سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    دنیا داره پیشرفت میکنه و اتومیل های جدید با طراحی جدید موتور جدید میده بازار ما هم داریم یا پوست عوض میکنیم موتور همونه یا موتور رو عوض میکنیم پوستش همونه برای مثال همین رانا یا همین پراید یا همین سمند و ….هاهاها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جوان ایرانی

      ۱۸ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (203 ديدگاه)

      سایپا این ماشین رو طراحی کرده از 9 ماه جلوتر که می خواد بدش تو بازار داره تبلیغ میکنه تا ببینه چند تا گاگول توی این قشر دوست دار خودرو پیدا میشه که این ماشین رو بپسندند…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. slr mclaren

      ۱۹ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (56 ديدگاه)

      کی میدونه معنی سایپا چیه؟اگه نمیدونید،نامه مرحوم فرهاد مهراد(خواننده پاپ)به یکی از نشریات که در زیر آمده است را بخوانید:
      .
      .
      آن وقتها دوستی کتاب “آخرین سفر شاه“ را لطف کردند به من دادند ،در اواخر کتاب آمده است که: دوستان اشرف پهلوی او را سایپا می خواندند،بله،درست است،SAIPA!، که ظاهرا نام شرکت و ماشین “رنو“ است و البته این نام، یعنی سایپا، مخفف کلمات زیر است:

      Son Altess Imperial Princess Ashraf.!!

      همانطور که توجه فرمودید کلمات بالا به زبان فرانسوی میشود:

      والاحضرت همایون شاهدخت اشرف

      و این نام و عنوان همچنان زینت بخش هزاران ماشین رنو و…است و حال یک سئوال:در طول این نوزده سال ،یک مسئول امر ،یک سیاستمدار و … متوجه این نکته نشده است؟

      با آرزوی سلامتی و حسن عاقبت ان شاالله !

      فرهاد مهراد

      1377/3/15

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. slr mclaren

        ۱۹ دی ۱۳۹۱
        سوابق: (56 ديدگاه)

        اونایی لایک نمی کوبند دلیل بیارید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. فرهاد

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    کارخانه ی سایپا وقتی اون تویوتا رو دید که شاتل میکشید اعصابش خورد شد و تصمیم گرفت یک ماشین ابر قدرت بسازه که اون شاتل رو مثل فرغون هایی که پشت وانت میزارن بکشه.اون وقت ماشینی اختراع کردن که 5 قدرتش اسب بخار بیشتره. چو چو چو چوعجب قدرتی!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مملى

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آخه خدارو خوش میاد وانت به این قشنگى رو مسخره میکنید،هر کى واسه بچش ى دونه بخره که با هاش خاک بازى بکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محسن

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو رده بندی واژگونی خودرو وانت پیکان رتبه اوله و پراید رتبه دوم..حالا ببین وانت پراید چی میشه؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    ادم روش موتور مزدا 323ای که توایران بندازه(توسط کارخانه و با مجوز به عنوان تقویت موتور) و بعد بره باش کل بندازه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محسن

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینم اضافه کنم که این ماشین برای حمل چیزای سنگین ساخته نشده.
    همونطور که تو عکسش میبینید واسه حمل چهارتا چکش و پیچ گوشتی وانبر دست و مانع و لباس کار هستش.
    وگرنه اگه یه یخچال بزاری پشتش فنرهاش میشکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مجتبی

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به نظر من ظریفتر از اونه که بتونه بار ببره اما با طراحی جالبی که داره ممکنه گذینه خوبی برای کپی برداری غولهای صنعت اتومبیل بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من خیلی تخصصی نظر ندارم اما به جای این همه جوک و لطیفه و تمسخر واقعا نمیشه یک نگاه مثبت و نقادانه داشت؟
    از لحاظ فنی کلی اشکال میشه گرفت اما میشه این وانت را فقط در سطح شهر و برای جابجایی وسایلی مانند یک یخچال یا اجاق گاز استفاده کرد . اتفاقا به صرف و معقول است .
    خدا وکیلی وجدانا و انصافا هیچ حسنی در این وانت نیست ؟ من وانت های بسیار کوچک مزدا را در سالهای گذشته به یاد دارم که خیلی هم مفید بودند . خوب است این وانت را هم تقویت اما محدود کرد .در هر حال به ایرانی بودنم افتخار می کنم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saber

      ۱۹ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (48 ديدگاه)

      نظر شما متین و احترام میذارم…اما خوب یکی میخواد با وانت کار کنه پول دراره با این فسقلی اگه 2تا بار بزنه که کلاش پس معرکه س..چه حسنی میتونه داشته باشه؟میمردن یکم خلاقیت خرج بدن؟کجای دنیا دیدین یه ماشین سواریو کنن وانت؟اما تو ایران پیکان سواری بود شد وانت تندر وانت روا وانت میخوان بزنن اینم پراید وانت…بازم میگین خوبه؟ایرانی به ایرانی بودنش وقتی افتخار میکرد که30.40سال پیش شورولت کادیلاک مونتاز میکردو سوار میشد اما نه الان که هیچ پیشرفتی نکرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. 007

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ژاپن پنجاه سال پیش یه مزدا 1000تولید کرد یه تن قابلیت حمل یک تن بار داشت حالا سایپا سال 2012 تولید کرده قابلیت حمل 100کیلو بارنداره روندنداره تفاوت این دوتا ماشین یه صفر ناقابله

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۹ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      یه جا نوشته بود وانت مزدا 1000 از یک موتور تقریبت 1000 سی سی بهره می بره و وزن خودش 700 کیلو تقریبا هست و 600 کیلو بار میتونه جابجا کنه!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. حسین

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    بعد از پخش خبر تولید وانت پراید در رسانه ها :
    فورد فستیوا و کیا پراید و مزدا121
    از تولیدشون پشیمون شدن و ارزو کردن کاش هیچ وقت به وجود نمی امدند!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    آقایون به این ماشین نخندید خدا ممکنه یه بچه بهتون بده شبیه این. نخندید.!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. amir

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحیش حداقل 10 سال جلوتر از تکنولوژی روز اروپاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. نیما

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    فقط میتوان گفت رقیبی جدی برای موتور سه چرخ باری است
    انشاا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان 16V

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    مسخره کردن مردم یعنی این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احسان 16v

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    الهی جز جیگر بگیرن اونایی که بهش میخندن =))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. تقی

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آفرین سایپا تو موفق شدی من در تو می بینم وای این همه خلاقیت رو از کجا آوردی؟؟؟؟؟
    ما منتظر محصولات جدید سایپا در سالهای آتی هستیم
    از قبیل تیبا وانت * ریو وانت * ماکسیما وانت* رنو وانت …………………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سعید

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام امیدوارم ایام به کام باشه
    واقعا نمی شه تصور کرد که منظور کارخانه سایپا از تولید ای ماشین چی هست !!!!
    تولید این ماشین یعنی توحین به مردم ایران
    متاسفم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. شایان

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من واقعا با دیدن این وانت مفهوم وانت رو درک کردم . شیشه عقبشو نگا کنید . این وانت اگه در عقبش با دستگیره باز میشه ، اگه توشو پر کنیم مطمئنایه ضربه که از تو بهش بخوره هم غر میشه هم باز میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. عرفان

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اقا من فقط ارزومه این جرمی کلارکسون و رفیقاش ی سری بیان ایران یه برنامه پر کنن
    میشینیم میخندیم………..ای بابا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohi

      ۲۱ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      جداً… چقدر بخندیم! :دی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. peyman

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط همینو کم داشتیم / دیگه جنسمون جوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. عرفان

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    سایپا نامی که میشناسید و به ان اطمینان دارید….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Arshia

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سایپا مطمئن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. aryamehr

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    حالا صفهایی که واسه خریدنش تشکیل میشه و رو هوا زدناشم به چیزای دیگش باید اضافه کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. aryamehr

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (187 ديدگاه)

    صف کشیدن واسه خرید و بازار آزاد و رو هوازدنشو ازقلم نیندازیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. میلاد

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (49 ديدگاه)

    نمی دانم چرا زمان پدرانمان پیکان سوگلی بود حالا پراید :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. کسرا

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بابا این جلوش خیلی ضایعست- لااقل یکم تغییرش میدادن حالم بهم خورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. رامین

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (34 ديدگاه)

    ضمن تشکر از سایپا بابت تولید این محصول استثنائی برای سرنشینان آینده آن آرزوی سلامتی وتندرستی دارم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مهدی

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سایپا با این ماشین حالا میتونه توی نمایشگاه های بین المللی شرکت کنه.والا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. آینا

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    چی کار کنیم دیگه مدل جدید 2013 واسه طراهان سایپا ازاین بیشتر نمیشه انتظار داشت.خیلی زیاده تا بزرگ بشن توی رویای کودکیشونن که میخواستن خاک بازی کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ساسان

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پرایدخودش چی بودکه حالاوانتشوزدن
    فکرکردن مردم زیادی رازین ازپراید،یعنی نمیدونن مردم ازرواجبارپرایدمیخرند نه ازعلاقه،

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا