تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. نيما

    ۲۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من نه تیبا دارم و نه قصد خریدشو دارم فقط بخاطر علاقه به مشخصات فنی خودروها خیلی از نظرات دوستانو خوندم.بیشتر از هر چیز فک میکنم ما ایرانیها اول باید خودمونو درست کنیم.آخه شما که کیفیت خودرو را در کورس گذاشتنو سرعت ٢٠٠ تا می بینید چه انتظاری از مهندسین کارخانه های خودرو سازی دارید؟برادر من کسانی که این خودروها را طراحی می کنن امثال منو شما هستند.بهتره بدونیم خودرو برای آسایش ماست نه برای گرفتن جان ما.ولی ما ایرانیها اینقدر هنرمندیم که در کمتر از یک ماه که خودرو بی ام و i٨وارد ایران شد اولیشو چپ کردیم.حالا بنظر شما منتقدین محترم مشکل از خودرو بی ام و بوده یا از بعضی از ما ایرانیها که نمیدانیم ور باید هیجانات خود را تخلیه کنیم؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا یاری

      ۳۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیزی که اصلا اطلاع نداری از موضوع i8 بی ام دابلیو که اصلا داخل کشور نبوده ، می تونید از اینترنت عکس چپ شدنشو بگیرید ، خواهشا از موضوعی خبر ندارید ، اظهار نظر نفرمایید ، ممونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کورش

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و تشکر از سایت. من نزدیک یک ساله که تیبا دارم ماشین قابل قبولیه. هم باهاش مسافرت رفتم هم تو شهر.هم تند رفتم (170 km/s) هم ملایم.البته دیدگاه هر کس نسبت به ماشین داری فرق می کنه و بستگی داره چطور با ماشین طی کنه. قبلا پیکان و پراید و سمند هم داشتم که با توجه به عواملی از قبیل استهلاک و ایمنی و مصرف از سه ماشین مذکور بهتره و راضی تر هستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ای بابا خوبه دیگه مگه میخوایم با ماشین پرواز کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. جمشید

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تازه میخوام ثبت نام کنم و کلا در حال تحقیقم …چیزی که فکرمو خیلی الان درگیر کرده اینه که سر پیچا تعادل داره یا نه من که قبلا پراید وپیکان سوارشدم فکر کنم از اونا بهتره دیگه حالا نظر شما چیه سر پیچ با چه سرعتی میکشه یا نمیکشه ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۱۷ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      من تیبا دارم، قبلا هم پراید داشتم مشکلی در چرخش نداره این ماشین، مگر اینکه بخوای با سرعت غیر عقلانی و غیر منطقی بهش فرمون بدی که تو این مورد همه ماشینها تو این کلاس قیمت به مشکل میخورن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. اهورا

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من سه سال پراید)مدلش ۸۷( دارم الان تیبا ثبت نام‌کردم تحویل مهر نود و چهار .. چند بار تیبای دوستمو روندم از لحاظ شتاب تعادل و ترمز خیلی خیلی از پراید سره … همین دوسه روز پیش باهاش تو سر پایینی صد و شصت تا اومدم ماشین کیپ چسبیده بود به زمین درصورتیکه همون جاده را با پراید بیش از صد و بیست پنج تا میرفتم ماشین پرواز میکرد و ترمز هاش هم عملکرد خوبی داره … امیدوارم شانسم خوب باشه و ماشین بی نقصی تحویل بگیرم ولی در کل نباید ازش انتظارزیاد داشت به هرحال تو این رنج قیمت بد نیست …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید

      ۱۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      اسم پسر منم اهوراس. وقتی اسمتو دیدم گفتم بهتره یه نصیحت براردانه بهت بگم: اهورا جون تو رو خدا مواظب خودت باش آخه کدوم عقل سلیم میگه با 160 تا سرعت بیا پایین. قدر جوونیتو بدون خدایی نکرده پشمون نشی. اگه با سرعت 1000 تا هم بیای پایین چیزی رو ثابت نمیکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. خيراله

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یک ساله که تیبا دارم به نظر من ماشینه خوبیه تا 180 باهاش رفتم وراضیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایمان

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا ازشون نگذره
    یه بنده خدایی رو میشناسم کلی قرض کرد خرید تیبا رو تا الان فقط 2 میلیون خرج لنت جلو و عقب و واترپمپ و تسمه تایم و استپر و … کرده
    تنها هنر ماشین های ایرانی اینه که تو 3 ماه اینقدر قطعه خراب توشون پیدا میشه
    واقعا هنره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسین

    ۱۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    در توضیحات تیبا گفته شده که: “در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!”
    خوب میخواستم بدونم که اگر لاستیک های ماشین را با نوع با کیفیت و کمی بزرگتر تعویض کنیم این مشکل حل میشود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی شقاقی

      ۱۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      من چنین چیزی رو حس نکردم البته لاستیک ماشین من 185 مارک کورسا هست که کیفیت بالایی داره تیبا تو سرعت بالا چسبندگی خوبی به جاده داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کوروش

      ۱۷ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      استفاده از لاستیک خارجی و با کیفیت در چسبندگی ماشین بی تاثیر نیست و پیشنهاد میکنم که از شر لاستیک ایرانی خلاص شی ولی لاستیک برای ماشینی که ای بی اس داره بهتره از سایز استاندارد خارج نشه تا سیستم ای بی اس بدون نقص کار کنه، چرخش پشت ماشین هم یه مقدار پیاز داغش زیاد شده و جای نگرانی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. علی شقاقی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام یک ساله تیبا دارم در کل کیفیت خوبی داره شتاب عالی ولی ترمزش نسبت به شتابش ضعیف تره بدی دیگش هم دور فرمانشه که تو بریدگیهای کوچیک مشکل ساز میشه مصرفش اول خوب بود ولی الان یه کم رفته بالا استهلاک پایین بدنه محکم هندلینگ خوب مثل سمند اگر هم ماشین زو بخوابونین بعداز یه مدت تو دست انداز ها یا سرعتگیرها با چهار سرنشین لاستیک به گلگیر میخوره و جلو بندیش به مشکل میخوره که بیشتر بعلت خرابی بوش زیر سپره زیر بندی فوق العاده محکم و با کیفیتی داره یکبار جلو بندی رو باز کردم و فقط بوش زیر سپر که به کف خورده بود خراب شده رو عوض کردم
    در کل تو خرید تیبا با این قیمت شک نکنید ماشین خوبیه من ازش راضیم اکثر اوقات تو اتوبان راحت 180 تا رو پر میکنم چند بار هم امپر چسبوندم ولی اگه با سمند و پژو بخواین سرعت بگیرین بعد یه مدت سر سیلندرپیاده میکنه
    بخاری و کولرش هم عالی مثل ال 90 کار میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حامد مکانیک

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت پدالی ها. من علاقه ی زیادی ب خودرو ی تیبا داشتم. بخاطر همین با کلی علاقه برای شرایط فروش به یه نمایندگی فروش رفتم. اونجا یه شرایط جالبی به من گفتن. مثلا بیمه بدنه مجانی تا اتمام اقساط. بدون ضامن. یا حرفایی که ببخشید متقاضی رو جذب کنن.خلاصه ماشین قبلیم فروخته. وتصمیم به خرید مراجعه کردم. که اونجا گفتن یه ضامن با دسته چک برای پرداخت اقساط. خوب ضامن رو زنگ زدم که بیاد طرف در حال آمدن بود. که به من گفتن 13 ملیون باید بدی . بعد گفتن ن باید 14.200 باید بدی خلاصه منم هرطور بود تهیه کردم بعد گفتن ضامن باید چک هاش معتبر باشه و یه پرینت از حسابشو بیارین. بعد گفتن یه چک پشتیبان هم از یه فرد دیگه و پرینت حساب قوی برامون بیار.خلاصه یه دوساعت ی فقط میدویدم . با هزار بدبختی. نوشتنی ها تمام شد و گفت فردا ماشین حاضره ولی یه شیرینی بده وهمین الان ماشینو ببر. خوب منم 65 تومان بهشون دادم و با بشکن ماشینو استارت و گاز به سمت مغازه. خلاصه یه ماهی ازش راضی بودم که کیلومتر به 4000 تا رسیده بود رفتم تهران و شمال و… پنج نفر بودیم و ماشین دیوانه وار میرفت و همه ماشینارو لوله کرده بود.برگشتن دامغان رو خروج شدیم و رو به روی نمایندگی عقاب اسکانیا ماشین ریپ زد و خاموش شد. ساعت 5 بود که زنگ زدیم امداد سایپا. بعد از نیم ساعت تو هوای گرم اومده. و مشغول شد منم که سر رشته داشتم گفتم پمپ بنزین سوخته. و طرف که میگفت ن خلاصه بعد یه نیم ساعتی ماشینو با جرثقیل بلن کرده و به سمت دامغان رفتیم ساعت 6:40 بعد از ظهر رسیدیم که گفت نمایندگی تعطیله. تو اون شهرغریب باید تا صبح میخوابیدیم. که نمیشد. طرف هم گفت شما قطعه رو بخر و بده یه تعمیرکار عوض کنه. من که میتونستم عوض کنم اچارامو در آوردم که خلاصه مشغول شم.که قطعه هم میگفتند 400 هزار تومن بخر و پولشو نمایندگی مشهد بهت میده. منم دنبال قطعه. ساعت شد 7:30 که پیدا نشد و پمپ خالی شو خریدم که با پراید یکی بود40هزار. که باز طرف گفت تو اعصابت خرابه نمیتونی عوض کنی. که بعد مارو برد یه تعمیرگاه آزاد که اونم تو مدت نیم ساعته رامون انداخت. بعد طرف فاکتور نمایندگی دادو گفت تمام هزینه رو نمایندگی شهرتون ( مشهد) پرداخت میکنه. خلاصه 9:00 شب راه افتادیم به سمت مشهد. که به سلامتی رسیدیم و بعد خستگی راه رفتم نمایندگی ورزنده. داستان و گفتمو. در جواب خندیدو. گفت شانست قطعه رو کامل نخریدی این سفر اول م بود. که بیزار شدم از ماشینو خدمات و نمایندگی و…. که چند روز بعد گیربکس به صدا افتاد. که باز رفتم نمایندگی. که باز در جواب خندیدو گفت با سرمکانیک صحبت کن که اونم گفت یه نصیحت. که فقط بفروش. خلاصه باز چند روز دیگه ساعت داشبورد سوخت. باد تو کابین میومد .در های عقب رو با لگد باید میبستیم. چرخ های عقب چرب میکرد. ترمز ها به صدا افتاد.در کل ترمزش ضعیف بود نسبت به پراید یا هر ماشینه دیگه.اول دنده یک دکه میزدومیرفت. کلاچ سفت داشت میشد دنده ها دو دستی باید جا میزاشتی. هور هور داخل اتاق دیوونت میکرد. دریچه داشبورد هم افتزاحه. چون تکی بسته نمیشد..کلید شیشه بالابر عقب هم جاش افتضاح بود. دسترسی بهش چه سرنشینان عقب چه خود راننده سخت بود. بخاطر همین مجبور به فروش شدم که دادمو یه 132 مدل 90 گرفتم که در حال روشن بودن دو بار استارت زده بودم. آسایشی که پراید اشغال داره تیبا نداره. خلاصه خیلی طولانی شد ببخشید. که سرتون ب درد اومد. حامدم از مشهد مکانیک خودرو سنگین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      داداش به نظرم شما در ظاهر تیبا خریدی اما در باطن ازش انتظار لکسوز داشتی!!!
      درسته 24 میلیون هم قیمت کمی برای این ماشین رده پایین نیست ولی چه کنیم که تو همین حد بهمون آش میدن!!!
      در کل باید از تیبا در حد خودش انتظار داشت و نه بیشتر.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. وحید

    ۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من چند وقتی تیبای 2 گرفتم قبلا هم پراید داشتم یعنی چند سالی با پراید سر و کله زدم . نباید زود قضاوت کرد چون واقعا تیبا با پراید قابل قیاس نیست تو گرمای تابستون وقتی کولر پرایدو روشن میکنی فقط همون جایی رو ک دریچه ، باد خنک میده رو احساس میکنی و از نظر شتاب و استحکام و جلو بندی و فنر و فرمون و …. با هم نمیشه مقایسه کردو مخصوصا تیبا 2 و ظاهرش خیلی قشنگتره ولی ی چیز کلی میشه تو نظر دوستان به قوت مشاهده کرد اینه ک ماشین تو ایران مثل هندونه میمونه حالا فرق نمیکنه چی باشه شانس یکی خوب در میاد ازش راضیه واسه یکیم بد درمیاد و ازش نالانه. امیدوارم ماشین همه خوب دربیاد و خوش شانس باشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مصطفي

    ۲۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و احترام
    من تیبا نداشتم ولی 5 یا 6 ساله پراید دارم یه دور با تیبای رفیقم زدم زیرپاش فوق العاده است.
    فقط دوسدارم بدونم اصطحلاکش چطوره؟چون پراید واقعا ماشینه اذیت کنی نیست.
    با تشکر از پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیوان

      ۲۵ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ماشین فوالعاده ایه قدرت و سرعت رو نمیشه با پراید مقایسه کر ضمنا اتاقش مثل سمنده خیلی محکمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (103 ديدگاه)

        احسنت

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. کیوان

    ۲۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به دوستان
    تیبای من ماشین فوق العاده ای در اومده خداییش اما یه مشکلی داره که روی بعضی از دست اندازها فنرای جلوش بد کم میاره انگار تا آخر کمک فنراش باز میشه و یه صدای بدی میده.کسی اگه میدونه مشکلش چیه راهنماییم کنه لطفا.مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مرتضی

    ۲۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و عرض و ادب و احترام خدمت همه‌ی متنفرین و ارادتمندان تیبا. آقا قبل از این‌که نظراتم رو راجع به تیبا عرض کنم یک مسأله‌ای خیلی عجیبه؛ چرا راجع به یک ماشین آن‌چنان متعصبانه حرف می‌زنیم که انگار یک مسأله‌ی ناموسیه؟ آخه یعنی چی؟ اگه به‌نظرتون خوبه، با ذکر دلیل بنویسید خوبه و اگر هم فکر می‌کنید خوب نیست باز هم با ذکر دلیل بنویسید خوب نیست؛ نیازی به توهین و تمسخر هم نیست. بعضیا طوری از یک محصول یا یک برند دفاع می‌کنند که انگار خودشون نشستن تو خونشون طراحی کردن و ساختن؛ یعنی از خونوادشون بعیده این‌طور دفاع کنند! این رو تو نظرات راجع به برندهای موبایل هم می‌تونید ببینید.
    اما درباره تیبا؛ بنده نظرم رو صرفا به‌عنوان کسی که حدود یک‌ساله یک تیبای مدل 90 رو خریدم عرض می‌کنم. از مزایای این ماشین باید بگم که واقعا رانندگی باهاش از پراید بهتره؛ یعنی این‌طور نیست که بگید انگار دارید با پراید رانندگی می‌کنید. حس بهتری داره. مصرف ماشین نسبتاً کم و مناسبه (چیزی حدود 5 و نیم لیتر در جاده؛ البته بدون کولر). بخاری و کولرش خیلی بهتر از پراید هست. از نظر بدنه هم بهتر از پرایده؛ چون هم محکم‌تر هست و هم سنگین‌تر. شتاب و سرعت و قدرت موتور هم به نسبت خودش و در این رنج قیمت عالیه؛ هرچند با این تیپ ماشین‌ها و مخصوصا تو جاده‌های ایران اصولا از صد و ده و صد و بیست بیش‌تر رفتن یه‌جورایی حماقته و انشاالله با این قوانین جدید راهنمایی و رانندگی دیگه اگه پورشه هم داشته باشی بیش‌تر از صدوبیست نمی‌تونی بری (پس رو ملاک سرعت خیلی مانور ندید).
    اما در مورد معایب؛ مهم‌ترین و بنیادی‌ترین عیب تیبا از نظر من اینه که یک‌ هارمونی و هماهنگی بین اجزای اصلی ماشین (یعنی گیربکس، جلوبندی، موتور و بدنه)‌ وجود نداره و خیلی از ایراداتی که دوستان هم مطرح کردن برمی‌گرده به همین ایراد. این رو من از یکی از مهندسین رسمی سایپا هم شنیدم. مثلاً جلوبندی زود به صدا میاد و یا خراب می‌شه؛ دسته‌موتورها هم زودبه‌زود عیب می‌کنه؛ رادیات ماشین به نسبت قدرت و حجم موتور کوچیکه و به همین دلیل تو سرمای زمستون هم بعضی وقت‌ها تو حالت درجا، آمپر تا وسط میاد؛ گیربکس نسبت به قدرت موتور ضعیفه؛ کلاچ هم همین‌طور (که البته کلاچ رو میگن تو مدل‌های جدید اصلاح کردن؛ حالا چطور اصلاح کردن و آیا جواب داده، بنده نمی‌دونم) و… مواردی از این دست. در مجموع این ماشین خیلی محکم و منظم مونتاژ نشده. عیب مهم‌ دیگه هم گرونی و بعضا کم‌یابی بعضی قطعه‌هاست. اون‌وقت جالبه که بعضی از قطعاتی هم کم‌یابه که اصلا به فکرتون نمی‌رسه و یه موقعی بدجور محتاج می‌شید؛ مثلا یه صافی بنزینش رو من چند هفته پیش می‌خواستم عوض کنم کلی گشتم حتی چندتا نمایندگی رو هم رفتم نداشتن! یا همین هفته گذشته گیربکسش به صدا اومده بود؛ مکانیک باز کرد و گفت دنده‌ی پینیون شکسته؛ فقط یکی از نمایندگی‌ها (تو شهر قم) داشت؛ اونم هشتادهزار تومن قیمتش بود؛ درمجموع با دستمزد شد دویست و پنجاه هزار تومن. حدود دوماه قبل هم زیروبندی ماشین رو با هشتصدهزار تومن درست کردم (چهار تا فنر و دوتا دیسک جلو)؛ تعمیرکار می‌گفت اگر پژو بود هزینش می‌شد پونصد تومن.
    درمجموع یه‌جورایی هزینه نگهداریش مثل ال 90 و ریو هست. حالا صلاح مملکت خویش خسروان دانند. من اگر وضع مالیم خوب بود دوست داشتم نگهش دارم؛ چون شتاب و سواریش خیلی خوبه. ولی مجبورم بفروشم؛ چون هزینه قطعات و تعمیراتش بالاست؛ اصطحلاکش هم فکر می‌کنم بالاست.
    ببخشید طولانی شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۹ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      یعنی این همه هزینه داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. javad

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مگه صافی بنزینش همون صافی پراید نیست!
      در هر صورت خیلی از این ایرادات بستگی به مصرف کننده داره من دوستی دارم سوار هر چیزی میشه ازش راضیه کلا آدم ایراد گیری نیست
      از طرفی آدم هم دیدم صدای وزوز میشنوه میگه ماشین آشغالیه و دوزار نمیارزه و کلا غر میزنه دوستان لطفا اگر میخواید راجع ماشین تحقیق کنید که ان شاالله بخرید به سیستم روحی روانی طرف هم دقت کنید!
      من بسیاری از این ایرادات رو درپژو پارس قبلی خودم هم دیده بودم چه برسه به تیبا کلا ماشین ایرانی همینه باید باهاش بسوزی و بسازی یا اینکه پول کنار بذاری یه ماشین خارجی بخری!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Babak

        ۲ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        خوب اومدی…
        دمت گرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. حامد

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    حالا تیبا بخریم یا پراید.برای من هزینه نگهداری خودرو مهمه.من تیبا رو به پژو سمند ال ممد و … ترجیح میدم.پراید یا تیبا؟کدام را بخرم؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. شیما

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام

    من تازه تیبا ثبت نام کردم. ماشین دوممه. به نظرم یک کم زشته اما ماشین ماشینه و مزش به اینه که خودم خریدش نه پدرم. تیبا 2 تقریبا کم کم 4 میلیون گرونتر بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ماهان

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام حالا من بگم اقا از شرکت خریدم استارت زدم امدم خونه دیدم زیرش روغن میده بردمش بیرون مکانیکی تا سیلند ماتورش رو باز کردن نزدیک 400هزارتومان خرجش کردم الانم 3تا کمکش خرابه بعضی وقتها هم یک صدای عجیبی میده از ماتورش خدایش موندم پراید داشتم خیلی خوب بود اشتباه کردم بخدا غلط کردم اطلا هم خدماتش خوب نیست اقااا نخرین نخرین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. غزل

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام… مگه از شرکت گرفتی گارانتی نداشت….چرا بردی مکانیکی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مسعود

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مال منم از صفر روغن ریزی داشت بردم چنتا نمایندگی تا بزور درست شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. مصطفي

    ۹ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیز مطمئنی ماشینی که خریدی تیبا هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. میلاد

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تیبا داشتم خیلی ماشین غیر استاندارد و آشغالیه پراید خیلی بهتر از تیبا هستش
    تیبا هیچ وقت 170 تا نمیره سرعت آخرش 140 تاست یهنی اگه شما باهاش 140 تا بری کیلومتر 180 نشون میده کیلومترش هیچ موقع درست نیست برید با جی پی اس تست کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۸ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوست عزیز gps گوشی موبایل تا 30 کیلومتر تو تشخیص سرعت و 13 متر تو لوکیشن خطا داره….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هیچ تعصبی ندارم. اصلا هم از قیافه تیبا خوشم نمیاد ولی راحت ۱۹۰ تا میره. اینو فقط از روی کیلومتر شمارش نمی گم. دوستم که MG,, مدل gt داره با ماشینش همراه ما بود و اونم همین سرعت را ثبت کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. masoud

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من بیشتر از یکسال این ماشینو داشتم و اگه بخوام یه نقد منصفانه بگم براش ،تقریبا ماشین نرمیه و از پراید خیلی سر تره ولی مشکلات ریز و درشت ناشی از مونتاژ و طراحی این ماشین واقعا دل آدمو میزنه . سوارش که میشی صداهای ریز و درشته که از درودیوار این ماشین درمیاد، ایمنی پایینی هم داره و درمورد تولیدات اخیر،” کیفیت رنگ این ماشین” واقعا تاسف باره! موقع فروش هم یکم ضررش زیاد تر از بقیه ست .
    حالا خودتون تصمیم بگیرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امین

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من قبلا پراید داشتم یکسالی هست تیبا خریدم نسبت به پراید راحت تر است بیایید تعصبی برخورد نکنیم برای کسانی که واقعا بخوان استفاده صحیح کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. پژمان

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، من از سال 90 (حدود 5 ساله) تیبا دارم(کارکرد 135000 کیلومتر). فقط میشه گفت که از پراید بهتره. قابل مقایسه با 206 و ریو و . . . نیست. موتور قوی تری مخصوصاً در سرعتهای بالای 120 کیلومتر نسبت به پراید داره و در دنده 4 و 5 خیلی سرحال تره. وقتی کولر میگیری مثل پراید افت قدرت ماشین را حس نمی کنی. ترمزها اوایل خیلی بهتر از پراید بودن ولی الان حس میکنم که افت کرده که شاید بدلیل لنت های نامرغوب باشه! موتور ماشین در این مدت تقریبا بی عیب کار کرده و فقط یکبار دریچه گاز را تعویض کردم با هزینه 180 هزار تومان. گلویی رادیاتور که درب رادیاتور روی آن بسته میشه در کیلومتر 40 هزار از حالت دایره ای خارج شد و بیضی شکل شد ولی فعلا کار میکنه. گیربکس در کیلومتر 90 هزار ناگهان صدا دار شد و ظرف 2 هفته از شدت زوزه گیربکس دیگه نمی شد بدون جلب توجه عابرین سوارش شد! هزینه تعمیرش حدود 400 هزار شد. جلوبندی را در کیلومتر 130 هزار بعد 5 سال برای اولین بار تعمیر کردم که با هزینه تعویض کمکهای جلو حدوداً 500 هزار تومان شد. با همه این مسایل معتقدم که فقط میشه گفت که از پراید بهتره همین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. کوروش

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر چی پول بدی اش میخوری اگر ماشین خوب و استاندارد میخاهی تویوتا بخر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. hasan

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان گل و عزیزان سایت پدال من حدود ده ماهه که یک تیبای دو گانه خریدم و الحمدلله ازش راضیم به نظر من که ماشین خوبیه نسبت به قیمت خودش و این رو اکثر کسایی که این ماشین رو دارن قبول دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سمیرا

    ۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و خسته نباشید به همه. آقا من قصد خرید این ماشین رو دارم اما تو یسری نظرا پرایدو برتر دونستین!! اقایون برای ی خانوم ک با پول خودش میخاد ماشین بخره پراید بهتره یا تیبا؟؟ بین مدلای تیبا EX از همه بهتره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. فرشید

    ۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم میخوام بخرم منتها نمیدونم تیبا 2 صفر بخرم یا 206 تیپ 2 کارکرده مدل 86 تا 88 …
    حدس میزنم206 بهتر باشه لطفا هرکی تجربه داره راهنمایی کنه دوستان…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محمدرضا

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من از سال 90 تیبا دارم .تا الان که میشه 5 سال و 2 ماه.قطعات عوض شده ازموتور تسمه تیم بوده و صفحه کلاچ که همه میدونن به طور عادی بعد از اینهمه کارکرد احتیاج به عوض شدن داره .دیگه چیزی خراب نشده.شتاب خوبی داره و از لحاظ سرعت و کشش عملکرد خوبی داره .خطای کیلومتر در سرعت 120km هشت کیلومتر بود که البته باید بگم جی پی اس هم به دلیل فاصله ی ماهواره ها تا زمین خطا داره .در سرعتای بالا من به هیچ وجه لرزش فرمان و فرمان گریزی از ماشین ندیدم و به جرئت میتونم بگم با نهایت سرعت میتونید با یک دست ماشینو کنترل کنید.مصرف سوختش پایینه(مال خودم 6 لیتر در 100km)ظمنا حداکثر قدرت هم توی کاتالوگ خودرو 89 اسب بخار زده شده.معایب:صدای داخل کابین اگر ادم ارامش طلبی باشید اذیت کنندس و میشه با نمد زیر کاپوت بهترش کرد.کیفیت اجزای داخل کابین نا امید کنندست.تا حدود یک سال از باز و بسته کردن در های خودرو کلافه میشید اما بعدا خوب میشن .میشد از لاستیکهای کمی پهن تر استفاده کنن تا جلوه ماشین یکم بهتر بشه اما اینکارو به گردن مشتری انداختن.انباری های خودرو چندان کیفیت و مقاومت ندارن.هر دو سال یک بار باید عوض بشن. توصیه میکنم کاتالیست خودروتونو بعد از 2 الی 3 سال بردارید تا نفس خودرو گرفته نشه یا اگر پوادار هستین یکی رو جایگزین کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مهرداد

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من چهار ساله تیبا دارم باهاش هر سال مسافرت میرم یه ماشین خانوادگی خوبه در کل از خانواده پژو سمند بهتره تا الانم فقط چیزای مصرفی براش خرج کردم موتورش هیچ مشکلی نداشته داشتبورد و درهاش برعکس سمند و پژو دوستام اصلا صدا نداره باهاش آروم رانندگی کردم تند رفتم کلا نسبت به رقباش خوبه …مصرفش هم تو سرعت نود تا صدی چهار و نیم لیتر هست تو سرعت ۱۲۰ تا صدی پنج و نیم میخوره مصرفش خوبه داخل شهر هم شیش و نیم تا هفت لیتر مصرف میکنه سرعتم باهاش دویست کیلومتر رو رد کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسن

    ۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تو کاشان خط تولید تیبا کار میکنم نخرید سرطانه یه سر به نمایندگی سایپا بزنید 80 درصد ماشینایی که برا خرابی اوردن تیباست یه تیبا اورده بودن از 30 تا بیشتر نمیرفت اخر مجبور شدن موتورشو عوض کنن ماشین ساختن خود مهندساشونم نمیتونن تعمیرش کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. افشین

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کاش به جای اینکه طراحی خودرو رو به جای مهندسان ایرانی بدن به بچه های دبستانی مطمئنا زیباتر و معقول تر طراحی میکنن اخه این چه قیافه ایه که برای این خودرو طراحی کردن بسیار بد ترکیب

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا