سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. saber

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    خاک تو سر این […]….کارخونه ماشینه یا اسباب بازی سازی؟من شوفر ترانزیتم تو جاده وقتی از بغل پراید مثلا سدان رد میشم باد ماشین پرایدو اینور اونور میکنه حالا ببین این نصفه پراید چی میشه دیگه!ای خدا کی از وضع خلاص میشیم ادم خندش میگیره به خدا وانتای بزرگ ما که پیکاپ و کاپراس پیش فورد و شورولت جوجه به نظر میان حالا ببین این چیه دیگه.اسمشو باید میذاشتن ناکار.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. EHSAN

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مغزdesignerهاتون یه وقت منفجر نشه واقعااااااااااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sina

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدا بخیر کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (821 ديدگاه)

    وای یکی بزنه تو گوشم ببینم خوابم یا بیدار
    این از عجایب خلقته!!!!!!!!!!!
    بابا جم کنین این مسخره بازیارو این که نیم کیلو گوجه باش بار کنیم که تک چرخ میزنه جولوش میاد بالا که!!!!!!(تازه این مدل مفهومیشه)
    یعنی یه آدم بالا دیپلم تو این سایپا کار نمیکنه.
    اروپا مهندسی داره ما هم مهندسی داریم.
    مهندسای ما به اندازه یه دیپلم اونا هم سواد ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hassan

      ۱۸ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کاش مهندس بودن اینا پارتی دارند . مهندسای ما بیکارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. AMIN

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (204 ديدگاه)

    تو اولین عکس عقبشو که دیدم گفتم حتما سایزش تو مایه های هایلوکسه… عکس های بعدی رو که دیدم، فهمیدم که خودش یه کلاس تازه خودرویی باز کرده و ما خبر نداشتیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (821 ديدگاه)

    چند وقت دیگه باید شاهد پراید (AMG) یا (M power) باشیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من فقط خون جونای ایرانی رومیبینم وسود سایپاروکه از زمین تا هوافاصله دارن این یعنی فشار بیشتر مسله رونمیخوام سیاسی کنم یعنی کومونیسم یعنی دیکتاتوری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. esi

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (62 ديدگاه)

    خدا خدا به داد ما برس همین
    اما مردم ما واس خریدن همین فرقون کولر دار سر ودست میشکونن میگی نه صبر کن ببین چی میشه
    اگه بالای 15 میلیون نفروختنش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ممنونم واقعا ممنونم که موجبات شادی و خنده ی ما رو حتی در خیابان ها هم فراهم کردین ممنونم …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. تهیصض

      ۱۸ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مرسی . با دیدن عکسها کلی خوشحال شدیم و خندیدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. یکی

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (132 ديدگاه)

    فکر کنم برای رقابت با بازارهای جهانی ساخته شده!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    سال 1404 و اینک تانک پراید با قابلیت حمل انواع اسلحه و 4 سر نشین پیش فروش شد با تشکر شرکت سایپا ههههههههههههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. کماندار

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    پراید شاسی بلند مخصوص آفرود و پراید قایق هم در راهه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Mahdi

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    واقعا دست مریزاد!!!اینو باید توی نشنال جئوگرافیک نشون بدن!من موندم از این همه خلاقیت در طراحی.واقعا اینا خجالت نمیکشن بعد این همه سال کپی برداری از پراید کیا و اون همه سودخوردن با فروش زیادش تو ایران اینو میدن بیرون!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رحیم

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    دم همتون گرم . هر چی میگین درست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. تهیصض

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت هموطنان
    هر روز صبح یک طرح جدید – هر سال 365 طرح
    با 1200 آپشن انتخابی – 1000000 سانتیمتر گارانتی حرکت یا 30000 ثانیه
    فردا صبح منتظر طرح بعدی ما باشید(خوابتون نبره)
    ساپیامطمئن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. رضا

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    وقتی شرکت های بزرگ تو سایتاشون تیتر میزنن که سود این ماه یا تیراژ این ما این قدر بوده وباافتخار به خودشئن میبالند و حرفی از پیشترفت ایمنی و به فکر ایمنی مردم نیستند معلومه که باید خوشحال باشند .انشالله که این دید مادی گرای در قبال گرفتن جون مردم وبه صورت خیلی محترمانه متوجه نشدن مردم به واین که به فکر منافع خود بودن کم بشه انــــــــشـــالله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. faghir

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (168 ديدگاه)

    چوب حراجی دیگر بر ابروی ریخته صنعت درمانده این خاک طلاخیزو ثروتمند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. وحید

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کاش میشدمسوولان سایپا طراحان این موجود عجیب رو معرفی می کردند … دوستان در پس این خنده ها چه حرفها که نهفته نیست…. چرا باید ایرانی به این وضعیت دچار بشه …. چرا…. وانت نیسان تولید 1956 میلادی توقف تولید 1982 (47 سال قبل)ولی هنوز تو ایران تولید میشه پراید سال تولید 1986(27سال قبل )ولی هنوز تولید میشه البته با ابداعات این به ظاهر مهندسان به ظاهر ایرانی؟؟؟؟؟؟؟؟….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حامد

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.به قول یکی از دوستان بایستی کارخانه سایپا رو تو شبکه نشنال ژئو گرافیک بعنوان ابر کارخانه ها یاد کنند!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. حسین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این کارخونه ماشین میسازه یا …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حسین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ما خواستار یک مقایسه جدی بین این ماشین و هم کلاسی هاش هستیم!!!
    و مقایسش با پیکان وانت و وانت روا و وانت سمند و وانت ال90!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. ahmad0311

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    جونم به این خلاقیت عجب نخبه هایی ما داریم تو این سایپا شرکتهایی مثل آئودی باید بیان از این سایپایا یاد بگیرن مغزشون در حد فندقه از این طرف ملتو به کشدن میدن از اونطرف میگن بچه تولید کنید این چه وعضشه دیگه
    131.141.132.151.صبا و نمیدونم کوفت و زهرمار
    واقعا واسه سایپا و ایران خودرو متاسفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. امین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید به شرکت مربوطه تبریک گفت. مزدا 1000 رو زنده کردین. عیب نداره ایشالا میرید زیر یکی از همین آشغالاتون .:))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محسن

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا ما یه وانت پیکان مدل 58 داریم روزگار ما رو سیاه کرده از وقتی گرفتمش از موتور و گیربکسش بگیر تا اون چیزای جزئیش همش ایراد داشت.دو برابر او پولی که پاش دادم خرجش کردم تازه شد ماشین اصلا کاری با پولشم ندارم عضیت کردنو تو راه گذاشتنش پدر ما رو در آورد.مصرف بنزینشم از یه طرف مارو بیچاره کرد نمیخوام تبلیغ کنم ولی یه پراید مدل 83 دارم از وقتی که خریدمش خداییش بدی ازش ندیدم اگه همین وانت پرایدو بدن بازار من همون روز یکی هر جور شده میخرم.من برق کار ساختمونم واسه کار من که عالیه همین پراید خودم بیش تر از این وانت پیکانه کار منو راه انداخته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حسین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ارابه ی مرگ!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. مجتبی

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین برقی داداش کوچیک من بهتر از خاندان پرایده!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. بهنام

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیر شدن با این طراحیشون.احتمالا واسه طراحیش5سال وقت گزاشتم.به طزاحش بباید جایزه بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. alireza

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشاالله به این خلاقیت ایرانیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. alireza

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    پراید رو نصفش کرده پشتش یه جای بار گذاشته واقعا برای خودم متاسفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. مهدی 620

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (166 ديدگاه)

    یه خبر خوب!!!!
    دوستان میدونم که اگه این خبر رو بخونید شب از خوشحالی خوابتون نمیبره!
    و حالا وانت تیبا…
    http://www.overpic.net/viewer.php?file=x04lm2ex0q1w0t1mz17h.jpg
    فکر کنم اسمش 161 یا 171 باشه یه عدد از یه جاشون در میارن دیگه!
    و حالا […] بر سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا