سایر خودروهای اروپایی

سوپرکار بدون سقف دالارا EXP با موتور فورد فوکوس

سازنده ایتالیایی شاسی‌های مسابقه، دلارا در سال ۲۰۱۷ با معرفی استراداله، نخستین اتومبیل جاده‌ای خود را رونمایی کرد. این شرکت که در اوایل دهه ۷۰ میلادی تأسیس شده اکنون با معرفی EXP که یک سوپراسپرت ویژه پیست است به ریشه‌های خود برگشته است.

شاسی مونوکوک فیبر کربنی EXP با نسخه خیابانی استراداله مشترک است اما بدنه فیبر کربنی برای تقویت نیروی داون فورس تقویت شده است. اگرچه استراداله به‌صورت سقف دار طراحی شده اما EXP فاقد سقف و شیشه جلو است. درواقع تمام تمرکز دالارا روی آئرودینامیک و ایجاد بالاترین داون فورس بوده و از این نظر یک باله عقب بسیار بزرگ هم برای آن تدارک دیده شده است. در این صورت این خودرو در حداکثر سرعت خود می‌توان نیروی داون فورس یا چسبندگی به جاده‌ای به میزان ۱۲۵۰ کیلوگرم تولید کند. خوب است بدانید که بیشینه سرعت نسخه جاده‌ای تنها ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت و نسخه پیست محور ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

برای پیشرانه خبری از موتورهای هشت سیلندر نیست و به‌جای آن از یک موتور کوچک ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر اکوبوست فورد برگرفته از فورد فوکوس RS استفاده شده که البته اندکی ماساژ اضافی دریافت کرده تا ۹۷ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن‌متر اضافی بیش از مدل استراداله تولید کند. بنابراین این پیشرانه اکنون ۴۹۲ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

اگر در مورد قوای محرکه ناامید شده‌اید باید بدانید که وزن خودرو تنها ۸۹۰ کیلوگرم است و البته اندکی از مدل جاده‌ای سنگین‌تر می‌باشد اما نسبت نیرو به وزن آن بهبود یافته است.

تمام این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعته ترتیبی یا سکوئنشیال به چرخ‌ها منتقل می‌شود. درحالی‌که استراداله از یک گیربکس شش سرعته دستی معمولی بهره می‌برد.

نکته جالب اینکه شما می‌توانید پکیج EXP را برای مدل جاده‌ای استراداله خریداری کرده و خودروی خود را به نسخه مسابقه‌ای تبدیل کنید. طبیعتاً در زمانی که نیاز ندارید، خودروی شما دوباره می‌تواند با برگرداندن قطعات به خودرویی با استاندارد جاده تبدیل شود.

در مورد قیمت‌گذاری EXP خبری منتشر نشده اما باید یادآوری کنیم که قیمت یک نسخه استاندارد دالارا استراداله از ۲۲۶ هزار دلار شروع می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی موتور

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    خب چرا برای این دوست خوبمون دلارام 😐😅 از واژه اسپیدستر استفاده نمی کنید
    “بدون سقف” خیلی نچسب و مسخرس

    موافقم 5
    مخالفم 0
  2. محمد امین

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2170 ديدگاه)

    دالارا واقعا مهندس های خوبی داشته البته حرفی که میخوان بزنم مربوط به دهه ی نود میشه ، زمانی که بافراری همکاری میکردن ، و نتیجه اش شاهکار هایی مثل 333sp شد و سیستم سرسیلندر های ۵ سوپاپه برای مکش بهتر موتور نسبت به دما و کنترل بهتر گشتاور در دور های پایین ، که هم در f50 به کار رفت و هم f355 ، دلیله متفاوت بودن صداشون هم همینه ، و اونزمان ، نزدیک به ۳۰ سال پیش فراری ۳۳۳sp تونست با سیستم ۵ سوپاپه از ۴ لیتر قدرت ۶۵۰ اسب رو در دور موتور ۱۱ هزار به دست بیاره ، دقیقا مشابه موتور کاثورث که الان در اختیار گوردن نوری t50 هسولی متاسفانه الان یکیم طراحی اشون نا موضون شده

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. مهردادکمال

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    با این قیمت
    شکستش حتمیه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. new RAMIN

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    راستشو بخواهید درباره این کمپانی هیچ اطلاعی ندارم. درباره شم کامنتی نمیدم.

    .
    .
    بریم سراغ پاسخ دادن به کامنت یه بنده خدا!
    اقای پویان دیروز در پست گرانترین اس یو وی های دنیا سوالی پرسیدن

    (سلام اقا رامین خوبی . یه سوال در حال حاضر چانگان ماشین تمام برقی داره ؟
    درباره شرکت های نوظهور چینی ماشین برقی جدیدی ساختن ؟به جز NIO،XPENG, LI)

    خب ابتدا بگم که کمپانی nio خودرو nio et7 رو معرفی کرده که به نظرم خودرو واقعا عالی هست. Xpeng هم چندی پیش در نمایشگاه شانگهای خودرو p5 رو معرفی کرد که پیش فروشش در 2 روز حدود 10 هزار دستگاه بود.

    LI هم فقط یه ماشین ساخته که اس یو وی فول سایز الکتریکی هست.

    کمپانی الکتریکی ناشناخته چینی زیاد داریم!! بیشترشون هم نیومده خداحافظی میکنن!!
    ولی غیر این کمپانی الکتریکی سازی کمپانی hengchi اومده و 9 محصول کانسپت معرفی کرده. انشا الله سال بعد همه رو با هم تولید کنه!! ( لقمه سنگینی برداشته )

    کمپانی zeekr هم زیر مجموعه جدید جیلی هست و zeekr001 هم اولین محصولش.
    غیر ممکن است ببنیش و دوستش نداشته باشی. خودرو الکتریکی هواوی SF5هم معرفی شده و تمام الکتریکی هست اونم خیلی خوب هست

    الکتریکی چانگان هم الان توضیح میدم فقط قبلش اینکه یه پیش زمینه لازمه.
    در بحث الکتریکی چانگان باید بگم که متاسفانه همه کمپانی های جهان دارن تند تند الکتریکی میزنن. فرقی نمیکنه چه آمریکایی چه چینی. کلا همه شون علاقه خاصی به الکتریکی دارن چون پول توشه!!! اما چانگان فعلا آنچنان قدرتمند وارد بازی نشده احتمالا بعد ریسکی که کردش حالا حالا سرش شلوغ باشه !!

    خودرو های چینی تقریبا بعد 2 سال کسل کنندن میشن و طراحیشون قدیمی میشه!
    برای همین کمپانی های چینی زیر مجموعه تاسیس میکنه تا خودرو های بهتر با طراحی بهتر و کیفیت بهتری تولید کنند. جیلی لینک اند کو رو تاسیس کرد ، گریت وال همweyرو تاسیس کرد و چری هم اکسید /// چانگان خواست از غافله عقب نمونه اومد اوشانگ رو تاسیس کرد که متاسفانه گند زد!🤦 درسته اوشانگ x7 و x5 و مدل cos1 خودرو های خوبی هستن ولی چون زیر مجموعه چانگان هست و رقیب لینک اندکو و wey و اکسید باید باشه… راستش یه جورایی دربرابر اونا خودرو خیلی معمولی حساب. میشه.

    چانگان تقریبا غافله رو باخت. این اتفاق سال 2018 افتاد و چانگان در قسمت زیر مجموعه بدجوری عقب افتاد. برای اینکه این عقب افتادگی رو جبران کنه رفت سراغ ماشین های جدید خودش. cs35 پلاس رو سال 2018 معرفی کرد تا بتونه یه تکونی به خودش بده
    سال 2019 هم cs75 پلاس و cs85 رو معرفی کرد تا اون کمبود رو جبران کنه. cs95 هم فیس لیفت کرد تا بیشتر مشکلات برطرف شه.

    اما یه خودرو در آستین داشتش که محرمانه بود و قرار بود غافلگیری عظیمی به همراه بیاره. چانگان بدون اینکه کانپستی معرفی کنه خودرو به نام uni t در سال 2020 معرفی کرد که واقعا شاهکاری بود !! درست است با نگاه کردنش ممکنه یاد لکسس بی افتید
    اما کپی لکسس نبود. سیستم خودران سطح 3 و اتو پارک و احضار این ماشین در نوع خود اولین بود موتورش هم بازدهه حرارتی 40 درصد داشت که از هر خودرو چینی سرتر بود. شتاب 0 تا 100 تنها در 7.57 ثانیه بود و میزان مسافت ترمزگیری از 100 کیلو متر فقط 37.5 متر بود !! موتور 1.5 لیتری توربو ساخت خودش قدرت 180 اسب و گشتاور 300 نیوتون.

    این ماشین آمار فروش چشمگیری کسب کرد و زد رو دست لینک اندکو ، وی ، اکسید
    واقعا نسبت به اونا خیلی خوب بود. استقبال خوبی ازش شد.

    اما خب چانگان uni t فقط 1 محصول بود ولی لینک اندکو 6 محصول داشت، وی حدود 4 محصول، اکسید هم 3 محصول واقعا خوب.

    این ماشین تقریبا فکر کنم بهمن 98 معرفی شد ( میشه اوایل 2020 ) چانگان نمیتونست ریسک کنه و خودرو های طراحی عجیب غریب تولید کنه. چون بگیر نگیر داشت.

    شهریور سال 99 ( آگست 2020 ) چانگان کانسپتی واقعا جنجال برنگیز vision V رو معرفی کرد که از لحاظ ابعادی هم اندازه بنز GLE و bmw x5 بود. کانسپت واقعا زیبایی بود و شما را یاد الکتریکی می انداخت اما خب الکتریکی نبودش.

    چانگان این خودرو رو شهریور رونمایی کرد و نسخه تولیدیشو آبان داد بیرون!! بعد بهمن به طور رسمی عرضه شد تو بازار !!! یعنی از زمان معرفی کانسپت تا عرضه uni k فقط 5 ماه زمان برد !!!!!! /// اسم این جذاب فوق با کیفیت و طراحی فضاییش uni k بود که انصافا جلو پنجرش منو کشته!! طراحی الماسی شکلش خیلی جالبه. داخلش هم خودت باید ببنی و کیف کنی… مردم چین هم از uni t هم از uni k و هم از طراحی کانپست استقبال کردن و حتی این ماشین جایزه طراحی زیبا ترین خودرو چین سال 2021 هم بردش!!!
    ( درصورت نیاز اگه کسی مدعی هست که دروغ میگم میتونم لینک بدم)

    خب چانگان هم وقتی دید استقبال زیاده قول داده نسخه سدان سری uni رو معرفی کنه

    از اون ور چینی ها اصالتی در طراحی ندارن و طراحی خودرو های یونی خیلی جاهطلبانس پس در نتیجه changan تصمیم گرفته همه محصولاتش را طراحیش رو uni مانند کنده!
    cs55 پلاس نسل دوم ( مدل 2022) هم اولین خودرویی هست که این تغییر نسل و گرفتن اصالت رو شروع کرد. (راستش این ماشین ببنید طراحیش چی بود که bmw x3 نسل جدید چراغ عقب هاش الهام از این خودرو هست!!!)

    خب changan جدا از معرفی خودرو های uni باید ماشین هاشو بروز رسانی کنه تا دیگه کپی از کمپانی های مطرح نباشه. این کاری هست که جیلی زمانی که لینک اندکو رو تاسیس کرد انجام داد. حدودا 4 سال پیش.

    changan حال حاضر نمیتونه خودرو الکتریکی بسازه چون کار های عقب مونده زیادی داره. اما چندتا الکتریکی بدرد نخورد داره!!

    cs15 EV، eado ev460 ، ben ben EV
    یه اوشانگ x7 ev هم داره. غیر این اوشانگ x7 ev بقیه واقعا مسخرن!

    البته changan قبل معرفی خودرو uni t قرار بود 4 خودرو الکتریکی کاملا بروز و پیشرفته در سال 2020 معرفی کنه.

    cs15 E pro / cs55 E rock/ eado e life / ben ben e star
    طراحی جذاب. میزان پیمایش خوب قیمتی منطقی. اما خب uni t اومد و نذاشت این خودرو ها عرضه بشن. تکلیفشان مشخص نیست ولی changan گفته احتمالا تولید این خودرو ها تا پایان سال 2022 امکان پذیر نخواهد بود!!!

    البته changan بیکار نشسته و داره روی هوش مصنوعی و خودران ها سرمایه گذاری کنه
    از اون ور تکنولوژی جدید بلوکور هیبرید هم معرفی کرده که به ظاهر خیلی جذابه
    به عمل که باید تا شهریور صبر کنیم ببنیم در نمایشگاه پکن آیا uni k در نسخه هیبرید هیولا میشه یا نه!!

    این که changan دیر وارد الکتریکی سازی میشه 2 نتیجه خوب داره.
    نتیجه اول اینه changan میتونه فعلا روی مشکلاتش کار کنه و روی الکتریکی زیاد تمرکز نکنه. نتیجه دوم اینه زمانی که اواخر سال 2022 ، اوایل سال 2023 ( یعنی حدودا 1/5 سال دیگه) صنعت باتری ها احتمالا یه پیشرفتی میکنه و کار changan راحتر خواهد بود.

    و اما برمیگردیم به پاسخ به سوال نخست شما.

    چانگان درحال حاضر فقط فقط 4 خودرو الکتریکی داره.
    cs15 EV / ben ben EV/ eado EV460/
    چانگان اوشانگ x7 EV

    اینا خودرو های الکتریکی چانگان هستن که در نمایندگی وجود دارند و میتوان خریدش
    ( در چین منظورمه)

    درباره مشخصات فنی شون هم اوشانگ x7 ev فقط خوبه.اونای دیگه هیچی نمیگم)😅

    امیدوارم کمکتون کرده باشم.

    پدال کامنتمو منتشر کن با سپاس

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. Reza Waffen SS

      ۱۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      بابا دست مریزاد حوصله دارینا

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. پویان

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (752 ديدگاه)

      الان پیامتو دیدم رامین
      خیلی عالی توضیح دادی .خیلی ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Reza Waffen SS

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    طراحیش به دلم نشست 👍👍👍

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ( Only she reminds me of love )

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    یک سوال کردم ببینید دوستان متوهم چه بَلبَشو ایی کردن!

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. RezaRs

      ۱۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      اُستا پس نه اون دفعه شخصی هم بهت گفتم ایطوره خودتم اینهمه پدالی باس میدونستی

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. porsche

      ۱۰ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      خوب بودن یا بد بودن بستگی داره…
      ۱=اگه یه خانواده سه نفره هستین (که بچه ۵.۶ سالشه) و شتاب برات مهمه عالیه(البتتو جاده خیلی نمیتونی بهش اعتماد کنی)
      ۲=اگه یه جوون مجردی و فضای بار برات مهم نیست ۲۰۶ تیپ پنج بهتره
      ۳=اگه خانواده چهار نفره هستید بهترین ماشین سورنه مخصوصا مدل ۹۵
      ۴=اگه یه زوج جوان هستید و فضای بار براتون مهمه بین پارس ،۲۰۶sd،سورن و ال ۹۰ انتخاب کنید
      اگه فضای بار مهم نیست تیپ پنج
      ۵=حالا میرسیم به بهترین سال ساخت…
      سورن=۹۵
      206sd=۹۳
      ال نود=۹۰
      پارس(که توسیه میکنم ۱۸۰۰باشه =۹۶یا۹۳(بستگی داره به پولت)
      ۲۰۶ تیپ پنج=۹۴
      ۴۰۵(که توسیه میکنم ۱۸۰۰ باشه)=۹۶یا۹۳(بستگی داره به پولت)
      ۶=من شخصا بین اینا سورنو انتخاب میکنم(مخصوصا توربو)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. RezaRs

        ۱۰ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1613 ديدگاه)

        پورشه ایتهمه بافتی به خوبی من نبافتی
        (سلاام علیکم خوش اومدین بیا ساکن یه شهر آزاد شو چیزای بهتری بخر مثلا املاک تو شهر خودتون و یه شهر ارزون تر آزاد میشه با فروش خونه خودش و خرید یکی بزرگتر تو شهر دیگه و با همون پوولی که گذاشته کنار برای ۲۰۶ یه چیز بهتر بخری البته اگه تهرانی)
        (
        جالبه تنها پیشنهاد خرید من برا ماشین همینه ولیی خدایی با توجه به اوضاع اقتصادی به نظرم یه ماشین با کیفیت و کم خرج ولی کمی گرون تر خیلی به صرفه تر ماشین ارزون تر داخلیه
        برا سفرم یه اجازست دیگه با پول رافور پرادو سوار میشی خدایی بده؟ اصلا رافور کجا پرادو کجا
        پرادو راهو ملت برات وا میکنند

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. GT

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    سلام لطفا یه مطلب در مورد گیربکس سکوئنشیال بنویسید تا بیشتر باهاش آشنا بشیم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ( Only she reminds me of love )

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    سردبیر از شما درخواست دارم کامنت های مربوط به دو فرد که مدام در حال سرک کشیدن زندگی خصوصی دیگران است را حذف کنید.
    ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. Mad.z.Max

      ۱۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      حاجی خودت خراب میکنی دیگه، فکر میکنی ملت حافظشون در حد سه روزه! خب خودت چند ماه پیش که به ماهان ارادت میورزیدی لای کامنتات هم سنتو گفتی هم محل زندگی هم ماشین بابای محترم…
      بعد یهو چندروز تایم امتحاناتت میری غیب میشی، بعد میای با یه اسم مثلا جدید، خودتو جای یه کاراکتر جدید جا میزنی، خب تهش همین میشه، ملت به روت میارن. چون حس میکنن … فرضشون کردی :)

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. ( Only she reminds me of love )

        ۱۱ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        اتفاقا من در اوج امتحانات مدارس بودم …..
        شما ها فکر کنید اصلا من کلاس اول هستم !
        در تَخَیُلاتِ خود بمانید…….

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. hssn

      ۱۱ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (477 ديدگاه)

      رستمی نژاد عمو ببین این تا وقتی سرک کشیدنه که تو نیای تایم آب خوردنتم تو پدال کامنت کنی
      وقتی تو این فضا ریز به ریز زندگیتو میگی ینی به دیگران این حقو دادی که راجب زندگیت نظر بدن پس اگ بفهمی میبینی تقصیر خودته
      پس بجا اینکه دیگرانو خراب کنی رو خودت کار کن خودتو درست کن که راه بهتریه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  9. Aliasn

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (93 ديدگاه)

    همه چیش عالی ولیی شیشه جلوو کجاس ؟ 🙂 این شرکت قبل از اینکه خودش ماشین بسازه مدت طولانی روی طراحی وساخت ماشینای فرمول یک با بقیه شرکت ها مثل فراری فعالیت وهمکاری میکرده و جزع اون شرکتایی هست که پشت پرده کارش رو به خوبی انجام میده و کمتر کسی اونو میشناسه . تو اینترنت هم که اسمشو به فارسی بزنی هزار تا چیز بی ربط میاد 😄😂🤣.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    مسخرست من اصلا خوشم نیومد….

    موافقم 1
    مخالفم 2
  11. محمد مختاری آذر

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    دالارا یکی از بهترین سازنده های خودرو های مسابقه ای هستش مخصوصا t12 با بدنه فیبر کربن و مخصوص وزن خودرو رو خیلی پایین میاره و اصلا هم نمیشه از دالارا ایراد گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا