سیتروئن

اولین تجربه رانندگی با دی اس 3 کراس‌بک جدید

همه‌ی ما به میزان محبوبیت شاسی بلندهای کوچک واقفیم. از نظر بسیاری از افراد، این خودروها انتخاب پیش‌فرض خانواده هستند و تمامی برندها نیز حضوری پرقدرت در این کلاس دارند. در حقیقت شاسی بلندهای کوچک جاداری یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل را به هزینه‌های پایین یک هاچبک خانوادگی درهم‌آمیخته‌اند.


این جادو روی دی اس ۳ کراس بک جدید هم جواب داده و البته فرانسوی‌ها تنها نیستند چراکه در برابر خود رقبای سرسختی همچون فولکس‌واگن T-Roc، مینی کانتری من، آئودی Q2 و ب ام و X1 را می‌بینند.


دی اس ۳ کراس بک با دو پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری دیزلی و قوای محرکه‌ی تمام الکتریکی که محدوده حرکتی ۳۰۰ کیلومتری دارد عرضه می‌شود. البته محبوب‌ترین پیشرانه برای این خودرو از نوع ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی خواهد بود که ما هم آن را بررسی کرده‌ایم. سه نسخه از این پیشرانه‌ی پیورتک در دسترس است که خروجی‌های ۹۹، ۱۲۸ و ۱۵۳ اسب بخاری داشته و ما مدل ۱۲۸ اسبی را تست کرده‌ایم. این پیشرانه به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل است.


دستگیره درب کرومی را گرفته و روی صندلی راننده می‌نشینیم و تحت تأثیر قرار می‌گیریم. حتی نسخه‌های پایه‌ی الگانس نیز دارای صفحه لمسی ۷ اینچی و تمامی سیستم‌های ارتباطی از جمله اندروید اتو و اپلی کارپلی هستند. از جمله سیستم‌های ایمنی این خودرو نیز می‌توان به دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری شهری و تشخیص علائم ترافیکی اشاره کرد. داشبورد خودرو برجسته و متمایز به نظر می‌رسد و همه‌چیز با الگوی الماسی شکل دی اس مشخص می‌شود.


متأسفانه برخی از متریال پلاستیکی بکار رفته در کابین ناامید کننده هستند و اینترفیس کاربری آن نیز عجیب به نظر می‌رسد. وقتی‌که روی صفحه لمسی می‌توان تنظیمات سیستم تهویه مطبوع را داشت پس چرا شما باید به دکمه‌ای روی داشبورد برای خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع نیاز داشته باشید؟ برخی عملکردهای واضح همچون خاموش کردن صدای دستورات ناوبری به خوبی در منوهای صفحه‌نمایش پنهان شده‌اند در کل استفاده از این سیستم اطلاعات سرگرمی به آسانی صورت می‌پذیرد.

بسیاری از خریداران به دنبال مدل میانی پرستیژ خواهند بود که ۳ هزار پوند گران‌تر از مدل پایه بوده اما از صفحه لمسی ۱۰ اینچی، ناوبری، سیستم تهویه مطبوع، پوشش چرمی و برف‌پاک‌کن‌های خودکار سود می‌برد. موضوع عجیب اینکه شما برای استفاده از صندلی‌های جلوی گرم شونده تریم اولترا پرستیژ را انتخاب کنید چراکه این صندلی‌ها حتی در مدل‌های پایین‌تر به‌صورت آپشن هم ارائه نشده‌اند.

پیشرانه‌ی دی اس ۳ کراس بک در محیط‌های شهری و بزرگراهی کارکرد مناسبی داشته و وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهد. سواری خودرو خوب بوده اما کمی تکان در بدنه مشاهده می‌شود که خیلی هم زیاد نیست. خودروی حاضر در تست هم اگرچه از رینگ‌های ۱۸ اینچی سود برده اما سیستم تعلیق به خوبی از پس ‌دست اندازها برآمده و آن‌ها را جذب می‌کند. البته عبور از مسیرهای ناهموار می‌تواند کمی صدا را وارد کابین کند اما نمی‌توان آن را ناراحت‌کننده دانست.


این امر به همراه طبیعت آرام پیشرانه‌ی ۳ سیلندر باعث ایجاد محیطی آرام و ریلکس در کابین می‌شود. گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک که از مبدل گشتاور بهره‌مند است هماهنگی خوبی با دو پیشرانه‌ی بنزینی قوی‌تر داشته و درحالی‌که معکوس‌های آن کمی کند است اما در حالت کلی و در زمان رانندگی‌های روزمره تعویض‌های مناسبی دارد. این گیربکس در زمانی که عجله نداشته باشید به نرم دنده را تعویض خواهد کرد.


این شاسی‌بلند دیفرانسیل جلو هندلینگی قابل‌توجه در حد و اندازه‌های خود داشته و راننده را به سواری سریع‌تر تشویق می‌کند. فرمان کوچک نیز روی رانندگی هیجان‌انگیز ترغیب می‌کند.


دی اس ۳ کراس بک اگرچه از نظر دینامیکی شاهکار نیست اما خب خودرویی راحت و پایدار بوده و پیشرانه نیز با شتاب مناسب خود این وضعیت را همراهی می‌کند.


فقط انتظار نداشته باشید که دی اس ۳ در زمان حمل تمامی سرنشینان و وسایل آن‌ها شتاب فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این یک شاسی‌بلند جمع‌وجور است و تأکید آن روی ابعاد کوچک می‌باشد. حتی موقعیت رانندگی خودرو کمی شبیه هاچبک ها بوده و به خاطر طراحی جمع‌وجور خودرو میدان دید جالبی ندارد.


دو سرنشین بالغ در صندلی‌های عقب وضعیت خوبی خواهند داشت اما فضای سر زیادی وجود ندارد. ارتفاع بالای کف خودرو حتی رسیدن به صندلی‌های جلو را راحت‌تر می‌کند بنابراین دی اس ۳ کراس بک برای افرادی که خواهان دسترسی آسان‌تر به درب‌ها هستند گزینه‌ی ایده آلی نخواهد بود. حتی محفظه بار ۳۵۰ لیتری خودرو نیز برای استفاده‌ی عادی مناسب بوده و صندلی‌های عقب تاشونده نیز فضای بیشتری به ارمغان می‌آورند.

فولکس‌واگن T-Roc و مینی کانتری من فضای کابین و بار بیشتری دارند. دی اس بیشتر به ظاهر زیبا و کابینی لوکس‌تر بها داده است. اگر اولویت شما این موارد باشد احتمالاً از بچه شاسی‌بلند فرانسوی‌ها خوشتان خواهد آمد.


اگر شما ظاهر دی اس ۳ کراس بک را دوست داشته باشید احتمالاً از راحتی، سواری پایدار و طراحی کابین برجسته‌ی آن نیز خوشتان خواهد آمد. البته این خودرو یکی از کمترین فضاهای کابین و بار در کلاس خود را دارد. قیمت خودرو نیز ارزان نیست و جزو گران‌ترین خودروهای کلاس محسوب می‌شود. سواری خودرو خوب است اما برای بسیاری از مردم، ظاهر متمایز و احساس خوب باعث توجیه قیمت بالا نمی‌شود.

مشخصات دی اس ۳ کراس بک ۱۳۰ پیورتک پرستیژ

  • قیمت: ۲۷۹۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۲۸ اسب بخار/۲۳۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (566 ديدگاه)

    محصولات دی اس دارن پیشرفتهای خیلی خوبی میکنن هنوز اول راهه در اینده شاهد پیشرفتهای خیلی بیشتر از این خودروساز خواهیم بود این دی اس 3 هم بسیار زیباست .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    طرح روی آینه هاش بینظیر هنرمندانه اجرا شده برای خودرویی که برای عموم مردم تولید میشه عالیه .

    اما از نظر کلی برای ظاهر خودرو ، نمیدونم بگم زیباست یا زشته و بیشتر میشه گفت منحصر به فرده و همیشه شرکت DS اثر هنری تولید میکنه تا اینکه یک خودرو به مانند بقیه باشه ، اما من بشخصه DS را هیچگاه انتخاب نمیکنم ، حتی اگر ژاپنی ، آمریکایی ، آلمانی هم باشه ، بیشتر به درد سلبریتیها و دانشجوهای شاخه هنر میخوره که دوست دارند همیشه متفاوت باشند .

    تفاوت شرکتهای فرانسوی اینه که جز به جز طراحی اجزا را آنالیز و اثر هنری میکنند و مسائل فنی که بسیار در خودروسازی مهم هست را اولویت آخر قرار میدن ، که این را میشه از تعداد گیربکس و موتورهای یکسان در تمام خودروسازان فرانسوی دید ، یا پیچیدگی برقی و فنی دانست .

    اگر به پاریس و فرانسه سفر کرده باشید ، متوجه معماری خاص این شهر و کشور زیبا میشین که به صنعت این کشور هم سرایت کرده و در تمام صنایع ، چه پوشاک ، کفش و….تا خودروسازی با جزئیات در طراحی ساخته میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Abbas

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    در کل فرانسوی ها نرمن
    طراحی جالبی هم داره،هم بیرونش هم داخلش ولی اون زائده روی در عقب انگار اضافیه و بدجور تو ذوق میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرشید

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (13 ديدگاه)

    خاک تو سرشون با طراحی و جاگذاری اگزوز عقبش

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. مسعود

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (222 ديدگاه)

    این چرا انقدر زشته …!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. علی

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من همیشه طرفدار مقاله های آقای احمد زاده بودم و هستم، ولی تو این مقاله در هر پاراگراف یک نتیجه منفی میگرفتن، اول اینکه از DS3 نمیشه انتظار DS7 رو داشته باشیم، و دوم اینکه گفته شده: “متأسفانه برخی از متریال پلاستیکی بکار رفته در کابین ناامید کننده هستند” این کاملا غلط هست، به جز پایید درب های جلو کلیه قسمت های داخلی با کیفیت خیره کننده ای ساخته شده. این خودرو برند لوکس PSA هست و در فرانسه به لوکس بودن شناخته شده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Saman

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (181 ديدگاه)

    بسیار زیبا و منحصر بفرد هست طراحی داخلی واقعن فریبنده و جذاب هستش مشخصات فنی خودرو هم با توجه به کوچکی پیشرانه خوب به نظر میرسد و بنظرم به کراس اوورهای همرده آلمانی ارجحیت داره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Divergence

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (76 ديدگاه)

    دی اس ماشینی بسیار زشت با طراحی نامتعارف ، چه بیرون و چه داخل ماشین اصلا زیبا نیست

    موافقم 1
    مخالفم 2
  9. حسن

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (187 ديدگاه)

    28000 پوند برای ماشین 3 سیلندر با 128 اسب بخار قدرت!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. (Saeed(peugeot

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    واقعا عالی و زیبا طراحی شده این ماشین…..همین موتور روی c3 aircross مورد تحسین جرمی کلارکسون قرار گرفت ….و فروش بسیار خوب محصولات جدید دی اس نشان از پیشرفتش داره
    و یه نکته اینکه تو رونمایی این ماشین اگزوز های عقبش فوق العاده زیبا بود….۲ تا گرد بزرگ در دوطرف سپر عقب….ولی تو این مدل نیست.
    شاید اون طراحی ماله مدل فولش هست….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا