بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
1_ فعلا که سه سوت پیشفروشش تموم شد !!! 2_ ای کاش همون قالبهای مزدا 1000 را میخریدند از ژاپن و اینجا تولید میکردند 3_ مطمئنن 1000 مرتبه از وانت پیکان که هیچی نداره بهتره فقط بحث قیمته که تو ایران هیچ ماشینی بقیمت واقعی دست مصرف کننده بیچاره نمیرسه
منم یه طرح دارم یه پراید با سقف کروکی هم درست کنین به یاد ژیان ههههههههههههه انقدر طرح تو مخم هست حاضرم مجانی در اختیار سایپا عزیز بذارم ژیان مهاری پراید مهاری فولکس پراید بدون رادیاتور هوا خنک مزدا هزار پراید هزار سوزوکی 1000 موتور 4 سیلنر (پراید دوچرخ)
قدو بالای تو رعنارو بنازم.به به عجب ماشینی.عجب طراحی پیچیده ای فکر کنم موتخصصین و فوق موتخصصین سایپا 10سالی روی این پروژه عظیم سخت کارکردن تا به این نتیجه عالی رسیدن.حال میده یه کاسه توالت بزاری پشتشو یه مصتراب سیار نقلی دنج درست کنی و تو شهر بچرخی
داداش فکر نکن اینم یه شبه ساختن ،پنج سال پیش توی مجله ماشین گزازش تبدیل یراید DM به وانت را به عنوان یه طرح مفهومی ارائه دادند،منتها اونقدر طراحی پیجیده بود که نتونستند اونو 5 سال پیش به تولید انبوه برسونند و تا امروز طول کشیده، جالب اینجاست که ابتدای دفترچه راهنمای همشون هم میزنند: ایرانی شایسته بهترین هاست
واقعا دمتون گرم خودروساز های خارجی میان مثل پورشه فراری و… رو تولید میکنن شماها برداشتین همون پراید رو صندلی عقب هاشو باز کردین شده وانت کارا با هزارتا ادعا هر کی ندونه فکر میکنه شما بوگاتی طراحی کردید باز خود پراید عقبش سه نفر میتونن بشینن ولی این چی اگه یکدونه باربند پشتش ببندی میشه 460 کیلو فقط بدرد سوارشدن میخوره بدرده هیچی نمیخوره
میدونید به اینا نمیشه بگی پیشرفت! اینا همه پسرفتن! چه معنی داره ماشینی با این ایمنی کمو موتور بی قدرت که دیگه بدرد این دورو زمونه نمیخوره تبدیل به همه چی بشه!!معلوم نیست شایدم پس فردا موتورشو تو یه بدنه دیگه بزارن اونوقت اسمشو بزارن پیشرفت! شاید بشه مثه داستان پیکان که هنوز واسه بعضی از ماشینا موتور اونو بکار میبرند! باحاله میگن اینا هم قانون پایستگی دارن: پیکان/پراید هیچوقت از بین نمیروند بلکه از نوعی به نوع دیگر واز بدنه ای به بدنه ی دیگر منتقل میشوند!!
این سایپا دیگه گندشو در اورده با این طراحی هاشون پراید از هر مدل هایی که خودشون بخوان دارن وارد میکنن اه ! تا کی تا چند سال دیگه باید این روال عادی سایپا سپری بشه ها! به کجا باید شکایت برد با این طراحی مزخرف سایپا؟؟ این سایپا ابروی هرچی پراید تو دنیا برده؟؟
آرمی
۲۴ بهمن ۱۳۹۱1_ فعلا که سه سوت پیشفروشش تموم شد !!!
2_ ای کاش همون قالبهای مزدا 1000 را میخریدند از ژاپن و اینجا تولید میکردند
3_ مطمئنن 1000 مرتبه از وانت پیکان که هیچی نداره بهتره
فقط بحث قیمته که تو ایران هیچ ماشینی بقیمت واقعی دست مصرف کننده بیچاره نمیرسه
mohammad
۲۴ بهمن ۱۳۹۱به نظر من این وانت پراید فقط و فقط به درد صحرا و بارکشی میخوره که عقبش گردو و بادوم بار کنن !هههههه
مسعود
۲۴ بهمن ۱۳۹۱به نظرمن طراحی قسمت کابین عقب و سپرعقب و درب اتاق بارش خیلی عالیه واز عقب خیلی خوشکله
محمد
۲۴ بهمن ۱۳۹۱به نظر من شاید ماشین خوبی در بیاید
عرفان
۲۴ بهمن ۱۳۹۱خدایااااااااا کاش زود تر بیاد تو خیابوناااا….
خنده بازار ….
مملکت داره از انواع اقسام پراید سر میره …..
بس کنین دیگه… گندشو در آوردین
mehdi moradi
۲۴ بهمن ۱۳۹۱سایپا واقعا دمت گرم عجب چیزی ساختی میشه جوجه هامون را باهاش جابجا کنیم مگه نه…!
داود
۲۴ بهمن ۱۳۹۱سایپا واقعا خسته نباشی زحمت کشیدی بخدا
پیمان
۲۴ بهمن ۱۳۹۱واقعا نمیدونم چی بگم از این همه خلاقیت…واقعا جای تاسف داره…
میشه به عنوان زنبیل ازش استفاده کرد…دیگه شورشو در اوردن…
ابوالفضل
۲۴ بهمن ۱۳۹۱یه زحمت کوچیک واسه طراحی پوزه ماشین هم داشته باشین – حداقل هزینه کسورات بخش انتهایی ماشین رو واسه تخفیف قیمت لحاظ کنین . . . .
جواد
۲۴ بهمن ۱۳۹۱ایول اینو واسه بچه کوچیکم میگیرم بره با بچهای محل بازی کنه عین ماشین کوکی میمونه اون قدیمیها یادشئنه اتوبان کودک بود ماشینهای برقی داشت هههههههههههههه
حالا بیا فکر اینوبکن ارتفاع بزنی رینگ اسپرت کنی سیستم ببندی شیشه دودی بری باهاش بد بری هندونه بفروشی بازم ههههههههههههه
جک 92 داره میاد بازار
جواد
۲۴ بهمن ۱۳۹۱هنر نزد سایپا هست و بس اقا ما مخلص ساسپا هستیم
ahmad
۲۶ بهمن ۱۳۹۱حرف نداره!!!!!!!!!!!!!!!!
جواد
۲۴ بهمن ۱۳۹۱منم یه طرح دارم یه پراید با سقف کروکی هم درست کنین به یاد ژیان ههههههههههههه
انقدر طرح تو مخم هست حاضرم مجانی در اختیار سایپا عزیز بذارم
ژیان مهاری پراید مهاری
فولکس پراید بدون رادیاتور هوا خنک
مزدا هزار پراید هزار
سوزوکی 1000 موتور 4 سیلنر (پراید دوچرخ)
سجاد
۲۴ بهمن ۱۳۹۱خداییش اینم یه نوع نبوغه؟خلاقیته؟ ابتکاره؟
چیه؟
خداییش یکی بیاد بگه این چیه؟
سجاد
۲۴ بهمن ۱۳۹۱میگم یه عکس در حال بار بردن هم میزاشت بد نبود،حسابی میخندیدیم
حسین
۲۴ بهمن ۱۳۹۱قدو بالای تو رعنارو بنازم.به به عجب ماشینی.عجب طراحی پیچیده ای فکر کنم موتخصصین و فوق موتخصصین سایپا 10سالی روی این پروژه عظیم سخت کارکردن تا به این نتیجه عالی رسیدن.حال میده یه کاسه توالت بزاری پشتشو یه مصتراب سیار نقلی دنج درست کنی و تو شهر بچرخی
دلامونته
۲۶ بهمن ۱۳۹۱داداش فکر نکن اینم یه شبه ساختن ،پنج سال پیش توی مجله ماشین گزازش تبدیل یراید DM به وانت را به عنوان یه طرح مفهومی ارائه دادند،منتها اونقدر طراحی پیجیده بود که نتونستند اونو 5 سال پیش به تولید انبوه برسونند و تا امروز طول کشیده، جالب اینجاست که ابتدای دفترچه راهنمای همشون هم میزنند: ایرانی شایسته بهترین هاست
عرفان
۲۴ بهمن ۱۳۹۱هنــــر نـــــــــزد ایـــــــــرانیـــــــــــــان است و بــــــــــــــــــس…!!!! هه هه هه
علیرضاا
۲۵ بهمن ۱۳۹۱حساب کردین با پول این ماشین چند تا فرقون میشه خرید
آرش
۲۵ بهمن ۱۳۹۱حساب کردین با پول این ماشین چند تا فرقون میشه خرید
محمد
۲۵ بهمن ۱۳۹۱واقعا دمتون گرم خودروساز های خارجی میان مثل پورشه فراری و… رو تولید میکنن شماها برداشتین همون پراید رو صندلی عقب هاشو باز کردین شده وانت کارا با هزارتا ادعا هر کی ندونه فکر میکنه شما بوگاتی طراحی کردید باز خود پراید عقبش سه نفر میتونن بشینن ولی این چی اگه یکدونه باربند پشتش ببندی میشه 460 کیلو فقط بدرد سوارشدن میخوره بدرده هیچی نمیخوره
محمد حسین(خبره و طراح معروف خودرو)
۲۶ بهمن ۱۳۹۱میدونید به اینا نمیشه بگی پیشرفت!
اینا همه پسرفتن!
چه معنی داره ماشینی با این ایمنی کمو موتور بی قدرت که دیگه بدرد این دورو زمونه نمیخوره تبدیل به همه چی بشه!!معلوم نیست شایدم پس فردا موتورشو تو یه بدنه دیگه بزارن اونوقت اسمشو بزارن پیشرفت!
شاید بشه مثه داستان پیکان که هنوز واسه بعضی از ماشینا موتور اونو بکار میبرند!
باحاله میگن اینا هم قانون پایستگی دارن:
پیکان/پراید هیچوقت از بین نمیروند بلکه از نوعی به نوع دیگر واز بدنه ای به بدنه ی دیگر منتقل میشوند!!
حامد
۲۶ بهمن ۱۳۹۱خدایش خیلی خندیدیم جالب بود
پراید نمی تونه مسافر جابجا کنه انوقت می خواد بار ببره!
به نظر شما میتونه؟
mohsen
۲۶ بهمن ۱۳۹۱سلام تازه سایپا میخواد پراید کروک پراید کشنده(تریلر)اتوبوس پراید و…هزاران محصول دیگر با این ماشین درست کنه
غلامی
۲۶ بهمن ۱۳۹۱همین شما ها که دارین مسخرش می کنین فردا میرید میخریدش !
محمد حسن
۲۶ بهمن ۱۳۹۱خب صبر کنید ببینم یعنی باش نمیشه یه چندتا بسته نوار بهداشتی هم جا به جا کرد ولی خوبه ناشکری نکنید البته به پای وانت تویوتا که نمیرسه
mohammad
۲۶ بهمن ۱۳۹۱این سایپا دیگه گندشو در اورده با این طراحی هاشون پراید از هر مدل هایی که خودشون بخوان دارن وارد میکنن اه ! تا کی تا چند سال دیگه باید این روال عادی سایپا سپری بشه ها! به کجا باید شکایت برد با این طراحی مزخرف سایپا؟؟ این سایپا ابروی هرچی پراید تو دنیا برده؟؟
بهنام
۲۶ بهمن ۱۳۹۱بس کن دیگه سایپا چقدر مردم می خندونی .تو جیب جامیشه ؟ه ه ه ه ه
reza
۲۶ بهمن ۱۳۹۱هنوز نیامده قیمتش کمتر از ازرا نیست
رضا
۲۶ بهمن ۱۳۹۱به عنوان آپشن میشه یه نخ بهش وصل کرد . واقعا صنعت خودروی ما داره به کجا میره ! بیراهه راهه عقب موندگی؟
merdul
۲۷ بهمن ۱۳۹۱فقط اسپرتش کنی یه باربندسیستم 4تا رینگ اسپرت خورشیدی شیشه دودی کوپ کنی وای ن ارزششا نداره خرجش کنی مفتش گرونه مثل اسباب بازی بچه هاس…
حسن
۲۷ بهمن ۱۳۹۱به نظر من این به آگاهی مردم بستگی داره.شما برید سهام دارای سایپا رو ببیینید اصلا ماشین ایرانی سوار نمیشن چه برسه به همیار ازراییل (پراید)