بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
خاک تو سر این […]….کارخونه ماشینه یا اسباب بازی سازی؟من شوفر ترانزیتم تو جاده وقتی از بغل پراید مثلا سدان رد میشم باد ماشین پرایدو اینور اونور میکنه حالا ببین این نصفه پراید چی میشه دیگه!ای خدا کی از وضع خلاص میشیم ادم خندش میگیره به خدا وانتای بزرگ ما که پیکاپ و کاپراس پیش فورد و شورولت جوجه به نظر میان حالا ببین این چیه دیگه.اسمشو باید میذاشتن ناکار.
وای یکی بزنه تو گوشم ببینم خوابم یا بیدار این از عجایب خلقته!!!!!!!!!!! بابا جم کنین این مسخره بازیارو این که نیم کیلو گوجه باش بار کنیم که تک چرخ میزنه جولوش میاد بالا که!!!!!!(تازه این مدل مفهومیشه) یعنی یه آدم بالا دیپلم تو این سایپا کار نمیکنه. اروپا مهندسی داره ما هم مهندسی داریم. مهندسای ما به اندازه یه دیپلم اونا هم سواد ندارن
تو اولین عکس عقبشو که دیدم گفتم حتما سایزش تو مایه های هایلوکسه… عکس های بعدی رو که دیدم، فهمیدم که خودش یه کلاس تازه خودرویی باز کرده و ما خبر نداشتیم…
واقعا دست مریزاد!!!اینو باید توی نشنال جئوگرافیک نشون بدن!من موندم از این همه خلاقیت در طراحی.واقعا اینا خجالت نمیکشن بعد این همه سال کپی برداری از پراید کیا و اون همه سودخوردن با فروش زیادش تو ایران اینو میدن بیرون!
با سلام خدمت هموطنان هر روز صبح یک طرح جدید – هر سال 365 طرح با 1200 آپشن انتخابی – 1000000 سانتیمتر گارانتی حرکت یا 30000 ثانیه فردا صبح منتظر طرح بعدی ما باشید(خوابتون نبره) ساپیامطمئن
وقتی شرکت های بزرگ تو سایتاشون تیتر میزنن که سود این ماه یا تیراژ این ما این قدر بوده وباافتخار به خودشئن میبالند و حرفی از پیشترفت ایمنی و به فکر ایمنی مردم نیستند معلومه که باید خوشحال باشند .انشالله که این دید مادی گرای در قبال گرفتن جون مردم وبه صورت خیلی محترمانه متوجه نشدن مردم به واین که به فکر منافع خود بودن کم بشه انــــــــشـــالله
کاش میشدمسوولان سایپا طراحان این موجود عجیب رو معرفی می کردند … دوستان در پس این خنده ها چه حرفها که نهفته نیست…. چرا باید ایرانی به این وضعیت دچار بشه …. چرا…. وانت نیسان تولید 1956 میلادی توقف تولید 1982 (47 سال قبل)ولی هنوز تو ایران تولید میشه پراید سال تولید 1986(27سال قبل )ولی هنوز تولید میشه البته با ابداعات این به ظاهر مهندسان به ظاهر ایرانی؟؟؟؟؟؟؟؟….
جونم به این خلاقیت عجب نخبه هایی ما داریم تو این سایپا شرکتهایی مثل آئودی باید بیان از این سایپایا یاد بگیرن مغزشون در حد فندقه از این طرف ملتو به کشدن میدن از اونطرف میگن بچه تولید کنید این چه وعضشه دیگه 131.141.132.151.صبا و نمیدونم کوفت و زهرمار واقعا واسه سایپا و ایران خودرو متاسفم
آقا ما یه وانت پیکان مدل 58 داریم روزگار ما رو سیاه کرده از وقتی گرفتمش از موتور و گیربکسش بگیر تا اون چیزای جزئیش همش ایراد داشت.دو برابر او پولی که پاش دادم خرجش کردم تازه شد ماشین اصلا کاری با پولشم ندارم عضیت کردنو تو راه گذاشتنش پدر ما رو در آورد.مصرف بنزینشم از یه طرف مارو بیچاره کرد نمیخوام تبلیغ کنم ولی یه پراید مدل 83 دارم از وقتی که خریدمش خداییش بدی ازش ندیدم اگه همین وانت پرایدو بدن بازار من همون روز یکی هر جور شده میخرم.من برق کار ساختمونم واسه کار من که عالیه همین پراید خودم بیش تر از این وانت پیکانه کار منو راه انداخته.
saber
۱۸ دی ۱۳۹۱خاک تو سر این […]….کارخونه ماشینه یا اسباب بازی سازی؟من شوفر ترانزیتم تو جاده وقتی از بغل پراید مثلا سدان رد میشم باد ماشین پرایدو اینور اونور میکنه حالا ببین این نصفه پراید چی میشه دیگه!ای خدا کی از وضع خلاص میشیم ادم خندش میگیره به خدا وانتای بزرگ ما که پیکاپ و کاپراس پیش فورد و شورولت جوجه به نظر میان حالا ببین این چیه دیگه.اسمشو باید میذاشتن ناکار.
EHSAN
۱۸ دی ۱۳۹۱مغزdesignerهاتون یه وقت منفجر نشه واقعااااااااااااااا
sina
۱۸ دی ۱۳۹۱خدا بخیر کنه
امین
۱۸ دی ۱۳۹۱وای یکی بزنه تو گوشم ببینم خوابم یا بیدار
این از عجایب خلقته!!!!!!!!!!!
بابا جم کنین این مسخره بازیارو این که نیم کیلو گوجه باش بار کنیم که تک چرخ میزنه جولوش میاد بالا که!!!!!!(تازه این مدل مفهومیشه)
یعنی یه آدم بالا دیپلم تو این سایپا کار نمیکنه.
اروپا مهندسی داره ما هم مهندسی داریم.
مهندسای ما به اندازه یه دیپلم اونا هم سواد ندارن
hassan
۱۸ دی ۱۳۹۱کاش مهندس بودن اینا پارتی دارند . مهندسای ما بیکارن
AMIN
۱۸ دی ۱۳۹۱تو اولین عکس عقبشو که دیدم گفتم حتما سایزش تو مایه های هایلوکسه… عکس های بعدی رو که دیدم، فهمیدم که خودش یه کلاس تازه خودرویی باز کرده و ما خبر نداشتیم…
امین
۱۸ دی ۱۳۹۱چند وقت دیگه باید شاهد پراید (AMG) یا (M power) باشیم!!!
علی
۱۸ دی ۱۳۹۱من فقط خون جونای ایرانی رومیبینم وسود سایپاروکه از زمین تا هوافاصله دارن این یعنی فشار بیشتر مسله رونمیخوام سیاسی کنم یعنی کومونیسم یعنی دیکتاتوری
esi
۱۸ دی ۱۳۹۱خدا خدا به داد ما برس همین
اما مردم ما واس خریدن همین فرقون کولر دار سر ودست میشکونن میگی نه صبر کن ببین چی میشه
اگه بالای 15 میلیون نفروختنش
امین
۱۸ دی ۱۳۹۱ممنونم واقعا ممنونم که موجبات شادی و خنده ی ما رو حتی در خیابان ها هم فراهم کردین ممنونم …..
تهیصض
۱۸ دی ۱۳۹۱مرسی . با دیدن عکسها کلی خوشحال شدیم و خندیدیم
یکی
۱۸ دی ۱۳۹۱فکر کنم برای رقابت با بازارهای جهانی ساخته شده!!!!!!!!!!!!!!
احسان
۱۸ دی ۱۳۹۱سال 1404 و اینک تانک پراید با قابلیت حمل انواع اسلحه و 4 سر نشین پیش فروش شد با تشکر شرکت سایپا ههههههههههههههههههه
کماندار
۱۸ دی ۱۳۹۱پراید شاسی بلند مخصوص آفرود و پراید قایق هم در راهه!!!
Mahdi
۱۸ دی ۱۳۹۱واقعا دست مریزاد!!!اینو باید توی نشنال جئوگرافیک نشون بدن!من موندم از این همه خلاقیت در طراحی.واقعا اینا خجالت نمیکشن بعد این همه سال کپی برداری از پراید کیا و اون همه سودخوردن با فروش زیادش تو ایران اینو میدن بیرون!
رحیم
۱۸ دی ۱۳۹۱دم همتون گرم . هر چی میگین درست
تهیصض
۱۸ دی ۱۳۹۱با سلام خدمت هموطنان
هر روز صبح یک طرح جدید – هر سال 365 طرح
با 1200 آپشن انتخابی – 1000000 سانتیمتر گارانتی حرکت یا 30000 ثانیه
فردا صبح منتظر طرح بعدی ما باشید(خوابتون نبره)
ساپیامطمئن
رضا
۱۸ دی ۱۳۹۱وقتی شرکت های بزرگ تو سایتاشون تیتر میزنن که سود این ماه یا تیراژ این ما این قدر بوده وباافتخار به خودشئن میبالند و حرفی از پیشترفت ایمنی و به فکر ایمنی مردم نیستند معلومه که باید خوشحال باشند .انشالله که این دید مادی گرای در قبال گرفتن جون مردم وبه صورت خیلی محترمانه متوجه نشدن مردم به واین که به فکر منافع خود بودن کم بشه انــــــــشـــالله
faghir
۱۸ دی ۱۳۹۱چوب حراجی دیگر بر ابروی ریخته صنعت درمانده این خاک طلاخیزو ثروتمند
وحید
۱۸ دی ۱۳۹۱کاش میشدمسوولان سایپا طراحان این موجود عجیب رو معرفی می کردند … دوستان در پس این خنده ها چه حرفها که نهفته نیست…. چرا باید ایرانی به این وضعیت دچار بشه …. چرا…. وانت نیسان تولید 1956 میلادی توقف تولید 1982 (47 سال قبل)ولی هنوز تو ایران تولید میشه پراید سال تولید 1986(27سال قبل )ولی هنوز تولید میشه البته با ابداعات این به ظاهر مهندسان به ظاهر ایرانی؟؟؟؟؟؟؟؟….
حامد
۱۸ دی ۱۳۹۱سلام.به قول یکی از دوستان بایستی کارخانه سایپا رو تو شبکه نشنال ژئو گرافیک بعنوان ابر کارخانه ها یاد کنند!!!
حسین
۱۸ دی ۱۳۹۱این کارخونه ماشین میسازه یا …..
حسین
۱۸ دی ۱۳۹۱ما خواستار یک مقایسه جدی بین این ماشین و هم کلاسی هاش هستیم!!!
و مقایسش با پیکان وانت و وانت روا و وانت سمند و وانت ال90!!!!
ahmad0311
۱۸ دی ۱۳۹۱جونم به این خلاقیت عجب نخبه هایی ما داریم تو این سایپا شرکتهایی مثل آئودی باید بیان از این سایپایا یاد بگیرن مغزشون در حد فندقه از این طرف ملتو به کشدن میدن از اونطرف میگن بچه تولید کنید این چه وعضشه دیگه
131.141.132.151.صبا و نمیدونم کوفت و زهرمار
واقعا واسه سایپا و ایران خودرو متاسفم
امین
۱۸ دی ۱۳۹۱باید به شرکت مربوطه تبریک گفت. مزدا 1000 رو زنده کردین. عیب نداره ایشالا میرید زیر یکی از همین آشغالاتون .:))
محسن
۱۸ دی ۱۳۹۱آقا ما یه وانت پیکان مدل 58 داریم روزگار ما رو سیاه کرده از وقتی گرفتمش از موتور و گیربکسش بگیر تا اون چیزای جزئیش همش ایراد داشت.دو برابر او پولی که پاش دادم خرجش کردم تازه شد ماشین اصلا کاری با پولشم ندارم عضیت کردنو تو راه گذاشتنش پدر ما رو در آورد.مصرف بنزینشم از یه طرف مارو بیچاره کرد نمیخوام تبلیغ کنم ولی یه پراید مدل 83 دارم از وقتی که خریدمش خداییش بدی ازش ندیدم اگه همین وانت پرایدو بدن بازار من همون روز یکی هر جور شده میخرم.من برق کار ساختمونم واسه کار من که عالیه همین پراید خودم بیش تر از این وانت پیکانه کار منو راه انداخته.
حسین
۱۸ دی ۱۳۹۱ارابه ی مرگ!
مجتبی
۱۸ دی ۱۳۹۱ماشین برقی داداش کوچیک من بهتر از خاندان پرایده!!!!
بهنام
۱۸ دی ۱۳۹۱پیر شدن با این طراحیشون.احتمالا واسه طراحیش5سال وقت گزاشتم.به طزاحش بباید جایزه بدن
alireza
۱۸ دی ۱۳۹۱ماشاالله به این خلاقیت ایرانیا
alireza
۱۸ دی ۱۳۹۱پراید رو نصفش کرده پشتش یه جای بار گذاشته واقعا برای خودم متاسفم
مهدی 620
۱۸ دی ۱۳۹۱یه خبر خوب!!!!
دوستان میدونم که اگه این خبر رو بخونید شب از خوشحالی خوابتون نمیبره!
و حالا وانت تیبا…
http://www.overpic.net/viewer.php?file=x04lm2ex0q1w0t1mz17h.jpg
فکر کنم اسمش 161 یا 171 باشه یه عدد از یه جاشون در میارن دیگه!
و حالا […] بر سایپا