سئات

معرفی هاچ‌بک داغ کوپرا لئون، رقیب داخلی گلف GTI

کوپرا که چند وقتی است به برندی مستقل تبدیل شده، نسخهٔ اسپرت هاچ‌بک و استیشن سئات لئون را معرفی کرده است. کوپرا لئون با جلوپنجرهٔ منحصربه‌فرد و ورودی‌های هوای اسپرت‌تر، از سئات لئون معمولی متمایز شده و کمی تهاجمی‌تر از آن به نظر می‌رسد. این هاچ‌بک اسپرت در بخش جانبی هم با رکاب‌های آئرودینامیک و رینگ‌های آلیاژی ویژه با تریم برنزی قابل سفارش، خود را از همتایان ضعیف‌تر خود متمایز کرده است. یک دیفیوزر شیک با چهار سر اگزوز برنزی هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد کوپرا لئون هستند.

در داخل این خودرو نیز تغییراتی جزئی صورت گرفته که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به غربیلک فرمان D شکل با لوگوی کوپرا، تریم برنزی و دوخت برنزی به همراه صندلی‌های اسپرت، پارکابی‌های چراغ‌دار، تریم آلومینیومی تاریک، نورپردازی داخلی و پدال‌های اسپرت‌تر اشاره کرد. کوپرا لئون اما علاوه بر برخوردار از ویژگی‌های خاص، از صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با کنترل صوتی، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هم سود می‌برد.

زیر کاپوت کوپرا لئون یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قرار گرفته که در سه سطح قدرت مختلف قابل انتخاب است. نسخهٔ پایهٔ این موتور ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در نسخهٔ میانی به ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. قوی‌ترین نسخهٔ این پیشرانه نیز ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد ولی این نسخه صرفاً در لئون استیشن ارائه می‌شود.

انتقال نیروی هر سه نسخهٔ این پیشرانه توسط یک گیربکس دوکلاچه صورت می‌گیرد ولی در دو نسخهٔ اول نیرو فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود درحالی‌که نسخهٔ استیشن ۳۱۰ اسب بخاری به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. کوپرا فعلاً جزئیات دقیقی از لئون اعلام نکرده و صرفاً گفته است که یکی از نسخه‌های آن می‌تواند ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

اما خبر بزرگ برای کوپرا لئون ارائهٔ یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی برای آن است. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری بنزینی توربو به همراه یک موتور الکتریکی و یک پکیج باطری ۱۳ کیلووات ساعتی مجهز است. این ترکیب مجموعاً ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. کوپرا لئون پلاگین‌هیبریدی می‌تواند ۶۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. هنگامی‌که شارژ باطری‌ها خالی شود نیز می‌توان با شارژرهای ۳.۶ کیلووات ساعتی AC ظرف سه ساعت و نیم و با سوکت‌های ۲۳۰ ولتی ظرف شش ساعت آن‌ها را شارژ کرد.

کوپرا لئون اما علاوه بر برخورداری از پیشرانه‌های قوی‌تر، به سیستم تعلیق اسپرت، ترمزهای برمبو و سیستم کنترل شاسی تطبیقی هم مجهز شده است. این هاچ‌بک داغ اسپانیایی همچنین از مرکز ثقل پایین‌تری هم سود می‌برد زیرا ارتفاع آن ۲۰ تا ۲۵ میلی‌متر از سئات لئون معمولی کوتاه‌تر است. علاوه بر این، در این ماشین چهار حالت رانندگی مختلف شامل راحت، اسپرت، کوپرا و شخصی هم ارائه شده است. کوپرا لئون برای اولین بار رسماً در نمایشگاه ژنو به نمایش درمی‌آید و سپس اواخر سال جاری به بازار عرضه می‌شود ولی سازندهٔ اسپانیا‌یی هم‌اکنون پیش‌فروش آن‌را آغاز کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    اصلا این هم پوشانیه داخلیه فولکس رو درک نمیکنم
    ولی به هر حال جواب داده وشده پر فروش ترین خودرو ساز جهان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Enzo

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (319 ديدگاه)

    به گلف ترجیهش میدم . طراحی جلوی گلف جدید جالب نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رامتین

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3011 ديدگاه)

    با اینکه طراحی جالبی داره اما من کاملا گلف را ترجیح میدم. ضمنا گلف R توان 333 اسب داره اما روی کوپرا به 306 بسنده کرد که کاملا برتریش حفظ بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا