سایر خودروهای اروپایی

بازگشت ساب با آغاز تولید سدان الکتریکی NEVS 9-3 در چین

می‌توان گفت رسماً روح شرکت ساب بازگشته است زیرا شرکت NEVS تولید سدان تمام الکتریکی ۳-۹ را در چین آغاز کرده است. شرکت NEVS که مخفف National Electric Vehicle Sweden یا وسایل نقلیهٔ الکتریکی ملی سوئد است، یک شرکت سوئدی است که پس از ورشکستگی شرکت ساب در سال ۲۰۱۲، اموال و دارایی‌های آن‌را خریداری کرد. این شرکت که بر توسعه و ساخت خودروهای الکتریکی تمرکز دارد، نخستین محصول خود را بر اساس سدان قدیمی ساب ۳-۹ ساخته و حالا تولید آن‌را در کارخانه‌ای تازه تأسیس در تیانجین چین آغاز کرده است. این یک نقطهٔ عطف و گامی مهم در تحقق برنامه‌ها و اهداف NEVS محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، اولین محصول NEVS در اصل همان ساب ۳-۹ است که سال‌ها پیش تحت لوای جنرال موتورز در سوئد تولید می‌شد؛ بنابراین این ماشین اساساً نسخهٔ ری‌بج شده و مدرن از ساب ۳-۹ با قوای محرکهٔ الکتریکی و به‌روزرسانی‌های ظاهری است. البته این خودرو با نام ساب عرضه نخواهد شد زیرا NEVS به دلیل مشکلات مالی حق استفاده از نام و لوگوی ساب را از دست داد و در ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کرده کرد از برند ساب استفاده نخواهد کرد. NEVS در ابتدا تولید سالانه ۵۰ هزار دستگاه از ۳-۹ را هدف قرار داده است اما هنگامی‌که کارخانه با ظرفیت کامل خود کار کند این تعداد باید به ۲۲۰ هزار دستگاه در سال افزایش یابد.

متأسفانه NEVS فعلاً مشخصات فنی و اطلاعات چندانی از این سدان تمام الکتریکی ارائه نکرده است اما این شرکت سوئدی قبلاً گفته بود که ۳-۹ با یک‌بار شارژ می‌تواند در حدود ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید. این ماشین همچنین به اینترنت وای فای و یک سیستم تصفیه هوای پیشرفته برای مقابله با مشکل آلودگی هوای شدید چین نیز مجهز شده است. NEVS هم‌اکنون با همکاری شرکت چینی Didi Chuxing در حال توسعهٔ قوای محرکهٔ الکتریکی نسل دوم و سوم خود است که در محصولات آیندهٔ آن مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

NEVS پیش‌ازاین هزاران پیش سفارش برای سدان ۳-۹ از شرکت‌های مختلفی در چین دریافت کرده است و یک قرارداد همکاری استراتژیک ۱۲ میلیارد دلاری را هم با شرکتی بنام Panda New Energy در چین که در زمینهٔ اجارهٔ خودروهای الکتریکی فعال است برای ساخت ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به امضاء رسانده است. این شرکت همچنین طی معامله‌ای با دولت ترکیه اجازهٔ استفاده از حق مالکیت معنوی ۳-۹ را داده است. NEVS در آینده خودروهای الکتریکی بیشتری خواهد ساخت اما فعلاً مشخص نیست که آیا برای این کار پلت‌فرم‌های جدیدی را توسعه خواهد داد یا همچنان از پلت‌فرم فونیکس ساب استفاده خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ساب و ولوو دو رقیب سنتی هم هستن، دقیقا مثل استقلال و پرسپولیس اما ولوو خیلی خودشو بالا کشیده و فعلا برای ساب دست نیافتنیه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Mehdi TuRbO

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1961 ديدگاه)

    شاید کیفیتی خوب باشه به خاطره سوئدی بودنش میگم ولی طراحیشو باید به روز کنه تا در سطح رقیباش قرار بگیره طراحی خیلی ساده و کلیشه ای داره به امید موفقیتش تنوع بیشتر.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. ونوم اف ۵

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    حیف شد ایکاش جی ام ساب رو نمیفروخت و با یه سرمایه گذاری خوب حسابی رونقش میداد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    واقعا حیف ماشینهای با اصالت هست که صحنه رقابت دور بمونن…
    امیدواریم جدی باشه.. و رو به جلو……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. الهی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    ای کاش خود کشور و دولت سوئد نمیذاشت ساب ورشکست بشه و حسابی سرمایه گذاری میکرد رو برندهای سوئدی. آخه اونا که مثل ایرانخودرو و سایپا خونخوار نبودن. ظرفیت کمک ملی را داشتن واقعا.
    پادشاهی سوئد باید برای این برندهای ملیشون غیرت بیشتری به خرج میداد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ایرانی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    یاد ساب و مجله های ماشین قدیم به خیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. SAEED

    ۲۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    ساب یکی از خودروساز های مورد علاقه منه امیدوارم فقط برنگرده و بتونه شکوه گذشتشو بدست بیاره تا حداقل یه مشت محکم به صورت جنرال موتورز بزنه
    از حق واقعا نگذریم جنرال موتورز برای نابودکردن خیلی از زیرمجموعه هاش بدون داشتن یه دلیل منطقی عمل کرده و اصلا براش نه طرفداران اون برند بودن و نه احترام و تاریخچه اون برند
    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hussein

    ۲۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    اینجا یه درک دیگه ایی از صنعت و دنیا دارن
    اینجا نمیگن چون ساب ریشه ی سوئدی داره پس باید براش جون بدیم. اینجا میگن ساب اگه تقاضاهای مردم سوئد رو نتونه براورده کنه پس باید ورشکسته بشه چون لیاقت مردم بیشتر از یه اتومبیل بدرد نخور هست هرچند که ملی و دارای ریشه ی سوئدی باشه
    اگه مردم طرز تفکرشون به این بود که باید ساب رو نجات میدادن یا ولوو رو به چینی ها نمیفروختن میشد مثل سایپا و ایران خودرو
    اینکه پول مردم صرف کارخونه هایی میشد که کلی هزینه از جیب مردم براشون میشد و بعدم محصولی بدتر از بقیه ارائه میدادن
    دلیل اینکه ساب ورشکست شد و ولوو تا ورشکستگی پیش رفت دقیقا به همین علت بود که نتونستن انتظارات مردم رو براورده کنن و محصولاتی بهتر از دیگر خودرو سازها ارائه بدن
    کارگرهای ساب هم که بیکار شدن در عوض تحت حمایت بیمه ی بیکاری قرار گرفتن و طی پروسه های کاریابی جاهای دیگه استخدام شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا