سایر خودروهای اروپایی

اولین کامیونت مسقف جهان ویژه کشورهای درحال‌توسعه

این خودرو برای کشورهای درحال‌توسعه با جاده‌ها و مسیرهای ناهموار طراحی‌ شده است

اغلب کامیونت‌ها با فضای بار باز عرضه می‌شوند و اگر مالک نیاز به فضای بار بسته یا مسقف داشته باشد باید خود بعداً به‌صورت مجزا این کار را انجام دهد؛ اما در حال حاضر یک روش کاربردی برای این مسئله ارائه شده است. شرکت «Global Vehicle Trust» که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده است، با هدف ساخت وسیله‌ای مقرون‌به‌صرفه جهت استفاده در کشورهای درحال‌توسعه، به‌تازگی محصول جدیدی را معرفی کرده است. ویژگی غیرمتعارف در رابطه با محصول جدید این است که کامیونت ساخت Global Vehicle Trust از ابتدا و در حالت فابریک به‌صورت مسقف ساخته می‌شود که آن‌را تبدیل به اولین کامیونت مسقف دنیا کرده است.

GVT-OX-1

کامیونت این شرکت OX نام دارد و قسمت بار آن به‌راحتی قابل جدا کردن است که به همین دلیل حمل‌ونقل OX به کشورهای مختلف بسیار ساده و ارزان خواهد بود. GVT (مخفف Global Vehicle Trust) می‌گوید که سه نفر می‌توانند قسمت بار این خودرو را در شش ساعت مونتاژ کنند. همچنین OX به‌اندازه‌ای جمع‌وجور است که شش دستگاه از آن در داخل یک کانتینر ۱۲ متری جا می‌شود. سپس سه نفر کارگر در مقصد می‌توانند فقط در ۱۲ ساعت کل وسیله را مونتاژ کنند.

GVT-OX-2

این کامیونت بسیار ساده طراحی‌شده و قادر به انجام کارهای زیادی است. ظرفیت حمل بار آن ۱۹۰۰ کیلوگرم و حجم باری آن برابر با ۷ مترمکعب است درحالی‌که وزن خاص آن تنها ۱۶۰۰ کیلوگرم بوده و فقط ۴.۳ متر طول دارد. به دلیل طراحی زاویه‌های مناسب و حدود ۲۵ سانتیمتر فاصله از سطح زمین، OX می‌تواند در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه با جاده‌های ضعیف یا حتی فاقد جاده حرکت کند. همچنین این کامیونت فوق‌العاده می‌تواند تا عمق ۱۳۰ سانتیمتری در آب حرکت کند. GVT پیش‌بینی کرده است که از این کامیونت در مناطق روستایی آفریقا یا کشورهای دیگر به‌منظور جابجایی آب، غذا، کود و دیگر موارد استفاده شود. کامیونت OX بسته به پیکربندی می‌تواند ۱۳ مسافر، ۸ بشکهٔ ۱۶۰ لیتری یا سه پالت چوبی را حمل نماید.

GVT-OX-3

دیگر نوآوری‌های GVT در این وسیله جهت کاهش هزینه‌های تولید، طراحی موقعیت نشستن راننده در وسط کامیونت است که موجب می‌شود OX به‌راحتی در هر دو دسته کشورهای رانندگی از چپ و رانندگی از راست مورداستفاده قرار گیرد. درِ عقبی کامیونت نیز به‌صورت ماجولار طراحی‌شده که به همین دلیل می‌توان آن‌را برداشته و از آن به‌عنوان یک رَمپ بارگیری استفاده کرد. فریم نیمکت آن هم مانند یک نردبان است که می‌توان آن‌را از جای خود بیرون آورده و برای مواقعی که کامیونت در شن یا ماسه گیر می‌کند مورداستفاده قرار داد.

GVT-OX-5

نیروی این کامیونت کاربردی توسط یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری دیزل متعلق به فورد ترانزیت تأمین می‌شود که قدرت تولیدی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال میابد. همچنین طراحی کامیونت OX توسط گوردون موری، طراح خودروی افسانه‌ای مک‌لارن F1 انجام گرفته است. وی در رابطه با این کامیونت می‌گوید:

کامیونت OX بدون شک یکی از جالب‌ترین و چالش‌برانگیزترین وسیله‌هایی است که من تاکنون در طول ۴۵ سالی که به طراحی خودرو می‌پردازم، طراحی کرده‌ام. حتی چالش‌برانگیزتر از مک‌لان F1. چالش‌های پیش روی ما برای طراحی و ساخت OX، کاهش هزینه‌های ساخت، دوام بالا و کاهش وزن وسیله بود».

GVT-OX-4

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. جنوب

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (315 ديدگاه)

    بسیار کار جالب و زیبایی کردن
    تا حالا هیچکس به فکر این قشر و این قسمت از بازار نبوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مجید

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    اگه دو دیفرانسیل بود بهترم میشد چون تو مناطق صعب العبور افریقا و اسیا خیلی کاربرد داشت تازه صندلی بدی داره نیمکت کامل!!!!!اهل جاده که تو کار هستن میدونن چی منظورم چیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      کاملا موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. HECTOR

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    گوردون موری یک طراح افسانه ای هست.
    اگه دوچرخه هم طراحی کنه من عاشقش میشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    بسیار عالی طراحی جدید با بازگشت به ریشه ها.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    قطعا تو چین انکاپ هم یه ستاره نخواهد گرفت ولی من از اون خروجی هوای جلوش خوشم اومد انگار یکم به فکر راننده هم بودن در کل برای بازار مناطق صعب العبور و ناهموار انتخاب خیلی خوبی مخصوصا که فضای خیلی مناسبی هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حميد

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    نمای ساده و رزان داره خیلی قالب سازی بدنه نیاز نداره چون فرم و منحنی نداره
    به هر حال دیفرانسیل جلو برا یک کامیونت نقطه ضعف. بشمار میره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    با توجه به قیمتش، خیلی کاربردیه، اما به هر حال، ایرادات خودش رو هم داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. صالح

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نیسان خودمون اگه کم مصرف تر بود از این خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا