سئاتفولکس واگن

دوئل فولکس‌واگن پولو و سئات ایبیزا

در دومین قسمت از دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به سراغ گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین رنو کلیو و هوندا فیت برگزار شد. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۲۷۴ رأی به ثبت رسیده است که کلیو با دریافت ۸۲۴ عدد از آن‌ها و کسب ۶۴ درصد از کل آراء به پیروزی رسید درحالی‌که فیت موفق به کسب ۴۵۰ رأی شده است. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت شاهد رقابت دو هاچ‌بک هم‌خانواده یعنی سئات ایبیزا و فولکس‌واگن پولو خواهیم بود.

آئودی A1

آلفارومئو میتو

فورد فی‌یستا

ام‌جی ۳

آئودی A1

؟

پژو ۲۰۸

سوزوکی بالنو

رنو کلیو

هوندا فیت

پژو ۲۰۸

رنو کلیو

تویوتا یاریس

فیات آرگو

فولکس‌واگن پولو

سئات ایبیزا

تویوتا یاریس

؟

نیسان میکرا

اشکودا فابیا

مزدا ۲

اوپل کورسا

نیسان میکرا

مزدا ۲

مینی کوپر

دی‌اس ۳

کیا ریو

شورلت سونیک

مینی کوپر

کیا ریو

سوزوکی سوئیفت

سیتروئن C3

هیوندای i20

میتسوبیشی میراژ

سیتروئن C3

هیوندای i20

فولکس‌واگن پولو

فولکس‌واگن در سال ۱۹۷۵ هاچ‌بکی بنام پولو را راهی بازار کرد که این خودرو در اصل نسخهٔ تغیر برند داده‌شدهٔ آئودی ۵۰ بود و بنابراین نسل اول پولو در اصل همان آئودی ۵۰ بود؛ اما درحالی‌که تولید آئودی ۵۰ در سال ۱۹۷۸ خاتمه یافت، تولید نسل اول پولو همچنان تا سال ۱۹۸۱ ادامه یافت. نسل اول پولو که در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و سدان دودر تولید می‌شد (نسخهٔ سدان این خودرو با نام دربی عرضه می‌شد)، در ظاهر شباهت زیادی با نسل اول گلف داشت که یک سال قبل از آن معرفی شده بود اما پولو کمی کوچک‌تر از گلف بود. سپس در سال ۱۹۸۱ فولکس‌واگن نسل دوم پولو را رونمایی کرد. پولو در این نسل اما به خودرویی مستقل تبدیل شد و ارتباطی با ساخته‌های آئودی نداشت. بدین ترتیب پولو به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات فولکس‌واگن، جا پای خود را در سبد محصولات این شرکت محکم کرده و طی سال‌های بعد در چندین نسل به تولید رسید تا اینکه نهایتاً نوبت به معرفی نسل کنونی آن رسید که نسل ششم محسوب می‌شود. نسل ششم پولو برای اولین بار رسماً در ژوئن ۲۰۱۷ رونمایی شده و در اواخر همان سال با مدت ۲۰۱۸ به بازار آمد؛ بنابراین این هاچ‌بک آلمانی خودرویی کاملاً جدید محسوب می‌شود. نسل قبلی پولو در سه نسخهٔ مختلف شامل هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در و سدان تولید می‌شد اما در نسل کنونی، نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در حذف شده و نسخهٔ سدان نیز تحت نام جدید وریتوس عرضه می‌شود. پولو هم‌اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. پیشرانهٔ بنزینی اول یک نمونهٔ ۱ لیتری سه سیلندر است که در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ با چهار سطح قدرت مختلف ارائه می‌گردد. ما برای این دوئل نسخهٔ قدرتمندتر توربوی این موتور را انتخاب کرده‌ایم که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. فولکس‌واگن پولو سال گذشته در اروپا بیش از ۲۷۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

سئات ایبیزا

معرفی نسل نخست ایبیزا به دورانی بازمی‌گردد که سئات در مالکیت فیات قرار داشت. در آن دوران، این خودروساز اسپانیایی در نمایشگاه پاریس ۱۹۸۴ برای اولین بار هاچ‌بک ساب‌کامپکت جدیدی بنام ایبیزا را به‌عنوان جایگزینی برای مدل فوراً رونمایی نمود. این خودرو که در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید می‌رسید، روی پلت‌فرم مشترکی با فیات ریتمو ساخته شده بود. نسل دوم ایبیزا اما در دوران مالکیت گروه فولکس‌واگن بر سئات توسعه پیدا کرد و به همین دلیل روی پلت‌فرم A03 گروه فولکس‌واگن مشترک با نسل سوم فولکس‌واگن پولو ساخته شده بود. نسل دوم ایبیزا برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ معرفی شده و تا سال ۲۰۰۲ به تولید رسید. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت اسپانیایی اما هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ یعنی تنها چند ماه زودتر از نسل ششم فولکس‌واگن پولو رونمایی شد. در خانوادهٔ نسل قبلی ایبیزا علاوه بر نسخه‌های هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در، نسخهٔ استیشن هم حضور داشت اما در نسل کنونی، همانند پولو، نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در آن حذف شده و نسخهٔ استیشن هم با کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدید آرونا جایگزین شده است. این نسل از ایبیزا روی پلت‌فرم MQB A0 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با نسل ششم فولکس‌واگن پولو و محصولات دیگری گروه فولکس‌واگن مانند آئودی Q2 و اشکودا کاروک مشترک است. علاوه بر این، این دو هاچ‌بک ساب‌کامپکت اشتراکات دیگری هم باهم دارند به‌نحوی‌که برای هردوی آن‌ها پیشرانه‌های یکسانی هم ارائه شده است. به همین دلیل ما هم برای این دوئل همان نسخهٔ توربوشارژ و قدرتمندتر موتور ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی TSI را برای ایبیزا انتخاب کرده‌ایم تا شرایط آن کاملاً با پولو یکسان باشد. انتقال نیرو به چرخ‌های جلو نیز در ایبیزا همانند پولو توسط دو گیربکس مختلف شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت می‌گیرد. ایبیزا پرفروش‌ترین محصول سئات محسوب می‌شود و سال گذشته هم در اروپا نزدیک به ۱۱۸ هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

 

فولکس‌واگن پولو

سئات ایبیزا

پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۱۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۵ ثانیه ۹.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۱۹۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۶ لیتر (ترکیبی) ۴.۷ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۰۵ گرم/کیلومتر ۱۰۸ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۴۰ لیتر ۴۰ لیتر
وزن ۱۱۵۵ کیلوگرم ۱۰۸۲ کیلوگرم
طول ۴.۰۵ متر ۴.۰۶ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵۵ متر ۲.۵۶ متر
حجم صندوق بار ۳۵۰ لیتر ۳۵۵ لیتر
قیمت پایه ۱۳,۸۵۵ پوند ۱۴,۰۰۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9962335]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (114 ديدگاه)

    رای من به فولکس واگن پولو است. از نظر شیک بودن کابین و بدنه وطراحی کنسول از سئات سرتره اما تنها ایرادش حجم صندوق عقبشه که از سئات کمتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Roham

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (727 ديدگاه)

      حالا 5 لیتر خیلی مهم نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mohamad ali

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    خودرو یک لیتری با شتاب ۹.۵ واقعا جالبه پولو کمی جهانی تر هستش و بازارهای بیشتری عرضه شده، طراحی خارجی اش برای من جذاب تر بخاطر همین بنظرم شایسته تر هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ala

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قطعا فولکس واگن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hossein

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (150 ديدگاه)

    تو همه دوئل ها سئات مقابل فولکس بود که خب طبیعتا حذف هم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mehran911

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    جاداره ی خبر خوب به طرفدارای گروه فولکس بدم اونم اینکه دیروز در مسابقه ۱۲ ساعته سبرینگ غوغا کردن
    پیست سبریگ یکی از معتبر ترین و قدیمی ترین پیست های آمریکاست که دیروز ۶۶امین رقابت ۱۲ ساعته رودر تاریخ تجربه کرد
    بعد از خروج پورشه از کلاس پروتوتایپ مسابقات استقامتی Fritz Enzinger رئیس بخش LMP1 پورشه گفت تمرکز ما در چند سال اخیر بیشتر روی کلاس پروتوتایپ بوده اما با خروج پورشه از این کلاس روی کلاس GT تمرکز خواهیم کرد
    شب گذشته پورشه در کلاس GTlm با وجود رقبایی مثل فورد و فراری BMW و شورولت به مقام قهرمانی و مقام سومی دست پیدا کرد
    و در کلاس GTD هم لامبورگینی واقعا عالی کار کرد و بالاتر ازفراری به مقام قهرمانی دست پیدا کرد
    .
    پدیده ی این مسابقه هم bmw بود که فوق العاده ظاهرشد و به مقام دومی دست پیدا کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1640 ديدگاه)

      داداش مهران سایت ایرانی سراغ نداری این اخبار رو به طور کامل پوشش بده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (2026 ديدگاه)

        راستش متاسفانه هیچ سایت ایرانی رو نمی شناسم که مسابقات اتومبیل رانی غیر از فرمول رو پوشش بده
        من معمولا اخبار رو از سایت motorsport دنبال میکنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. الف.ی

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (1640 ديدگاه)

          باشه
          ممنون

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. Just bentley continental

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (540 ديدگاه)

    تقریبا همه چی شون برابره
    ولی اخه چه رخی داره این فولکس
    عکس اول فولکس با اون رنگ نارنجی و اون رینگاش فوقالعادست???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. F۲۲RAPTOR

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    فولوکس واگن خیلی شیک تره
    ولی در کل فرقی ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. javad

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    هردوتاشون خوب و شیک هستن و خیلی شبیه همن
    ولی پولو رو ترجیح میدم چون فولکسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    سئات طراحی زیبا تری داره رای من سئات

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا