سوبارو

پشت فرمان سوبارو فارستر e-Boxer جدید

سوبارو به تولید خودروهای چهار چرخ محرک و همه جارو مشهور شده است؛ اما یکی از معایب خودروهایی که توانایی آفرود بالایی دارند مصرف سوخت بالاست که مالکان خودروهای بنزینی با این موضوع به خوبی آشنا هستند.


این خودروساز ژاپنی به منظور هماهنگی با مد روز و حرکت به سوی آینده اقدام به تولید مدل جدید فارستر e-Boxer هیبریدی ملایم کرده است. آیا این خودرو می تواند مقداری جذابیت را به سبد شاسی بلندهای خشن و آماده ی آفرود سوبارو اضافه کند؟ ما پشت فرمان این خودرو نشسته ایم تا پاسخ این سوال را بیابیم.


البته بررسی این خودرو تنها فرصت ما برای بررسی جدیدترین تکنولوژی الکتریکی سوبارو نبوده است. فارستری که مشاهده می کنید از همان پلتفرم جهانی بکار رفته در نسل جدید ایمپرزا استفاده کرده و اگرچه شبیه نسل پیشین خود می باشد اما زیر پوستش یک خودروی کاملا جدید قرار دارد.


با نگاهی دقیق تر متوجه خواهید شد نمای جلوی خودرو زوایای تیزتری داشته و جلوپنجره سرراست تر شده است. پروفایل جانبی فارستر بسیار شبیه نسل قبلی بوده اما بزرگترین تفاوت ها را می توان در بخش عقب دید. اینجا شما شاهد چراغ های متفاوت و تریم مشکی براق بالای جا پلاک خواهید شد.


این نسل فارستر طویل تر و پهن تر از مدل قبلی بوده و به همین خاطر جادارتر است. فضای سر خودرو خیلی چشمگیر نیست اما فضای زانو و شانه ی زیادی وجود دارد. فضای بار ۱۷۷۹ لیتری به همراه درب پشتی برقی هم جزو ویژگی های متمایز این شاسی بلند هستند.


با باز کردن در خودرو وارد فضایی خواهید شد که احساس بسیار بهتری نسبت به قبل داشته و گران تر بنظر می رسد. ما درباره ی کیفیت آئودی Q3 صحبت نمی کنیم اما کابین فارستر جدید به خوبی با تویوتا راو ۴ قابل رقابت بوده و از نظر راحتی و کیفیت هم میتسوبیشی اوت لندر را پشت سر می گذارد. تنظیمات e-Boxer سوبارو با سیستم چهار چرخ محرک مشهور سوبارو کار کرده و باتری و اجزای سیستم هیبریدی نیز نزدیکی اکسل عقب کار گذاشته شده اند. این سیستم در ارتفاعی پایین نصب شده و وزن کمی هم دارد. در واقع سیستم هیبریدی ۱۱۰ کیلوگرم به وزن فارستر اضافه کرده است.


سوبارو هم مثل تویوتا تنظیمات هیبریدی این خودرو را “خود شارژ” می‌نامد بنابراین نیازی به اجزای پلاگین هیبریدی نیست. بجای ارائه‌ی برد مفید الکتریکی، هدف e-Boxer ارائه‌ی پاسخ بهتر پدال گاز و بهبود مصرف سوخت است. سوبارو همچنین ادعا می‌کند صدا و لرزش پیشرانه کاهش و بنابراین رفاه و سواری خودرو بهبود یافته است. اگرچه تست ما تنها به مسیرهای از پیش برنامه ریزی شده در تأسیسات اطراف وین محدود شده بود اما واضح بود که مهندسان سوبارو روی رفاه و آسایش خودرو کار کرده و صدای جاده و بار به کمترین حد ممکن رسیده است.


هیچ دکمه‌ای برای استفاده از حالت تمام الکتریکی وجود نداشته و بجای آن شاهد توزیع بی‌وقفه‌ی قدرت هستیم که در کل خوب کار می‌کند. دستیار هیبریدی فارستر به‌صورت ملایم عمل کرده و بدون دخالت خاصی روشن و خاموش می‌شود.

شاید فارستر مناسب سبک‌های زندگی خشن و خارج از شهر باشد اما دینامیک سواری آن نسبت به نسل قبل بهبود یافته است. کنترل خودرو در پیچ‌های تند بهتر شده و فرمان نیز پاسخگوتر است. همچنین چسبندگی خودرو نیز به میزان زیادی افزایش یافته است. گیربکس CVT سوبارو در شهر رفتار مناسبی داشته و برای جاده‌های پر پیچ و خم نیز پدال‌هایی وجود دارند که احساس خاصی را به راننده منتقل می‌کنند. در نهایت باید گفت سواری این خودرو امن و پیش‌بینی پذیر است.


ما نتوانستیم قضاوت دقیقی درباره‌ی سواری این شاسی‌بلند داشته باشیم چراکه مسیر تست بسیار خوب بود اما وجود لاستیک‌های دیواره کوتاه و رینگ‌های بزرگ تضمین می‌کند سواری خودرو در مسیرهای ناهموار کمی متفاوت اما پذیرفتنی خواهد بود.


فارستر در آفرود هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این خودرو همچون نسل قبلی برای شرایط سخت آماده بوده و ارتفاع قابل‌توجهی از سطح زمین دارد. البته پیشرانه الکتریکی گیج‌کننده بوده است. پیشرانه‌ی بنزینی تنفس طبیعی نسل قبلی گشتاور موردنیاز را تأمین می‌کرد اما قوای محرکه‌ی جدید فارستر نمی‌توان تحلیل کند کدام منبع قدرت بهترین گزینه است. این امر باعث ایجاد تعلل و وقفه در کار شده هرچند هنگام حرکت در سرپایینی می‌توان از سیستم کمک به حرکت در سرپایینی استفاده کرد.


سوبارو می‌گوید حتی مدل‌های پایه‌ی فارستر e-Boxer دارای چراغ‌های LED، رینگ‌های آلیاژی، صندلی‌های گرم شونده و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای خواهند بود. البته مدل‌های پایه فاقد ناوبری هستند اما از اپل کارپلی و اندروید اتو سود می‌برند. فعلاً اعلام نشده تفاوت قیمتی این خودرو با نسخه‌ی بنزینی استاندارد چقدر خواهد بود اما سوبارو گفته مدل e-Boxer کاهش مصرف سوختی در حد ۱۰ درصد را به ارمغان می‌آورد.


سوبارو فارستر برای افرادی که به دنبال شاسی‌بلندی شیک و روان هستند ساخته نشده است. این خودرو توانایی عبور از کوه‌ها را داشته و مناسب خارج از شهر است. پلتفرم جدید باعث شده‌اند سواری این خودرو بهتر از قبل باشد اما سیستم هیبریدی e-Boxer خیلی ملایم بوده و روی هزینه‌های روزانه تأثیر مثبت چندانی نخواهد گذاشت.

مشخصات سوبارو فارستر  ۲.0i e-Boxer XE Lineartronic

  • قیمت: ۳۳۹۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی/الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۱۵۶ اسب بخار/۲۴۹ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۱.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۸ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1925 ديدگاه)

    سوبارو باید یه دستی به طراحیاش بکشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مرتضی2

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (9 ديدگاه)

    طراحی جلو پنجره زیاد جالب نشده و چشم نواز نیس ولی طراحی چراغهای عقب و در صندوق قابل قبول هست..?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا