سیتروئن

تجربه رانندگی با دی اس 7 کراس‌بک E-Tense

این دی اس ۷ کراس بک E-Tense جدید است. یک شاسی‌بلند پلاگین هیبریدی که جدیدترین قدم فرانسوی‌ها به سمت خودروهای الکتریکی شده محسوب می شود. هر خودروی جدیدی که توسط این برند از سال ۲۰۲۵ به بعد عرضه می شود یا تمام الکتریکی خواهد بود یا پلاگین هیبریدی با حداقل برد الکتریکی ۵۰ کیلومتری.

دی اس ۷ کراس بک در دسته دوم قرار می‌گیرد و از جمله رقبای آن می‌توان به ب ام و X3 xDrive30e و آئودی Q5 TFSle اشاره کرد. این خودرو از نظر قیمتی هم دقیقاً با دو مدل یاد شده رقیب است. بهای این خودرو بین ۴۷۷۲۵ تا ۵۶۰۷۵ پوند بوده و بنابراین از این نظر با محصولات تثبیت شده‌ی آلمانی رقابتی شانه‌به‌شانه دارد.

سیستم هیبریدی این خودرو نه تنها برای دی اس برجسته و چشمگیر بوده بلکه برای کل گروه پژو-سیتروئن یک تکنولوژی خاص محسوب می شود. اگرچه دی اس برای اولین بار از این سیستم برخوردار شده اما به زودی پژو، سیتروئن و اوپل نیز از آن در محصولات خود استفاده خواهند کرد.

دی اس از این قوای محرکه به عنوان هیبرید پرفورمنس نام می‌برد. موضوع عجیب اینکه دی اس در اعلام پرفورمنس این خودرو به زمان طی مسافت صفر تا ۱۰۰۰ متر در ۲۵.۹ ثانیه بسنده کرده است. سیستم هیبریدی این خودرو از یک جفت پیشرانه الکتریکی به همراه باتری ۱۳.۲ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. نتیجه هم ایجاد شعاع حرکتی ۵۰ کیلومتری در حالت الکتریکی است. البته در این حالت حداکثر سرعت خودرو تنها ۱۳۳ کیلومتر در ساعت خواهد بود. شارژ باتری با استفاده از شارژ ۷ کیلوواتی در ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه صورت می‌گیرد اما اگر از شارژر خانگی استفاده کنید زمان شارژ به ۸ ساعت افزایش خواهد یافت.

هر یک از پیشرانه‌های الکتریکی قدرت ۱۰۸ اسبی داشته بنابراین پرفورمنس خودرو در حد نمونه‌های درون‌سوز می‌باشد. موضوع مهم اینکه نسخه E-Tense سواری نرم‌تر و آرام تری در مقایسه با سایر مدل‌ها دارد.

استفاده از حالت‌های هیبریدی و اسپورت باعث می شود پیشرانه درون‌سوز هم وارد مدار شود. پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی قدرت ۲۰۰ اسب بخاری داشته و قدرت کل خودرو برابر با ۲۹۶ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۴۵۰ نیوتون متر است. در واقع قدرت این خودرو در حد و اندازه‌های کوپرا آتکا بوده اما گشتاورش ۵۰ نیوتون متر بیشتر است.

بنابراین همان‌گونه که انتظار دارید، ترکیب قدرت پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی باعث شده دی اس ۷ کراس بک E-Tense در خط مستقیم سرزنده‌تر از نسخه‌های بنزینی یا دیزلی باشد. این خودرو همچنان از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند اما این گیربکس می‌توانست پاسخ‌های بهتر و سریع‌تری داشته باشد. ولی خب پیشرانه‌های الکتریکی تا حدی این تأخیرها را جبران می‌کنند.

همانند دیگر اعضای این خانواده، سواری دی اس ۷ پلاگین هیبریدی چندان چشمگیر نیست. این خودرو هرگز قرار نبوده اسپورت باشد و بنابراین فاقد تیزی ب ام و X3 یا جگوار اف پیس می‌باشد. موضوع نگران‌کننده درباره این خودرو سواری آن است که به اندازه گفته‌های دی اس خیلی نرم نمی‌باشد.

جدای از وجود سه حالت متمایز رانندگی یک حالت چهار چرخ محرک نیز وجود دارد. با وجود شارژ کافی در باتری، این خودرو می‌تواند با آرامش و سکوت کامل به آفرود برود. پیشرانه بنزینی نیز فقط در مواردی که گشتاور زیادی نیاز است وارد بازی می شود. کشش خودرو با وجود لاستیک‌های ساده محدود بوده اما خب غیر از آن همان تجربه رانندگی بدون آلایندگی و آرام وجود دارد.

به غیر از این موارد، E-Tense مشابه نسخه‌های درون‌سوز است. تنها نشانه‌ی هیبریدی بودن این خودرو به غیر از رنگ بدنه صدفی، برخی نشان‌ها و درگاه شارژ مخصوص باتری است. داخل کابین نیز ترکیبی از تریم های زیبا شامل چرم و آلکانترا وجود دارد. البته برخی بخش‌ها هم از پلاستیک سفت و خراش پذیر پوشیده شده است.

ولی وقتی نمونه‌های فول تر را انتخاب کنید شاهد تکنولوژی‌های مدرنی خواهید بود. برای مثال دوربین دید در شب وجود دارد که می‌تواند تصاویر را در پشت آمپرهای دیجیتالی نشان دهد و عابران پیاده و موتورسواران را از صدها متر دورتر به نمایش بگذارد. چراغ‌های LED نیز به‌صورت استاندارد در تمامی تریم ها وجود داشته و با چرخاندن فرمان می‌چرخند. یک صفحه لمسی بزرگ با ظاهری زیبا در داشبورد جا خوش کرده است.

این خودرو با سه تریم عرضه می شود. مدل پایه از نوع پرفورمنس لاین است که دارای رینگ‌های ۱۹ اینچی، تریم آلکانترا و… می‌باشد. مدل پرستیژ یک پله بالاتر قرار داشته و از صندلی‌های چرمی، برقی و ماساژوردار، حسگرهای پارک جلو دوربین دنده‌عقب و ورود بدون کلید سود می‌برد.

مدل فول هم اولترا پرستیژ نام دارد که از سانروف پانورامیک، سیستم صوتی ارتقا یافته، درب پشتی ریموتی و عملکرد نیمه خودران برخوردار است.

اما همه‌ی این موارد با قیمت گزافی همراه شده‌اند. همان‌گونه که گفته شد قیمت پایه این خودرو برابر با ۴۷۷۲۵ پوند است اما اگر بخواهید این خودرو را به مدت ۴ سال لیزینگ کنید باید پیش‌پرداخت ۶۲۸۴ پوندی و اقساط ماهانه ۵۹۹ پوندی را بپردازید. این در حالی است که آئودی Q5 TFSIe پیش‌پرداخت کمتر ۴۷۰۰ پوندی داشته و البته افت قیمت آن بسیار کمتر است.

دی اس ۷ مصرف سوخت کمتر از ۲ لیتری داشته اما خب مصرف سوخت خودرو به سبک رانندگی راننده بستگی خواهد داشت.

بر پایه نوع سواری ارائه شده، نسخه پلاگین هیبریدی دی اس ۷ کراس بک بهترین مدل آن محسوب می شود. این قوای محرکه نرم و آرام و کم‌هزینه بوده و یک پله بالاتر از نمونه‌های بنزینی و دیزلی قرار دارد. البته قیمت خودرو را به سختی می‌توان توجیه کرد. اگر واقعاً از خودروهای آلمانی خسته شده‌اید این دی اس ارزش نگاه کردن را خواهد داشت اما در غیر این صورت نمی‌توان آن را از نظر تجربه سواری یا تکنولوژی سیستم اطلاعات سرگرمی به رقبا ترجیح داد.

مشخصات دی اس ۷ کراس بک E-Tense اولترا پرستیژ

  • قیمت: ۵۶۰۷۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی هیبریدی
  • قدرت/گشتاور: ۲۹۶ اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۴۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: کمتر از ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. (Saeed(peugeot

    ۸ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    پیشرانه مشترکی با ۳۰۰۸ جدید و اپل گرندلند x داره

    شتاب خیلی خوبی هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۹ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      پدال گند زدی با این حرکتت.نمیشه عکس نگاه کرد.اون فلشها که عکس جا به جا میکرد رو بزار.در ضمن متن رو بالا پایین میکنی هی عکس باز میشه.نمیتونی نکن مشتی مگه چاقو رو گلوت گذاشتن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۸ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    ولی با توجه به رقبا ارزشش قیمتش این میزان نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهردادكمال

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    وارد بازی بزرگان شده کسی بی ام و و جگوارو رو ول نمیکنه این سیتروئن بزک شده رو بخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرشاد

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (42 ديدگاه)

    یا حضرت عباس خیلی گرونه ک

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا