سوبارو

بررسی سوبارو WRX سدان مدل ۲۰۱۵

حتی پیشخدمت‌های بی‌رحم هتل‌ها برای پارک‌کردن اتومبیل‌ها چنین کاری را نمی‌کنند؛ این که دور موتور را به حداکثر رسانده و سپس کلاج را رها کنند. ولی حدس بزنید که پیشنهاد مهندس سوبارو برای به حداکثر رسیدن عملکرد WRX ۲۰۱۵ در شتاب‌گیری چه بود؟! این‌که دور موتور را بالا برده و سپس کلاج را درگیر کنیم و وقتی دور موتور به ۵۲۰۰ رسید، به یک دنده بالاتر برویم. سپس امیدوار باشیم که استارتی مانند یوسین بولت، دونده سرعت المپیک، داشته باشیم. البته بسیار سخت است که باور کنیم در این فرآیند کلاج و گیربکس هیچ آسیبی نمی‌بینند؛ ولی طبق گفته سوبارو، مشکلی از این بابت برای خودرو پیش نخواهد آمد.

2015 Subaru WRX
۲۰۱۵ Subaru WRX

و به این ترتیب، سوبارو WRX تست شده، توانست در مدت ۴/۸ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر برسد. به این منظور، دور موتور را به مرز ۶۷۰۰ دور بر دقیقه رساندیم و کلاچ را درگیر کردیم. در دور موتور حدود ۵۳۰۰ دور بر دقیقه، با یک دنده شیفت، دوباره به مرز حداکثر دور موتور رسیده و WRX به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر دست یافت. برای دست‌یابی به چنین رکوردی در شتاب سوبارو WRX، ۱۴ بار این شرایط سخت مکانیکی، بر روی خودرو اعمال شد. WRX در حین این کار هیچ‌گونه نارضایتی از خود نشان نداد؛ کلاچ لغزش نداشت و واکنش گیربکس نسبت به تغییر بسیار کامل و سریع بود. البته مسلماً کسی با اتومبیل جدید خود، چنین کاری انجام نمی‌دهد. بنابراین، اگر به صورت عادی بخواهید استارت بزنید، زمان شتابی در حدود ۶/۳ ثانیه خواهید داشت.

2015 Subaru WRX
۲۰۱۵ Subaru WRX

سوبارو در نسخه جدید از WRX، کنترل بهتری را برای خودرو به ارمغان آورده است. برای کمک به پایداری WRX در پیچ‌های تند، سیستم گشتاور فعال برداری (ATV) به کار گرفته شده که در آن، ترمزهای جلو به یک چرخ، در لحظه، فشار بیشتری وارد می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا فرمان‌پذیری خودرو در پیچ، بهتر انجام گیرد.

2015 Subaru WRX
۲۰۱۵ Subaru WRX

در رانندگی با WRX، ناهمواری‌ها، لرزش مختصری در کابین ایجاد می‌کنند. با این‌حال، این لرزش‌ها، به‌سرعت، توسط بدنه جذب می‌شوند. در مقایسه با مدل ایمپرزا از سوبارو، WRX از فولاد قوی‌تری در ستون جلوی خودرو استفاده کرده و همچنین ضخامت کف اتومبیل، نازک‌تر است و تقویت‌کننده‌های بیشتری در داخل کابین به کار برده شده است. در نتیجه کنترل عالی و مقاومت بدنه‌ای شبیه به خودروهای اسپرت، در اختیار راننده خواهد بود و راننده می‌تواند با اطمینان، ترمز کرده و یا به‌سرعت، شتاب بگیرد.

برای عملکرد بهتر ترمزها، سوبارو از دیسک ترمزهای حفره‌دار ۱۲/۴ اینچی با کالیپرهای دوپیستونه در جلو و دیسکترمزهای سخت ۱۱/۳ اینچی با کالیپرهای تک‌پیستونه در عقب استفاده کرده است. با این‌حال، عملکرد سوبارو WRX در ترمز نتوانسته به پای مدل‌هایی مانند فورد فوکوس ST یا فولکس واگن GTI ۲۰۱۵ برسد و از سرعت ۱۱۲/۵۶ کیلومتر بر ساعت، در مسافتی برابر با ۴۸/۷۷ متر متوقف می‌شود.

شرایط WRX، بسیار مطمئن و پایدار است و در عین‌حال، خسته کننده نیست. با استفاده از سیستم دیفرانسیل چهار چرخ، WRX هیچ مشکلی برای انتقال قدرت خروجی موتور به اندازه ۲۶۸ اسب‌بخار و گشتاور ۸/۳۴۹ نیوتن‌متری آن ندارد. سیستم فرمان الکترونیکی جدید WRX، برخلاف سیستم‌های مشابه، حالتی طبیعی دارد و کنترل خودرو را، به‌ویژه در پیچ‌ها، راحت‌تر کرده است.

موتور فلت-فور زیر پوسته آلومینیومی، یکی از اعضای خانواده موتور FA است که به صورت توربوشارژر، نیرومحرکه مدلی مانند فارستر XT را ایجاد می‌کند و هم‌خانواده‌های آن در مدل‌هایی مانند سوبارو BRZ و سایون FR-S به کار رفته‌اند. خط قرمز دور موتور برای سیستم گیربکس دستی، به اندازه ۶۷۰۰ دور بر دقیقه مشخص شده است. البته احتمالاً چاره‌ای جز انتخاب این سیستم گیربکس نخواهید داشت، زیرا آپشن دیگر این سیستم، CVT است. واکنش پدال گاز در این خودرو بسیار سریع است و بنابراین در خیابان‌های شهر باید مراقب بود.

یکی از دیگر از مواردی که در WRX جدید، بهبود یافته، صدای موتور است. در واقع، حتی در حالت تخت‌گاز نیز صدای موتور نسبت به قبل کاهش یافته است؛ این موضوع را به‌ویژه در زمانی که با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید، متوجه می‌شوید. ولی با این‌حال، در برخی سطوح و ناهمواری‌های خیابان، سر و صدای ورودی به کابین، می‌تواند آزاردهنده باشد.

2015 Subaru WRX Interior
۲۰۱۵ Subaru WRX Interior

در داخل کابین نیز، بهبودهایی حاصل شده است. تقریباً یک نسخه بهینه از کابینی است که در مدل معمولی ایمپرزا دیده‌اید. با این‌حال، وضعیت به خوبی کابین مدلی مانند فولکس‌واگن GTI نیست. تریم بدلی فیبرکربنی، با این‌که از نظر ظاهر، تا حدودی شرایطی همانند فیبرکربن ایجاد کرده است، ولی بدلی بودن آن چیزی نیست که کسی متوجه نشود. در بالای داشبورد، یک صفحه‌نمایش چندکاره ۴/۳ اینچی قرار گرفته است که کنترل تهویه و صدا را فراهم می‌کند و همچنین مواردی مانند تنظیمات بلوتوث، شمارنده و نمای عقب اتومبیل، از طریق آن، در دسترس خواهد بود. کنترل اتوماتیک هوای داخل کابین، به صورت استاندارد عرضه شده است. همچنین صندلی‌های اسپورت، برای سرنشین بسیار راحت هستند. تنظیم صندلی راننده بسیار ساده است و دید راننده نسبت به بیرون، برای یک خودروی امروزی، بسیار عالی است.

به‌جز ۰/۶ اینچ یا ۱/۵ سانتی‌متر افزایش در عرض بدنه، دیگر ابعاد WRX در مدل ۲۰۱۵ تغییری نکرده است. با این‌حال، افزایش یک اینچی فاصله بین محور چرخ‌های جلو و عقب باعث شده تا WRX جدید هم صندلی‌های عقب بزرگ‌تری داشته باشد و هم فضای پاهای آن در عقب بیشتر شده باشد. با این‌وجود، فضای صندوق عقب نیز به میزانی در حدود ۲۰ لیتر افزایش داشته است. از لحاظ ایمنی نیز، کیسه هوای مخصوص زانوها در طرف راننده اضافه شده است و همین‌طور، WRX به سیستم پایداری سه‌گانه مجهز شده است. شاسی محکم‌تر و تجهیزات استانداری که در این مدل جدید به‌کار گرفته شده، باعث ایجاد وزنی برابر ۱۵۰۳ کیلوگرم برای این خودرو شده که حدود ۳۰ کیلوگرم نسبت به مدل قبلی بیشتر است.

سوبارو هنوز قیمت نهایی این خودرو را تأیید نکرده است. ولی چیزی که انتظار می‌رود، مدل تستی که در این بررسی استفاده شد و تجهیزات اضافی شامل سقف آفتاب‌گیر و گرم‌کن صندلی در خود داشت، برچسب ۳۰ هزار دلاری خواهد خورد و مدل استاندارد آن، احتمالاً قیمتی برابر ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد داشت. البته قیمت مورد انتظار یک مدل با تجهیزات کامل و سیستم راهبری و CVT می‌تواند حدود ۳۱ هزار دلار باشد.

مشخصات سوبارو WRX سدان مدل ۲۰۱۵:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهارچرخ، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۳۰۰۰۰ دلار(قیمت پایه: ۲۷۰۰۰ دلار، مورد انتظار)
  • نوع موتور flat-4 با توربوشارژ و خنک‌کننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی انژکتور مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۶۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ دنده دستی.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۶۵ متر.
  • طول ماشین: ۴/۵۹ متر.
  • عرض: ۱/۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۰۳ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:     

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۸ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۳/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۳ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۶/۱۳ ثانیه با سرعت ۱۶۴/۱۵ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۷۷ متر.
  • نیروی گریز از مرکز در سر پیچی به قطر ۹۱/۴ متر: ۰.۹۵g.

مصرف سوخت:

  • سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه.
  • مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱  لیتر در صد کیلومتر.
[jwplayer mediaid=”55103″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. احمد

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (381 ديدگاه)

    ای خدا
    تا کی حسرت اونور دنیا مفت مفت چی سوار میشن اونوقت ما باید 60 ملیون بدیم ماشین چینی سوار شیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (513 ديدگاه)

      احمد جان ماشین چینی نه، زباله چینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حمزه

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      تا ابد غزیز دلم. تا ابد!!! من عاشق سوبارو دبلیو آر ایکس هستم. واقعا این کلاس رو دوس دارم و میپرستم. سالهاست دبلیو آر ایکسو دوس دارم. ایشالا یه روزی ما هم نمیخریمش!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد.ف

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    من عااااااااااااااشق این ماشینم!!!

    راستی یک خبر:
    «۵ شهر ایران میزبان «رالی» پاریس-دوبی»

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. 50-GTR

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (493 ديدگاه)

    سوبارو فقط رنگ آبی با رینگ مشکی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. زیگما

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    نفرت انگیزه از نظر من….اصلا ماشین مردونه ای نیست…..صداشم که مثل موتور گازی میمونه…..اه اه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شهاب

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (266 ديدگاه)

      شما نخر داداش
      موتور گازی بخر داداش!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        مطمئن باش همین کارو میکنم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. pooya

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه چیزش هم خوب باشه به نظر من مصرفش بالاست.
    مثال- کوروت استینگری سی 7. 430 اسب فدرت داره و تقریبا اندازه این مصرف میکنه.یا اس کلاس بنز که اونم مصرف سوختش تقریبا همین قدره. الیته میدونم اس کلاس مدل های مختلفی داره.

    این مقایسه فقط درباره مصرف سوخت بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرهاد

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (378 ديدگاه)

      با توجه به چهار چرخ متحرک بودنش مصرف خوبی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    سوبارو استاد موتورهای کم حجم و پر بازده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (623 ديدگاه)

    دورود
    ماشین فوق العاده ای هست
    اما از نمای پشتش زیاد خوشم نیومد
    حس قبلی سوبارو رو نداره
    یه خورده شبیه نیسان تیانا شده
    یه جوریه
    انگار جمع و جور نیست انگار پشت ماشین ول شده
    یا شایدهم من اشتباه میکنم
    سپاسگذارم
    مهدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. alireza

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    واقعا ماشین باحالیه. من که خیلی ازش خوشم میاد. یه خودروی 4چرخ محرک با قیمتی فوق العاده(البته قیمت جهانیش)مناسب و قدرتی کم نظیر. اگه بیاد تو ایران واقعا محشر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    تو یه سایت خارجی یه امریکایی گفته بود اگر پول ندارید پورشه سوار شید میتونید شولت کروت سوار بشید.اگر نمیتونید کروت بخرید میتونید کامارو بگیرید.اگر نمیتونید کامارو بخرید میتونید موستانگ سوار بشید.اگر نمیتونید موستانگ بخرید حداقل که جنسیس کوپه خریدش واستون امکان پذیره.اگر اون رو هم نمیتونید بخرید سوبارو WRX سوار بشید و اگر این رو نمیتونید بخرید متونید کیا سراتو کوپه بخرید و اگر باز هم پول ندارید مجبورید با مزدا3 و شولت اسپارک زندگی کنید و اگر اینا رو هم نمیتونید بخرید باید بگم متاسفم که مجبورید فقط برای سیر کردن شکمتون کار کنید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. alireza

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    ماشینی فوق العاده که 4چرخ محرکه و موتور پرقدرتی داره.قیمتش نسبت به امکانات و قدرتش وافعا می ارزه. عاشقتم سوبارو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. hrf

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (381 ديدگاه)

    منم از اینا میخوام :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. فرهاد

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (378 ديدگاه)

    خدا کنه حالا که سوبارو داره میاد ایران اینم بیارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. کیوان

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    دلم خواست موتور 2000قدرت 267 اسب آخرش میتونه پابه پای ماشین 6.8سیلد رقابت کنه خدایش ایول. سوبارو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مصطفی

    ۳ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    قشنگه حالا ببینیم این لگاسی سوبارو که میاد ایران چطوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Nima

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Lancer WRX ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. JaMsHiD

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (755 ديدگاه)

    کاشک مثل نسل اول یه نسخه کوپه از خودش عرضه میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا