نیست؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یوسف

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    تاترا کمتر شناخته شده اما نقش مهمی در تاریخ خودروسازی ایفا کرده، مدل تی ۷۷ الگویی برای طراحی بیتل شد و حتی تاترا قصد شکایت داشت که داستان به جنگ جهانی کشید و این قضیه فراموش شد.

    اما تاترا برای احیای خودروهای سبکش دوتا مشکل اصلی داره اول خارج از اروپای مرکزی به ندرت شناخته شده دوم تاترا در حال حاضر با کمک فنی کامیون سازان معروف (مثل داف هلند) کامیون و تراک های نظامی با تیراژ محدود تولید میکنه، پس از محدودیت منابع مالی داره که کار برای حضور در چنین سگمنتی رو سخت میکنه و تاترا باید همه تلاشش رو بکنه که در نهایت تاریخ باشکوهش مخدوش نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    شما T-813تو دوباره بساز من قبولت دارم سواری هم نساختی نساختی فدا سرت
    کامیون وی-12 برکته …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ونوم

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    تی 603 و تی 613 سری پنج خیلی قشنگ بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ونوم

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    راستی پدال جان کرایسلر اولین شرکت تو بحث ایرودینامیک بود ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. GOD BLESS AMERICA

    ۴ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    چه هویت مستقلی خوشم اومد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رضا منصوری دارا

    ۱۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تاترا. نمونه خالص تفکر و مهندسی چک بود موتور عقب 8 سیلندر هوا خنک بخاری نفتی درجا .کولر یخی قالبی در صندوق جلو. جای زاپاس جداگانه زیر صندوق جلو .وکیفیت ساخت بسیار بالا. در حد مرسدس بنز. به گفته خودمهندسان آلمانی آن هم در بلوک شرق .بنوعی یکی از بهترین محصولات بلوک شرق بود. اگر اکنون تولید را از سر بگیرند یحتمل یک کپی از مرسدس کلاس سی فقط با نام تاترا خواهد بود.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا