بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
این دیگه واقعا نمونه هست !! چی فکر میکنن این سایپا و ایران خودرو؟ اخه حداقل اسم از خودشون بذازن! این اسما و عدد ها رو هم از روی مزدا 121 برداشتن! اسم ماشین واسه پراید واقعا زیاده! ماشینک باید گفت بهش!
چون بازار ایران انحصاری شده(سایپا-ایران خودرو) مجبوریم جنس بنجول با پایین ترین امکانات ایمنی و قیمت بالا بخریم… آیاچرخاندن چرخ صنعت!!!!!!مهمتراز انسانیته؟
این مسخره بازیا چیه شماها سایپا در اوردید ! قیافه ی پراید از حالت اولش بد شکل کردید ! عقبشو وانت کردید خیلی زشت شده ! خجالت بکشید این چیه ساختید ا همون پراید معمولیش بهتره از وانت هست! اگه وانت پراید و وارد بازار کنید همه بهتون میخندن؟؟
ملت ترخدا اینقدر از این پراید ها تعریف و تمجید نکنید میدونید چرا؟ چون اینقدر پراید زیاد شده که هرکیی ندونه فکر میکنه عجی ماشینی سواره! این سایپا هم گندشو در اورده با این ماشین های بدرد نخورشون!! الان ماها ایرانی ها تحریم هستیم به خاطر سکه و ارز و طلا ای امیریکا بدجوری مارو تحریم کرده! فعلن کسی ماشین نخره تا خود سایپا و ایران خودرو بیان منت کشی کنن تا خودشون راضی بشن تمام ماشین هارو ازشون بخریم! پس فعلن کسی ماشین نخره تا بعد شاید از شر تحریم لعنتی خلاص بشیم!!
با سلام و خسته نباشید خدمت سازندگان و طراحان متخصص شرکت های خودرو سازی داخلیمون. .خیلی به هیجان اومدم وقتی عکس وانت پرایدو دیدم.پیش خودم گفتم دمشون گرم چه فکری دارن مطمئنن دیگه نیازی به خودرو باری خارجی نداریم چون این خودرو مصارف زیادی داره.یکی از کاربدهای این خودرو جابجا کردن زباله های خانگیمونه. ما دیگه میتونیم زباله هامونو از سطل آشغال به قسمت بارکشش انتقال بدیم و بیاریم سر کوچه به سطل اصلی خالی کنیم.یا اینکه با میکس کردن کمی ماسه و کود و ریختن آن در قسمت باری خودرو یک گلدان زیبای گل متحرک داشته باشیم البته چندتا گل روز زیبام توش بکاریم. واااای چقدر زیبا میشه.
e30
۱۲ بهمن ۱۳۹۱باربندش کوچیکه اگه کپسول cng بخواییم بکنیم موندیم چی باهاش جابجا کنیم
کیوان
۱۲ بهمن ۱۳۹۱شرم آوره این چیه دیگه فوتوشاپه؟
يزدان
۱۲ بهمن ۱۳۹۱امیدوارم تکچرخ نزنه!!!
افشین
۱۳ بهمن ۱۳۹۱این دیگه واقعا نمونه هست !!
چی فکر میکنن این سایپا و ایران خودرو؟
اخه حداقل اسم از خودشون بذازن! این اسما و عدد ها رو هم از روی مزدا 121 برداشتن!
اسم ماشین واسه پراید واقعا زیاده! ماشینک باید گفت بهش!
ali ahmad
۱۳ بهمن ۱۳۹۱هدف اشتغال زایی بوده
sadegh
۱۴ بهمن ۱۳۹۱موتور3چرخا هم ارزونتره هم همین اندازه بار میگیره هم مصرفش پایینتره جهت اشتغالزایی
ahmad
۱۳ بهمن ۱۳۹۱از رو می رویم
sani
۱۳ بهمن ۱۳۹۱چون بازار ایران انحصاری شده(سایپا-ایران خودرو)
مجبوریم جنس بنجول با پایین ترین امکانات ایمنی و قیمت بالا بخریم…
آیاچرخاندن چرخ صنعت!!!!!!مهمتراز انسانیته؟
جواد
۱۴ بهمن ۱۳۹۱سلام بابا کدوم صنعت اگه بخوان صنعت پیشرفت کنه باید بازار از انحصاری بودن در بیاد ولی اگه بخوان جیبشون پر تر شه باید انحصاری بمونه.
ساسان
۱۳ بهمن ۱۳۹۱این روزا تو دنیا سرم خیلی شلوغ شده؛همش جنگ وبکش بکش!!
سایپاییا واقعا دمتون گرم
ازوقتی انواع!پرایدساختین من به بقیه جاهای دنیا میرسم
«عزراییل»
حسن
۱۳ بهمن ۱۳۹۱خیلی عالیه اگه قدرتش خوب باشه
امير
۱۳ بهمن ۱۳۹۱برای خرید یک کیلو تخم مرغ ودو کیلوگرم سیب زمینی واقعا مناسب است.
محسن
۱۳ بهمن ۱۳۹۱آقا اینقدر ما رو نخندونید… بسه توروخدا…
kheder
۱۳ بهمن ۱۳۹۱مثل خواهرش چند هزار خونواده رو قراره داغ دار کنه؟
پناه میبریم به خدای بزرگ از شر شرکتهای خودرو سازی داخلی
Ali Baloot
۱۳ بهمن ۱۳۹۱خدایا به امید تو برای اینکه زودتر بهت برسیم ایتم سوار می شیم.
*سایپا مطمئن*
پراید وسیله است مرگ حقه
Ali Baloot
۱۳ بهمن ۱۳۹۱مثله موتور تک چرخ زنان میمیریم…
سایپـــــا به فکر جوانان
Ali
۱۳ بهمن ۱۳۹۱همه رو ولش کولرو داشته باش روشن کنیش میشه یخچال حالا اگرم تو یخچال مردیم سالم میمونیم…
ایران
۱۳ بهمن ۱۳۹۱دیگه فکر کنم بتونیم با این با فوردو شورلتو تویوتا رقابت کنیم/واقعا دستتون بی درد.
جواد
۱۳ بهمن ۱۳۹۱بابا خیلی جلبه بخدا!
ابتکار نو،خلاقیت نو،…
دیگه چی میخوایم حتما قیمتش دوروبرای25تا30تومنی بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
KHEDER KHAN
۱۳ بهمن ۱۳۹۱خداییش تا حالا تابوت به این خوشگلی دیده بودین؟
hakan
۱۳ بهمن ۱۳۹۱واقعا خجالت داره خر همونه فقط پالانش عوض شده
mohammad
۱۳ بهمن ۱۳۹۱این مسخره بازیا چیه شماها سایپا در اوردید ! قیافه ی پراید از حالت اولش بد شکل کردید ! عقبشو وانت کردید خیلی زشت شده ! خجالت بکشید این چیه ساختید ا همون پراید معمولیش بهتره از وانت هست! اگه وانت پراید و وارد بازار کنید همه بهتون میخندن؟؟
حمید
۱۳ بهمن ۱۳۹۱واقعا خنده داره و باعث تاسف برای صنایع خودرو سازی
ياسر خواهر زاده نادر
۱۳ بهمن ۱۳۹۱زنده باد ایران زند باد سایپا خسته نباشید دانشمندان خودرو ساز واقعا ما را شگفتزده کردید.
و دست عزراعیل را از سرما کوتاه کردید.
رضا
۱۳ بهمن ۱۳۹۱بی نظیره- می تونه در سال 2013 با خودروهای دیگه رقابت کنه.
بابا چی چی تولید می کنین. سواریش با 4 نفر حرکت نمی کرد.خدا به داد برسه اگر بار هم روش بزارن
ميلاد
۱۳ بهمن ۱۳۹۱اگه یکم بهش باد بزنن بزرگ بشه فکر نکنم چیز بدی باشه
جواد
۱۳ بهمن ۱۳۹۱خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است
کارم از گریه گذشته به آن می خندم
ی بنده خدا
۱۳ بهمن ۱۳۹۱میترسم تا 2سال دیگه سایپا 161 کمپرسی10تن سایپا171 حتما لودر باشه ههههههههههههههههههههههههههه!!!!!!!!!!!!!
حسین
۱۳ بهمن ۱۳۹۱پیکان وانت که داشتیم اینم از پراید وانت ایشا… به امید ژیا وانت بزن دست قشنگرو!
mohammad
۱۴ بهمن ۱۳۹۱ملت ترخدا اینقدر از این پراید ها تعریف و تمجید نکنید میدونید چرا؟ چون اینقدر پراید زیاد شده که هرکیی ندونه فکر میکنه عجی ماشینی سواره! این سایپا هم گندشو در اورده با این ماشین های بدرد نخورشون!! الان ماها ایرانی ها تحریم هستیم به خاطر سکه و ارز و طلا ای امیریکا بدجوری مارو تحریم کرده! فعلن کسی ماشین نخره تا خود سایپا و ایران خودرو بیان منت کشی کنن تا خودشون راضی بشن تمام ماشین هارو ازشون بخریم! پس فعلن کسی ماشین نخره تا بعد شاید از شر تحریم لعنتی خلاص بشیم!!
علي
۱۴ بهمن ۱۳۹۱سلام واقعا آخر ماشینه فکر نکنم وقتی بهش بار بزنی اصلا خم به ابرو بیاره
بهنام
۱۴ بهمن ۱۳۹۱با سلام و خسته نباشید خدمت سازندگان و طراحان متخصص شرکت های خودرو سازی داخلیمون. .خیلی به هیجان اومدم وقتی عکس وانت پرایدو دیدم.پیش خودم گفتم دمشون گرم چه فکری دارن مطمئنن دیگه نیازی به خودرو باری خارجی نداریم چون این خودرو مصارف زیادی داره.یکی از کاربدهای این خودرو جابجا کردن زباله های خانگیمونه. ما دیگه میتونیم زباله هامونو از سطل آشغال به قسمت بارکشش انتقال بدیم و بیاریم سر کوچه به سطل اصلی خالی کنیم.یا اینکه با میکس کردن کمی ماسه و کود و ریختن آن در قسمت باری خودرو یک گلدان زیبای گل متحرک داشته باشیم البته چندتا گل روز زیبام توش بکاریم. واااای چقدر زیبا میشه.
Mohsen
۱۴ بهمن ۱۳۹۱قااااااااااتل جدید در راه است !!! سایپا151
سایپا مطمئن….