سئات

اولین تجربه رانندگی با سئات تاراکو 2019 جدید

اگر خواهان خرید یک خودروی هفت‌نفره از سئات باشید تنها گزینه‌ی شما مینی ون الحمرا خواهد بود؛ اما با هجوم شاسی بلندها به بازار مینی ون‌ها بازار قبل خود را ندارند و سئات هم با دانستن این موضوع یک شاسی‌بلند جدید روانه‌ی میدان کرده که تاراکو نام دارد.

سئات تاراکو
تاراکو سومین شاسی‌بلند این خودروساز اسپانیایی است. سئات دو سال قبل حتی یک شاسی‌بلند هم عرضه نمی‌کرد اما حالا وضعیت فرق کرده است. تاراکو در جایگاهی بالاتر از آرونا و آتکا قرار می‌گیرد و از جمله رقبای آن می‌توان به اشکودا کودیاک، کیا سورنتو و نیسان ایکس تریل اشاره نمود.

سئات تاراکو
تاراکو وجه اشتراک زیادی با اشکودا دارد. این خودرو از همان پلتفرم MQB سود برده، کابینی هفت‌نفره داشته و از همان پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی پسرعموی خود بهره می‌برد. تاراکو حتی در صورت نیاز با سیستم چهار چرخ محرک هم عرضه می‌شود.

سئات تاراکو
شاسی‌بلند جدید سئات همانند اشکودا بسیار جادار است. محفظه بار ۷۰۰ لیتری این خودرو تقریباً جادارترین محفظه در کلاس خود بوده و در صورت خواباندن صندلی‌ها این محفظه به ۱۷۷۵ لیتر افزایش می‌یابد. صندلی‌های ردیف سوم همانند همه‌ی رقبا کاملاً تنگ بوده و واقعاً مناسب کودکان کوچک است.

سئات تاراکو
تاراکو در بخش جلو از ظاهری جدید بهره برده و زبان طراحی متفاوت این برند اسپانیایی را نشان می‌دهد. با قدم گذاشتن به کابین هم شاهد صفحه‌نمایش ۸ اینچی شناور جدیدی خواهید بود که کمی شبیه نمونه‌های افترمارکتی است. صفحه‌نمایش بکار رفته در خودرویی همچون آتکا بهتر به نظر می‌رسد.

سئات تاراکو
اگرچه این صفحه‌نمایش تیز و روشن بوده و ارتباطات مربوط به گوشی‌های هوشمند را دارد اما به نظر می‌رسد که درست در دقیقه نود روی داشبورد سوار شده است؛ اما کلیت کابین خوش‌ساخت بوده و شاهد فضاسازی هوشمندانه در این بخش هستیم. مدل‌های SE تکنولوژی به‌صورت استاندارد از سیستم تهویه مطبوع، ناوبری ماهواره‌ای، رینگ‌های ۱۸ اینچی و شیشه‌های تیره رنگ سود می‌برند. قیمت و مشخصات نهایی این خودرو فعلاً اعلام نشده اما انتظار می‌رود این نسخه قیمتی حدود ۳۰ هزار پوند داشته باشد.

سئات تاراکو
سئات تاراکو با دو پیشرانه‌ی بنزینی و دو نسخه‌ی دیزلی عرضه می‌شود. مدل‌های پایه دارای پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوی ۱۴۸ اسبی بوده و نسخه‌ی ۲ لیتری ۱۸۷ اسبی یک پله بالاتر قرار می‌گیرد. نسخه‌ی ۲ لیتری دیزلی هم با خروجی‌های ۱۴۸ یا ۱۸۷ اسب بخاری در دسترس مشتریان می‌باشد.

پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری بنزینی آشناست چراکه در سئات آتکا و آرونا و همچنین برخی از محصولات فولکس‌واگن و اشکودا بکار رفته است. این پیشرانه عملکرد نرم، ساکت و آرام خود را اثبات کرده است.

سئات تاراکو
البته به دلیل ابعاد بزرگ تاراکو که ۳۸ میلی‌متر طویل‌تر از کودیاک می‌باشد، پیشرانه در جاده‌های پر پیچ و خم کمی به تقلا می‌افتد. با گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری، پیشرانه برای ایجاد شتاب مناسب کار سختی پیش رو خواهد داشت اما همراه شدن با یک گیربکس ۶ سرعته دستی بر هیجان کار می‌افزاید.

سئات تاراکو
این پیشرانه می‌تواند با یک گیربکس دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک همراه شود اما به دلیل وزن بیشتر این سیستم‌ها احتمالاً گزینه‌ی بهتر استفاده از پیشرانه‌ی ۲ لیتری دیزلی ۱۴۸ اسبی و گشتاور ۳۴۰ نیوتون متری آن خواهد بود. شما فوراً گشتاور بیشتر این پیشرانه را مخصوصاً در دورهای پایین متوجه خواهید شد؛ بنابراین اگر به دنبال حمل افراد بیشتری هستید استفاده از پیشرانه دیزلی اجتناب‌ناپذیر نشان می‌دهد.

سئات تاراکو
تاراکو یکی از بهترین سواری‌ها بین شاسی بلندهای هفت‌نفره را دارد هرچند این فاکتور برای خریداران خیلی اهمیت ندارد. با این وجود فرمان تاراکو پاسخگو بوده و سریعاً تغییر جهت می‌دهد. تکان‌های بدنه نیز به خوبی کنترل شده که بخشی از آن به خاطر ارتفاع کمتر این خودرو در مقایسه با کودیاک می‌باشد.

سئات تاراکو
خودروی حاضر در تست کاملاً راحت حس می‌شود که اکثراً به خاطر رینگ‌های ۱۸ اینچی نسخه‌ی SE تکنولوژی است. تاراکو به خوبی ناهمواری‌ها را جذب کرده و بازه‌ی حرکتی زیاد سیستم تعلیق به معنی سواری نرم و متین در تمامی سرعت‌ها می‌باشد. سیستم کنترل شاسی تطبیقی سئات نیز به‌صورت آپشن در تریم های پایه‌تر عرضه می‌شود اما به‌صورت استاندارد در نسخه‌های فول وجود دارد.

تاراکو یک شاسی‌بلند خانوادگی فوق‌العاده جادار و راحت بوده اما این خودرو هم خالی از نقص نیست. در جایی که اشکودا کودیاک به خاطر ویژگی‌های ساده اما هوشمندانه‌ای همچون چتر پنهان داخل درها، یخ‌زدای پشت پوشش فیلتر سوخت و حفاظ‌های روی درب‌ها که از سایش آن‌ها با دیوار جلوگیری می‌کند متمایز می‌شود، سئات در پس‌زمینه قرار می‌گیرد.

شاید این ویژگی‌ها چندان به چشم نیایند اما در بازاری شلوغ و رقابتی همین چیزهای کوچک هستند که نظر خریداران را به خود جلب می‌کنند.

اگر به دنبال یک شاسی‌بلند جادار، شیک و کاربردی هستید سئات تاراکو قطعاً ارزش بررسی کردن را دارد. این خودرو می‌تواند با راحتی خود نیازهای خانوادگی را رفع کند. البته صندلی‌های ردیف سوم آن مخصوص کودکان هستند. قضاوت نهایی ما درباره‌ی تاراکو کاملاً به قیمت‌گذاری سئات بستگی خواهد داشت.

مشخصات سئات تاراکو ۱.۵ TSI 150 SE Technology

  • قیمت: ۳۰ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ahmad

    ۲۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    اوایل نظر خوبی نسبت به محصولات سئات و اشکودا نداشتم ، اما الان میبینم پیشرفتهای خیلی خوبی داشتن ، طراحیهای زیبایی دارن ، واقعا نظرم عوض شده .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. emad1990

    ۲۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    در جایی که اشکودا کودیاک به خاطر ویژگی‌های ساده اما هوشمندانه‌ای همچون چتر پنهان داخل درها، یخ‌زدای پشت پوشش فیلتر سوخت و حفاظ‌های روی درب‌ها که از سایش آن‌ها با دیوار جلوگیری می‌کند متمایز می‌شود، سئات در پس‌زمینه قرار می‌گیرد.
    اطلاعات خوبی بود که تو بررسی اشکودا گفته نشده بود.پدال این مطالب رو هم پوشش بده
    وگرنه عدد و رقم رو همه جا میشه خوند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا