بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
دنیا داره پیشرفت میکنه و اتومیل های جدید با طراحی جدید موتور جدید میده بازار ما هم داریم یا پوست عوض میکنیم موتور همونه یا موتور رو عوض میکنیم پوستش همونه برای مثال همین رانا یا همین پراید یا همین سمند و ….هاهاها
سایپا این ماشین رو طراحی کرده از 9 ماه جلوتر که می خواد بدش تو بازار داره تبلیغ میکنه تا ببینه چند تا گاگول توی این قشر دوست دار خودرو پیدا میشه که این ماشین رو بپسندند…
کی میدونه معنی سایپا چیه؟اگه نمیدونید،نامه مرحوم فرهاد مهراد(خواننده پاپ)به یکی از نشریات که در زیر آمده است را بخوانید: . . آن وقتها دوستی کتاب “آخرین سفر شاه“ را لطف کردند به من دادند ،در اواخر کتاب آمده است که: دوستان اشرف پهلوی او را سایپا می خواندند،بله،درست است،SAIPA!، که ظاهرا نام شرکت و ماشین “رنو“ است و البته این نام، یعنی سایپا، مخفف کلمات زیر است:
Son Altess Imperial Princess Ashraf.!!
همانطور که توجه فرمودید کلمات بالا به زبان فرانسوی میشود:
والاحضرت همایون شاهدخت اشرف
و این نام و عنوان همچنان زینت بخش هزاران ماشین رنو و…است و حال یک سئوال:در طول این نوزده سال ،یک مسئول امر ،یک سیاستمدار و … متوجه این نکته نشده است؟
کارخانه ی سایپا وقتی اون تویوتا رو دید که شاتل میکشید اعصابش خورد شد و تصمیم گرفت یک ماشین ابر قدرت بسازه که اون شاتل رو مثل فرغون هایی که پشت وانت میزارن بکشه.اون وقت ماشینی اختراع کردن که 5 قدرتش اسب بخار بیشتره. چو چو چو چوعجب قدرتی!!!!!!!
اینم اضافه کنم که این ماشین برای حمل چیزای سنگین ساخته نشده. همونطور که تو عکسش میبینید واسه حمل چهارتا چکش و پیچ گوشتی وانبر دست و مانع و لباس کار هستش. وگرنه اگه یه یخچال بزاری پشتش فنرهاش میشکنه.
سلام من خیلی تخصصی نظر ندارم اما به جای این همه جوک و لطیفه و تمسخر واقعا نمیشه یک نگاه مثبت و نقادانه داشت؟ از لحاظ فنی کلی اشکال میشه گرفت اما میشه این وانت را فقط در سطح شهر و برای جابجایی وسایلی مانند یک یخچال یا اجاق گاز استفاده کرد . اتفاقا به صرف و معقول است . خدا وکیلی وجدانا و انصافا هیچ حسنی در این وانت نیست ؟ من وانت های بسیار کوچک مزدا را در سالهای گذشته به یاد دارم که خیلی هم مفید بودند . خوب است این وانت را هم تقویت اما محدود کرد .در هر حال به ایرانی بودنم افتخار می کنم .
نظر شما متین و احترام میذارم…اما خوب یکی میخواد با وانت کار کنه پول دراره با این فسقلی اگه 2تا بار بزنه که کلاش پس معرکه س..چه حسنی میتونه داشته باشه؟میمردن یکم خلاقیت خرج بدن؟کجای دنیا دیدین یه ماشین سواریو کنن وانت؟اما تو ایران پیکان سواری بود شد وانت تندر وانت روا وانت میخوان بزنن اینم پراید وانت…بازم میگین خوبه؟ایرانی به ایرانی بودنش وقتی افتخار میکرد که30.40سال پیش شورولت کادیلاک مونتاز میکردو سوار میشد اما نه الان که هیچ پیشرفتی نکرده
ژاپن پنجاه سال پیش یه مزدا 1000تولید کرد یه تن قابلیت حمل یک تن بار داشت حالا سایپا سال 2012 تولید کرده قابلیت حمل 100کیلو بارنداره روندنداره تفاوت این دوتا ماشین یه صفر ناقابله
آفرین سایپا تو موفق شدی من در تو می بینم وای این همه خلاقیت رو از کجا آوردی؟؟؟؟؟ ما منتظر محصولات جدید سایپا در سالهای آتی هستیم از قبیل تیبا وانت * ریو وانت * ماکسیما وانت* رنو وانت …………………
سلام امیدوارم ایام به کام باشه واقعا نمی شه تصور کرد که منظور کارخانه سایپا از تولید ای ماشین چی هست !!!! تولید این ماشین یعنی توحین به مردم ایران متاسفم…
من واقعا با دیدن این وانت مفهوم وانت رو درک کردم . شیشه عقبشو نگا کنید . این وانت اگه در عقبش با دستگیره باز میشه ، اگه توشو پر کنیم مطمئنایه ضربه که از تو بهش بخوره هم غر میشه هم باز میشه .
ali
۱۸ دی ۱۳۹۱دنیا داره پیشرفت میکنه و اتومیل های جدید با طراحی جدید موتور جدید میده بازار ما هم داریم یا پوست عوض میکنیم موتور همونه یا موتور رو عوض میکنیم پوستش همونه برای مثال همین رانا یا همین پراید یا همین سمند و ….هاهاها
جوان ایرانی
۱۸ دی ۱۳۹۱سایپا این ماشین رو طراحی کرده از 9 ماه جلوتر که می خواد بدش تو بازار داره تبلیغ میکنه تا ببینه چند تا گاگول توی این قشر دوست دار خودرو پیدا میشه که این ماشین رو بپسندند…
slr mclaren
۱۹ دی ۱۳۹۱کی میدونه معنی سایپا چیه؟اگه نمیدونید،نامه مرحوم فرهاد مهراد(خواننده پاپ)به یکی از نشریات که در زیر آمده است را بخوانید:
.
.
آن وقتها دوستی کتاب “آخرین سفر شاه“ را لطف کردند به من دادند ،در اواخر کتاب آمده است که: دوستان اشرف پهلوی او را سایپا می خواندند،بله،درست است،SAIPA!، که ظاهرا نام شرکت و ماشین “رنو“ است و البته این نام، یعنی سایپا، مخفف کلمات زیر است:
Son Altess Imperial Princess Ashraf.!!
همانطور که توجه فرمودید کلمات بالا به زبان فرانسوی میشود:
والاحضرت همایون شاهدخت اشرف
و این نام و عنوان همچنان زینت بخش هزاران ماشین رنو و…است و حال یک سئوال:در طول این نوزده سال ،یک مسئول امر ،یک سیاستمدار و … متوجه این نکته نشده است؟
با آرزوی سلامتی و حسن عاقبت ان شاالله !
فرهاد مهراد
1377/3/15
slr mclaren
۱۹ دی ۱۳۹۱اونایی لایک نمی کوبند دلیل بیارید.
فرهاد
۱۸ دی ۱۳۹۱کارخانه ی سایپا وقتی اون تویوتا رو دید که شاتل میکشید اعصابش خورد شد و تصمیم گرفت یک ماشین ابر قدرت بسازه که اون شاتل رو مثل فرغون هایی که پشت وانت میزارن بکشه.اون وقت ماشینی اختراع کردن که 5 قدرتش اسب بخار بیشتره. چو چو چو چوعجب قدرتی!!!!!!!
مملى
۱۸ دی ۱۳۹۱آخه خدارو خوش میاد وانت به این قشنگى رو مسخره میکنید،هر کى واسه بچش ى دونه بخره که با هاش خاک بازى بکنه.
محسن
۱۹ دی ۱۳۹۱تو رده بندی واژگونی خودرو وانت پیکان رتبه اوله و پراید رتبه دوم..حالا ببین وانت پراید چی میشه؟؟!!!
حسین
۱۹ دی ۱۳۹۱ادم روش موتور مزدا 323ای که توایران بندازه(توسط کارخانه و با مجوز به عنوان تقویت موتور) و بعد بره باش کل بندازه!!!
محسن
۱۹ دی ۱۳۹۱اینم اضافه کنم که این ماشین برای حمل چیزای سنگین ساخته نشده.
همونطور که تو عکسش میبینید واسه حمل چهارتا چکش و پیچ گوشتی وانبر دست و مانع و لباس کار هستش.
وگرنه اگه یه یخچال بزاری پشتش فنرهاش میشکنه.
مجتبی
۱۹ دی ۱۳۹۱به نظر من ظریفتر از اونه که بتونه بار ببره اما با طراحی جالبی که داره ممکنه گذینه خوبی برای کپی برداری غولهای صنعت اتومبیل بشه
محسن
۱۹ دی ۱۳۹۱سلام
من خیلی تخصصی نظر ندارم اما به جای این همه جوک و لطیفه و تمسخر واقعا نمیشه یک نگاه مثبت و نقادانه داشت؟
از لحاظ فنی کلی اشکال میشه گرفت اما میشه این وانت را فقط در سطح شهر و برای جابجایی وسایلی مانند یک یخچال یا اجاق گاز استفاده کرد . اتفاقا به صرف و معقول است .
خدا وکیلی وجدانا و انصافا هیچ حسنی در این وانت نیست ؟ من وانت های بسیار کوچک مزدا را در سالهای گذشته به یاد دارم که خیلی هم مفید بودند . خوب است این وانت را هم تقویت اما محدود کرد .در هر حال به ایرانی بودنم افتخار می کنم .
saber
۱۹ دی ۱۳۹۱نظر شما متین و احترام میذارم…اما خوب یکی میخواد با وانت کار کنه پول دراره با این فسقلی اگه 2تا بار بزنه که کلاش پس معرکه س..چه حسنی میتونه داشته باشه؟میمردن یکم خلاقیت خرج بدن؟کجای دنیا دیدین یه ماشین سواریو کنن وانت؟اما تو ایران پیکان سواری بود شد وانت تندر وانت روا وانت میخوان بزنن اینم پراید وانت…بازم میگین خوبه؟ایرانی به ایرانی بودنش وقتی افتخار میکرد که30.40سال پیش شورولت کادیلاک مونتاز میکردو سوار میشد اما نه الان که هیچ پیشرفتی نکرده
007
۱۹ دی ۱۳۹۱ژاپن پنجاه سال پیش یه مزدا 1000تولید کرد یه تن قابلیت حمل یک تن بار داشت حالا سایپا سال 2012 تولید کرده قابلیت حمل 100کیلو بارنداره روندنداره تفاوت این دوتا ماشین یه صفر ناقابله
حسین
۱۹ دی ۱۳۹۱یه جا نوشته بود وانت مزدا 1000 از یک موتور تقریبت 1000 سی سی بهره می بره و وزن خودش 700 کیلو تقریبا هست و 600 کیلو بار میتونه جابجا کنه!!!!
حسین
۱۹ دی ۱۳۹۱بعد از پخش خبر تولید وانت پراید در رسانه ها :
فورد فستیوا و کیا پراید و مزدا121
از تولیدشون پشیمون شدن و ارزو کردن کاش هیچ وقت به وجود نمی امدند!!!
محمد
۱۹ دی ۱۳۹۱آقایون به این ماشین نخندید خدا ممکنه یه بچه بهتون بده شبیه این. نخندید.!!!!!
amir
۱۹ دی ۱۳۹۱طراحیش حداقل 10 سال جلوتر از تکنولوژی روز اروپاست
نیما
۱۹ دی ۱۳۹۱باسلام
فقط میتوان گفت رقیبی جدی برای موتور سه چرخ باری است
انشاا…
احسان 16V
۱۹ دی ۱۳۹۱مسخره کردن مردم یعنی این ماشین
احسان 16v
۱۹ دی ۱۳۹۱الهی جز جیگر بگیرن اونایی که بهش میخندن =))
تقی
۱۹ دی ۱۳۹۱آفرین سایپا تو موفق شدی من در تو می بینم وای این همه خلاقیت رو از کجا آوردی؟؟؟؟؟
ما منتظر محصولات جدید سایپا در سالهای آتی هستیم
از قبیل تیبا وانت * ریو وانت * ماکسیما وانت* رنو وانت …………………
سعید
۱۹ دی ۱۳۹۱سلام امیدوارم ایام به کام باشه
واقعا نمی شه تصور کرد که منظور کارخانه سایپا از تولید ای ماشین چی هست !!!!
تولید این ماشین یعنی توحین به مردم ایران
متاسفم…
شایان
۱۹ دی ۱۳۹۱من واقعا با دیدن این وانت مفهوم وانت رو درک کردم . شیشه عقبشو نگا کنید . این وانت اگه در عقبش با دستگیره باز میشه ، اگه توشو پر کنیم مطمئنایه ضربه که از تو بهش بخوره هم غر میشه هم باز میشه .
عرفان
۱۹ دی ۱۳۹۱اقا من فقط ارزومه این جرمی کلارکسون و رفیقاش ی سری بیان ایران یه برنامه پر کنن
میشینیم میخندیم………..ای بابا
mohi
۲۱ دی ۱۳۹۱جداً… چقدر بخندیم! :دی
peyman
۱۹ دی ۱۳۹۱فقط همینو کم داشتیم / دیگه جنسمون جوره
عرفان
۱۹ دی ۱۳۹۱سایپا نامی که میشناسید و به ان اطمینان دارید….
Arshia
۱۹ دی ۱۳۹۱سایپا مطمئن
aryamehr
۱۹ دی ۱۳۹۱حالا صفهایی که واسه خریدنش تشکیل میشه و رو هوا زدناشم به چیزای دیگش باید اضافه کرد
aryamehr
۱۹ دی ۱۳۹۱صف کشیدن واسه خرید و بازار آزاد و رو هوازدنشو ازقلم نیندازیم
میلاد
۱۹ دی ۱۳۹۱نمی دانم چرا زمان پدرانمان پیکان سوگلی بود حالا پراید :|
کسرا
۱۹ دی ۱۳۹۱بابا این جلوش خیلی ضایعست- لااقل یکم تغییرش میدادن حالم بهم خورد.
رامین
۱۹ دی ۱۳۹۱ضمن تشکر از سایپا بابت تولید این محصول استثنائی برای سرنشینان آینده آن آرزوی سلامتی وتندرستی دارم !
مهدی
۱۹ دی ۱۳۹۱سایپا با این ماشین حالا میتونه توی نمایشگاه های بین المللی شرکت کنه.والا.
آینا
۱۹ دی ۱۳۹۱چی کار کنیم دیگه مدل جدید 2013 واسه طراهان سایپا ازاین بیشتر نمیشه انتظار داشت.خیلی زیاده تا بزرگ بشن توی رویای کودکیشونن که میخواستن خاک بازی کنن.
ساسان
۱۹ دی ۱۳۹۱پرایدخودش چی بودکه حالاوانتشوزدن
فکرکردن مردم زیادی رازین ازپراید،یعنی نمیدونن مردم ازرواجبارپرایدمیخرند نه ازعلاقه،