سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. e30

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باربندش کوچیکه اگه کپسول cng بخواییم بکنیم موندیم چی باهاش جابجا کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. کیوان

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرم آوره این چیه دیگه فوتوشاپه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. يزدان

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدوارم تکچرخ نزنه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. افشین

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این دیگه واقعا نمونه هست !!
    چی فکر میکنن این سایپا و ایران خودرو؟
    اخه حداقل اسم از خودشون بذازن! این اسما و عدد ها رو هم از روی مزدا 121 برداشتن!
    اسم ماشین واسه پراید واقعا زیاده! ماشینک باید گفت بهش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ali ahmad

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هدف اشتغال زایی بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sadegh

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موتور3چرخا هم ارزونتره هم همین اندازه بار میگیره هم مصرفش پایینتره جهت اشتغالزایی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ahmad

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    از رو می رویم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sani

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چون بازار ایران انحصاری شده(سایپا-ایران خودرو)
    مجبوریم جنس بنجول با پایین ترین امکانات ایمنی و قیمت بالا بخریم…
    آیاچرخاندن چرخ صنعت!!!!!!مهمتراز انسانیته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جواد

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام بابا کدوم صنعت اگه بخوان صنعت پیشرفت کنه باید بازار از انحصاری بودن در بیاد ولی اگه بخوان جیبشون پر تر شه باید انحصاری بمونه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ساسان

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این روزا تو دنیا سرم خیلی شلوغ شده؛همش جنگ وبکش بکش!!
    سایپاییا واقعا دمتون گرم
    ازوقتی انواع!پرایدساختین من به بقیه جاهای دنیا میرسم
    «عزراییل»

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسن

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی عالیه اگه قدرتش خوب باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امير

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    برای خرید یک کیلو تخم مرغ ودو کیلوگرم سیب زمینی واقعا مناسب است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محسن

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا اینقدر ما رو نخندونید… بسه توروخدا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. kheder

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مثل خواهرش چند هزار خونواده رو قراره داغ دار کنه؟
    پناه میبریم به خدای بزرگ از شر شرکتهای خودرو سازی داخلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Ali Baloot

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خدایا به امید تو برای اینکه زودتر بهت برسیم ایتم سوار می شیم.
    *سایپا مطمئن*
    پراید وسیله است مرگ حقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Ali Baloot

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مثله موتور تک چرخ زنان میمیریم…
    سایپـــــا به فکر جوانان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Ali

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همه رو ولش کولرو داشته باش روشن کنیش میشه یخچال حالا اگرم تو یخچال مردیم سالم میمونیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ایران

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دیگه فکر کنم بتونیم با این با فوردو شورلتو تویوتا رقابت کنیم/واقعا دستتون بی درد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. جواد

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا خیلی جلبه بخدا!
    ابتکار نو،خلاقیت نو،…
    دیگه چی میخوایم حتما قیمتش دوروبرای25تا30تومنی بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. KHEDER KHAN

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خداییش تا حالا تابوت به این خوشگلی دیده بودین؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. hakan

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خجالت داره خر همونه فقط پالانش عوض شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. mohammad

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    این مسخره بازیا چیه شماها سایپا در اوردید ! قیافه ی پراید از حالت اولش بد شکل کردید ! عقبشو وانت کردید خیلی زشت شده ! خجالت بکشید این چیه ساختید ا همون پراید معمولیش بهتره از وانت هست! اگه وانت پراید و وارد بازار کنید همه بهتون میخندن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حمید

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خنده داره و باعث تاسف برای صنایع خودرو سازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ياسر خواهر زاده نادر

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زنده باد ایران زند باد سایپا خسته نباشید دانشمندان خودرو ساز واقعا ما را شگفتزده کردید.
    و دست عزراعیل را از سرما کوتاه کردید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. رضا

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بی نظیره- می تونه در سال 2013 با خودروهای دیگه رقابت کنه.
    بابا چی چی تولید می کنین. سواریش با 4 نفر حرکت نمی کرد.خدا به داد برسه اگر بار هم روش بزارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ميلاد

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه یکم بهش باد بزنن بزرگ بشه فکر نکنم چیز بدی باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. جواد

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است
    کارم از گریه گذشته به آن می خندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ی بنده خدا

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      میترسم تا 2سال دیگه سایپا 161 کمپرسی10تن سایپا171 حتما لودر باشه ههههههههههههههههههههههههههه!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. حسین

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیکان وانت که داشتیم اینم از پراید وانت ایشا… به امید ژیا وانت بزن دست قشنگرو!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. mohammad

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ملت ترخدا اینقدر از این پراید ها تعریف و تمجید نکنید میدونید چرا؟ چون اینقدر پراید زیاد شده که هرکیی ندونه فکر میکنه عجی ماشینی سواره! این سایپا هم گندشو در اورده با این ماشین های بدرد نخورشون!! الان ماها ایرانی ها تحریم هستیم به خاطر سکه و ارز و طلا ای امیریکا بدجوری مارو تحریم کرده! فعلن کسی ماشین نخره تا خود سایپا و ایران خودرو بیان منت کشی کنن تا خودشون راضی بشن تمام ماشین هارو ازشون بخریم! پس فعلن کسی ماشین نخره تا بعد شاید از شر تحریم لعنتی خلاص بشیم!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. علي

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام واقعا آخر ماشینه فکر نکنم وقتی بهش بار بزنی اصلا خم به ابرو بیاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. بهنام

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت سازندگان و طراحان متخصص شرکت های خودرو سازی داخلیمون. .خیلی به هیجان اومدم وقتی عکس وانت پرایدو دیدم.پیش خودم گفتم دمشون گرم چه فکری دارن مطمئنن دیگه نیازی به خودرو باری خارجی نداریم چون این خودرو مصارف زیادی داره.یکی از کاربدهای این خودرو جابجا کردن زباله های خانگیمونه. ما دیگه میتونیم زباله هامونو از سطل آشغال به قسمت بارکشش انتقال بدیم و بیاریم سر کوچه به سطل اصلی خالی کنیم.یا اینکه با میکس کردن کمی ماسه و کود و ریختن آن در قسمت باری خودرو یک گلدان زیبای گل متحرک داشته باشیم البته چندتا گل روز زیبام توش بکاریم. واااای چقدر زیبا میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Mohsen

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قااااااااااتل جدید در راه است !!! سایپا151

    سایپا مطمئن….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا