سوزوکی

سوزوکی XBee، یک مینی FJ کروزر!

خودروهایی موسوم به کی کار (Kei Car) یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازار خودروی ژاپن محسوب می‌شوند. کی کارها خودروهای کوچکی هستند با طولی کمتر از ۳.۴ متر و پیشرانه‌هایی با حجم حداکثر ۶۶۰ سی‌سی که نباید بیش از ۶۴ اسب بخار قدرت داشته باشند. این خودروها در ژاپن صدها هزار دستگاه فروش دارند که ۹۰ درصد از این فروش در بازار ژاپن متعلق به سوزوکی است! سوزوکی خودروهای زیادی در کلاس کی کار تولید می‌کند اما حالا محصول جدیدی بنام XBee معرفی کرده که با نمونه‌های قبلی متفاوت است.

Suzuki XBee

این یک کراس‌اوور کوچک است که برای اولین بار در نمایشگاه توکیو به نمایش عمومی درخواهد آمد. XBee بر اساس کراس‌اوور کی کار سوزوکی بنام Hustler ساخته شده که از دسامبر سال ۲۰۱۳ عرضه شده و یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ژاپن است. سال گذشته سوزوکی موفق به فروش ۸۶ هزار دستگاه از هاستلر شد که مجموع تولید آن‌را به ۳۲۰ هزار دستگاه رساند.

Suzuki Hustler

از ظاهر مدل جدید XBee با چراغ‌های جلوی گرد و شیشهٔ جلوی تقریباً عمودی مشخص است که از مدل هاستلر مشتق شده است؛ اما یکی از ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فرد XBee بخش پلاستیکی مشکی‌رنگ طرفین بدنهٔ آن است. همچنین فاصلهٔ محوری این مدل جدید نیز با ۱ سانتیمتر افزایش نسبت به هاستلر، به ۲.۴۳ متر رسیده است درحالی‌که طول آن نیز افزایش قابل‌توجه ۳۶ سانتیمتری را تجربه کرده و حالا ۳.۷۶ متر طول دارد؛ اما بااین‌حال XBee هنوز هم خودروی بسیار کوچکی است زیرا برای مقایسه مثلاً مینی کوپر سه‌در طولی برابر با ۳.۸۲ متر دارد.

Suzuki XBee

علاوه بر این، XBee به میزان قابل‌توجهی از هاستلر عریض‌تر هم شده است به‌گونه‌ای که عرض آن از ۱.۴۷ متر به ۱.۶۷ متر رسیده است. این افزایش ابعاد موجب شده تا حجم صندوق بار XBee افزایش محسوسی نسبت به هاستلر داشته باشد. ستون C این کراس‌اوور کوچک ژاپنی به رنگ مشکی بوده و پنجرهٔ کوچکی هم به‌صورت مخفی درون آن کار شده که موجب ایجاد سقف شناور شده است. داخل XBee هم بر اساس هاستلر ساخته شده و قطعات مشترک زیادی با آن دارد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به غربیلک فرمان اشاره کرد.

Suzuki XBee

در زیر کاپوت این کراس‌اوور جدید، بجای موتور ۶۶۰ سی‌سی هاستلر، پیشرانهٔ آشنای بوسترجت ۱ لیتری سه سیلندر توربو نصب شده که از هاچ‌بک سوئیفت گرفته شده است. این موتور ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در کنار این، سوزوکی سیستم هیبریدی خفیف خود را هم برای XBee ارائه کرده که شامل یک ژنراتور استارت می‌شود. این سیستم برق ناشی از احیای انرژی ترمزها را در باطری‌های لیتیوم یون ذخیره کرده و در ابتدای شتاب گیری به پیشرانهٔ بنزینی کمک می‌کند. برای این خودرو فقط گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته شده و گیربکس دستی برای آن ارائه نخواهد شد اما برای انتقال قدرت، دو گزینهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب است.

علاوه بر این، امکان سفارشی‌سازی این کراس‌اوور کوچک نیز با استفاده از پانل‌های تزئینی بدنه وجود دارد؛ اما XBee، با طول بیشتر، حجم موتور بالاتر و قدرت بیشتر، به‌طور کامل از کلاس کی کار خارج شده است. تولید این خودرو از ماه نوامبر در کارخانهٔ ساگرا سوزوکی در شهر ماکینوهارا در کنار کراس‌اوور ایگنس، هاچ‌بک سوئیفت و میکروون سولیو آغاز خواهد شد. آغاز فروش XBee در ژاپن نیز برای اوایل سال آینده برنامه‌ریزی شده است ولی صادرات آن به دیگر کشورها بعید به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    پهنای بدنش کمه، قدرت موتورشم میتونست بیشتر باشه، واسه زندگی شهری عالیه، کابین زیباییم داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (202 ديدگاه)

    ماشین قشنگیه و واسه داخل شهر عالیه . ۱۰۲ اسب هم واسه موتور ۱ لیتری ۳سیلندر خیلی خوبه. فقط چرا فضای پای ردیف عقب برآمده نیست و صافه؟
    و اینکه میشه یه توضیح کوچیکی هم در مورد موتور بوسترجت بدید؟ مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    سلام رفقا به عکس سوم از آخر پشت غربیلک فرمون نگا کنین دنده پشت فرمونی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نوید جهرمی

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3680 ديدگاه)

    جون میده برای خیابونای شلوغ پایتخت. چقد نقلی و دوست داشتنی هستن این کی کارا.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (202 ديدگاه)

    آقای دهقان بیزحمت یه مقاله هم در مورد موتور های بوسترجت و دوال جت و انواع دیگه موتور ها بزارید. ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ماسل

      ۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (2400 ديدگاه)

      آقای دهقان زحمت مقاله های علمی رو هم میکشید دیگه… منتظریم.
      سپاس

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا