سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    چرا اخه ما گناه نداریم مرکب مرگ ٢ام اومد :(((

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. slr722

      ۱۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      اومده که جون چند میلیون ایرانی بگیره…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. slr722

        ۱۶ دی ۱۳۹۱
        سوابق: (1347 ديدگاه)

        اون اقا که تو عکس اوله این ماشین طراحی کرده…
        بچه ها همه براش هو هو هو بکشین خجالت بکشه…

        هو هو هو هو…..

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. AMIN

      ۱۸ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (204 ديدگاه)

      مگه همون کیف کولی هایی که توشه حمل کنه وگرنه کار دیگه ای از این مثلا وانت بر نمیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سعید

      ۶ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      خیلی قشنگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. JAGUAR

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (184 ديدگاه)

    وااااااااای بر ما!
    یه شاهکار دیگه در راهه
    همه به احترامش بلند میشیم و فرار میکنیم
    مثل اینکه آمار تصادفات اومده پائین که سایپای مطمئن دوباره دست به نو آوری زده
    برای حما حدودا 10 تا پفک سایز متوسط از نوع ایرانی یعنی با 95 درصد فضای خالی گزینه مناسبیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. AndromedA

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    این […] نمیخوان دست از سر این چارچرخ منقرض شده بردارن ؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. میثم

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    وااااااای که پوکیدم از خنده دیگه نا ندارم وای وای وای اخه این چیه از رو صندلی افتادم پایین…
    اخ اخ اخ دل درد گرفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. unknown

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این دیگه چیه تا حالا تو عمرم اینقدر نخندیده بودم………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. تامكت

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    اقا عجب طراحیه تکنولوژیسکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    درود بر مهندسان با غیرتمان!!!!!!!!!!!!!!!!! همه با هم یکصدا….قهرمانااااااااااان……….دلاوراااااااااااان……..
    پیروز باشید!!!!!!…………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. atila

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    شاسی بلند و کوپش کی میاد ؟ خداییش اخر خلاقیته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. خوش خنده

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط دارن پالونش رو عوض می کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mahsa

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    این الان کانسپته دیگه؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. amin7

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (244 ديدگاه)

    وای خدا وکیلی پراید 4 تا سر نشین رو بزور جابجا میکنه حالا میخواد بار بزنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خیلی زشته واقعا تاسفم میخورم !! واقعا!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. siavash

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    مورچه چیه که کله پاچه داشته باشه ما از پراید چه خیری دیدیم که از مدل وانت اونم تک کابینش ببینیم اینم از اون ترح های عجیب و غریبه!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امیر

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حالت انقراض بهم دست داد!!!!!
    خدایا اینا چیه دارن می سازن، بخدا من راضی به زحمت نیستم سایپا جان… بیخودی تو خرج افتادی!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدی 620

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (166 ديدگاه)

    وای چقدر قشنگه مگه نه؟!!!!!
    کیا یادش نیست یه زمانی پراید میزده بعد خودرو سازهای ما چراغش رو عوض میکنن،دو تومن هم میزارن روش بعد ملت ما هم میرن پول پای این لگن ها میدن!!!
    حالا هم که وانت پراید
    تا کی باید پراید و پژو سوار شیم…
    لعنت بر ایران فرغون و سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. amir

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از خنده جر خوردم..سایپا همیشه منو جرواجر میکنه…بعد اون شاهکار(زیبای ایرانی)…سایپا همپای مهربان ایرانیان…..سایپا مطمئن دیگه نوبت وانت 206شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی 620

      ۱۶ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (166 ديدگاه)

      داداش بذار استیشن و شاسی بلند وانت بیاد بعد هم نوبت زیبای ایرانی میشه شاید بعدش ایران فرغون هم یه وانت طراحی کرد!!!!
      واقعا که…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. Wolf Man

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    هنر نزد ایرانیان است و . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ata

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آخر مسخره بازیه. دیگه شورشو بدجوری در آوردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. arennasiri

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    کیا یه دونه پراید بهشون دادا..!!! تو این بیست سالی که اومده ده تا بچه ازش گشیدن. ولش کنید دیگه چیزش جر خورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. arennasiri

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    کیا از ناموست مراقبت کن..!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حسین

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    حالا بازم اگه با موتور تیبا یا ال90 هم عرضه به شه ،شاید به درد سوپری ها یا اشغالی یا …بخورد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. حسین

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    فورد یه ماشین به کیا و مزدا فروخت بعدش کیا صندوق دارش کرد داد به سایپا حالا سایپا هم…
    شاید فورد اگه کسی بش بگه باور نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. a-x1

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    دیگه نمیشه رفت تو خیابان..
    حتما میمیری
    100%
    فکر کن خیابان پر از 151 شده تو هم تو خیابانی دیگه مرگت حتمی است!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. mohamadreza

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عجب خلاقیتی.کودر و بیل مکانیکی شو هم بسازید دیگه حتما اسم این هم حمّال ایرانیه…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    سایپا 151 مساوی است با مزدا هزار
    فکر کنم این ماشینو طراحی کردن برای رقابت با مزدا هزار!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    من نمیدونم کجای این گاری کاراست که اسمشو گذاشتن “کارا”
    به نظر من خیلی هم ناکارآمده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. amin7

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    […] بر سایپا !!!!!! فورد یا تویوتا وانت میسازه سایپا هم وانت میسازه !!!! درست اینجا معلوم میشه ما چقدر از دنیا عقبیم :(((((((((((((

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. کماندار

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    وانتی که دیفرانسیل جلو باشه اونم 1300 سی سی اونم رو شاسی ضعیف پراید…
    فک کنید…موتور میسوزونه شاسی تاب ور میداره…از پیچ خارج میشه و … خیلی بد
    به نظرم سایپا اگه یه وانت چینی جای این می آورد معقول تر بود چون خودرو غیر چینی هم که نمیدن بهمون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محمد

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من‏ ‏موندم‏ ‏کجای‏ ‏این‏ ‏گاری‏ ‏کارا‏ ‏تشریف‏ ‏دارن‏ ‏که‏ ‏اسمشو‏ ‏گذاشتن‏ ‏‏”‏کارا”
    به‏ ‏نظر‏ ‏من‏ ‏خیلی‏ ‏هم‏ ناکارامده.پیکان وانت صد می ارزه به این.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حسین بهادری

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا اینا چه فکری کردن این و ساختن به فکر پیشرفت خوشونن یا پیشرفت کشور اخه حالا فکر کنین ما با هزار قرض و وام این و خریدم حالا چکارش کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. دلسوز

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یعنی چهار تا مهندس تو سایپا نیست که یک وانت طراحی کنند. بابا شما که دم می زنید ما کشتی ، هواپیما می سازیم. امید وارم کسی این آشغال را نخرد متاسفانه هیچ کس به فکر این مردم شهید پرور نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. حسین

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    1520-900-160=؟
    من وزن 2 نفر را رو هم 160 کیلو گرفتم!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا