سایر خودروهای اروپایی

معرفی نسخهٔ ویژهٔ لادا نیوا به مناسبت چهلمین سالگرد تولید

جذاب‌ترین خودروی قدیمی جدید!

در تاریخ ۵ آوریل سال ۱۹۷۷ بود که لادا ۲۱۲۱ یا همان نیوا با سیستم چهارچرخ محرک دائمی، تعلیق مستقل جلو و ترمزهای دیسکی جلو وارد خط تولید شد. این خودرو در ابتدا برای مناطق روستایی ساخته شده بود اما رفته‌رفته در شهرهای روسیه و حتی خارج از وطنش هم محبوب شد. در طول چرخهٔ زندگی طولانی لادا نیوا که هنوز هم ادامه دارد، حدود ۷۰ درصد از نمونه‌های تولیدشدهٔ آن به خارج از روسیه ارسال شده و به بسیاری از کشورهای اروپایی و ژاپن صادر شدند. در دههٔ ۸۰ حتی ساخت نسخه‌های فرمان راست از این خودرو موجب شده که به بازارهای دیگری هم راه پیدا کند. درمجموع بیش از ۴۳۰ هزار دستگاه از نیوا تاکنون صادر شده است که محبوب‌ترین آن‌ها نسخهٔ پنج‌در با فاصلهٔ محوری کشیده است.

lada-4kh4-40th-anniversary-edition

هرچند در ظاهر نشان نمی‌دهد ولی لادا می‌گوید نیوا در طول این سال‌ها به‌طور مداوم بروز شده است به‌گونه‌ای که یک نسخهٔ جدید بنام Urban یا شهری هم از آن ساخته شده که از تجهیزاتی چون تهویه مطبوع، سپرهای پلاستیکی همرنگ بدنه، رنگ‌های متالیک، رینگ‌های آلیاژی و بهبودهای داخلی سود می‌برد. در طول این سال‌ها حدود ۳۰ نمونهٔ مختلف از مشتقات نیوا تولید شده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به وانت، مینی‌ون، نمونه‌های چرخ بزرگ مخصوص مسیرهای باتلاقی، وسایل نقلیهٔ اضطراری، وسایل نقلیهٔ نظامی آبی-خاکی و حتی یک نمونهٔ مخصوص سیرک اشاره کرد که توسط یک خرس آموزش‌دیده رانده می‌شد!

lada-4kh4-40th-anniversary-edition2

حال امسال این آفرودر افسانه‌ای چهل‌ساله شده است و به همین دلیل لادا یک نسخهٔ ویژه از آن به مناسبت چهلمین سالگرد تولدش معرفی کرده است. البته لازم به ذکر است که از سال ۲۰۱۴ نام نیوا از این خودرو حذف شده و صرفاً لادا ۴×۴ خوانده می‌شود. انتظار می‌رفت این تغییر نام به خاطر ارائهٔ نسل دوم نیوا صورت گرفته باشد اما این اتفاق روی نداد و تولید همان نیوای قدیمی همچنان ادامه دارد. بااین‌حال آخرین گزارشات نشان می‌دهند که درنهایت در سال ۲۰۱۹ نسل دوم لادا نیوا بر روی پلت‌فرم نسل دوم رنو داستر به تولید خواهد رسید.

lada-4kh4-40th-anniversary-edition4

این نسخهٔ ویژهٔ چهل‌سالگی لادا نیوا که تصاویر آن‌را مشاهده می‌کنید، به خاطر سال آغاز تولید نیوا تنها در تعداد محدود ۱۹۷۷ دستگاه ساخته خواهد شد. این نسخهٔ ویژه در بیرون از رنگ‌های جدیدی چون بژ، قرمز، سفید، قهوه‌ای و خاکستری به همراه رینگ‌های آلیاژی جدید برخوردار است. لادا اما تغییراتی را هم در داخل نیوا ایجاد کرده است که شامل تریم نارنجی در صفحه آمپر، روکش چرمی غربیلک فرمان و رو رکابی‌هایی از جنس فولاد ضدزنگ می‌شود. علاوه بر این، برچسب‌هایی هم در داخل و خارج خودرو برای یادآوری نسخهٔ ویژهٔ بودن آن چسبانده شده‌اند. فروش این نیوا تولید محدود از ماه ژوئن امسال آغاز شده و هریک از آن‌ها شمارهٔ مجزایی از ۰۰۰۱ تا ۱۹۷۷ خواهند داشت.

گفته می‌شود نسل کاملاً جدید نیوا در پاییز سال ۲۰۱۸ در نسخه‌های سه و پنج‌در و با پیشرانهٔ جدیدی که جایگزین موتور ۱.۷ لیتری بنزینی ۸۳ اسب بخاری کنونی می‌شود معرفی خواهد شد. بااین‌حال معرفی نسل جدید نیوا پایانی بر طلسم تولید چندین دهه‌ای آن نخواهد بود چراکه برخی میگویند این خودروی چهل‌ساله همچنان به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار نسل جدید خود زنگی خواهد کرد و تولیدش کماکان ادامه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    کاش یه داشبورد جدید و مدرن البته مناسب برای آفرود براش طراحی میکردن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      درسته که طراحیش مال دهه 60 هست ولی ماشین جون دار و قابل اعتمادیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ماشین خوبیه کلا وسایل صنعتی روس خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علیرضا

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش ارزش پیکان راهم میدانستن آنچه که مینویسم دروغ نیست با پیکان جوانان سال ۱۳۷۰ با بی ام و ۲۰۰۰ آن هم در آزادی خودم میرفتم تماشا میدیدم پیکان جوانان چطور و چندین بار خودروی آلمانی را سوسکش میکرد(منتها باید بگم بی ام و کم ماشینی نیست و خیلی ها را بی ام و برنده میشد) ولی قدرش را ندونستن حالا به این وضع دچار شدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فيصل.

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    فقط کاربر طرفدار خودروی روسی کم داریم تو پدال تا تیممون تکمیل بشه ?، دم همه بچه ها ی پدال و تحریریه ش و کاربراش گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامیاب

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (499 ديدگاه)

      بزرگترین روسی باز پدال اینجاس :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. خسرو

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    این دیگه خیلی اسیر اصالته/ خطوط جانبی و قاب شیشه هاش قشنگ مال WWII /درکل بیرونش بامزه هست ولی داخل کابین خوب نیست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mercede kaviani

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوست عزیز امیر دهقان
    سپاس از مطلب عالی شما امیدوارم تا تولید ان خاتمه پپیدا نکرده وامیدوارم هیچ وفت خاتمه پیدا نکند امیدوارم بتوانیم این زیباترین اس یو وی جهان را در ایران خریداری کنیم
    با سپاس دوباره از مطلب فوق العاده شما در مورد این اتوموبیل بی نظیر
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامیاب

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (499 ديدگاه)

      کمتر کسی هست که درک کنه ماشین روسی یعنی چی
      زنده باشین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      کاش جیپ رانگلر و لندروور دیفندر هم میشد بیاد ایران. توی جنوب و استان فارس خیلی طرفدار داره.
      توی فیروزآباد هنوزم که هنوزه دیفندر( به لفظ محلی لاندیوِر) یه نماده.
      این نیوا به درد مناطق سردسیر ایران میخوره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ali

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    ماشینای روسی بدرد خودشون میخوره فقط…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. یوسف

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (743 ديدگاه)

    من این ماشینو تو ارمنستان سوار شدم، آفرود عالی داره ولی سواریش در حد تراکتوره و وقتی پیاده میشی انگار تو مخلوط کن بودی و قشنگ حس قطع نخاع شدن داری.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا