سوزوکی

پایان تولید سوزوکی کالتوس پس از 29 سال!

سام کاویانی: تولید نسل‌های قدیمی از یک خودرو امری نیست که تنها اختصاص به سرزمین ما داشته باشد. بلکه امری شایع و متداول در مناطق کثیری از دنیاست. مثلاً امروزه شعبات فرامرزی شرکت‌های معروف آسیایی، اروپایی و یا آمریکایی در بسیاری از نقاط جهان به تولید مدل‌های خارج از رده خود همچنان ادامه می‌دهند که مهم‌ترین دلیل این امر، بهای درخور این خودروها در تناسب با قدرت خرید اکثریت جامعه هدف، استفاده حداکثری شرکت خودروسازی مادر و یا شرکت تابعه آن از سرمایه‌گذاری انجام‌شده در ماشین‌آلات خط تولید و برگشت تدریجی سرمایه صرف شده در آن، تقاضای بالا در بازار، دسترسی آسان به لوازم یدکی و جا افتادن تدریجی‌شان طی سالیان متمادی در بازار داخلی آن سامان است.

cultus-01
نکته جالب اینجاست که عرضه این‌گونه از خودروها نه‌فقط توسط خودروسازان دولتی، بلکه عمدتاً از طریق واحدهای کاملاً خصوصی و مشهور صورت می‌پذیرد. مثلاً سال‌هاست که شعبه پاکستانی سوزوکی که بیش از ۷۳ درصد از سهام آن در کنترل شرکت سوزوکی ژاپن است، به تولید برخی از مدل‌های قدیمی و حتی آلاینده و نه‌چندان امن می‌پردازد، مدل‌هایی که عمر تولید برخی از آنها به ۳۰ سال نیز نزدیک شده است! پس به عینه شاهدیم که حتی خودروسازان ژاپنی هم با آن آوازه بلند صداقت و درستکاری‌شان، آنجایی که پای سود بادآورده و مشتریان دست‌به‌نقد در میان باشد و البته در کنارش، مقررات و استانداردهای سهل گیرانه دولتی، فرق چندانی با خودروسازان انحصاری ندارند و حتی گاهی مواقع حریصانه تر نیز عمل می‌کنند!

suzuki-cultus-2016-price-in-pakistan
آیا به حال چیزی درباره سوزوکی کالتوس (CULTUS) شنیده‌اید؟ این خودرو که توسط آمریکایی‌ها طراحی شده و از طریق ژاپنی‌ها توسعه یافته بود، از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون تنها به همان فرم اولیه خود ساخته می‌شد. این خودرو با نام‌های متفاوتی در سرتاسر دنیا در دسترس مشتریان خود قرار می‌گرفت، نام‌های چون سوزوکی سوئیفت، هولدن بارینا، سوبارو جاستی، ماروتی استیم، چانگان سوزوکی، شورولت اسپرینت و پونتیاک فایرفلای. با آنکه پونتیاک فایرفلای و دیگر هم‌قطارانش از دهه ۹۰ میلادی، در جاده‌های کشورهایی چون امارات دیده نشده‌اند ولی تولید این خودرو همچنان در پاکستان به قوت خود باقی بود؛ اما اکنون پس از گذر از یک‌سوم قرن، سوزوکی تصمیم به اتمام تولید این مدل در پاکستان دارد.

suzuki-cultus-2016
شرکت سوزوکی موتور پاکستان تنها اجازه تولید این خودرو را تا ۳۱ ماه ژانویه سال جاری (۲۰۱۷ میلادی) صادر نمود و از یکم ماه فوریه، تولید این خودرو قطع شده است.

cultus-design2
سوزوکی کالتوس در پاکستان تنها با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱ لیتری عرضه می‌شد. این پیشرانه از توانی معادل ۶۳ اسب بخار بهره می‌برد و به همراه یک گیربکس ۵ سرعته دستی در اختیار خریداران قرار می‌گرفت. قطع تولید کالتوس تابع روندی است که از چند ماه پیش آغاز گردید، زمانی که به تولید مدل مهران (MEHRAN) پایان داده شد. ناگفته نماند که مهران خودروی ارزان و پرطرفداری در پاکستان بود و تقریباً حکم پراید را برای بازار این کشور ایفاء می‌کرد، این خودرو نیز همچون کالتوس از سه دهه پیش بدون تحول چشمگیری در خط تولید بود.

Mehran Maruti 800
Mehran Maruti 800
حذف تولید مدل‌های قدیمی سوزوکی در پاکستان به نیت حذف مدل‌های آلاینده نیز هست، زیرا که این مدل‌ها تنها می‌توانستند که استاندارد آلایندگی یورو ۲ را پاس کنند. کشور همسایه پاکستان، یعنی هند، خودروی ماروتی استیم (ESTEEM) را که بر مبنای مدل کالتوس بود، یک دهه پیش از چرخه تولید خارج نمود. کشور چین هم در سال ۲۰۱۵ میلادی به تولید این مدل خاتمه داد و اینک با قطع تولید این خودرو در پاکستان می‌توان گفت که مدلی به نام کالتوس به پایان مسیر تاریخی خود در سرتاسر دنیا رسیده و از دفتر تولیدات سوزوکی کلاً خط خورده است.

cultus-interior

منابع:
DRIVEARABIA.COM
WIKIPEDIA.ORG

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. افرودر

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (46 ديدگاه)

    به عینه شاهدیم که حتی خودروسازان ژاپنی هم با آن آوازه بلند صداقت و درستکاری‌شان، آنجایی که پای سود بادآورده و مشتریان دست‌به‌نقد در میان باشد و البته در کنارش، مقررات و استانداردهای سهل گیرانه دولتی، فرق چندانی با خودروسازان انحصاری ندارند و حتی گاهی مواقع حریصانه تر نیز عمل می‌کنند! ) با این جمله کاملا مخالفم سوزوکی رو با دیگر خودرو ساز های. ژاپنی اشتباه نگیرید و جمع نبندید سوزوکی الان. تو. بحران مالی هست. و راهش از ژاپنی های دیگر جدا!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      بحث امروز و دیروز نیس که بگی تو بحران مالی هس!
      ۵سال پیشم ، این خودرو تقریبا ۲۵ سال بود که تو پاکستان تولید میشد!
      ۱۰ سال پیش هم ۲۰ سال بوده که تولید میشده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. یاسین

      ۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      زیادم نباید بی انصاف باشیم نسبت به سوزوکی اره سطح کارش به پای دیگه برندهای ژاپنی نمیرسه ولی خب همون سطح جون سختی رو دارن موضوع اینه بازار یه جایی مثل پاکستان مثل خودمون اشفته بازاره هرکی هرکیه کسیم نیست بگه بیایم صرفا بازار پاکستان رو بررسی کنیم ببینیم وضعیت برند های مختلف اونجا چه جوریه والا سوزوکی تو بقیه دنیا داره ماشیناشو میفروشه قبولش دارن ایگنیسش شده کاندید جایزه بهترین ماشین شهری
      ویتارای جدیدش جز پنج کراس اور ساب کامپکت پرفروش اروپاس ولی خب اره اینجور شیطنت ها هست دیگه مطمئن باش خود سوزوکی شاید خواسته قبل تر توقف تولید بزنه بگه اقا بیاین یه چیز مدرن تر بدم تولید کنین اونا گفتن نه همین خوبه قطعاتش راحت گیر میاد تولیدش راحته ارزونه سوزوکیم گفته تولید کنین چیکارتون کنم عقب مونده جهان سومی هستین نوش جون خودم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. peyman

      ۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      حتما خودروسازان داخلی امتیازشو میگیرن مونتاژ میکنن تا ی۶ وقت منقرض نشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. xan

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (52 ديدگاه)

      اصلا به سوزوکی ربطی نداره. به پاکستان ربط داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. OMID-LAMBO

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (415 ديدگاه)

    قبل از اینکه عنوان کامل رو بخونم با دیدن چهره ی این ماشین فکرکردم نوشته پایان تولید پراید بعد که کامل خوندمش آب سردی ریختن روی سرم :)) و گفتم اینا بیخیال بشو نیستن که نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ahmad

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    واقعا کارنامه عملکرد یک کمپانی درجه دو به اسم سوزوکی رو به نام کل صنعت خودروسازی ژاپن می نویسید و به ژاپن برچسب میزنید؟!
    این سوزوکی قبلا هم با زد و بندی که با ایران خودرو داشت ثابت کرد اعتبار و کیفیت براش اهمیتی نداره و فقط دنبال پول مفت و سود میگرده…
    اما آیا دیدید تا حالا تویوتا اجازه بده با تدام تولید مدل های قدیمیش، برندشو توی کشور های در حال توسعه بی اعتبار کنن؟!
    مسلماً خیر!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (899 ديدگاه)

      اولا بنده عنوان یک نویسنده خودرویی در هیچ سایت معتبری چنین تقسیم بندی که خودروساز ها را به درجه یک و دو و سه تقسیم کنند،تاکنون مشاهده نکرده ام اگر منبعی در این باره دارید لطفا ذکر نمایید.ثانیا،شما می گویید که تویوتا و دیگر خودروسازان ژاپنی اجازه تولید مدل های قدیمی شان را در دیگر کشورها نمی دهند در این باره چند مثال می زنم که برخلاف سخن شماست.
      نیسان TSURU ( تولید از 1992 الی 2007 میلادی به مدت 25 سال در مکزیک)
      تویوتا کرولا نسل ششم یا اتاق E90 (تولید از سال 1988 الی 2006 به مدت 18 سال در آفریقای جنوبی)
      تویوتا کرولا نسل هفتم یا اتاق E120/130 (تولید از سال 2004 الی 2017 به مدت 13 سال در چین)
      نسل دوم تویوتا لندکروزر پرادو یا اتاق J90 (تولید آن از سال 2005 در چین شروع و هنوز هم ادامه دارد)
      نسل دوم میتسوبیشی پاجیرو (تولید از سال 1991 الی 2002 میلادی به مدت 21 سال در کلمبیا)
      مزدا 3 نسل اول (تولید از سال 2003 الی 2014 به مدت 11 سال در کلمبیا)
      نیسان پاترول نسل پنجم یا Y61 ( از سال 2001 تولید آن در آفریقای جنوبی شروع و هنوز هم ادامه دارد،البته تولید این خودرو کمی دیرتر از این تاریخ در پاکستان و مراکش نیز شروع شده و هنوز هم ادامه دارد)
      و ……

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        اینکه شما نمیتونی درجه بندی کنی و سوزوکی رو با بزرگان خودروسازی همطراز میدونی به خودت مربوطه!
        معمولا کمپانی ها بر اساس وسعت و سهم تولید و استاندارد تولید و در معنای کلی اعتبار برند به درجات مختلفی تقسیم میشن و طبق معیار های شخصی من اونو درجه دو میدونم چون سهم چندانی در بازار های جهانی و حتی بازار ژاپن نداره (در قیاس با تویوتا)
        ازطرفی مثل اینکه شما فراموش کردی که بحث بر اساس اقدام یک جانبه یک شرکت است!
        سوزوکی داره در حالی اقدام به تولید میکنه که عملا مالک کمپانی در پاکستان است و طبق سیاستگذاری خودش تصمیم به اینکار گرفته!
        جالبه که واسه کارت هم اومدی برای یک دهه بیشتر در ماجرای ده سال قبل مثال اوردی و ربطش دادی به تولید 30 ساله یک خودرو در شرایط امروز که توجیهش کنی!
        یا مثلا تولید نسل نهم کرولا رو به غلط نسل هفتم خطاب کردی و ادعا کردی تولیدش با استاندارد های روز در تضاد بوده!
        خخخخ
        البته از سلیقه چینی پسند شما بیش از این انتظار نمیره…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سام

          ۹ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (899 ديدگاه)

          آقای محترم! بنده پاسخ شما را مؤدبانه و با سند و مدرک دادم شما هم می توانی با آرامش و مؤدبانه پاسخ مرا بدهی.من درباره درجه بندی خودروسازان از شما سئوال کردم شما هم می توانستی با ذکر یک منبع پاسخ مرا بدهی؟کدام مقاله و یا رفرنس خودروسازان را درجه بندی کرده است؟مگر طبق معیارهای شخصی و دلبخواهی می توان خودروسازان درجه بندی کرد؟!ثانیا: شما گفتید که خودروسازان ژاپنی مدل های قدیمی خود را در جاهای دیگر نمی سازنند من هم چند مثال برای تان زدم و گفتم اینطور نیست.منبع تمامی این مثال ها نیز در سایت ویکی پدیای انگلیسی موجود است.ضمنا در حال حاضر نسل دهم کرولا در حال تولید است و نه نسل نهم، ولی همانطور که در کامنت خود نوشتم نسل هفتم و یا اتاق E120/E130 آن به مدت 13 سال در چین تولید می شد و منابع آن نیز در سایت ویکی پدیا انگلیسی موجود است.سلیقه چینی پسند یعنی چه و اصلا چه ربطی به مقاله بالا دارد؟!
          در ضمن مقالا بالا کاملا جدید است و منبع آن سایت drivearabia است و سوزوکی کالتوس اخیرا در پاکستان از رده خارج شده است ونه یک دهه پیش!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ahmad

          ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (659 ديدگاه)

          استاد!
          شما که انقدر خوب بلد ویکیپدیای انگلیسی رو سرچ کنی لااقل یه مقدار دقت کن و مطالشو درست بخون!
          توی همون ویکیپدیا آمده که کلاس E120 نسل نهم تویوتا کرولا است :
          The Toyota Corolla (E120/E130) is the ninth generation of compact cars
          آندرستند؟ :)
          و این خودش دلیلی است براینکه تولیدش اصلا با استاندارد های روز خودروسازی دنیا در تضاد نبوده.
          ضمن اینکه شما اصلا نصف مطالب من رو متوجه نشدی چون دقت نکردی!
          منظور من این بود که ربط دادن اقدام سوزوکی با بحث تولیدات متعارف و استاندارد تویوتا در واقع توجیه های خنده داری است که شما برای کوبیدن خودروسازی ژاپن به هم ربطشون دادی!
          تولید یک دهه قبل تویوتا منظور من بود نه سوزوکی!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. امیرهمایون

          ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (33 ديدگاه)

          اقای سام عزیز
          تعصب کورکورانه مشکل اصلی ممالک جهان سومی از جمله کشور ماست. شما خیلی خودتون رو ناراحت نکنید . ضمنا خیلی متشکر از مطالب مفیدتون

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. ونوم اف ۵

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    پاکستان هم داره گامهایی در جهت پیشرفت بر میداره ولی ما اولتیماتوم میدیم بعد دوباره تولید میشه پراید یعنی معنی اولتیماتوم هم زیر سوال بردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ونوم اف ۵

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    از زبان پراید : همه رفتن کسی دور و برم نیست / چنین بی کس شدن در باورم نیست ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. arash

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    چقدر شبیه پرایده فکر کنم همون فورد فیستا دهه 80 باشه با اسم سوزوکی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir.dp

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اینا فکر کردند میتونند به راحتی رودست ایران خودرو و سایپای ما بلند بشن .حالا مونده تا یه خودرو ،چهل سال تولید کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. پرهام

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    این که به نظر من از پراید زیباتره و در مورد سوزوکی باید گفت که واقعا برند خوبیه البته نه به اندازه تویوتا اما در کل فقط سوزوکی نیست که چنین کاری میکنه . همه این کمپانی ها در نهایت دنبال سود هستن و در شرایط فعلی که منابع و اقتصاد اهمیت خیلی خیلی مهمی داره توی کشور های در حال توسعه و یا جهان سوم این کمپانی ها سود قابل توجهی به دست میارن چون قدرت خرید و مقررات اون کشور ها بسترو براشون مهیا میکنه و از اون طرف توی بازار های اروپا و امریکا که اعتبار دارن و مقررات هم سخت گیرانه هست شاهد اصل کیفیت این برند ها هستیم و حتی بعضا دامپینگ قیمتی هم دارن . کلا برای هر بازاری سیاست های مخصوص همون بازار و دارن .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا