سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا ۱۵۱
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا ۱۵۱ وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏۹۰ مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا ۱۵۱ کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۰۰ دیدگاه‌ها

  1. پدرام

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به عکس آگهیش نگاه کنین اون بالا! چهار تا آچار پیچگوشتی گذاشته توش. خب اینا که رو صندلی عقب همین پرایدم جا میشد که!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمان

      ۲۱ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      اینارو گذاشته که یادت باشه یه دوره مکانیکی هم ببینی چون دم به ساعت به این ابزارها احتیاج پیدا می کنی!
      D:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. صادق

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    به عنوان یک مهندس مکانیک از تمامی مردم مظلوم وشریف ایران پوزش می طلبم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین007

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    خداوکیلی اگه یه فرغون رو ببندید به الاغ عکس بگیرید از این ماشین خوشگل تر و کارامدتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. javid

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    پیکان وانت با اون وزن سنگینش چپ میکنه حالا ببین این چیه که میتونید باهاش پرواز کنی!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    اقا به افتخار سایپاو پراید که داره روز به روز ایل و تبارش زیاد میشه ولی خارج از شوخی برای سبزی فروشهای دوره گرد خیلی خوبه در ضمن به فنیش کار ندارم ولی ظاهرش قشنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کاظم

    ۱۹ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    هنر نزد ایرانیان است وبس …!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهرداد

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سلام شرمنده اینو میگم به قول قدیمی ها خر همون خر پالونشو عوض کردن تو ایران معمولا راحت پالون عوض میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسين

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    اقا به نظرتون به کارخونه سفارش به دی موتور bpt
    روش میذاره؟
    اون وقت ماکسیما رو هم سوسک میکنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    این دیگه چه کاریه ؟؟ خوب اگه صندلیهای عقب 141 رو بر می داشتن و صندوق عقب رو تا پشت صندلی راننده یکسره می کردن بهتر بود هم زیباتر بود هم یه وانت اتاق دار می شد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. کیهان

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (112 ديدگاه)

    چقدر قیافش مسخرست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محسن

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    شرکت سایپا گندشودر آورده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به ملت ایران
    پس این مهندسین پر مدعای ما چیکار میکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. hamed

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام . میخواستم ببینم این ماشین یا مسخره بازی :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. danial

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تورو خدا به عکس سوم دقت کنید این ماشین هنوز بار نزده سپرش داره میگیره به زمین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. اکبر ارومیه

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گروه طراحی محترم مواظب خودتان باشید ممکن است تولید کننده های خارجی شما را بدزدند شاید هو مشتریان داخلی زیرتان بگیرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. اکبر ارومیه

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راستی خواستم بگم پیش فروش کی هستش ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمد مهدی

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا برای سبزی فروش ها خوبه البه اگه سبزی فروش قبلا گاری داشته نباید انتظار پیشرفت با این ماشین رو داشته باشه چون این همون گاری اما با موتور گازی مخلوتش کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. رضا بندری

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بلاخره ما همیشه سرکاریم دیگه.خدایش راحتی رانندگیش نسبت به وانت پیکان بهتره برای قناری فروشی هم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. mahdi

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایاااا نجاتمون بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مصطفي پيله

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عزیزان شرکت سایپا برای جون مردم ایران و جیب شرکت های بیمه ارزش قائل شده و خواسته کهدیگر دسته جمعی کسی کشته نشه یا اینکه حد اکثر دو نفر از بین بره واقا باید از شرکت سایپابرای این ابتکار عمل تشکر و قدر دانی نمود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مصطفي پيله

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه پرید راپیشش بزاریم
    مثل اینکه الاغ راپیش بچه الاغ گذاشته ایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمد

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا یکی بره به اینا بگه چرا روتونو کم نمیکنید ما میگیم خر نمیخایم پالون خر غوض میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهدی

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    یعنی این شاهکار صنعت خودرو سازی به خدا!!!!!
    این دلقک چیه دیگه باز ؟؟؟
    باور کنید فقط ده دقیقه داشتم به عکسش میخندیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سیاوش

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    می دونی واسه عروس گردون خیلی حال میده عقبش راکامل باندببندی چی میشه می ترکونه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمد

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرکت تویوتا 35ساله که کار میکنه سال 85 تویوتا ساخته که 1-کولر داره 2-ساعت داره 3-آینه برقی داره 4-فرمان شکن داره 5-باک پرون داره وهنوز سرسیلندرش تراش نخورده وبنازم به ابهتش که هر جا میره از خوشگلی بیهتاست و 100تا خاطرخاه داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. مایکل

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پدر بزرگ من یه گاری داره موتورش هم هشت سیلندره خورجینیه ( الاغ )از ماشینی که طراحی کردن خیلی بهتره تازه هوارو هم آلوده نمیکنه !!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. امير

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به ملت ایران . خداییش کره پرایدو برا جابه جا کردن مردمش بر روی کشتی ها ساخته ، حالا چطور از حیوونکی بار بکشیم .به خداپیکان وانت هم قشنگتره هم باابهت تره هم ارزونتره و هم ایمنترو وسنگین تره وهم قویتره به نظر من به بازار نیاد بهتره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ali

    ۲۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    آخ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ.امریکا فورد میزنه که از دیوار راست میره بالا اینرام…آدم روش نمیشه نگاش کنه.فقط یه جل کم داره!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. امین

    ۲۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا خجالت بکشید ،این اشغالا چیه که میخواید بدید دست مردم ،شما که پوله خوب از مردم میگیرید لااقل یه وانت خوب بیارید برای مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. امیر

    ۲۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به ای اقا مهندسه بگین کلاهشو بر نداره!حسن خطرناکه!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا