سوزوکی

بررسی کامل نسل جدید سوزوکی سوئیفت 2017

پس از حاصل شدن برجام و گشایش‌هایی که در بخش صنعت خودرو صورت گرفت، از خودروسازان فراوانی برای حضور در ایران نام برده می‌شد که یکی از آن‌ها برند سوزوکی است. یکی از خودروهای شاخص این برند مدل سوئیفت است که گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی عرضه‌ی آن به بازار کشورمان وجود دارد. به تازگی نسل جدید این خودرو با مدل ۲۰۱۷ به بازارهای جهانی عرضه شده و نشریه‌ی اتواکسپرس این شانس را داشته تا برای اولین بار آن را آزمایش نماید. با هم همراه می‌شویم تا ببینیم که درک این مجله از جدیدترین ساخته‌ی سوزوکی چه بوده است.

new-suzuki-swift-2017-08
سوزوکی به سرعت در حال توسعه‌ی طیف پیچیده‌ای از خودروهای کوچک است. ما قبلاً تحت تأثیر سوزوکی بالنو بوده‌ایم و البته مدل جدید و عجیب ایگنیس نیز خودرویی متفاوت نسبت به دیگران است؛ اما حالا زمان آن رسیده که نسل جدید سوپرمینی سوزوکی یعنی سوئیفت را تست کنیم.

new-suzuki-swift-2017-11
سوزوکی سوئیفت از سال ۲۰۰۵ تاکنون به خانه‌ی ۱۲۷ هزار مشتری بریتانیایی راه یافته است. هم‌اکنون این برند اهداف برجسته‌ای را برای نسل جدید این خودرو در سر می‌پروراند. سوزوکی می‌خواهد در هر سال حداقل ۲۰ هزار سوئیفت جدید را به مشتریان بریتانیایی بفروشد و از اشکودا فابیا و سئات ایبیزا سبقت گرفته و در لیست ۱۰ سوپرمینی پرفروش بازار رتبه‌ی درخوری داشته باشد.

new-suzuki-swift-2017-09
جدیدترین نسل سوئیفت از همان ساختار سبک‌وزن بالنو استفاده کرده بنابراین در مقایسه با نسل قبل خود حدود ۱۰ درصد سبک‌تر است. در واقع وزن خالص این خودرو ۸۹۰ کیلوگرم است که در میان سبک‌ترین‌های کلاس قرار می‌گیرد.

new-suzuki-swift-2017-10
در روی کاغذ ابعاد خودرو جالب‌توجه است. سوئیفت جدید از نظر طولی حدود ۱۰ میلی‌متر کوتاه‌تر از نسل قبلی بوده اما موضوع مهم اینکه فاصله‌ی بین محورها ۲۰ میلی‌متر بیشتر است که به منظور بهبود فضای کابین این کار صورت گرفته است. فضای صندوق نیز با ۵۴ لیتر افزایش به ۲۶۴ لیتر رسیده است. اگرچه که از نظر فضای محفظه بار در پسِ حریفانی چون فورد فیستا، کیا ریو و داچیا ساندرو قرار می‌گیرد.

new-suzuki-swift-2017-cargo
تنها دو پیشرانه‌ی بنزینی برای این خودرو ارائه می‌شود. نسخه‌ی سطح پایه پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری Dualjet با قدرت ۸۹ اسبی و گشتاور ۱۲۰ نیوتون متری است. سوئیفت با این پیشرانه در ۱۱.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

new-suzuki-swift-2017-engine
دیگر پیشرانه‌ی ارائه شده از نوع ۳ سیلندر ۱ لیتری بوسترجت توربو است که خروجی ۱۱۰ اسبی و گشتاور ۱۷۰ نیوتون متری در دورهای بین ۲ هزار تا ۳۵۰۰ را ارائه می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۱۰.۶ ثانیه ثبت می‌شود. هرچند سوئیفت با این پیشرانه کاملاً کم‌مصرف نیست و مصرف ۴.۶ لیتری را بر جای می‌گذارد.

new-suzuki-swift-2017-07
در بالاترین مدل سوئیفت سیستم هیبریدی ملایم سوزوکی SHVS برای هر دو پیشرانه ارائه می‌شود. باتری لیتیوم-یونی سیستم زیر صندلی سرنشین جلو نصب شده و از انرژی ترمزهای احیا شونده و ژنراتور استارتر یکپارچه استفاده می‌کند. این موضوع در زمان شتاب گیری به خودرو کمک کرده و باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

new-suzuki-swift-2017-06
SHVS در پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری با سیستم چهار چرخ محرک همراه می‌شود که آلایندگی خودرو اندکی افزایش می‌یابد. البته این سیستم با همراهی پیشرانه‌ی ۱ لیتری باعث تولید پاک‌ترین مدل سوئیفت می‌شود (تولید ۹۷ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر).

new-suzuki-swift-2017-18
گیربکس استاندارد تمامی مدل‌ها از نوع ۵ سرعته دستی است. هرچند، شما می‌توانید مدل ۱ لیتری غیر هیبریدی را در فول ترین تریم با گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک سفارش دهید. در حقیقت این مدل سریع‌ترین سوئیفت تولیدی بوده و شتاب ۱۰ ثانیه‌ای دارد.

new-suzuki-swift-2017-interior
مدل‌های سوئیفت جدید با تریم SZ3 آغاز می‌شود که تنها با پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری همراه است. در این مدل شما تجهیزاتی چون رادیو DAB، بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع، چراغ‌های روز روشن LED و غربیلک فرمان چرمی را دریافت می‌کنید. رینگ‌های ۱۵ اینچی و شیشه‌های عقب دستی از دیگر شاخصه‌های این تریم هستند.

new-suzuki-swift-2017-05
یک پله بالاتر مدل SZ-T قرار دارد که تنها با پیشرانه‌ی ۱ لیتری بوسترجت عرضه می‌شود و انتظار می‌رود ۴۰ درصد فروش سوئیفت را تشکیل دهد. در این مدل شاهد اضافه شدن سیستم اطلاعات سرگرمی ۷ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی و مه شکن‌های جلو هستیم.

new-suzuki-swift-2017-15
فول ترین مدل که SZ5 نام دارد با نسخه‌ی هیبریدی هر دو پیشرانه عرضه شده و البته مدل غیر هیبریدی ۱ لیتری گیربکس اتوماتیک را نیز می‌تواند داشته باشد.

new-suzuki-swift-2017-12
تجهیزات این مدل عبارت‌اند از: صفحه LDC با اندازه ۴.۲ اینچی بین نشانگرها، سیستم ناوبری ماهواره‌ای، سیستم تهویه مطبوع، رینگ‌های پولیش خورده، چراغ‌های جلو و عقب LED، کروز کنترل تطبیقی، شیشه‌های برقی، ورود بدون کلید، تنظیم کامل غربیلک فرمان و آینه‌های جانبی برقی.
در این مدل تجهیزات ایمنی بیشتری نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دوربین دید جلو و حسگرهای لیزری اشاره کرد که هشدار خروج از خط و دستیار نوربالا را به همراه ترمز اضطراری خودکار ارائه می‌کنند.

new-suzuki-swift-2017-13
انتظار می‌رود بهای نسل جدید سوئیفت نسبت به قبل اندکی افزایش یابد. شایان ذکر است تولید تریم قدیمی SZ2 و نسخه‌ی سه درب ارزان‌تر در این نسل متوقف شده است. جزئیات بهای این خودرو در ماه می اعلام خواهد شد اما قبلاً می‌دانستیم که بهای آغازین ۹ هزار پوندی نسل قبل به حدود ۱۱ هزار پوند خواهد رسید.

new-suzuki-swift-2017-02
ما نسخه‌ی ۱ لیتری بوسترجت هیبریدی را در تریمی خارجی که بسیار مشابه SZ5 بریتانیا بود آزمایش کردیم. شما صدای شخصیت دار پیشرانه سه سیلندر را متوجه می‌شوید اما پیشرانه به حد کافی نرم بوده و وجود توربو به این معنی است که گشتاور مفیدی از دور زیر ۲ هزار در دسترس است بنابراین نیازی به کار کشیدن سخت از پیشرانه وجود ندارد. در حقیقت بهترین عملکرد خودرو تا دور ۴ هزار است.

new-suzuki-swift-2017-04
زمانی که سرعت خودرو بالا می‌رود صدای پیشرانه‌ی بوسترجت به پس‌زمینه منتقل می‌شود. در سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت تقریباً صدایی از پیشرانه نخواهید شنید. دلیل این موضوع ورود صدای باد زیاد از ستون A و آینه‌های جانبی است.

new-suzuki-swift-2017-03
در کل تمامی شاخصه‌های اساسی خودرو وضعیت خوبی دارند. سیستم فرمان خودرو بالانس وزنی خوبی داشته و پایدار است و گیربکس ۵ سرعته ی دستی نیز تعویض‌های دقیق و سریعی دارد.
شاسی خودرو نیز خوب ساخته و پرداخته شده و سوئیفت چابک حس می‌شود. زمانی که از یک پیچ عبور می‌کنید دماغه‌ی خودرو ثابت و تخت باقی می‌ماند. هرچند خنثی‌کننده‌ی این موضوع مثبت، پیکربندی سیستم تعلیق است. تنظیمات مک فرسون در جلو و میله‌ای در عقب در سطوح ناهموار اندکی ناهنجاری را نشان می‌دهند.

new-suzuki-swift-2017-19
کابین خودرو فضای کافی برای ۴ سرنشین بالغ را دارد اگرچه که در صورت حضور افراد قدبلند در خودرو، زانوی سرنشینان عقب به پشت صندلی‌های جلو فشرده خواهد شد. صندلی‌های پشتی به‌صورت ۶۰:۴۰ تا می‌شوند اما اصلاً به‌صورت کاملاً تخت درنمی‌آیند. در حقیقت شاهد پله‌ای بزرگ در کف خودرو خواهید بود بنابراین قرار دادن اشیای سنگین‌تر در عقب خودرو آسان نخواهد بود.

new-suzuki-swift-2017-20
کل محیط داخلی احساس چفت شدن خوبی دارند و در کابین شاهد استفاده از سوئیچ‌های مناسبی هستیم؛ اما موضوع منفی اینکه حتی مدل فول نیز دارای پلاستیک‌های مشکی سخت است و تنها عناصر تک‌رنگی در داشبورد برای روشن‌تر شدن فضا بکار رفته است. البته برخی مواد نرم هم بکار رفته که اگرچه باعث افزایش احساس باکیفیت بودن می‌شوند اما نشان زیادی از لوکس بودن وجود ندارد.

new-suzuki-swift-2017-14
شاید فکر کنید که سیستم اطلاعات سرگرمی جدید می‌تواند سیستمی متفاوت باشد اما دراین‌باره ناامید خواهید شد. این سیستم عملکردهای خوبی داشته و یکپارچه‌سازی خوبی با گوشی هوشمند صورت می‌گیرد اما خود صفحه‌نمایش اگرچه اندازه مناسبی دارد اما رزولوشن آن پایین است. همچنین به نظر نمی‌رسد پردازنده‌ی سیستم به خوبی انجام‌وظیفه کند؛ برای مثال شما باید منتظر پاسخ خودرو پس از انتخاب هر حرف در زمان تایپ آدرس یک مقصد باشید.

new-suzuki-swift-2017-17
این سیستم بهتر از نمونه‌های بکار رفته در محصولات کیا و هیوندای نیست و به نظر می‌رسد هنوز هم در پسِ سیستم‌های اشکودا فابیا، فورد فیستا و سئات ایبیزا قرار می‌گیرد.

new-suzuki-swift-2017-16
سوزوکی سوئیفت را می‌توان به سادگی دوست داشت. این خودرو دارای طراحی هوشمند و نماهای جذاب نسل قبلی است؛ اما کیفیت کابین خودرو خیلی بهتر از حد متوسط این کلاس نیست. سواری خودرو خیلی خوب نیست و سیستم اطلاعات سرگرمی سوئیفت نیز کند است. اگر سوزوکی می‌خواهد بالاتر از هیوندای i20 و کیا ریو قرار گیرد و رقبای فوق‌العاده‌ای چون اشودا فابیا و سئات ایبیزا را به چالش بکشد، قیمت‌گذاری و روش‌های مالی فروش یک موضوع کلیدی خواهد بود.

مشخصات سوزوکی سوئیفت ۱.۰ بوسترجت SHVS SZ5

  • قیمت: ۱۳۷۵۰ پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۰ اسب بخار/۱۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۵ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۶ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. منصور

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    یه کوچولو شبیه مینی شده ایرانخودرو بیاره با قیمت مینی کوپر اس توی پاچمون میکنه.?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      خودرو خوبیه و امکاناتش هم حیلی خوبه ولی ایران بیاد دیگه وقتی هیونداi10رو میدن ۷۲ میلیون اینو بالای ۹۰ تومان به ملت قالب میکنن?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. moein

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    سوزوکی هیچ وقت نتونست خودشو تو دل مردم ژاپن باز کنه بیشترم برا بازار هند و ایران و استرالیا کار کرد نمی دونم چرا نتونست خوی نشون بده
    در مورد این ماشینم به نظرم پشتش خیلی شبیه به سانگ یانگ تیولیه و تقریبا هم حالت مربعی داره که من زیاد خوشم نیومد
    یه خوبی و یه بدی دیگه هم داشت که از یه دنده دستی استفاده می کرد و بدی هم متور هیبریدی استفاده کرده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقط تویوتا و هوندا

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (571 ديدگاه)

      داداش اتفاقاً سوزوکی تو خود ژاپن فروشش زیاده و بعد از تویوتا و هوندا سومین خودروساز ژاپن شد تو 2016. تویوتا 1528173، هوندا 707044 و سوزوکی 622866 خودرو فروختن تو ژاپن در 2016. تو 2015 هم آمار تقریباً همینه. پس محبوبیتش زیاده تو خود ژاپن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moein

        ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (856 ديدگاه)

        عزیز جان این حرفی هم که شما میزنی اصلا معتبر نیست یعنی الان سایپا با تیرلژ بالاش (پراید ) محبوبیتش تو ایران زیاده
        هیچ وقت آمار فروش دلیلی برای محبوبیت نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Madjid

          ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          سوزوکی برند درجه ۱ ژاپنی مثل هوندا،تویوتا،لکسوس،نیسان و … نیست.
          ولی خودروساز درستکاریه.
          من تا حالا نشنیدم ژاپنی ها از سوزوکی ناراضی باشند.
          معلومه وقتی لکسوس و اینفینیتی و اکورا باشه، سوزوکی برند محبوب ژاپنی ها نمیشه. ولی منفور هم نیست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. moein

          ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (856 ديدگاه)

          قطعا مجید جان

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. حمید

          ۱۸ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (29 ديدگاه)

          بازار ژاپن فک نمی کنم با بازار ایران قابل مقایسه باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Madjid

          ۱۸ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          سلامت باشی معین جان ……. و همین طور همه ی کاربران پدال.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. جمال

          ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (2 ديدگاه)

          یخورده عجیبه حرفت یعنی میگی تو ژاپن انحصار گرایی هست که میگی آمار فروش ملاک نیست؟ پراید رو با سویفت مقایسه کردی؟ سایپا رو با سوزوکی؟ عزیزم همین الان اگه سویفت بیاد تو بازار با قیمت ماشین های چینی فروش بره تو بازه 40 تا 50 میلیون مطمعن باش هیچکسی بجز این چیز دیگه ای نمیخره و کلا محصولات ایران خودرو و سایپا و هر شرکت داخلی و چینی دیگه ای برشکست میشه برای همین نمیاد تو کشور عزیزمون اگرم بیاد قیمتی میزارن که آدم نخره مثلا قیمت اینو میزارن 100 میلیون پایه با آپشن و توربو 130 میلیون . پس آمار فروش مهمه البته نه تو ایران

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. CNA

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (235 ديدگاه)

    چرا سوزوکی موتورای ضعیف به کار میبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسین

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      این موتوری که تو این مقاله بررسی شده طیف موتوری که برای انگلستان انتخاب شده انگلیس و البته خیلی دیگه از کشورهای اروپایی هزینه های مالیاتی بالایی رو برای مصرف سوخت دارن و قیمت سوخت هم خیلی بالاس برای همین شرکتها موتورهای کوچیکی رو برای این بازار در نظر میگیرن که محصولشون فروش کنه والا همین ماشین یه نسخه 1.4 توربو هم داره که خیلی برای این وزن خوبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حسین

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (88 ديدگاه)

    13750 پوند میشه حدود 64000000 تومان با هزینه های واردات حداقل 90 میلیون قیمتش میشه رقابتش سخت میشه مخصوصا با ساندرو و هیوندای i10 قیمتش میشه حدودای i20 و میراژ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (384 ديدگاه)

      حتما شما هنوزم فکر میکنی حرفی که ایرانخودرو 2 سال پیش زد و وعده اردیبهشت 96 رو داد برای مدلهای سوزوکی هنوزم خریدار داره!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حميد

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    به نظر من اگه با قیمت زیر چهل ملیون تولید کنند خیلی بهتر از برلیانس و دویست و شش و اینها هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسین

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      حمید جان نمیتونه زیر 40 قیمت بخوره این ماشین با موتور 1.4 تنفس طبیعیش تو امارات قیمتی بین 40000 تا 45000 هزار درهم داره حالا تو ایران تولید CKD بشه20 درصد تعرفه قطعات مالیات بر ارزش افزوده هزینه های خدمات پس از فروش پول چایی و سود فروش این ماشین حدود 60 تومن قیمت میخوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ایران و فرانسه

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سوزوکی برند بی ادعا و کم حاشیه ژاپنی که اتفاقا بازارهای در حال توسعه رو هم پوشش میده و برای مادون خودروهای لوکس تقریبا برای هر سلیقه ای ماشین با کیفیت طراحی کرده در خصوص قرارداد با ایران خودرو هم به خاطر خوی محتاط و بدون ریسک ، ژاپنی ها منتظر انتخابات آمریکا و ایران و نتیجه برجام هستند البته با گراند ویتارا حضور نصفه نیمه تو ایران دارند ولی احتمال واردات نیو ویتارا و مونتاژ سیاز و سوئیفت وسلریو در سال ۹۷ قویه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir.dp

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    آقا زیادی شبیه قورباغه نیست .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا