تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. فرشید

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خیلی تو بحث ماشین حساسم و الکی از ماشینی اعلام رضایت نمیکنم من همه جور ماشین داشتم از هیچ کدوم اندازه سمند بخاطر راحتی و لذت رانندگی راضی نیستم ولی زیبا از 405بهتره قابل مقایسه با پراید نیس ماشین خوبیه باید مراعات کنی تو دست انداز و چاله چوله نزنی ایرادش گیربکسش هست که موتور دیگه موتور پراید نیس ولی گیربکس همونه دنده ها رو قلق خاصی داره جا بزنی

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. نیما

      ۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (10 ديدگاه)

      جدیدا همه میگن قیمت تیبا خیلی مناسبه موتورش هم مثل سیلو و ریو و ورنا 1500 نرم و کم مصرف و پرشتاب هست اتاقش هم خیلی محکم تر از پراید و پژو 30 سال پیش است و مثل 206 بیضی شکله، سیستم تعلیق نرمی داره و ترمزش ریو هست!!!! اینجوری که می گن باید یه بار سوار تیبا بشم اگه خوب بود پرایدو ردش کنم تیبا بخرم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. اسی

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نگاه منفی : آخه چقدر ماشین بی کیفیت ایرانی سوار شیم.
    نگاه مثبت : درسته که خودرو بی کیفیت ایرانی سوار میشیم ٬ اما خدا رو شکر که گاو و گوسفند سوار نمی شیم.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. علی

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ماشین بسیار نرم و عالی فقط جنس قطعات درون کابین و حتی روکش صندلیها از بدترین جنسهاست داشبورد با یه ناحن کشیدن خط میوفته سطح کیفی قطعات پایین است مثل بلبرینگ کلاچ ولی راننده نسبت به سمند و پژو با این خودرو نسبت به راحتی ومصرف سوخت وقطعات احساس بهتری دارد ،امسال که 96است من صفر گرفتم و ریزبینانه از ماشین تست گرفتم و فیلم گرفتم و برای سایپا فرستادم ایشالا ایرادات را حل کنن تا مردم احساس بهتری به خرید خودروی داخلی داشته باشند

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. علیرضاض

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین بسیار نرم و عالی فقط جنس قطعات درون کابین و حتی روکش صندلیها از بدترین جنسهاست داشبورد با یه ناحن کشیدن خط میوفته سطح کیفی قطعات پایین است مثل بلبرینگ کلاچ ولی راننده نسبت به سمند و پژو با این خودرو نسبت به راحتی ومصرف سوخت وقطعات احساس بهتری دارد ،امسال که 96است من صفر گرفتم و ریزبینانه از ماشین تست گرفتم و فیلم گرفتم و برای سایپا فرستادم ایشالا ایرادات را حل کنن تا مردم احساس بهتری به خرید خودروی داخلی داشته باشند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. هادی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان. من یه سمند se مدل 91 دارم یک سال نشده 2 بار واشر سر سیلندرش سوخت.که عوض کردم.بار اول مجبور شدم سر سیلندر و م عوض کرده که فرانسوی دست دوم گزاشتم روش.هر دفعه یه مشکلی براش پیش میاد .درجه بنزین اگه باک خالی باشه نصفه نشون میده.درجه آب که به نصفه نرسیده روشن میشه.صفحه کلاج هم نو فرانسوی گزاشتم باز صدا میده.ماشین رو میخوام بفروشم یه تیبا 94 بگیرم که 20000 کارکردشه.به نظر شما چیکار کنم سمند رو نگه دارم یا بفروشم.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محسن م

      ۱۵ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من سمند داشتم بدبخت شدم،هر وقت جلوی ضررو بگیری خوبه،منم میخوام تیبا بگیرم،البته یک سال کار کرده،ولی اعتراف میکنم سواری و راحتی سمند خوب بود

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. حامد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هادی جان
    ازتیبااز سمند ی که داری خیلی بهتره
    مطمئن باش

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. جواد

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من همون پراید هم باز از تیبا بهتر. حداقل چند سال جواب خودشو پس داده ،البته منظورم ماشین با رنج قیمت 25ملیونه.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  8. جواد

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدایش تیبا با چهارصد و پنج اصلا قابل مقایسه نیستن.تیبا رو باید فقط با پراید و ام وی ام پانصد وسی مقایسه کرد .

    موافقم 0
    مخالفم 5
    1. محمدرضا

      ۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      تیبا نرم و کم مصرف و پرشتاب هست موتور 1500 خوشنام مثل ریو و سیلو و ورنا داره که هم کم مصرف هست و پرشتاب و کم استهلاک، سیستم تعلیق نرم تیبا همه جا معروف هست

      موافقم 4
      مخالفم 0
  9. اشکان

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان در شرایطی که ناچارا وضع کیفی خودروهای ایران را بپذیریم دور از انصافه تیبا رو به نسبت دیگر خودروهای بی کیفیت ایرانی در رتبه پایینتری قرار بدیم.به نسبت با خودروی بهتری روبرو شدیم.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. مهدی از دیار کوروش کبیر

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    اگه 405 متوقف بشه سمند و پارس هم باید متوقف بشه چون 1-سالار فرانسه 1988و یدک کش بهترین خودرو اروپا فوق‌العاده ترین هندلینگ زمان خود، 2-مستحکم کننده جایگاه پارس،206،2008،508،301. 3-مدیون بودن خودرو سازی ایران به اتاق و موتورxu7 (هم اتاق ها405پارس اردی روا slx تا حدودی سمند) (هم موتور ها پارس سمند 405) 4-وجود موتور پر قدرت روی بنزین و موتور فوق‌العاده کم مصرف نسبت به کم مصرف ترین خودرو جهان bmw i8به طوری که bmwi8صدی 2.4 می سوزونه ولی 405صدی 2 تومن می سوزونه (یه کپسول پر6200گاز می گیره که دقیقا 300الی320کیلومتر می ره)با این اوصاف همین مونده که این شیرپیر گله شیر های فرانسه رو با جوجه پنبه ای های سایپا که مثل جوجه رنگی رنگشون می کنن(منظورم طراحی شونه)واسم تیبا و ساینا و کوییک رو روشون می زارن تیبا قوطی از هر صافکاری که بپرسی می گه تو این 4سال که تیبا اومده همه چپی بوده!!! و ساینا که انکار اسباب بازی بچه قنداقی هاست مقایسه کنید واقعا خجالت آوره! بزارین این شیر میدون یادگار خوشی تو ایران بزار با این آشغال های بی اصل و نسب مقایسه نکنین!

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. مهدی از دیار کوروش کبیر

      ۵ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (22 ديدگاه)

      سلام من همون ،،مهدی از دیار کوروش کبیر هستم،، اگه باورتون نمیشه ایمیل رو چک کنید(قسم می خورم)، الان دقیقا بعد از یکسال نظر پارسالم رو نقض میکنم، می تونین نظر با تعصب بسیار من رو دو باره بخونین،می خوام وجدانی و عندالهی نظر بدم، ما قبلا 405 داشتیم ماشین خدایی قدرتش بدنبود ولی نسبت به قدرتش ،،رکاب نداشت،، تو یکسال حدود 10 میلیون خرجش کردیم 3 بار واشر زد سرسیلندر عوض کردیم، رادیاتور دینام اویل پمپ ایسیو گیربکس و … رو عوض کردیم تموم جونش رو نو کردیم و یه روز گذاشتمون تو راه!!! وقتش نیس که براتون بگم پدر اعصابش خوردشد می خواست آتیشش بزنه خلاصه تهش ردش کردیم رفت نهایتا 6 ماهه تیبا خریدیم خیلی ازش راضی هستیم موتور 1500 مثل ریو و سیلو نرم و کم مصرف و پرشتاب داره ، سیستم تعلیق بسیار نرم داره چون گلچین قطعات ریو و ال نود و پراید رو داره، اتاقش تخم مرغی و ستون های پهن و محکم جلو داره خیلی بهتر از پژو، از همه مهمترموتورش با اب وهوای گرم ایران سازگاری زیادی داره مثل پژو نیس که هر ماه واشر بزنه، اتاقش نسبت به اندازش خیلی جاداره، در اخر نور چراغ جلو و پروژکتور ها خیلی زیاد است درمقایسه با چراغ پژو 405 ،که ماله30 سال پیش شیشه ای است خیلی قوی تر است، کشش و شتاب خوبی داردمصرف بنزین به صورت ترکیبی 6.5است خلاصه نسبت به پولی که میدید ارزش خرید داره راستی از مدل95 به بالا سایپا 7 اسب بخار قدرت موتور رو بهینه کرده و افزایش داده است 87 اسب قدرت داره نه 80 اسب!!!!

      موافقم 3
      مخالفم 0
  11. مهران

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام و خسته نباشید راستش داداشم تیبا2 فول آپشن خریده ازش راضیه میگه هر عیبی که داره از پراید بهتره موتورشم قویه 1600برلیانسِ طبق گفته های نفراتی که پشت ماشینش نشستن گفتن ماشینت از پژو 405 قویتر و سریعتره دوستش میگفت الآن پشیمونم که چرا پژو خریدم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. asal

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من دو ماهه که میخام ماشین بخرم.تمام خودروهایی که با بودجه م امکان پذیر بود رو بررسی کردم.خودم خیلی دوست داشتم 206 بخرم اما خب پولم به یه مدل بالاش نمیرسید و ترجیح هم نمیدادم که مدل رو قربانی برند کنم و پولمو بدم یه 206 مدل پایین بخرم.تا اینکه چند روز پیش یه تیبای صندوقدار مدل 94 خریدم.ماشین بدون رنگه و در یک کلام میتونم بگم فوق العادست.سواری عالی شتاب عالی فرمان تیز گیربکس نرم کلاج عالی.موتورش زیمنس و انژکتورش آلمانیه.بررسی های من نشون میده که خودروی کارکرده که فنیش عالی باشه خیلیی بهتر از خودروی صفره.خودروهای صفرخارجی مشکلاتشون خیلییی کمتر از خودروهای صفر داخلیه.به قولی وقتی خودروی صفر بخری اونقد باید بری نمایندگی و بیای تا اینکه ماشینت اونی بشه که میخای.اما خودروهای کارکرده عیباش حل شده و دردسر بمراتب کمتری دارند.تیبا ماشین خوبیه و اصلا با پراید نباید مقایسه بشه.بنظر من بجای اینکه از روی صحبت های اطرافیان یا کامنت ها در مورد خودرویی قضاوت کنیم بهتره که پشت ماشین بشینیم و خودمون تجربه کنیم و بعد در موردش نظر بدیم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. بهی

    ۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ساینا گرفتم صفر
    ‌واقعا یه عاش غال به تمام‌معناست.
    سرپیچا پشتش میخواد از جلوش سبقت بگیره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. goudarz

    ۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من هم یک هفته هست که تیبا2 صفر تحویل گرفتم.اولین چیزی که موقع تحویل واسم جالب بود این بود که روی موتور زده بود بهبود یافته و اینکه از هرکس که میپرسیدم میگفت صداش خیلی داخل اتاق میاد و خیلی اذیت میکنه.اما من این چند روزه که دارم استفاده میکنم اصلا صداش اذیت نمیکنه.یعنی صداش خیلی داخل اتاق نمیاد.خیلی نرم و پر قدرته.از لحاظ بدنه و جنس ورقی که استفاده کردن خیلی محکم تر و قوی تر از جنس بدنه ماشینای ایران خودرو هست.فقط یه عیبی که داره و من خیلی باهاش اذیت میشم اینه که دید عقبش کمه.از لحاظ،گیربکس و دنده هاش خیلی نرم جا میره.فقط نمیدونم چرا ماشین صفر که هنوز 200تا راه نرفته چرا دیفرانسیلش تو دنده 2باید زوزه بکشه؟؟
    ولی در کل ماشین خیلی خوبیه.این تجربه اول من هست که گفتم بذارم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. کمایی

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      زوزه گیربکس در بلند مدت باعث خرابی چرخ دنده ها میشه که در خودروهای ایرانی بدلیل کیفیت ساخت ضعیفشون هست یا اینکه متناسب با اون موتور نیستن در اولین فرصت روغن دنده رو با نمونه خارجی مرغوب عوضش کنین اگر جواب نداد از احیاگر استفاده کنین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. حامد

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    من حدود یک سال و سه ماه از خرید تیبا میگذره و ۳۳ هزار کیلومتر رفته تا اکنون یک هفته پیش تو بیابون پمپ بنزینش سوخت که با خودرو بر رسوندمش به شهر به غیر این مشکل تا حالا هیچ مشکلی نداشته بسیار کم خرج و کم استحلاک میباشد مصرف سوختش داخل شهر خوبه بیرون شهر که عالی قدرتش راضی کننده هس نسبت به پراید تو تابستون با توجه به گرمی زیاد هوا و داخل کویر کولرش راضی کننده بود بخاری هم خوبه چه بیرون سهر و داخل شهر سیستم تعلیقش از پراید خیلی بهتره صدای موتورش تقریبا زیاده البته تا سرعت ۱۳۰ صداش کمه دنده ۵ کشش خودرو تو سربالایی خوبه برای افرادی که خودروی معمولی ولی کم خرج و بی درد سر میخان بسیار گزینه خوبی هس من مشکل خاصی تو مسافرت طولانی و داخل شهر نداشتم باهاش تعصب خاصی هم برای خوروهای داخلی ندارم همه عیب های خاص خودش رو داره ضمنا من پراید نو و ۴۰۵ هم داشتم قبل خرید هم اینجا نظرات همه رو خوندم بعد خریدم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. رضا

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    منم حدودا دوساله که یک تیبای 1 خریدم ولی از حق نگذرم بلید بگم ماشین خوبیه و نسبت به پولی که دادم واقعا راضی هستم چون هم داخل شهرش عالی بوده و هم خارج شهر حتی با صندوق پر و کولر روشن و سرنشین کامل اصلا کم نیاورد و اصلا خستگی برای راننده و سرنشینها نداشت
    در کل من راضی ام.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. حمید

    ۱۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۴۰۵ میکنه تو اگزوز فقط زودی چپ میکنه راه گرگی میره شتابش زانتیا را میگیره.خدا برکتش بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حامد

    ۱۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    افراد خودرو سوار لوله های کولر که سرد میشه میره به کابین خودرو حتما عایق لوله بخرید خودتون عایق بندی کنید اگه عایق خود شرکت رو هم دربیارید و خودتون عایق بندی کنیدبهتره کارایی کولر باور کنید دوبرابر میشه من فکر نمیکردم این قدر تاثیر داشته باشه حتما انجام بدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام دوستان هر کدوم از دوستان درخواست تیبا دارند و آن را تحیه کردن اولین کاری را انجام دادین لاستیک آن را سریعا عوض کنید تا خسارت بر روی بلبرینگ چرخها و کیفیت ترمز آن را صد برابر نرمی و راحتی آن را تجربه کنید کیفت لاستیک فابریکی خشک میباشد چسبندگی بر روی آسفالت ندارندعلت خوشک بودنش ضربه به اتاق و بلبرنگای چرخ می‌شوند اگر چسبندگی با آسفالت نداشته باشد ترمز آن درست عمل نمی‌کند و در تحیه لاستیک خودرو هم دقت کنید نرم بودنش تعصیر داره مانند هانکونگ ٱپتیما اگر استفاده می‌کنید صدای لاستیک بلد هست علت آن جسبندگی بر روی آسفالت و نرم بودن آن با تشکر از دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمد بنده خدا

    ۵ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (10 ديدگاه)

    داداش من نه انبار تیبا دارم نه انبار پژو یه ادم معمولی هستم، الان هم تیبا دارم و هم پژو 405tu5 تیبا رو برای استفاده زیاد برداشتیم و 405 رو برا مسافرت، وجدانی بخوام بگم و بدون تعصب، شتاب تیبا بهتر از 405 tu5 (موتور 206) هست هردو رو تو شرایط استاندارد و برابر شتاب زدم تیبا 10.5 ثانیه صفر تا صد می زنه ولی 405 موتور 206 صفر تاصد رو 13 ثانیه می زنه، از لحاظ مصرف سوخت تیبا به طور میانگین 2 لیتر کمتر از 405 موتور 206 می سوزونه، وجدانی بخوام بگم تعلیق تیبا چون قطعات گلچین ریو و ال نود داره نرم تر از پژو 30 سال پیش عمل می کنه ، به نظر من تنها مزیت 405 و پارس نسبت به تیباپولی جادار تر بودن صندلی های عقب هست در ضمن صندلی های تیبا ریو هستن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام من نظرات راننده درباره تیبا توی چند تا سایت دیدم شما عین این متن تو سایت دیگه نوشتی..؟؟؟؟ جالبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. مهندس حامد

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان
    از معایب تیبا هندلینگ ضعیف و احتمال واژگونی در سر پیچهاست. که بعلت عرض کم خودرو و ارتفاع زیاد نسبت به عرض میباشد. واز از این بابت خیلی خطرناک است. درکل باید بسیار با احتیاط و آرام رانندگی کنید و اصلا قابل اعتماد نیست. با کوچکترین حرکت فرمان پشتک میزنه.

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. حسن

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز اصلا اونطور که میگی نیست تعادل تیبا بد نیست اگه خوب هم نباشه. من خودم دارم واز تعادلش راضیم از تعادل ال90خیلی بهتره و اگه لاستیک پهن بندازی که عالی میشه لطفا اطلاعات درست به مردم بدید.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. مهراد

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      انصافاً تیبا چنین عیبی ندارد عملکرد فرمان در سرعت بالا کاملاً مناسب و ایمن است ولی در کل با تمام خودرو ها باید سر پیچها با احتیاط و سرعت کم حرکت کرد

      موافقم 2
      مخالفم 0
  22. محسن

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (22 ديدگاه)

    شما هر چه قدر هم بگین آخرش سایپا تیبا رو جایگزین پراید می کنه و هیچ رقیبی در ایران خودرو نداره چون قیمت تیبا 6 تومن با پراید 30 سال پیش فرق داره، یه بار سوار تیبا بشین وقتی یهو گاز می دی عقبش می چسبه زمین! سیستم تعلیق هم که ریو هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. هادی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام تیبا نسبت به قیمت وسرویس ونگهداری ارزانتر نسبت به 405 بهتره چون اگه تیبا بخرید کمتر رنگ تعمیر گاه رو می بینید عیب این ماشین فقط تو گیر بکس هست اگه زیاد به گیر بکس فشار بیارید صفحه خودش رو ول می کنه پس هنگام تعویض صفحه از دیسک صفحه با پنجه گربه ای دوبل استفاده کنید شتابش در حد 405 هست ولی از نظر بدنه ودینامیک تو جاده یه کم ضعیف تره ولی موتورش با اب و هوای ما سازگار تر و کم خرج تره وبهتره حتما از لاستیک های خوب استفاده کنید کیفیت رانندگی و چسبندگی به جاده رو زیاد میکنه قیمت قطعات بدنه به خاطر فرم دار بودن در حد 206 هست پس مواظب تصادفات باشید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. حسين

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تیبا همون پرایده.شک نکن. تازه پراید به نظر من آبرومند تره.
    دوستان هیچوقت بین سمند و تیبا مقایسه نکنید. سمند چه از لحاظ فنی و چه استحکام و بدنه قابل قیاس با تیبای زشت و من درآوردی نیست……

    موافقم 0
    مخالفم 3
  25. بابک

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کن کل مقاله و نظراتو خوندم
    آخر مقاله گفته تیبای ۱۲ میلیونی ارزش خرید نداره ???کجایی ببینی مردم برا تیبای ۵۲ میلیونی صف میکشن
    یکیم نظر داده من ایرادت تیبامو فیلم گرفتم فرستادم برا سایپا خخخ حاجی دمت گرم مهندسین سایپا هیچ کدوم نمی‌دونستن ماشینی که میسازن کیفیتش اینقدر پایینه تو گفتی سورپرایز شدن
    مملکتی داریم ما

    موافقم 1
    مخالفم 1
  26. داود

    ۲۶ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاربری 405 با تیبا و ساینا فرق داره .تیبا و ساینا ماشینهای خوب و کم استهلاکی هستند اما به درد چهار سرنشین نسبتا درشت نمی خورند.به نظر من عیب تیبا نسبت به قیمتش دور کم فرمونشه و جای کم راننده برای آدمهای چاق.ایراد 405هم اینه که سهل انگاری در بازدید آب باعث سوختن واشر سرسیلندر و هزینه گزافی میشه .در ساینا جاداری بهتره اما در صورت پر بودن ماشین (تجربه خودم وزن بیش از سیصدکیلو)هم توی سربالایی کند میشه هم ترمز باهاش توی سرعت سخته .405 موتور7 XUتقریبا با یا بدون سرنشین چندان کاهش عملکردی نداره و حتی کنترل اون در زمانی که قدری سنگین شده بهتره البته هرسه این خودروها سربالایی رو بهتر از چینی های زیر 150 میلیون بالا میرن.رانندگی با 405 در سرعتهای بالا به نظر من جذابتره در عوض استهلاک تیبا کمتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مرتضی

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من میخاستم تیبا بگیرم رفتم خریدوفروش چیتگر.تقریبا ۲۵ تا تیبا نگاه کردم که ۲۳ تاش واشرزده بود و آب روغن قاطی کرده بود.۶تا ساینا هم دیدم هر ۶تاش بازم واشر زده بود و آب روغن قاطی کرده بود.همشونم بین مدل ۹۴تا۹۶بودن.دوستان آیا موتور این ماشین ایراد ذاتی داره که همشون یه ایرادمشابه داشتن؟؟؟؟زده شدم از تیبا وساینا

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. مهراد

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      واشر زدن تیبا رو نه تا حالا دیدم و نه شنیدم. موتور تیبا خیلی به ندرت واشر می سوزونه. امیدوارم این پست رو به نیت بدی نفرستاده باشید! در هر صورت بعضی از تیباها مشکل کم کردن روغن رو دارند و بهتره سایپا یه فکری به حالش بکنه!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  28. فرهاد

    ۴ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دارم یدونه تیبا 2 مدل 97 میخرم، دوستان از کجا بفهمم nd2 هستش؟ کجاش نوشته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهراد

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      تا جایی که می دونم تیباهای مدل 97 به بعد همگی مجهز به گیربکس nd2 هستن. به هر حال روی گیربکس لیبل زدن و روش نوشتن(قسمت جلوی گیربکس که روبروی رادیاته) و دیگه اینکه محل نصب استارت تغییر کرده و از دید خارج شده(پشت موتور نزدیک فیلتر روغن قرار داره)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. مرجان

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    لطفا بگین میشه با روش آب جوش و تلمبه فرو رفتگی روی بدنه تیبا رو درست کرد ؟و یا روشهای دیگه خانگی که در سایتها می نویسن .
    متشکرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. فرشاد

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان عزیز من هم تیبا و هم slx صفرشون رو داشتم بدون تعصب تجربه خودم رو توضیح میدم.برج ۴ یه تیبا یک صفر ۹۹ خریدم ۷ ماه داشتمش…بزرگترین ضعفش ترمز ضعیفش بود توو جاده از ماشینا فاصله میگرفتم چون میدونستم ترمز چقدر ضعیفه تعادلش روی پیچ به قدری افتضاح بود که توو سرعتهای کم ‌رو پیچ ها گاها حس چپ شدن بهم دست میداد سیستم تعلیقش خیلی بد بود سرعت گیرها رو با دنده یک میرفتم باز صندوق میکوبید…فرمونش خشک بود خیلی طوریکه دنده عقب میگرفتم با یه دست نمیشد فرمون رو راحت چرخوند…سر و صدای داخل کابین خیلی زیاد بود بردم نمایندگی زیر بار نرفتن گفتن کمک هات مشکل نداره فرمونشم همه تولیدات سال ۹۹ فرمونشون اینجوریه چه تیبا چه کوییک چه ساینا…به خاطر ستونهای پهنش دیدم توو میدونها موقع دور زدن کم ‌میشد یه سری توو جاده بودم یه باد شدید همراه گرد و خاک اومد ماشینو آوردم خونه نقطه نقطه رنگ روی کاپوت پریده بود…تیبا رو فروختم و یه اس ال ایکس صفر آوردم ترمزش عالیه ماشین خیلی نرمیه دست اندازها رو حس نمیکنم همه رو راحت با دنده دو میرم سر و صدا نداره داخل کابین..تعادلش عالیه…دیدم و تسلطم روی جاده خیلی بهتره .توو سرعت بالا ماشین نمیلرزه خیلی جادارتره کیفیت رنگش مشخصا بهتره…ولی در مقایسه با تیبا چند تا ضعف داره..نورچراغهاش کمه و توو شب اذیت میکنه…توو سربالاییا باید دنده کم کنم.. صندلی راننده ش به راحتی صندلی راننده تیبا نیست و گودی کمرش قابل تنظیم ‌نیست…بدنه ش از بدنه تیبا ضعیفتره کاپوتش با دست فرو میره…

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا