تجربه و آزمایشسوزوکی

کوچک اما توانا، اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید سوزوکی جیمنی

سوزوکی جیمنی اس‌یووی کوچکی است که محبوبیت بسیار زیادی دارد به‌گونه‌ای که اگر اکنون یک دستگاه از آن‌را در ژاپن سفارش دهید برای تحویل آن باید تا اوایل سال آینده منتظر بمانید. حال سوزوکی به‌تازگی نسل جدید این اس‌یووی کوچک را معرفی کرده و گفته است انتظار دارد در بازارهای خارج از ژاپن نیز تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود داشته باشد.

اما چرا جیمنی تا این حد محبوب است؟ شاید یکی از دلایل این موضوع استایل رترو و سنتی آن باشد که هنوز هم کاملاً به نسل اول خود که در سال ۱۹۷۰ به بازار آمد وفادار باقیمانده است. البته جیمنی جدید نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت چشمگیری داشته است و پس از بیست سال، اولین جیمنی کاملاً جدید محسوب می‌شود. ظاهر جعبه‌ای شکل این خودرو که ویژگی‌های نمادین اس‌یووی‌هایی چون مرسدس بنز G کلاس و لندروور دیفندر در آن دیده می‌شود، بزرگ‌تر آنچه هست به نظر می‌رسد.

اما تنها استایل بیرونی محافظه‌کارانه چنین محبوبیتی را ایجاد نکرده است بلکه به گفتهٔ مهندس ارشد جیمنی آقای «Hiroyuki Yonezawa»، تقریباً تمامی قسمت‌های جیمنی دقیقاً همان چیزی است که بازار می‌خواهد. به گفتهٔ وی، در این ماشین همه‌چیز ساده نگه‌داشته شده اما کیفیت و عملکرد بهتر شده است؛ اما بالاتر از همهٔ این‌ها، توانایی‌های آفرود این سوزوکی کوچک است. پس از رانندگی در جاده و در نزدیکی کوه فوجی با نسخهٔ اولیهٔ جیمنی که مخصوص بازار داخلی ژاپن بود، باید بگوییم آقای یونزاوا به هدف خود رسیده است.

این در حالی است که نسخه‌های مخصوص بازارهای خارجی مثل بریتانیا که سی‌یرا نام دارد، ۵ سانتیمتر کشیده‌تر بوده و ۴.۵ سانتیمتر هم ارتفاع بیشتری دارد اما فاصلهٔ عرضی و طولی بین محورهای آن تفاوتی با نسخهٔ ژاپنی ندارد. بجای پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری نسل قبلی نیز سوزوکی یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی را ارائه کرده که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین این موتور جدید ۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۲ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور قدیمی دارد که این برای خودرویی که تنها ۱۰۷۰ کیلوگرم وزن دارد افزایش قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

این موتور جدید سبک‌تر، قدرتمندتر و اقتصادی‌تر بوده و برای انتقال نیروی آن‌هم امکان انتخاب گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک وجود دارد. هرچند عملکرد این پیشرانه انفجاری نیست اما تحویل قدرت آن به‌ویژه در دورهای بالاتر از ۳ هزار rpm تدریجی و کافی است. گشتاور دور پایین جیمنی نیز به آن کمک می‌کند تا از هر تپه‌ای بالا رفته و از هر گودالی عبور کند. شاسی نردبانی جدید این ماشین ۵۰ درصد از مستحکم‌تر شده و تعلیق سه اتصالی آن نیز به‌گونه‌ای تنظیم شده که هم در جاده‌های آنرود و هم در مسیرهای آفرود هندلینگ مناسبی را ارائه کند.

درنتیجهٔ انجام این اقدامات، کیفیت سواری جیمنی یک جهش بزرگ به سمت جلو داشته است؛ بنابراین حالا عملکرد خودرو در جاده بسیار بهبود یافته و درحالی‌که هنوز هم حرکات گهواره‌ای در آن وجود دارد اما در پیچ‌ها خط خود را حفظ می‌کند. همچنین هرچند تأخیری جزئی در پاسخگویی فرمان وجود دارد اما به‌طورکلی جیمنی کنترل دقیقی را ارائه می‌کند. پاسخگویی ترمز نیز به میزان قابل‌توجهی بهتر شده و هنگام ترمز گیری در مقایسه با نسل قبلی، دماغهٔ خودرو کمتر به سمت پایین حرکت می‌کند.

اما جایی که جیمنی واقعاً نسبت به رقبای شهری خود برتری دارد، در آفرود است. در این آزمایش، خودرو در مسیرهای گِلی، خاکی و شیب‌های ۳۵ درجه به چالش کشیده شد اما جیمنی حتی بدون نیاز به استفاده از گیربکس کمکی ضریب سنگین، به‌راحتی هر قسمت از مسیر آزمایش آفرود را به‌راحتی پشت سر گذاشت. این واقعاً یک تویوتا لندکروزر کوچک است. در این خودرو همچنین سیستمی تعبیه شده که در صورت هرز گردی هریک از چرخ‌ها، بلافاصله ارسال نیرو به آن چرخ را متوقف کرده و برای حفظ حرکت خودرو، کشش را به چرخ‌های طرف دیگر ارسال می‌کند. علاوه بر این، این آفرودر کوچک به سیستم کمکی پایین آمدن از شیب جدیدی به همراه سیستم کمک به آغاز حرکت در شیب دوثانیه‌ای هم مجهز شده که این سیستم‌ها بدون زحمت کار می‌کنند تا خودرو در دامنه‌های شیب‌دار ثابت بماند؛ بنابراین در این رنج قیمتی، حتی داچیا داستر هم نمی‌تواند از لحاظ توانایی‌های آفرود با جیمنی برابری کند.

جیمنی جدید در داخل نیز با نشانگرهای واضح و بزرگ به همراه نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی الهام گرفته از مدل ایگنس، مدرن‌تر از قبل شده است. در سراسر کابین خودرو همچنین از پلاستیک و متریال با کیفیت بالا استفاده شده و جزئیات آفرودی مانند دستگیرهٔ سرنشینان نیز فراموش نشده است. علاوه بر این، این اس‌یووی ژاپنی ساکت‌تر و راحت‌تر از قبل شده است. در جیمنی جدید دید به بیرون در همهٔ جهات بسیار عالی است اما دوربین دید عقب در لیست آپشن‌ها وجود ندارد؛ اما بااین‌حال سوزوکی برای آن کروز کنترل، ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار خروج از خط را ارائه کرده است.

نتیجه

هرکس سوزوکی جیمنی قدیمی را دوست داشته حتماً این نسخهٔ جدید را هم دوست خواهد داشت. این ۴×۴ کوچک با استایل رترو جذاب، پالایش بهتر و بهبود قابل‌توجه هندلینگ آفرود، تعریف جدیدی از یک مینی اس‌یووی ارائه کرده است. جیمنی خودرویی فوق‌العاده است که می‌توان آن‌را یک لندروور دیفندر ارزان‌قیمت دانست.

مشخصات فنی سوزوکی جیمنی ۲۰۱۹

Suzuki Jimny 2019

قیمت ۱۳,۵۰۰ پوند
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر
تولید آلایندگی ۱۵۴ گرم/کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. علیx76

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    کاش اون موتور ۱.۴ توربوی ویتارا رو روش میزاشتن
    البته همین الانشم قدرت کافی داره
    ولی کی از ۴۰ اسب بیشتر بدش میاد؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. یانکی

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      کاش تو ابعاد و قدرت جیپ رنگید بود

      موافقم 0
      مخالفم 2
    2. سامان اذری

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      واسه افرود بهترین موتور همین موتور تنفس طبیعی هست
      اولا استهلاک میاد پایین دوما تاخیر توربو رو نداره
      مشکلات اینتر کولر و ….. رو هم نداره
      موتور تنفس طبیعی باشه گشتاور موتور تو دور پایین به دست بیاد کافیه

      موافقم 4
      مخالفم 0
    3. mahdy

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      هیشکی از 40 اسب بیشتر بدش نمیاد اما موتور های توربو استهلاکشون بالاعه حالا آفرود هم فشار زیادی بهشون بیاره دیگه بد تر علاوه بر اون کلی قطعه اضافه به جز خود موتور بهش اضافه میشه که اگه خراب شن کلی دردسر داره
      آفرود هم رانندگی لحظه ایه و اتفاقات در لحظه میوفتن و راننده در لحظه تصمیم میگیره و عمل میکنه (مگه این که یه مسیر خاصو هزار بار رفته باشه که اونم طبیعته بازم اتفاقات غیر منتظره توش زیاده ) و اگه راننده در لحظه به موتور توربو گاز بده تا توربو دور ور داره یه لحظه که سهله
      ده لحظه گذشته

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. amir

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    عالیه.عاشق همچین اس یو وی ای هستم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. سام

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    یک ماشین فوق العاده جذاب،کوچک و قلدور ….

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Parvaz

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (395 ديدگاه)

      عاشقش شدم، به کدامین گناه باید فقط حسرت بخوریم، با اس یو وی بودنش شتابش از ۲۰۶ تیپ ۲ سمند بیشتره !!! یه رفیق داشتم دوران دانشجویی با سمند آفرود میکرد تو گل و کوه، یعنی جوونای ما دارن تباه میشن با این وضعیت کشور… 13500 پوند یعنی برای انتخابش نباید شک کرد فقط به نظر شخصی البته لاستیکا زیاد نازک نیست؟ یکم پهن ترشو انتخاب میکردن هم تو زیبایی هم تو هندلینگ تاثیر گذار میشد، البته مهندسای سوزوکی از من بیشتر میدونند :)

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. ADAK

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    همه چیزش عالیه
    اما همچنان فکر میکنم 100 اسب و این گشتاور خیلی مسخره اس
    این حداقل یه موتوره 2000 یا 2400 میخواد که بترکونه …

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. #ali.m#

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      احتمالا حداکثر گشتاور تو دور موتو پایین بوجود بیاد
      که قطعا کافیه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسین

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ۱۳۵۰۰ پوند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. تورج

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (53 ديدگاه)

    جدا ماشین جذابیه. خارج از شوخی یاد ماشین پت پستچی افتادم. فکر کنم تب اولیه شاسی بلند نسل ما رو اون به راه انداخته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Genius

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    خدایا!تو که میخواستی ما رو تو آسیا خلق کنی لااقل همین کشور همسایمون یعنی پاکستان رو انتخاب میکردی تا بتونیم دستکم این کوچولوی فسقلی ارزون قیمت رو تجربه کنیم! آخه چرا اینجا و این هم تو این زمان؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 2
  8. ashkan

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    بنظرتون تورمناطق آزاد مثل کیش هم نمیشه وارد بشه این ماشین؟!

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا