سایر خودروهای اروپایی

تحول به سبک روس‌ها، رونمایی کانسپت لادا 4×4 ویژن در نمایشگاه مسکو

امسال در نمایشگاه خودروی مسکو خودروهای قابل‌توجهی رونمایی شدند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به رنو آرکانا اشاره کرد؛ اما این تنها خودروی برجستهٔ نمایشگاه مسکو ۲۰۱۸ نیست چراکه در سویی دیگر، خودروساز داخلی روسیه یعنی لادا هم از کانسپت قابل‌توجهی بنام ۴×۴ Vision پرده‌برداری کرده است. به نظر می‌رسد این کانسپت پیش‌نمایشی از نسل آیندهٔ اس‌یووی نیوا باشد.

۴×۴ ویژن یک طرح مطالعاتی است که توسط سر طراح لادا یعنی «استیو ماتین» و تیمش شکل گرفته است. وی یکی از طراحان برجستهٔ صنعت خودروسازی است که سال‌ها در مرسدس بنز و ولوو کار کرده و طراحی خودروهای مهمی چون مرسدس بنز M کلاس، S کلاس، مایباخ ۵۷ و ولوو S60 را در کارنامهٔ خود دارد. آقای ماتین در سال ۲۰۱۱ کار خود را به‌عنوان رئیس بخش طراحی لادا آغاز کرد و از آن زمان سعی کرده زبان طراحی جدیدی را برای این شرکت ایجاد کند.

۴×۴ ویژن که پرتوتایپ یک اس‌یووی تهاجمی و مدرن است را می‌توان برجسته‌ترین خودرویی دانست که تاکنون توسط ماتین برای لادا طراحی شده است. این خودرو چیزی در حد و اندازهٔ داچیا داستر بوده و همان‌طور که گفته شد پیش‌نمایشی از نسل آیندهٔ نیوا محسوب می‌شود. به همین دلیل بین این کانسپت و نیوا شباهت‌هایی در فرم کاپوت و گلگیرهای عقب دیده می‌شود اما ۴×۴ ویژن در دیگر قسمت‌ها با نیوای چهل‌ساله کاملاً متفاوت بوده و خودروی مدرنی به نظر می‌رسد.

«استیو ماتین» در مراسم رونمایی از این کانسپت گفته است:

«ما آمادهٔ آیندهٔ لادا هستیم و با ۴×۴ ویژن پتانسیل خود در ارائهٔ یک طراحی منحصربه‌فرد، تهاجمی و پرانرژی که با الهام از مدل افسانه‌ای نیوا شکل گرفته است را نشان داده‌ایم».

در جای‌جای این کانسپت، طرح X شکل که اخیراً به عنصر ظاهری اصلی محصولات جدید لادا تبدیل شده، دیده می‌شود. این ماشین روی رینگ‌های بزرگ ۲۱ اینچی قرار گرفته و در جلو و عقب هم به چراغ‌های LED مجهز است. طراحی جذاب ظاهری ۴×۴ ویژن اما به داخل آن‌هم کشیده شده و طراحان لادا با استفاده از تِم نارنجی روشن، جزئیات خاکستری و تریم آلومینیومی، فضای زیبا و مدرنی را ایجاد کرده‌اند.

در کابین این کانسپت همچنین صفحه‌نمایش بزرگی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده که دریچه‌های تهویه طرفین آن‌را احاطه کره‌اند. از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه این کانسپت روسی هم می‌توان به کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، صفحه آمپر دیجیتالی، نورپردازی داخلی، سقف شیشه‌ای پانوراما، اتصال بلوتوث، کروز کنترل و غربیلک فرمان سه پرهٔ چندمنظوره اشاره کرد.

فعلاً اطلاعات فنی چندانی از کانسپت ۴×۴ ویژن منتشر نشده و لادا صرفاً گفته است که این خودرو روی پلت‌فرم ویژه‌ای ساخته شده است. همچنین هیچ اطلاعاتی از پیشرانه یا پیشرانه‌های این اس‌یووی کامپکت نیز منتشر نشده اما بااین‌حال میدانیم که کانسپت ۴×۴ ویژن به یک گیربکس اتوماتیک با ضرایب سنگین و سبک مجهز است که این ویژگی در کنار فاصلهٔ زیاد از سطح زمین و اوورهنگ‌های جلو و عقب کوتاه، توانایی‌های آفرود قابل‌توجهی به آن بخشیده است.

این کانسپت ۴.۲ متر طول دارد که این یعنی حدود ۱۰ سانتیمتر از نسل دوم داچیا داستر کوتاه‌تر است اما از سوی دیگر کانسپت لادا تعلیق بلندتری داشته و از گلگیرهایی عضلانی برخوردار است. به‌طورکلی کانسپت ۴×۴ ویژن خودروی بسیار جذاب و قابل‌توجهی از سوی لادا محسوب می‌شود که بسیار راحت‌تر و لوکس‌تر از نیوای کنونی است؛ بنابراین امیدواریم این کانسپت با همین ویژگی‌ها به‌عنوان نسل جدید نیوا تولید گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. (Ali (Chevy nova

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (6810 ديدگاه)

    لادا محصولات سخت جون خوب مىسازه
    تو خودروسازان روسىه لادا خىلى خوبه

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      چرا حلبی سازهای ایرانی با خودروسازهای روسی همکاری نمیکنن؟تو این وضع تحریم که همشون رفتن از چینی ها که بهتره خودروسازهای روسی

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. حسن

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    جذاب و خوب و عضلانیه.
    یه جورایی تلفیقی از یک شاسی بلند و یک خودروی نظامیه.
    قابل توجهی کسانی که می گفتن روسها نمی تونن خودروی خوب طراحی کنند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      احتمالا موتور و گیر بکس محصول رنو با توجه به مشارکت با لادا یا از محصولات میتوبیشی شعبه چین با توجه به حضور چینی ها در روسیه باشه به همین دلیل ورودش به ایران دو تا اشکال داره اول اینکه ایرانی ها بخوان چینی بخرن میرن از چین میخرن چرا از واسطه دوم اگه قطعات رنو کار شده باشه که تحریم ها نمیزاره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. ایرانی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    اونا هم از نیوا رسیدن به این اونوقت ما رسیدیم به پراید 40 میلیونی و دنا 100 میلیونی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. m4

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (294 ديدگاه)

    تحول چی ؟؟؟
    ترکیب میتسوبیشی و یسری ماشینای آسیاییه !!!
    خط بدنه خدایی چیه :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمید

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    طراحش خوبه روس نیست روس‌ها طراحی خوبی ندارند این بد نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (552 ديدگاه)

    نمای بغل خوب نیست اگه بتونن کمی شبیه ایودی یا بی ام و در بیارن خوب میشه البته نه کپی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ali a

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (775 ديدگاه)

    هر کشوری که مونتاژکار بود یا یه دستی در خودروسازی داشت پیشرفت کرد و ما همچنان اندر خم یه کوچه ایم….تا قانون و سیستم هم تغییری نکنه هیچی عوض نمیشه…این ماشینم کانسپت هست تا عملی شدنش یا تعغیراتی داره یا طول میکشه برای تولید انبوه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مسعود

    ۱۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمتشون چنده؟
    توی ایران فروش و خدمات دارن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا