ام وی ام MVMچریسایر خودروهای داخلی

بررسی MVM 110S

ام وی‌ام ۱۱۰ یا چری QQ یکی از اولین خودروهای چینی است که به کشور ما وارد شد و آغازگر ورود سیل برندها و مدل‌های چینی به کشور ما شد. این خودرو که یک کپی ضعیف از دوو ماتیز بود، علیرغم انتقادات فراوانی که درزمینهٔ کیفیت و ایمنی آن وجود داشت، تنها به علت برخورداری از قیمت نسبتاً پایین توانست در بازار ما ماندگار شود. اما پس از سال‌ها عرضه با ظاهر و ویژگی‌های فنی ثابت، نیاز به تغییرات در این خودرو احساس می‌شد. درنتیجه مدیران خودرو اقدام به تولید نسخه فیس‌لیفت شده آن با نام MVM 110S کرد و در این روزها اولین سری‌های تحویلی آن در خیابان‌های ما دیده می‌شود. فیس‌لیفت ام وی‌ام ۱۱۰ شامل تغییراتی ظاهری و فنی می‌شود و آن را به خودرویی به‌روزتر تبدیل کرده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
در بخش ظاهری از کمپانی طراحی تورینو ایتالیا کمک گرفته شده است تا این خودرو را به‌روزرسانی کرده و باعث جذب مشتریان جدید گردد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تغییرات اعمال شده مثبت بوده‌اند و باعث تبدیل یک خودروی قدیمی، زشت و بی‌هویت، به خودرویی نسبتاً به‌روزتر، جذاب‌تر و هماهنگ‌تر شده‌اند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
کاملاً مشخص است که هدف طراحان MVM 110S ساخت خودرویی با ظاهری شاد و فانتزی بوده است تا باعث جذب جوانان و بانوان گردد که با در نظر گرفتن استانداردهای این کلاس از خودروها، می‌توان گفت که توانسته‌اند به این هدف نزدیک شوند. طراحی بخش‌های مختلف این خودرو تماماً با در نظر گرفتن همین هدف ساخته شده‌اند و از این نظر هماهنگی قابل قبولی بین بخش‌های مختلف آن وجود دارد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
نمای جلوی‌ام وی‌ام ۱۱۰S ظاهری خندان و بشاش دارد که بسیار جوان‌تر از نسخه قبل از فیس‌لیفت به نظر می‌رسد. چراغ‌های بزرگ و گرد با تغییرات کوچکی همچنان بر سر جای خود هستند، اما اضافه شدن خطی به قسمت بالای محل قرارگیری پلاک، باعث شادتر شدن چهره خودرو شده است. ورودی هوا نسبت به قبل بزرگ‌تر شده است و به قسمت‌های پلاستیکی سیاه رنگ اطراف چراغ‌های مه شدن متصل گردیده تا طرح لبخند بزرگی را تشکیل دهد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
در نمای کناری ضربه‌گیرهای پلاستیکی حذف شده‌اند و جای آن‌ها را خطوطی گرفته‌اند که با اتصال بخش‌های مختلف جلو و عقب، از سادگی نمای کناری کاسته‌اند. گلگیرهای خودرو کمی حجیم و عضلانی شده و چرخ‌های کوچک آن را دربر گرفته‌اند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
نکته جالب در نمای کناری محل قرار گرفتن دستگیره درب‌های عقب است که اگر قبلاً محل آن‌ها را ندانید، باید اندکی برای یافتن آن‌ها زمان صرف کنید. دستگیره درب عقب مماس با پنجره و به‌صورت زاویه‌دار تعبیه شده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
چیز دیگری به بسیار به بهبود نمای کناری خودرو کمک کرده است، عوض شدن طرح ساده پنجره‌ها، با طرح به عقب کشیده شده مدرن‌تر و اسپرت تر است و خطوطی که قبلاً بسیار ساده و صاف بودند، اکنون نرم‌تر شده و به شکل منحنی درآمده‌اند. علاوه بر این‌ها، سقف خودرو در قسمت عقب کمی به سمت پایین انحنا پیدا کرده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
در نمای عقب بهترین نکته حذف چراغ‌های گرد و احمقانه عقب و تبدیل‌شدن چراغ‌ها به حالت ستونی است. وجود کادر مشکی رنگ در اطراف شیشه عقب کمک شایانی به بهبود این نما کرده است و درمجموع نمای عقب را به سوپرمینی های مدرن بسیار نزدیک کرده است. در پایین نیز همانند بخش جلو، دو چراغ مه شکن عقب توسط نوار پلاستیکی ضخیم مشکی‌رنگی به هم متصل شده‌اند و همان حالت لبخند که قبلاً در نمای جلو شاهد آن بودیم را تکرار کرده‌اند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
درمجموع می‌توان گفت که طراحی خارجی MVM 110S نسبت به نسخه قبلی تغییرات قابل قبولی پیدا کرده است و توانسته است به یک سوپرمینی مدرن نزدیک شود. هرچند که باوجود ارتقای یک اینچی سایز رینگ‌ها نسبت به مدل قبلی، جا داشت که یک سایز دیگر نیز به آن اضافه گردد. درب صندوق‌عقب نیز بسیار کوچک است و احتمالاً نمی‌توان در حالت عادی روی فضای آن حساب چندانی باز کرد. البته صندلی‌های عقب این خودرو این امکان را دارند که به‌طور کامل جمع شده و فضای مناسبی را ایجاد کنند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
در داخل کابین MVM 110S نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز عالی شده است، مخصوصاً وقتی که به حجم بالای پلاستیک خشک به کار رفته در جای‌جای کابین دقت می‌کنیم. اما واقعاً پیشرفت نسبت به نسخه قبلی مشهود است. تریم داخلی کابین به رنگ مشکی درآمده است که در نوع خود جلوه بهتری به کابین داده است. علاوه بر این، طراحی داشبورد به‌طور کامل تغییر یافته است، محفظه‌ای بر روی داشبورد برای قرار دادن اشیا در نظر گرفته شده و در بخش‌هایی از داشبورد از رنگ نقره‌ای برای ایجاد تنوع استفاده شده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
طراحی صفحه کیلومتر نیز دچار تغییرات فراوانی شده است و کیلومتر شمار به‌صورت دیجیتال درآمده است. دیگر از سه دایره که وظیفه نمایش سرعت، دور موتور و وضعیت آب و بنزین را بر عهده داشتند خبری نیست، در عوض یک دایره بزرگ در پیش چشم راننده قرار خواهد داشت که تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را به وی نمایش خواهد داد.

درمجموع طراحی داخلی نیز از تغییرات مثبتی برخوردار شده است، هرچند که استفاده از پلاستیک خشک در کابین کمی بیش از حد است و باید حداقل در بخش‌هایی که تماس دست و بدن با آن‌ها زیاد است از جنس دیگری استفاده می‌شد.

از نظر فنی MVM 110S نیز نسبت به مدل قبلی تغییراتی داشته است. در مدل قبل، دو گزینه موتور با حجم‌های ۰.۸ و ۱.۱ لیتر قابل انتخاب بودند که به ترتیب توانایی تولید حداکثر ۵۱ و ۶۸ اسب بخار قدرت و ۷۰ و ۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را داشتند. این در حالی است که در نسخه فیس‌لیفت شده، تنها یک گزینه برای موتور در دسترس است که یک لیتر حجم دارد. این موتور یک لیتری سه سیلندر، توانایی تولید حداکثر ۶۸ اسب بخار (در برخی منابع ۷۰ نیز ذکر شده است) توان و ۹۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. درنتیجه حجم موتور کمتر شده است و توانایی آن اندکی بهبود یافته است. بیشینه سرعت این خودرو از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یافته است (که البته حرکت با این سرعت‌های بالا با چنین خودرویی اصلاً کاری عاقلانه نخواهد بود!) و مصرف سوخت ترکیبی آن به تنها ۴.۲ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضد لغزش است و در عقب از نوع غیرمستقل با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده می‌باشد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
یکی از نقاط ضعف بزرگ MVM 110 ایمنی پایین آن بود. تاکنون نیز اطلاعات دقیقی از تغییرات در بخش ایمنی آن در نسخه فیس‌لیفت اعلام نشده است. این خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو می‌باشد. همچنین دارای سیستم‌های ترمز ABS و EBD بوده و ترمز چرخ‌های جلوی آن از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. همچنین در هر دو تیپ آن، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب به‌صورت استاندارد وجود دارند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
از نظر تجهیزات جانبی MVM 110S با دو تیپ Luxury و Comfortable عرضه می‌گردد. قفل مرکزی با ریموت، سیستم پخش MP3 با پورت USB و بلندگوی استریو، شیشه‌بالابر برقی برای ۴ درب، فرمان هیدرولیک، بدنه و درب‌های تقویت‌شده، زیر پایی، چراغ رانندگی در روز، نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای، و صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی امکاناتی هستند که در هر دو نسخه به‌طور استاندارد وجود دارند.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
در تیپ Luxury امکاناتی مانند آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک، رینگ آلومینیومی، گرم‌کن شیشه عقب و برف‌پاک‌کن شیشه عقب نیز به تجهیزات فوق اضافه می‌گردد.

CHERY NEW QQ MVM 110S
CHERY NEW QQ MVM 110S
قیمت و شرایط بازار:
مدیران خودرو MVM 110S را در نسخه Comfortable با قیمت ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و نسخه Luxury را دو میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رساند. در این شرایط این خودرو نه‌تنها گران‌تر از پراید و تیبا ۲ قرار گرفته است، بلکه در ردیف خودروهای بزرگ‌تر و قدرتمندتری مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند قرار گرفته است. MVM 110 که اندک فروش خود در قبل را مدیون قیمت پایین خود و رقابت با پراید قدیمی و بی‌کیفیت بود، در حال حاضر کار بسیار سخت‌تری برای موفقیت خواهد داشت. این خودرو در گذشته از سرآمدان بی‌کیفیتی در بازار ما بود و اگر بخواهد پیشرفتی درزمینهٔ کیفیت نداشته باشد، احتمال موفقیت آن بسیار پایین خواهد بود. به نظر ما، بسیار بهتر می‌بود که مدیران خودرو برچسب قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان را بر روی هر دو تیپ MVM 110S قرار می‌داد. در شرایط قیمت‌گذاری فعلی، مدیران خودرو باید تلاشی جدی برای بهبود کیفی خودرو و بهبود خدمات پس از فروش انجام دهد تا بتواند افرادی که به دنبال یک خودروی کوچک و کم‌مصرف، برای کاربردهای درون‌شهری هستند را به خود جذب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۳۱ دیدگاه‌ها

  1. صابر

    ۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من قبلا ام وی ام ۱۱۰ نوع قدیمی ۴ سلیندر داشتم که علارغم کوچکی ولی توی جاده عالی کار میکرد البته از نظر سرعت نهایی! برای مثال ۱۶۰ تا میتونست بره و سربالایی رو خیلی خوب میرفت اما به چند دلیل فروختمش:
    ۱.صدای خیلی زیاد موتور داخل کابین
    ۲.صدای باد و محیط بیرون بخصوص در سرعت بالا
    ۳.ضعف در زمستان وجاده های یخبندان
    اما در مورد سایر موارد واقعا ماشین خوبی بود ولی اگه این ۱۱۰ هم مشکلات فوق رو داشته باشه به نظرم واقعا حیفه ۵۰ تومن رو بدی به این ماشین

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. 110اس 95

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من لاکچری مدل 95 دارم و تا الان 92هزار تا رفتم
    استهلاک خیلی پایینی داره
    لنت های جلو رو 80هزار عوض کردم
    صفحه کلاچ هنوز فابریک خودشه و عوض نکردم و همچنان عااالی کار میکنه
    لنت عقب رو دیروز روی 92هزار عوض کردم
    روغن گیربکسش رو دوبار عوض کردم
    تا الان اینهمه سفر میرم و ازش کار میکشم هیچوقت اذیتم نکرده که تو تعمیرگاه بخوام بمونم یا تو جاده نگهم داره
    سربالایی پابه پای ایرانیا میاد بدون فشار
    درکل عالیه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  3. من

    ۲۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تمام دوستانی که در سالهای 95 و 96 این خودرو رو خریدن و بهبه و چه چه میکردن و میگفتن از 206 بهتره کسانی بودن که 4 میلوین و ششصد پیش قسط و اقساط 4 ساله این ماشینو خریدن چه انتظاری داری طرف 4 و 600 داده ماشین صفر گرفته بایدنم بگه از 206 بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 6
  4. احسان

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه مدل ٩۵ کامفورت گرفتم البته به عنوان ماشین دوم حالا نظراتم رو عرض می کنم
    ١- ٨٠٠٠٠ تا تا الان که سال ١۴٠٠ است فقط روغن ، یکبار لنت و یکبار دیسک و صفحه عوض کردم هیچ خرج دیگه ای نداشته
    ٢-مصرف سوختش عالیه حرفی در این مورد نیست
    ٣- صندوق عقب جاداری نداره در حد یک ساک اما صندلی های عقب حالت جمع شدن داره
    ۴- لذت رانندگی اون با ٢٠۶ قابل مقایسه نیست خیلی سر تره
    ۵- شتاب قابل قبولی داره من ١٧٠ تا باهاش رفتم
    ۶- در جاده بیش از سرعت ٩٠ تا صدایی از سمت آینه به داخل میاد که کمی آزار دهندس ولی قابل رفعه
    ٧-کشش سر بالایی عالی هست
    ٨-ایمنی خوبی داره می تونید تصویر تصادفش رو با نیسان توی گوگل سرچ کنید .
    ٩- روغن رو به موقع عوض کنید تاثیر زیادی توی صدای موتور و شتاب داره
    ١٠- من خیلی راضی هستم . بخرید حالشو ببرید ماشین اول من برلیانس h320 هستش

    موافقم 15
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا