بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
از یک طرف می گن که ما کشتی و هواچیما و قطار می سازیم، بابا می خواهیم باور کنیم ولی این خودرو سازهامون نمی زارند هنوز نمی تونند خودرو طراحی کنید. چهار تا مهندس توی این سایپا با ید این کارا رو بکنند
به نظر من نمی تونه با وانت روا مقابله کنه و می بازه! به دلیل قدرت کمتر! بدنه ضعیف تر و اینکه روا دیفرانسیل عقب است وپتر از دیفرانسیل جلو و احتمالا قیمت بیشتر وانت پراید از وانت روا!و فرمان روا هیدرولیک هست !
اوج هنرنمایی صنعت خودروی کشورمون….!!! یه موقع با پول نفت بنز و بی ام و و کادیلاک وارد ایران میشد اما الان باید با درآمد نفتی 10برابر اون دوران آشغالهای چینی و خودروهای 25 سال پیش از رده خارج رو سوار شیم
چه فایده یک ذره انتقال تکنولوژی نکردن! حالا هم که می خواهیم تکنولوژی داشته باشیم تحریم ایم از طرف اونا! تازه چند در صد مردم بعد از این همه سال بردن نفت و 40سال حکومت محمد رضا ماشین داشتن؟
دوست عزیز شما تاریخ رو بخون میبینی که توی کمتر از 20 سال ایرانی ها از درشکه سواری(زمان قاجار) به ماشین سواری(اونم بهترین ماشین های دنیا) رسیدن و بهد از حدود 40 سال بهترین هواپیماهای مسافربری دنیا رو سوار میشدن اگه انتقال تکنولوژی نشده پس چطور اون موقع کادیلاک سویل(لوکس ترن سواری دنیا در زمان خودش) در ایران مونتاژ میشد؟ چطور ایرانخودرو و پارس خودرو و سایپا شکل گرفتن؟ چطور پارس گروندیک و اکثر کارخونه های بزرگ دنیا توی ایران شعبه زدن؟ اگه اون زمان همین کارخانه جات بزرگ ساخته نمیشد ما الان چی داشتیم؟ هنوز بهترین کارخانه خودرو،بزرگترین و حیاتی ترین سدها،استادیوم های ورزشی و … برای اون دورانه ما ایرانی ها خیلی فراموش کاریم….
مشکلات فرهنگی ما خیلی بیشتر از بد جنسی خودروسازامونه! هر چیزی بهر یکاریه همه نظرات رو خوندم همه از ضعیفیش گفتن و توان کم برای حمل بار کمش…! ولی واقعیتش جای ماشینی تو این کلاس و کاربری خالی بود! نمیشه که همه یه وانت نیسان آبی به اون شکمویی بخرن و مثلا دو کارتن کوچیک بزارن پشتش و برن وسط شلوغی و ترافیک !!! هرچند جای هیچ تعریفی نداره ولی باز دست سایپا درد نکنه…
بابا من موندم اینهمه هزینه میشه تو این ایرانخودرو و سایپا واقعا انگار کودکستانه! آخه وانت باید دف عقب باشه, کمک تقویت بشه, شاسی تقویت بشه, دیواره لاستیک بلند تر باشه!! آخه این چه صنعت خودرو سازی شد!! سیب زمینی بکارن بهتره!
یا خدااااااااااااااااااا بکش منو من از طرف کارخانونه سایپا خجالت میکشم بسته دیگه ابرونمونده برامون این چیه باباااااااااااااا خجالتم خوب چیزیه پیکان وانت …. تموم شد الانم…..
ولی خدایی رنگ سفید بهش نمیادا . هالا من یه چیزی پروندم اما شما هم جان این ملت بی گناه و بیچاره رو در نظر بگیرین فک کنین خودتون جای اون بنده خدا . زبونم لال یه طوری شد چی بیمه هم که کلاه بردار شده پول که میخواد بده از سروتهش میزنه
من که حالا پیشرفته ترین خودروی ایرانی دارم ترمزش موقعی که میخوای نمیگیره موقعی که نمیخوای با سرعت 160 همچین وایمیسته که خودمم کیف میکنم حالا چه برسه به پراید که وانتشم ساختین . واقعا اون پولی که به این طراحان و مهندسین سایپا و ایران خودرو میدین حلاله . میگن ذمان قدیم که پل ورسک و ساختن شاه سازنده پل و با خانوادش گزاشته زیر پل که اگر وقتی قطار رد میشه اگر 1% احتمال سقوط بود اولین کسی که میمیره خود سازنده و خانوادش باشه نه کس دیگه حالا بعد این حمه هنوزم سالمه . شما هم همچین کاری با مهندسین و سازندهاش انجام بدین
بنده خدا
۱۶ دی ۱۳۹۱از یک طرف می گن که ما کشتی و هواچیما و قطار می سازیم، بابا می خواهیم باور کنیم ولی این خودرو سازهامون نمی زارند هنوز نمی تونند خودرو طراحی کنید. چهار تا مهندس توی این سایپا با ید این کارا رو بکنند
ناشناس
۱۶ دی ۱۳۹۱فکر کنم مدیران سایت بایت زحمت یه مقایسه مفصل بین وانت کارا با فرقون پارس اصل بکشن.چون من موندم با اینهمه قدرت فرقون بخرم یا وانت کارا!!!
ناشناس
۱۶ دی ۱۳۹۱فکر کنم مدیران سایت باید زحمت یه مقایسه مفصل بین وانت کارا با فرقون پارس اصل بکشن.چون من موندم با اینهمه قدرتی که این داره فرقون بخرم یا وانت کارا!!!
محمد
۱۶ دی ۱۳۹۱همیشه از دید مثبت نگاه کنید . فکر کنید این یه طرح تکامل یافته و مدرن از فرغونه
احسان
۱۷ دی ۱۳۹۱کروکی ش کی میاد؟
نیما
۱۷ دی ۱۳۹۱اره فکر کن وانت پشتش تو پیچ میتابه
این دیگه چه کنه
اما باحاله
بچه هارو بریزی پشتش
دستی بکشی
سبکم هست وای چه حالی میده:)
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱تو یه قاتلی!
ahmad
۱۷ دی ۱۳۹۱فک نکنم با کارای سنگسن دووم بیاره اون که پیکانه بیشتر وانتاش داغونه تازه بعضی موقع ها چه بارایی هم بارش میکنن دیگه وای به حال این
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱به نظر من نمی تونه با وانت روا مقابله کنه و می بازه!
به دلیل قدرت کمتر!
بدنه ضعیف تر و
اینکه روا دیفرانسیل عقب است وپتر از دیفرانسیل جلو و
احتمالا قیمت بیشتر وانت پراید از وانت روا!و فرمان روا هیدرولیک هست !
حسين
۱۷ دی ۱۳۹۱تازه اگر داشپورت سورن که 2ایربگ دارد را روش بذارند(رو روا) خیلی بهتر است از داشپورت پراید!
اديب
۱۷ دی ۱۳۹۱خدا وکیلی اکه من 1 روز اینا تو خیابون دیدم دیگه سرمم بره سوار پراید نمیشم همینطوریشم آدم سوار پراید میشه آبروش میره چه برسه به اینکه وایسی پشت چراغ خطر یه وانتشم بیاد وایسه کنارت. فک کن!!!!!!!!!
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۱پیکان وانت خیلی از این بهتره
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱وانت پیکان کولر نداره،ولی وانت روا داره!
وانت پراید برای کسایی خوبه که پولشون به پراید نمیرسه و مصرف سوخت پیکان هم براشون زیاده!
کماندار
۱۷ دی ۱۳۹۱یادتونه تو مدرسه میگفتن ماده از بین نمیره به وجورم نمیاد تو ایرانم همینه!@
خودرو از بین نمیره به وجود هم نمیاد بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر میکنه!
نفس
۱۷ دی ۱۳۹۱قسمتون میدم براى تست رو مردم امتحان نکنید،بدید رئستون یماه سوارش بشه،
حسين
۱۷ دی ۱۳۹۱برید به این ادرس و ببینید که وانت روا بهتره یا پراید?
http://www.pedal.ir/%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88/%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a2/comment-page-7/#comment-55290
کماندار
۱۷ دی ۱۳۹۱دو تا ش یه کوفته!
مجتبی
۱۷ دی ۱۳۹۱به نظر من ظریفتر از اونه که بتونه بار ببره مثل کره خر میمونه ادم دلش نمیاد زیاد بارش کنه اخه ممکنه کمرش از وسط نصف بشه هه هه هه
a boy
۱۷ دی ۱۳۹۱مخصوصه اسپرت کردنه
علی
۱۷ دی ۱۳۹۱اوج هنرنمایی صنعت خودروی کشورمون….!!!
یه موقع با پول نفت بنز و بی ام و و کادیلاک وارد ایران میشد
اما الان باید با درآمد نفتی 10برابر اون دوران آشغالهای چینی و خودروهای 25 سال پیش از رده خارج رو سوار شیم
حسين
۱۷ دی ۱۳۹۱چه فایده یک ذره انتقال تکنولوژی نکردن!
حالا هم که می خواهیم تکنولوژی داشته باشیم تحریم ایم از طرف اونا!
تازه چند در صد مردم بعد از این همه سال بردن نفت و 40سال حکومت محمد رضا ماشین داشتن؟
علی
۱۷ دی ۱۳۹۱دوست عزیز شما تاریخ رو بخون میبینی که توی کمتر از 20 سال ایرانی ها از درشکه سواری(زمان قاجار) به ماشین سواری(اونم بهترین ماشین های دنیا) رسیدن و بهد از حدود 40 سال بهترین هواپیماهای مسافربری دنیا رو سوار میشدن
اگه انتقال تکنولوژی نشده پس چطور اون موقع کادیلاک سویل(لوکس ترن سواری دنیا در زمان خودش) در ایران مونتاژ میشد؟
چطور ایرانخودرو و پارس خودرو و سایپا شکل گرفتن؟
چطور پارس گروندیک و اکثر کارخونه های بزرگ دنیا توی ایران شعبه زدن؟
اگه اون زمان همین کارخانه جات بزرگ ساخته نمیشد ما الان چی داشتیم؟
هنوز بهترین کارخانه خودرو،بزرگترین و حیاتی ترین سدها،استادیوم های ورزشی و … برای اون دورانه
ما ایرانی ها خیلی فراموش کاریم….
حسين
۱۷ دی ۱۳۹۱تازه اگر 2 نفر ادم سوارش شن و به میزان مجاز ()بار بزنه،وزن2تا ادم ها رو هم 150
کیلو باید باشد!یعنی هر نفر75
کیلو!
1510-900-150=460
Yashar
۱۷ دی ۱۳۹۱مشکلات فرهنگی ما خیلی بیشتر از بد جنسی خودروسازامونه!
هر چیزی بهر یکاریه همه نظرات رو خوندم همه از ضعیفیش گفتن و توان کم برای حمل بار کمش…! ولی واقعیتش جای ماشینی تو این کلاس و کاربری خالی بود! نمیشه که همه یه وانت نیسان آبی به اون شکمویی بخرن و مثلا دو کارتن کوچیک بزارن پشتش و برن وسط شلوغی و ترافیک !!!
هرچند جای هیچ تعریفی نداره ولی باز دست سایپا درد نکنه…
amin7
۱۷ دی ۱۳۹۱برو بابا دلت خوشه ها !!!!!!!!!!! همه اینا یه مشت دزد و قاتلن !!!! اووقت ازشون طرفداری میکنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[…]
محمد رضا
۱۷ دی ۱۳۹۱موقعی که تنها با تغییر شکل قالپاق خودرو مدلش را تغییر می دهند باید وانتشان این شکلی باشد.
متاسفم برای خودمون که باید این وضعیت خودروهایمان باشد
اا
۱۷ دی ۱۳۹۱بابا شما سایپاییا دیگه کی هستین- اند(End) طراحی و نبوغ تو انداختن به خودیا هستین
reza
۱۷ دی ۱۳۹۱بابا من موندم اینهمه هزینه میشه تو این ایرانخودرو و سایپا واقعا انگار کودکستانه! آخه وانت باید دف عقب باشه, کمک تقویت بشه, شاسی تقویت بشه, دیواره لاستیک بلند تر باشه!! آخه این چه صنعت خودرو سازی شد!! سیب زمینی بکارن بهتره!
taha
۱۷ دی ۱۳۹۱خجالت داره اسباب بازی طاهاپسرم هم قشنگتره هم ارزون.فقط بایدپفک جابجاکنی باهاش
مهدی
۱۷ دی ۱۳۹۱از نظر من بد نیست هروقت توخیابون می بینیمش می خندیم
سالار
۱۷ دی ۱۳۹۱یا خدااااااااااااااااااا بکش منو من از طرف کارخانونه سایپا خجالت میکشم بسته دیگه ابرونمونده برامون این چیه باباااااااااااااا خجالتم خوب چیزیه پیکان وانت …. تموم شد الانم…..
رحيم
۱۷ دی ۱۳۹۱مرگ دست خداست . سایپا مطمعن در خدمات
رحيم
۱۷ دی ۱۳۹۱ولی خدایی رنگ سفید بهش نمیادا . هالا من یه چیزی پروندم اما شما هم جان این ملت بی گناه و بیچاره رو در نظر بگیرین فک کنین خودتون جای اون بنده خدا . زبونم لال یه طوری شد چی بیمه هم که کلاه بردار شده پول که میخواد بده از سروتهش میزنه
رحيم
۱۷ دی ۱۳۹۱من که حالا پیشرفته ترین خودروی ایرانی دارم ترمزش موقعی که میخوای نمیگیره موقعی که نمیخوای با سرعت 160 همچین وایمیسته که خودمم کیف میکنم حالا چه برسه به پراید که وانتشم ساختین . واقعا اون پولی که به این طراحان و مهندسین سایپا و ایران خودرو میدین حلاله . میگن ذمان قدیم که پل ورسک و ساختن شاه سازنده پل و با خانوادش گزاشته زیر پل که اگر وقتی قطار رد میشه اگر 1% احتمال سقوط بود اولین کسی که میمیره خود سازنده و خانوادش باشه نه کس دیگه حالا بعد این حمه هنوزم سالمه . شما هم همچین کاری با مهندسین و سازندهاش انجام بدین
کوروش
۱۷ دی ۱۳۹۱واقعا متاسفم شرکت تویوتا لند کروز میزنه سایپا هم پراید
آخه پراید کی شد ماشین ؟؟؟؟
هی پراید 132 ،131 ،141 ،142 ، 151، معمولی
نفهمیدیم .
همشون مزخرفن
کماندار
۱۸ دی ۱۳۹۱ما یع عمره این انواع مدل اومدن ما هنوز نفهمیدیم فرقشون دقیقا چیه؟؟
land cruiser
۱۷ دی ۱۳۹۱فقظ تویوتا پراید چیه ؟
برای خودم متاسفم که یه ماشین خوب ندیدم
مسیحا
۱۷ دی ۱۳۹۱برو خودت رو بساز بعد بیا خودرو بساز . با این کارا خودت رو مسخره دیگران نکن.
مسیحا
۱۷ دی ۱۳۹۱سایپا با این کارا خودت رو بیش تر از این مسخره
دیگران نکن.
رضا
۱۷ دی ۱۳۹۱ایرانی اخر موخه ببین چه چیزای می سازند جدید ؟
پراید تبدیل به وانت اخه موخ پراید چهار نفر به زور میکشه حالا بیاد بارم ببر ؟