کونیگ‌زگمک لارن

دوئل مک‌لارن P1 و کوئنیگ‌زگ رگرا

امروز در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی پدال به جذاب‌ترین گروه یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. گروهی که در دور نخست آن، دو هیولا بنام‌های بوگاتی شیرون و آستون‌مارتین ولکان رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً در هردو نظرسنجی تعداد ۲۲۸۶ رأی به ثبت رسید که شیرون با کسب ۱۸۶۹ رأی توانست بااقتدار و اتخاذ ۸۱ درصد از کل آراء پیروز رقابت اول گروه هایپراسپرت‌ها گردد درحالی‌که ولکان با کسب ۴۱۷ رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز هم دو هایپراسپرت دیگر به نبرد با یکدیگر پرداخته‌اند اما هردو از نوع هیبریدی هستند. این دو هایپرکار عبارت‌اند از مک‌لارن P1 و کوئنیگ‌زگ رگرا.

مک‌لارن P1

تا پیش از معرفی این ماشین مک‌لارن بیشتر با مدل اسطوره‌ای F1 شناخته می‌شد اما در دههٔ دوم قرن بیست و یکم این سازندهٔ بریتانیایی تصمیم گرفت جانشینی برای F1 معرفی کند که P1 نام گرفت. نسخهٔ کانسپت این هایپرکار جدید برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد و سپس یک سال بعد نسخهٔ تولیدی با مدل ۲۰۱۴ معرفی گردید. P1 هم مانند F1 خودرویی موتور وسط/محور عقب است که از ساختار مونوکوک فیبر کربنی استفاده می‌کند؛ اما برخلاف F1، در این هایپرکار جدید از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده شده که متشکل است از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی. پیشرانهٔ بنزینی ۷۲۷ اسب بخار و موتور الکتریکی ۱۷۷ اسب بخار قدرت دارد که مجموع خروجی قوای محرکهٔ P1 را به ۹۰۴ اسب بخار قدرت و ۹۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. موتور الکتریکی می‌تواند به‌صورت دستی توسط راننده فعال شود یا اینکه در حالت اتوماتیک قرار گیرد که در این صورت شکاف گشتاور موتور بنزینی که در نتیجهٔ تأخیر توربو ایجاد می‌شود را پُر می‌کند. مجموع نیروی موتورها هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. نیروی موردنیاز موتور الکتریکی از طریق باطری‌های لیتیوم یونی تأمین می‌شود که در پشت کابین نصب شده‌اند. امکان شارژ این باطری‌ها هم از طریق موتور بنزینی و هم از طریق اتصال به برق وجود دارد که در این صورت ظرف دو ساعت کاملاً شارژ می‌شوند. P1 می‌تواند صرفاً با موتور بنزینی یا الکتریکی و یا هردوی آن‌ها کار کند اما بُرد آن در حالت تمام الکتریکی بین تنها ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر است. از این هایپراسپرت فقط تعداد ۳۷۵ دستگاه ساخته شد که تولید آن‌ها در دسامبر سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و هریک با قیمت ۱.۱۵ میلیون دلار فروخته شدند. همچنین مشخص شده که مک‌لارن هم‌اکنون در حال کار بر روی جانشین P1 با نام هایپر GT است.

کوئنیگ‌زگ رگرا

پس از معرفی سه هایپرکار هیبریدی توسط مک‌لارن، پورشه و فراری، شرکت سوئدی کوئنیگ‌زگ هم تصمیم به ساخت چنین خودرویی گرفت. این هایپرکار که رگِرا نام گرفت، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد. رگرا را می‌توان به‌نوعی جایگزینی برای مدل آگرا دانست. کوئنیگ‌زگ اعلام کرده که از این هایپرکار هیبریدی فقط ۸۰ دستگاه ساخته خواهد شد که هریک قیمتی در حدود ۲ میلیون دلار داشته و تا مارس ۲۰۱۶ تعداد ۴۰ دستگاه آن‌ها فروخته شدند. رگرا هم مانند P1 از ترکیب موتور وسط/محور عقب استفاده می‌کند اما قوای محرکهٔ هیبریدی آن تفاوت‌های زیادی با رقیب بریتانیای دارد. این هیولای سوئدی از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی بنزینی استفاده می‌کند که به‌تنهایی ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد اما در کنار این موتور درون‌سوز، سه موتور الکتریکی هم قرار گرفته است که یکی از آن‌ها به‌عنوان استارت، ژنراتور و پُرکنندهٔ خلأ گشتاور موتور بنزینی عمل می‌کند درحالی‌که دو موتور دیگر در هریک از چرخ‌های عقب نصب شده‌اند. موتور الکتریکی اول که بر روی میل‌لنگ عمل می‌کند، ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که دو موتور الکتریکی نصب‌شده در چرخ‌های عقب هریک ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارند؛ بنابراین مجموع قدرت این سه موتور الکتریکی ۷۰۰ اسب بخار است اما خروجی نهایی و کلی که به چرخ‌های عقب می‌رسد ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ویرانگری برابر با ۲۰۰۰ نیوتن متر است. موتورهای الکتریکی رگرا توسط یک پک باطری ۸۰۰ ولتی ۴.۵ کیلووات ساعتی آب‌خنک با وزن ۷۵ کیلوگرم تغذیه می‌شوند که توسط شرکت ریماک ساخته شده‌اند. انتقال این نیروی عظیم نیز توسط یک گیربکس منحصربه‌فرد تک سرعته اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند که کوئنیگ‌زگ آن‌را Direct Drive می‌نامد. طبق اعلام کوئنیگ‌زگ، این غول هیبریدی می‌تواند ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز ۴۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

 

مشخصات فنی

  مک‌لارن P1  کوئنیگ‌زگ رگرا
پیشرانهٔ بنزینی ۳.۸ لیتری V8 ۵ لیتری V8
موتور الکتریکی ۱ عدد ۳ عدد
قدرت موتور بنزینی ۷۲۷ اسب بخار ۱۱۰۰ اسب بخار
قدرت موتور برقی ۱۷۷ اسب بخار ۷۰۰ اسب بخار
مجموع قدرت ۹۰۴ اسب بخار ۱۵۰۰ اسب بخار
مجموع گشتاور ۹۸۰ نیوتن متر ۲۰۰۰ نیوتن متر
تنفس توئین توربو توئین توربو
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۱ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۷ ثانیه ۲.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر/ساعت ۴۰۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۷ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۴۹۷ کیلوگرم ۱۵۹۰ کیلوگرم
طول ۴.۵۸ متر ۴.۵۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۷ متر ۲.۶۶ متر
قیمت ۱.۱۵ میلیون دلار ۲ میلیون دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9774133]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۵ دیدگاه‌ها

  1. ٍEngland

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    ینی عاشق جفتشونم نمیتونم انتخاب کنم
    اگر میشد به هر دو رای میدادم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. In the memory of enzo

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    کاشکی لافراری و پی وان با همدیگه مقایسه میشدن
    مطمعنم افراد بیشتری منتظر این مقایسه بودن .
    رقابت بین لافراری و پی وان خیلی هم جذاب تره

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. Ali keyhani

    ۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (657 ديدگاه)

    رقابت نا عادلانه ای بود رگرا باید با شیرون مقایسه میشد،ولی به نظرم بین همه سوپراسپرت ها لافراری یه چیز دیگست.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. m.naseri

      ۲۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نمیشد تو همین دور اون دو غول جلوی هم بندازی اونطوری یکی از اونا حذف میشد وبعد برای مثال فراری با کوئینگزگ رگرا تو فینال مسابقه می داد ,به نظر من حتما کوئینگزگ رگرا وبوگاتی شیرون با هم رقابت قشنگی رو به نمایش میزارن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. فرامرز

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خوده همین کونیگزگ بوگاتی رو شکست داد مک‌لارن رو قورت میده راحت

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا