سایر خودروهای اروپایی

طعمِ کلاسیک! پشت فرمان کاترهام سوپر سِوِن 1600 جدید

خودروهای پرفورمنس هیچ‌گاه سریع‌تر، تواناتر و حتی مفیدتر از امروز نبوده‌اند؛ اما در سالیان اخیر افراد بیشتری به ظاهر، احساس، صدا و بوی خودروهای اسپورت کلاسیک علاقه نشان داده‌اند، چیزی که هرگز قابل تکرار نیست.

اگر ریسک خرید یک خودروی کلاسیک را قبول نمی‌کنید گزینه‌ی دیگری وجود دارد. کاترهام سون ترکیبی از پرفورمنس مدرن و ارزش‌های سنتی در یک پکیج کلی بوده و جدیدترین نسخه آن با نام سوپر سون ۱۶۰۰ بیش از پیش به ریشه‌های تاریخی این خودرو پرداخته است.

ما پیش از نسخه‌های سون اسپرینت ۲۰۱۶ و سون سوپر اسپرینت ۲۰۱۸ را بررسی کرده‌ایم اما برخلاف این دو خودرو که از پیشرانه‌های توربوی سوزوکی استفاده کرده‌اند، سوپر سون ۱۶۰۰ به نیروگاه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری فورد مجهز شده است. این پیشرانه قدرت ۱۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تولید می‌کند.

کاترهام سوپر سِوِن

بخشی از این پیشرانه دقیقاً شبیه کاربراتورهای قدیمی بوده و در واقع حسی نوستالژیک ایجاد کرده است. فیلترهای هوای K&N زیر کاپوت آلومینیومی خودنمایی می‌کنند اما اصلاً شبیه نمونه‌های کلاسیک نیستند. استایل نرمال جلوی سون جای خود را به گلگیرهای بزرگ‌تر داده و جلوپنجره هم فاقد طرح سنتی ۷ می‌باشد. همچنین خریداران این خودرو شاهد رینگ‌های ۱۴ اینچی با ظاهر طلایی و لاستیک‌های نازک آوون خواهند بود.

کاترهام سوپر سِوِن

کابین هم ظاهر کلاسیکی دارد. اگر قد بلندی داشته باشید ورود به کابین کار سختی خواهد بود مخصوصاً اینکه فرمان چوبی خودرو روی این امر تأثیر منفی می‌گذارد؛ اما صندلی‌های سنتی خودرو راحت بوده و استفاده از کمربند ایمنی نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد.

کاترهام سوپر سِوِن

خودروی حاضر در تست از تریم چرم سفید با بدنه‌ی قرمز رنگ سود برده و پشت آمپرهای رتروی سوپر سون ۱۶۰۰ هم اطلاعات مهم را به راننده نشان می‌دهند. فاصله چندانی بین پدال‌ها وجود نداشته اما دید روی کاپوت و چراغ‌ها جزو بهترین‌هاست.

کاترهام سوپر سِوِن

پیشرانه با اکراه از خواب برمی‌خیزد اما زمانی که همه‌چیز گرم شد نیروگاه آهنین خودرو هم بشاش‌تر می‌شود. این امر باعث می‌شود شما خودرو را ابتدا با سرعت‌های کم رانده و از فرمان سبک و صدای فیلترهای هوا لذت ببرید.

کاترهام سوپر سِوِن

وقتی سرعت بگیرید همه‌چیز ظاهر دیگری به خود خواهد گرفت. کیفیت سواری سوپر سون ۱۶۰۰ به‌طور سورپرایز کننده‌ای به حالت شناور بوده و اگرچه فرمان خودرو در پیچ‌ها کمی سنگین‌تر می‌شود اما چرخ های بزرگ‌تر خودرو شروع به ارسال اطلاعاتی از جزئیات مسیر به کابین می‌کنند.

کاترهام سوپر سِوِن

این خودرو با وجود چنین لاستیک‌های نازک و بلندی عملکرد خوبی در پیچ‌ها داشته و به شما اجازه می‌دهد با فرمان و پدال گاز به خوبی کار کنید. البته گشتاور نه چندان زیاد و فقدان دیفرانسیل لغزش محدود باعث شده‌اند سوپر سون خودرویی برای سواری سنگین و هیجان‌انگیز نباشد.

کاترهام سوپر سِوِن

پیشرانه و گیربکس تیز بوده و درگیر کننده عمل می‌کنند. برای توقف خودرو به نیروی نسبتاً زیادی نیاز است اما در تمامی جنبه‌های دیگر، سوپر سون باعث می‌شود اکثر خودروهای اسپورت امروزی حس رانندگی با دستکش و چکمه را داشته باشند.

کاترهام سوپر سِوِن

البته کاترهام خودروی بی‌نقصی نیست. کاترهام کلاً محصولات کاربردی نمی‌سازد و باید با سقف آن دست و پنجه نرم کنید. رانندگی با سوپر سون ۱۶۰۰ در بزرگراه هم مشکلات خاص خودش را دارد. این خودرو ارزان هم نبوده و مدل حاضر در تست قیمت ۳۹۵۶۵ پوندی داشته است؛ اما اگر واقعاً خواهان چنین چیزی باشید خودروهای معدودی توانایی شبیه‌سازی حس آن را خواهند داشت.

کاترهام سوپر سِوِن

کاترهام سون معمولی ارزش بهتری در برابر مبلغ پرداختی دارد مخصوصاً اگر آپشن هایی را در سوپر سون ۱۶۰۰ سفارش دهید این موضوع خودش را بیشتر نشان خواهد داد. البته ظاهر کلاسیک سوپر سون برای برخی خریداران کافی است. تجربه رانندگی خودرو هم کمی از حس کلاسیک قدیمی را شبیه‌سازی کرده است؛ اما در کل با خودروی بهتری نسبت به سایر نسخه‌های کاترهام سون روبرو هستیم.

مشخصات کاترهام سوپر سون ۱۶۰۰

  • قیمت: ۳۳۴۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۳۵ اسب بخار/۱۶۵ نیوتون متر
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۶ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. علیx76

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    گلگیر های جلوش عین بال هواپیما ، ماشین بلند میکنه
    دقیقا برعکس اسپرت ساز ها که رو داون فورس تمرکز دارن ، این بزرگوار میخواد قله های آپ فورس تصاحب کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    تو این سبک با موتور tu5 و ef7 توربو کاش ایرانخودرو میساخت!
    دوست داشتنی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      یه زمان فرهاد کاشانی از پروژه x که توسط آریا دیزل راه اندازی شده بود گفت
      یه اسپرت جمع و جود موتور عقب ، با انجین tu5 و گیربکس سکوئنشال ، چیزی مثل ktm x-bow با وزن حدودی ۶۰۰ کیلوگرم
      ای کاش خودروساز های ما یه تکونی به خودشون بدن ، ساخت ماشین هایی مثل همین کاترهام یا KTM یا مزدا MX5 میتونه خیلی برای بازار یکنواخت ایران جذاب باشه
      البته به شرطی که رنگشون سفید نباشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    با مزست این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Zonda R

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    یدونه تو نمایشگاه روبروی میلادنور هست
    جالبه ولی تو ایران جاش فقط تو کلکسیونه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا